Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Buss-Hasse skrivet 11 juni 2010, 19:37:16 PM

Titel: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 11 juni 2010, 19:37:16 PM
En omtalad buss på detta forum och hos alla Neoplanfan. Men är det någon som kände till slutet hos "Pålle" i Perstorp 1992?
Vid tomkörning efter sista avstigande i Malmö kör något sent en söndagskväll högerfilen på Malmöutfarten som hade en viadukt under 4.0 m...........

(http://i793.photobucket.com/albums/yy214/buss-hasse/001-1.jpg)

(http://i793.photobucket.com/albums/yy214/buss-hasse/002-1.jpg)

Det är ett ögonblicks verk att göra misstag......

För alla som inte känner till denna bussen och kanske inte ser något fel så är det en av neoplans enda Jumbocruiser. (ledad dubbeldäckare)
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Frank Royseland skrivet 11 juni 2010, 23:20:16 PM
OOOO aj, aj, aj - nei nå skal jeg gråte i flere uker.......

Dette er "Jumbo" helt ny og på veg hjem til Norge...
(http://www.geting.se/image.php/247481-RF22995a.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247481-RF22995a.jpg)
Her har hun fått regnummer RF22995 og blir fotografert til katalog og reklamerbruk for Sola Ruten Turistbusser.
(http://www.geting.se/image.php/247483-RF22995bc.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247483-RF22995bc.jpg)
(http://www.geting.se/image.php/247485-RF22995bd.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247485-RF22995bd.jpg)
Så kommer bilder fra siste turen jeg hadde med "Jumbo", Sola Rutens tur for sjåfører, reiseledere og blivende reiseledere i selskapet. Turen gikk til Flensburg, mai 1985.
Tidlig morgen i Hirtshals...
(http://www.geting.se/image.php/247486-RF22995absi.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247486-RF22995absi.jpg)
(http://www.geting.se/image.php/247487-skann0087.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247487-skann0087.jpg)
Her har vi stoppet for en liten pause syd for Aalborg.
(http://www.geting.se/image.php/247489-skann0080_-_Kopia.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247489-skann0080_-_Kopia.jpg)
Dette er bussen bar, første etasje i tilhengeren...
(http://www.geting.se/image.php/247490-skann0076.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247490-skann0076.jpg)
Vi pakker sammen i Flensburg, og skal reise hjem.....
(http://www.geting.se/image.php/247491-RF22995dh.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247491-RF22995dh.jpg)
En liten rast, litt shopping - bilder fra både ut og hjemreise....
(http://www.geting.se/image.php/247492-skann0072.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247492-skann0072.jpg)
(http://www.geting.se/image.php/247493-skann0077.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247493-skann0077.jpg)
(http://www.geting.se/image.php/247494-skann0082.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247494-skann0082.jpg)
(http://www.geting.se/image.php/247495-skann0081.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247495-skann0081.jpg)
...og hvem er så denne karen som står i vinden...
(http://www.geting.se/image.php/247496-skann0079.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247496-skann0079.jpg)
.."Jumbo" ble solgt til Sverige, men vi såg henne med denne fargen lenge efter..... (..foto Ove Bojarp..)
(http://www.geting.se/image.php/247497-RF22995tilSE-PAA063.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247497-RF22995tilSE-PAA063.jpg)
...hun blev malt gul, her fotografert i London....
(http://www.geting.se/image.php/247498-RF22995tilSE-PAA063omla.jpg) (http://www.geting.se/viewimage/image/247498-RF22995tilSE-PAA063omla.jpg)
.....og siden ble hun altså "frisert" av en idiot i en undergang i Malmø.............

JEG GRÅÅÅÅÅÅÅÅÅTER...............

Frank
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 12 juni 2010, 07:27:17 AM
Det är tråkigt. Tack för fina bilder.
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: S Svensson skrivet 12 juni 2010, 10:03:14 AM
Jag har sett ledbussen tidigare. Denna gick för Perstops Resetjänst Göteborg-Malmö med spetsvändning i Göteborg. Den ersattes av en likadan. Orsak till ledbuss var att det kom klagomål på att resenärer fick sitta på fällstolar i gångarna. Den andra partner i trafik (från Kungsbacka) skrev i GP att de hade inga mobila fällstolar i sina bussar. Men de spetsvände i Malmö. Det var fler resenärer på seneftermiddagen från Göteborg och söderut.

