Ett ämne jag funderat lite över.  ;D
Hur ska man öppna takluckorna för att få bästa luftbyte? Jag brukar köra med främre öppen i framkant och bakre öppen i bakkant.
Vad är bäst när bussen har 2 eller 3 luckor?
			
			
			
				Ah, precis en tråd jag funderat på att starta! Jag fick lära mig framkant på främre, bakre brukar resenärerna ställa som dom vill oavsett hur jag ställt den. Men det där med bakkant på den bakre fick jag höra i somras för första gången. 
			
			
			
				och vad är bäst om all är stängda och det är för varmt i bussen, ska man fråga om de är okej att öppna dom eller hålla tyst och hoppas resan går fort?
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 26 juni 2010, 13:49:45 PM
och vad är bäst om all är stängda och det är för varmt i bussen, ska man fråga om de är okej att öppna dom eller hålla tyst och hoppas resan går fort?
Då har bussen med största säkerhet full-AC. Då ska du rikta din uppmärksamhet mot utblåsen ovanför ditt huvud.
Har man en buss med AC ska man absolut inte ha luckorna öppna. Om nu ACn fungerar alltså och när det är varmare ute än inställd temperatur (21-22 grader).
			
 
			
			
				http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35474.0
 ;) har lite med samma ämne att göra 
			
			
			
				Citat från: B10BLE skrivet 26 juni 2010, 13:54:12 PM
Då har bussen med största säkerhet full-AC. Då ska du rikta din uppmärksamhet mot utblåsen ovanför ditt huvud.
Har man en buss med AC ska man absolut inte ha luckorna öppna. Om nu ACn fungerar alltså och när det är varmare ute än inställd temperatur (21-22 grader).
Bussen hade AC, fast med varm luft i utblåset. +25 grader ute, elementen i bussen på full värme mitt i sommaren. Föraren sa att han inte kunde stänga av elementen och fick inte stanna för att öppna luckorna för då skulle han bli sen och få skäll av chefen. Bussen var i trafik hela dagen, en varm solig dag i Juli i Sundsvall.
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 26 juni 2010, 15:07:46 PM
Bussen hade AC, fast med varm luft i utblåset. +25 grader ute, elementen i bussen på full värme mitt i sommaren. Föraren sa att han inte kunde stänga av elementen och fick inte stanna för att öppna luckorna för då skulle han bli sen och få skäll av chefen. Bussen var i trafik hela dagen, en varm solig dag i Juli i Sundsvall.
Då kontaktar man lämpligtvis trafikhuvudmannen, dom brukar alltid ha ett kontaktnr. Att bråka med föraren resulterar aldrig i någonting bra.
			
 
			
			
				Citat från: B10BLE skrivet 26 juni 2010, 15:27:41 PM
Då kontaktar man lämpligtvis trafikhuvudmannen, dom brukar alltid ha ett kontaktnr. Att bråka med föraren resulterar aldrig i någonting bra.
Det gjordes, och dom tyckte inte de var något att säga till om, för vi kom ju fram. Tur att bussen inte längre finns i trafik iaf. Kan inte varit så bra för föraren heller, men ändå ha bussen i trafik. Hade jag varit föraren så hade jag vägrat köra bussen.
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 26 juni 2010, 15:31:40 PMHade jag varit föraren så hade jag vägrat köra bussen.
Gör man så har man inget jobb sedan.
			
 
			
			
				Citat från: B10BLE skrivet 26 juni 2010, 15:49:33 PM
Gör man så har man inget jobb sedan.
Hade du då kört av vägen med en fullsatt buss där den sista stod innanför framdörren på sträckan Alnön - Navet pga värmen så har du nog inget jobb kvar heller när AC sagt upp sig och elementen var hur heta som helst.
			
