Cyklist allvarligt skadad efter att ha hamnat under bussens bakhjul.
UNT länk
http://www.unt.se/uppsala/cyklist-skadad-i-trafikolycka-984151.aspx
Sveriges Radio Uppland länk
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=3811370
Bara jag som inte riktigt får detta att gå ihop?
CitatEnligt polisen stod bussen vid en hållplats då en man i 20-årsåldern bromsade kraftigt, flög över styret och hamnade under bussen. När bussen startade blev cyklisten överkörd av ett bakhjul.
Skulle tro cyklisten panikbromsade med frambromsen, och då far du över styret och landar ju på marken efter en stund, och de kan självklart ha varit framför bakhjulet på bussen som han landar, och sen kör bussen iväg. Jag får de absolut att gå ihop, men det är en tragisk olycka.
Citat från: B10BLE skrivet 27 juni 2010, 13:19:53 PM
Bara jag som inte riktigt får detta att gå ihop?
Vad är det som är konstigt? Förutom att man kan missa en stillastående buss så till den milda grad att man måste tvärstanna.
Citat från: buskörare skrivet 27 juni 2010, 13:24:14 PM
Vad är det som är konstigt? Förutom att man kan missa en stillastående buss så till den milda grad att man måste tvärstanna.
Från vilket håll kom cyklisten i så pass hög fart att han hamnade under bakhjulet?
Han kan ju knappast ha kommit från höger då det borde vara en hållplats där.
Bakifrån kan inte heller vara möjligt och knappast heller framifrån.
Då har vi från vänster kvar. Vilka hållplatser ligger i en korsning?
Citat från: B10BLE skrivet 27 juni 2010, 13:30:59 PM
Från vilket håll kom cyklisten i så pass hög fart att han hamnade under bakhjulet?
Han kan ju knappast ha kommit från höger då det borde vara en hållplats där.
Bakifrån kan inte heller vara möjligt och knappast heller framifrån.
Då har vi från vänster kvar. Vilka hållplatser ligger i en korsning?
Har man sett en cyklist in action så vet man att ingenting är omöjligt. En hållplats består ibland enbart av en stolpe, varför skulle han inte kunna komma därifrån? Han kan ha kommit bakifrån, skulle cykla förbi bussen och helt plötsligt öppnas bussdörren, cyklisten tvärnitar och hamnar under bussen. Han kan ha korsat vägen från vänster (cyklister korsar vägar även på andra ställen än i korsningar vet du ;) ) och tvärnitat när han såg att det stod en buss där. Kanske kom han bakifrån och skulle köra om den stillastående bussen när den börjar blinka vänster, cyklisten tror att bussen ska köra, tvärnitar och hamnar under. Osv.
Inget förvånar mig längre när det gäller cyklister. Häromdagen missade jag en cyklist med en hårsmån i en korsning
när hon cyklade mot rött ljus . Jag signalerade åt henne, hon tittade bara lite förstrött och irriterat, som Vaddåå
Jag vet inte alls hur detta gått till, men om det är så att cyklisten "flugit" in framför det högra bakhjulet kan det vara svårt för bussföraren att se detta även om denne tittar i speglarna innan start. Är det dessutom en 18 meter lång ledvagn är det ju ännu svårare att i spegeln se vad som sker vid den bakersta dörrens nedre del.
Citat från: Bussnissen skrivet 27 juni 2010, 17:08:15 PM
Inget förvånar mig längre när det gäller cyklister. Häromdagen missade jag en cyklist med en hårsmån i en korsning
när hon cyklade mot rött ljus . Jag signalerade åt henne, hon tittade bara lite förstrött och irriterat, som Vaddåå
Studentstäder... :(
Jag minns en tjej i röd kappa som cyklade ut mot rött rätt framför bussen jag körde i korsningen Skolgatan/Östra Kyrkogatan i Umeå. Hennes reaktion på att ledvagnen fick tvärbromsas i ishalkan samtidigt som jag tutade var att ge mig långfingret. Stämningen ombord var inte så glad, och det var nog tur för tjejen att hon cyklade ner mot järnvägen och inte passerade Vasaplan när de arga resenärerna gick av och svor över "idioten på cykeln". Själv var jag mest glad över att bussen inte vek sig och drog med sig något trafikljus.
Har inte frågat vad som hänt.
På UNT så står det att det var på Väderkvarnsgatan i höjd med Hjalmar Branting.
Där finns bara en hållplats och det är Vaksala Torg för sexan och sjuan. För att komma ut från hållplatsen så krävs en schysst omgång vänstersväng (rakt fram går inte pga avsmalning lite längre fram). Samt att sjuan svänger vänster upp på Hjalmar Branting straxt efter.
Vägbanorna är åtskilda av "mittdelare" med träd och staket.
Det är två filer framåt och trottoar/gatsten på höger sida. (Det är alltså gott plats).
Hur det gick till vet jag som sagt inte.
Så varför man nitar så illa att man hamnar under bussen ???
Som andra sagt tidigare, vad gäller cyklister blir man inte förvånad över nåt. Dom verkar ha nåt slags fribrev från högre myndigheter, så dom kan ta sig vilka friheter som helst. Är väl snart på tiden med kompetensbevis. Ibland undrar man om häsynen minskar i takt med antalet hjul, för även MC-åkare kan uppvisa ett jxxla beteende.