 
			
			
				Ja, i våra Alpusar fanns ju ingen AC, men jag brukade alltid öppna luckorna i framkant, och den bakre brukade ju som sagt resenärerna själva justera lite hur som helst....
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 26 juni 2010, 15:57:28 PM
Hade du då kört av vägen med en fullsatt buss där den sista stod innanför framdörren på sträckan Alnön - Navet pga värmen så har du nog inget jobb kvar heller när AC sagt upp sig och elementen var hur heta som helst.
Det är fortfarande väldigt ofta AC'n inte funkar. Och det finns ingen lag på att AC måste finnas, dvs inget man kan luta sig tillbaka på. Förutom att man som förare mår dåligt, men då kommer en ny förare ut och tar över samma buss. Vilket kvittar för er del. I dom flesta av bussarna (åtminstone klass 1 och 2) kan resenären själv öppna bakre luckorna på exakt samma sätt som föraren skulle gjort. Vanligtvis bara den längst fram man styr som förare med knappar.
Så nog hade han haft jobbet kvar alltid. Finns ingen anledning att sparka nån för att man gör sitt jobb.
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 26 juni 2010, 15:07:46 PM
Bussen hade AC, fast med varm luft i utblåset. +25 grader ute, elementen i bussen på full värme mitt i sommaren. Föraren sa att han inte kunde stänga av elementen och fick inte stanna för att öppna luckorna för då skulle han bli sen och få skäll av chefen. Bussen var i trafik hela dagen, en varm solig dag i Juli i Sundsvall.
Föraren kan ha rätt. Många är de illa genomtänkta bussmodeller som det helt enkelt inte går att göra någonting alls när värmen rusar uppåt pga nåt datorfel. Volvo B10M/B12M Carrus Star/9700 är ett fenomenalt undantag där det nästan alltid finns rejäla kranar att stänga den varma kylarvätskan till de tre kretsarna: Elementen, defrostern samt AC-aggregatet på taket. In på första bästa hållplats längs vägen och fram med fykantsnyckeln och handskarna bara. :)
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 26 juni 2010, 23:52:24 PM
Föraren kan ha rätt. Många är de illa genomtänkta bussmodeller som det helt enkelt inte går att göra någonting alls när värmen rusar uppåt pga nåt datorfel. Volvo B10M/B12M Carrus Star/9700 är ett fenomenalt undantag där det nästan alltid finns rejäla kranar att stänga den varma kylarvätskan till de tre kretsarna: Elementen, defrostern samt AC-aggregatet på taket. In på första bästa hållplats längs vägen och fram med fykantsnyckeln och handskarna bara. :)
Vi har ett lite omvänt problem på de nya Omnilink II som vi har i Täby. Passagerarklimatet är helt automatiserat - man har tagit bort reglagen på förarplatsen. Idag kom det fram en tjej som var så frusen att hon bad mig stänga av "kylan". Inte mycket att göra som förare tyvärr...hon satt i T-shirt och det kan man ju inte klandra henne för när det är sommar och +20 grader ute. Kanske öppna takluckorna så det kommer in lite varmluft??  8)
			
 
			
			
				Många inlägg men inte ett enda om det jag faktiskt frågade om.
			
			
			
				Citat från: B10BLE skrivet 27 juni 2010, 04:06:03 AM
Många inlägg men inte ett enda om det jag faktiskt frågade om.
Inte ett enda?
I våra bussar kan man styra främre luckorna för sig och bakre för sig.
Öppnar i fram fram och i bak bak och drar igång takfläktarna och har de fönster som går att öppna, öppna.
Då rör sig iaf luften i bussen.
			
 
			
			
				Citat från: lil-sis skrivet 27 juni 2010, 07:57:10 AM
I våra bussar kan man styra främre luckorna för sig och bakre för sig.
Öppnar i fram fram och i bak bak och drar igång takfläktarna och har de fönster som går att öppna, öppna.
Då rör sig iaf luften i bussen.
Det låter ju logiskt, men hur rör sig luften egentligen? Har man förarfönstret öppet sugs enorma mängder luft UT där. Man kan ju tro att luft ska komma in men det enda som händer är att luft åker ut. Man får passa sig så att löst sittande papper/jackor inte följer med ut.  ;D
			
 
			
			
				Citat från: B10BLE skrivet 27 juni 2010, 13:17:31 PM
Det låter ju logiskt, men hur rör sig luften egentligen? Har man förarfönstret öppet sugs enorma mängder luft UT där. Man kan ju tro att luft ska komma in men det enda som händer är att luft åker ut. Man får passa sig så att löst sittande papper/jackor inte följer med ut.  ;D
lil-sis kanske menade fönster bak i bussen. Att sitta med förarfönstret öppet (vilket nog alla gör nån gång) är bland det farligaste man kan göra för kroppen och orsakar nog en hel del muskelproblem.
Och som du skriver, man brukar efter ett tag få ringa upp trafikledningen och fråga var man ska nästa varv eftersom förarspecen försvann  ;D
			
 
			
			
				När jag började köra buss 1977  så fick jag lära mig att bästa är att ha främre lucka öppen i bakkant och bakre i framkant då skulle luften cirkulera som bäst....
			
			
			
				Förlåt nu men, så skönt att se att det är fler än jag som förlorat papper ut genom förarfönstret i jakt på svalka... ;D
//Danne
			
			
			
				Citat från: B10BLE skrivet 27 juni 2010, 13:17:31 PM
Det låter ju logiskt, men hur rör sig luften egentligen? Har man förarfönstret öppet sugs enorma mängder luft UT där. Man kan ju tro att luft ska komma in men det enda som händer är att luft åker ut. Man får passa sig så att löst sittande papper/jackor inte följer med ut.  ;D
Inget förarfönster öppet.
			
 
			
			
				Citat från: Danne B. skrivet 28 juni 2010, 01:41:50 AM
Förlåt nu men, så skönt att se att det är fler än jag som förlorat papper ut genom förarfönstret i jakt på svalka... ;D
//Danne
Haha, ett antal!! Man kanske skulle ta för vana att alltid ta ut 2 exemplar sommartid. ett i fönstret och ett kvar i väskan  8)
			
 
			
			
				Många förarspecar har gått förlorade genom åren, dock inte ut genom fönstret, utan alltid ner i springor i panelen. Var de hamnar är osäkert, men de kommer nog fram regelbundet bakom olika luckor vid servicetillfällen. Tänk om man kunde ha en platta med en klämma att fästa specen i, som man hade förr.
			
			
			
				Citat från: yngrot skrivet 27 juni 2010, 14:43:21 PM
När jag började köra buss 1977  så fick jag lära mig att bästa är att ha främre lucka öppen i bakkant och bakre i framkant då skulle luften cirkulera som bäst....
Samtidigt som vissa säger tvärt om så det skulle vara intressant om någon kunde yttra sig om luftens strömningar.  ;)
Det jag fått lära mig är att den främre ska vara öppen i framkant och den bakre i bakkant. Det sägs då att luften sugs in genom den främre och passerar ut genom den bakre. Jag tycker att det känns mest logiskt, att öppna tvärt om känns inte som om det skulle göra så stor nytta. Har jag fel ?  ???
			
 
			
			
				Det är inte så svårt detta egentligen, det har med tryck att göra så det spelar egentligen ingen roll hur ni gör...
Naturen letar alltid efter balans. Alltså samma tryck överallt så långt det bara går. Plockar ni bort hela framrutan och kör utan ruta i 100 km/h så komemr det ganska snart bli vinstilla i hela bussen och man skulle inte märka att rutan var borta förutom möjligtvis att det svider i ögonen och munnen ser ut som på en uppblåsbar barbara. Detta beror på att luften inte kommer någon vart bak i bussen och hela bussens innerluft bildar en vägg i princip. 
Ni som varit MC ordinanter i militärtjänsten och använt den roliga plasttratten vet vad jag pratar om.
Öppnar ni en taklucka med öppningen frammåt så kommer den skop in luft till en viss  gräns, kanske någon minut, sedan blir det ett övertryck innen i bussen och luckan blir "igentäppt" av luften inne i bussen. man måste nu öppna ett annat fönster eller lucka för att släppa ut samma mängd luft som det kommer in genom den första luckan. Annars skulle bussen i teorin explodera.
Ju längre ifrån dom olika öppningarna man har desto större luftcirculation bör det bli (egen hypotes) så på pappret borde denna set up vara bäst, (åter igen min egen hypotes): Framfönstret öppet samt bakersta luckan öppen med öppningen bakåt så luften genom fartvinden sugs ut (luftvirvel skapas bakom öppningen som suger ut luft)
			