De flesta cyklister är tyvärr duktiga på att känna till andras skyldigheter i trafiken, men de själva har nog inget ansvar alls. Minns en gång i Landskrona då en av sådana velocypedförare tog sig ut på gatan helt plöätsligt, mellan parkerade bilar och efter att jag tvärbromsade så kom han fram och började slå på motorhuven... dags att införa någon slags kort som ger rättighet att cykla på de allmäna vägar?
(och tänk att det är jag som skrev dessa ord...)
http://www.youtube.com/watch?v=hr1hUufO-yw
Citat från: Tomas Fransson skrivet 21 juli 2010, 18:41:03 PM
http://www.youtube.com/watch?v=hr1hUufO-yw
Är det kanske därför många är emot spårvagnar? Alla vet ju att man som cyklist och gångtrafikant inte har rätt att blockera och/eller plötsligt kasta sig ut framför spårvagnar, och därför vill man hellre ha bussar på gatorna. Detta då bussar är enklare att få stopp på och blockera. Att tvingas till att respektera andra trafikanter verkar vara svårt att hantera för vissa egoister i trafiken.
Fast å andra sidan råkar man som cyklist ut för egoistiska bilförare också. Som tjejen i en liten cabriolet som prompt var tvungen att köra om mig, och innan hon hunnit om mig helt snabbt svängde tvärt höger i en korsning rakt framför mig utan blinkers, så jag höll på att krocka in i hennes högra framdörr. Det var rätt mycket folk ute den dagen vid nya konserthuset i Uppsala, och alla runtomkring inkl bilföraren själv som tvingats stanna för gående fick höra när jag skällde ut henne högljutt i flera sekunder. Det har sina nackdelar att ha taket nedfällt ibland. Jag tror inte hon gör om det. ;)
Citat från: Ersa skrivet 21 juli 2010, 19:10:19 PM
Är det kanske därför många är emot spårvagnar? Alla vet ju att man som cyklist och gångtrafikant inte har rätt att blockera och/eller plötsligt kasta sig ut framför spårvagnar, och därför vill man hellre ha bussar på gatorna. Detta då bussar är enklare att få stopp på och blockera. Att tvingas till att respektera andra trafikanter verkar vara svårt att hantera för vissa egoister i trafiken.
Fast å andra sidan råkar man som cyklist ut för egoistiska bilförare också. Som tjejen i en liten cabriolet som prompt var tvungen att köra om mig, och innan hon hunnit om mig helt snabbt svängde tvärt höger i en korsning rakt framför mig utan blinkers, så jag höll på att krocka in i hennes högra framdörr. Det var rätt mycket folk ute den dagen vid nya konserthuset i Uppsala, och alla runtomkring inkl bilföraren själv som tvingats stanna för gående fick höra när jag skällde ut henne högljutt i flera sekunder. Det har sina nackdelar att ha taket nedfällt ibland. Jag tror inte hon gör om det. ;)
Du har inte varit mycket i Göteborg ;D folk blockerar vägen för oss som skramlar runt i stan med våra spårvagnar på 30ton, det är oftast bättre friktion med gummi mot asfalt än stål mot stål, många gånger om dan får man hicka när folk trots plingande och blinkfyr alternativt röd gubbe traskar eller cycklar ut rätt framför nosen på en.
Respekten för röd gubbe alternativt blinkfyr har försvunnit totalt i Göteborg sen den nya "Zebralagen" kom.
Hade en kille som cyklade framför mig mellan Kaptensgatan och Stigbergstorget som är en ganska bra uppförsbacke och kan inte säga att det gick fort, trots att jag försökte få uppmärksamhet meddelst utsignalen på vagnen.
När jag har varit i Halmstad med mina vänner, som stundenter av sommarkursen, så stannade polisen en gång en tjej av oss, när hon cyklade korsning mot rött ljus. Därigenom fick hon betala 1000 kronor för missförhållande. Jag tycker det var rätt, för jag är cyclare också och aldrig gör det likadant.
I Ukraina (var jag bor) fick även bilförare inte betala för såna missförhållande. Eller kanske är det en tur... Eftersom gör de med cyclare på vägar som de vill...
För några år sedan fick jag tvärnita i tidigare nämnda korsning, Östra kyrkogatan/Skolgatan, när en cyklist i full fart cyklar mot rött utan att ens hålla händerna på styret. Killen var uppenbarligen alldeles för upptagen med att digga till musiken han hade i öronen.
Jag har märkt att de flesta av de som gör idiotmanövrar, både cyklister och fotgängare, har lurar med musik i öronen, eller en telefon mot örat. Kan musiken eller samtalet vara en orsak till denna brist på uppmärksamhet i trafiken?
Citat från: bussgrabben skrivet 03 augusti 2010, 20:08:18 PM
Jag har märkt att de flesta av de som gör idiotmanövrar, både cyklister och fotgängare, har lurar med musik i öronen, eller en telefon mot örat. Kan musiken eller samtalet vara en orsak till denna brist på uppmärksamhet i trafiken?
Svar ja. Det finns undersökningar som styrker detta.