			
			
				Citat från: En buss brummar skrivet 28 juni 2010, 21:57:32 PM
Det är inte så svårt detta egentligen, det har med tryck att göra så det spelar egentligen ingen roll hur ni gör...
Naturen letar alltid efter balans. Alltså samma tryck överallt så långt det bara går. Plockar ni bort hela framrutan och kör utan ruta i 100 km/h så komemr det ganska snart bli vinstilla i hela bussen och man skulle inte märka att rutan var borta förutom möjligtvis att det svider i ögonen och munnen ser ut som på en uppblåsbar barbara. Detta beror på att luften inte kommer någon vart bak i bussen och hela bussens innerluft bildar en vägg i princip. 
Ni som varit MC ordinanter i militärtjänsten och använt den roliga plasttratten vet vad jag pratar om.
Öppnar ni en taklucka med öppningen frammåt så kommer den skop in luft till en viss  gräns, kanske någon minut, sedan blir det ett övertryck innen i bussen och luckan blir "igentäppt" av luften inne i bussen. man måste nu öppna ett annat fönster eller lucka för att släppa ut samma mängd luft som det kommer in genom den första luckan. Annars skulle bussen i teorin explodera.
Ju längre ifrån dom olika öppningarna man har desto större luftcirculation bör det bli (egen hypotes) så på pappret borde denna set up vara bäst, (åter igen min egen hypotes): Framfönstret öppet samt bakersta luckan öppen med öppningen bakåt så luften genom fartvinden sugs ut (luftvirvel skapas bakom öppningen som suger ut luft)
Vilket framfönster menar du? Menar du det på förarplatsen så är ju det fönstret det man absolut inte ska ha öppet om man inte på sikt vill ha problem med nacke och framförallt vänster axel. På föraren alltså.
			
 
			
			
				Citat från: buskörare skrivet 28 juni 2010, 22:11:53 PM
Vilket framfönster menar du? Menar du det på förarplatsen så är ju det fönstret det man absolut inte ska ha öppet om man inte på sikt vill ha problem med nacke och framförallt vänster axel. På föraren alltså.
Tyvärr har man inget annat val, om man inte vill tuppa av i värmen. 36,5 grader på förarplatsen när fönstret var öppet, och 48 grader när fönstret var stängt. Då på 4721 Omnilink med stora fönster. 
			
 
			
			
				Jag skrev "på pappret" så borde den lösningen vara den bästa, däremot är det kanske inte den bästa ur ergonomisk eller hälsomässig ståndpunkt, men det var inte heller ursprungsfrågan. 
			
			
			
				För att nu riktigt röra till detta berättar jag något jag hörde på en tiden när dagens typ av takluckor började bli vanliga, alltså i slutet av 1950-talet. Tidigare fanns bara en taklucka som kunde öppnas genom att dras in i taket och då fanns det bara ett sätt att öppna den på. Eller kanske två: stor eller liten öppning. 
När takluckorna som kan öppnas i båda änder kom sades det att de skulle öppnas åt båda hållen för bästa luftcirkulation. Öppnar man luckan åt endera hållet fläktar det visserligen friskt på den som råkar sitta precis i vinddraget men gör inte så stor nytta för de andra i bussen. 
Jag tror inte att det finns någon oomkullrunkelig sanning i det här ämnet. Gör som man själv finner det bäst. Är luckan sådan att den kan manövreras av resenärerna är de ändå där och ändrar på inställningen. 
Mot att öppna en lucka i framkant har också framförts att risken för att en fågel flyger in i bussen är större i sådana fall. Sannolikheten för att en fågel skall flyga i kapp bussen är mindre. Detta gäller naturligtvis när bussen rullar, vid hållplatser eller andra stopp spelar det ingen roll. 
			
			
			
				Citat från: Jim skrivet 28 juni 2010, 22:18:21 PM
Tyvärr har man inget annat val, om man inte vill tuppa av i värmen. 36,5 grader på förarplatsen när fönstret var öppet, och 48 grader när fönstret var stängt. Då på 4721 Omnilink med stora fönster. 
Jag vet, har också kört buss sommartid  ;) 11 st för att var exakt. Men det är fortfarande säkerligen en av dom vanligaste orsakerna till sjukskrivningar för nacke/axlar på sikt bland bussförare.
			
 
			
			
				Citat från: buskörare skrivet 28 juni 2010, 22:40:43 PM
Jag vet, har också kört buss sommartid  ;) 11 st för att var exakt. Men det är fortfarande säkerligen en av dom vanligaste orsakerna till sjukskrivningar för nacke/axlar på sikt bland bussförare.
jag vet att jag låter som en tråkig besserwisser, men det är jag inte! :)
jag tror faktiskt inte att luftdraget är bussförarens största problem... tänk på alla förare som kört sedan 1900 talets början... det fanns inga AC anläggningar i bussarna förr... Den stora boven för axlarna är alla stora rattutslag, felsittning i förarstolen (fällknivs position), vridning mot resenärer, spänningar från irritation mot samma resenärer, hållning av blåsa och tarm till ändstation, Attjooo i ansiktet från föregående resenärer, fartgubb, blomlådor i vägen, dålig asfaltsbeläggning (göteborg)...
tänk alla som gled omkring på somrarna förr i sina bilar, det var lika varmt på 40 talet, men inte hade bilförarna AC i sina bilar då, dom körde sommar efter sommar i nervevade rutor och den generationen lever väl prima idag...?
			
 
			
			
				Citat från: En buss brummar skrivet 28 juni 2010, 22:54:19 PM
jag vet att jag låter som en tråkig besserwisser, men det är jag inte! :)
jag tror faktiskt inte att luftdraget är bussförarens största problem... tänk på alla förare som kört sedan 1900 talets början... det fanns inga AC anläggningar i bussarna förr... Den stora boven för axlarna är alla stora rattutslag, felsittning i förarstolen (fällknivs position), vridning mot resenärer, spänningar från irritation mot samma resenärer, hållning av blåsa och tarm till ändstation, Attjooo i ansiktet från föregående resenärer, fartgubb, blomlådor i vägen, dålig asfaltsbeläggning (göteborg)...
tänk alla som gled omkring på somrarna förr i sina bilar, det var lika varmt på 40 talet, men inte hade bilförarna AC i sina bilar då, dom körde sommar efter sommar i nervevade rutor och den generationen lever väl prima idag...?
Jasså? Då har du annorlunda åsikter än dom sjukgymnaster jag varit hos. Jag har själv väldiga problem sommartid med smärta i musklerna. 
Sen går faktiskt stolarna att vrida på numera (senaste 11 åren har det iaf varit så), så inte tror jag just den delen är speciellt vanlig orsak längre.
Attjoo i ansiktet lär knappast ge arbetsskador? Hur tänker du där? Förkylning och liknande möjligtvis, men jag vet inte nån som blivit långtidssjukskriven eller fått sluta köra buss pga förkylning   ???
			
 
			
			
				Fartgupp kan jag tänka mig. De enda tillfällen jag har haft ryggvärk i denna bransch är när jag kört lite för länge på linje 5 i Umeå, mellan Vasaplan och Ersmark.
			
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2010, 23:38:48 PM
Fartgupp kan jag tänka mig. De enda tillfällen jag har haft ryggvärk i denna bransch är när jag kört lite för länge på linje 5 i Umeå, mellan Vasaplan och Ersmark.
På välkända ÖK som skall byggas om igen, eller farthindren ska sänkas för just bussförarna kör där så ofta.
			
 
			
			
				Ingen ställer frågan: Hur gör man då bäst på en buss som bara har EN taklucka och ingen AC... :-X
//Danne
			
			
			
				Citat från: Danne B. skrivet 29 juni 2010, 00:49:01 AM
Ingen ställer frågan: Hur gör man då bäst på en buss som bara har EN taklucka och ingen AC... :-X
//Danne
På de bussarna öppnar jag "helt".