På tal om ledbussar så är det ovanligt med sådana i Sverige. Men jag har sett sådana som gått på prov. T ex en ledad van Hool som det prövades alternativt bränsle på.
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juni 2010, 11:16:57 AM
Citat från: S Svensson skrivet 12 juni 2010, 10:03:14 AM
På tal om ledbussar så är det ovanligt med sådana i Sverige. Men jag har sett sådana som gått på prov. T ex en ledad van Hool som det prövades alternativt bränsle på.

Det stycket får du nog förklara närmare. Menar du dubbeldäckade ledbussar?
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 12 juni 2010, 12:56:31 PM
Bussen ersattes inte med en dubbeldäckad ledbuss utan med en vanlig ledad cityliner eller liknanade.Även den hade sett sina bästa dagar....
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juni 2010, 13:03:35 PM
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 12 juni 2010, 12:56:31 PM
Bussen ersattes inte med en dubbeldäckad ledbuss utan med en vanlig ledad cityliner eller liknanade.Även den hade sett sina bästa dagar....

Resetjänst Perstorp hade två dubbeldäckade ledbussar i olika omgångar. Men jag vill minnas att den som blev avskalad var den sista.

En ledad Jetliner hade Surahammars Trafik AB. Den såldes sedan till SL med placering i Vaxholm.
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 12 juni 2010, 13:51:00 PM
Den här menade jag. Har det figurerat fler "Neoplanvärstingar" hos Pålle?
(http://i793.photobucket.com/albums/yy214/buss-hasse/LNL634.jpg)

Ursäkta Ulf nu använder jag en av dina härliag bilder! Förlåt!
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 12 juni 2010, 16:44:02 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juni 2010, 13:03:35 PM
Resetjänst Perstorp hade två dubbeldäckade ledbussar i olika omgångar. Men jag vill minnas att den som blev avskalad var den sista.


Nej, det där är en missuppfattning som cirkulerat på Buss Snack. Den enda Jumbocruiser som funnits i Sverige är den ovan visade som kom från Sola-Ruten. Kanske någon trodde att det var en annan buss när den blev gulmålad. Alternativt förväxlade med Longlinern som trots allt är ett högbygge, men ingen dubbeldäckare. Även denna kom från Sola-Ruten men inköptes via Neoplan i Stuttgart 1984 medan Jumbocruisern kom direkt från Sola-Ruten 1989. Ö-viks Buss köpte också en buss från detta norska bolag, nämligen en Drögmöller dubbeldäckare, ej ledad dock!
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: S Svensson skrivet 12 juni 2010, 18:43:29 PM
Nu börjar det bli vimsigt. Så vi får gå tillbaka igen. Först vilket regnr hade den skadade Neoplanen?

Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 12 juni 2010, 18:53:08 PM
Det regnr. jag hittar på svensk busshistoria med sökning "jumbocruiser" är PAA 063. Årtalen ser ut att stämma.
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 12 juni 2010, 18:58:58 PM
Tack. Mig veterligen är detta den enda jumbocruiser som rullat i svensk ägo.
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Rolle skrivet 12 juni 2010, 19:07:43 PM
Denna mastodont i sitt bästa skick måste ha tagit mer folk än en raket i fotbollstrafiken  :-X
Har någon lite data att presentera. sittande . Längd, bredd och höjd vikt. ;D
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 12 juni 2010, 20:15:08 PM
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 11 juni 2010, 19:37:16 PM
(http://i793.photobucket.com/albums/yy214/buss-hasse/001-1.jpg)
(http://i793.photobucket.com/albums/yy214/buss-hasse/002-1.jpg)
Bussen hafver blivit en Jetliner...
Tur att ingen kom till skada.
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: S Svensson skrivet 12 juni 2010, 21:34:21 PM
Citat från: S Svensson skrivet 12 juni 2010, 10:03:14 AM
Jag har sett ledbussen tidigare. Denna gick för Perstops Resetjänst Göteborg-Malmö med spetsvändning i Göteborg. Den ersattes av en likadan. Orsak till ledbuss var att det kom klagomål på att resenärer fick sitta på fällstolar i gångarna. Den andra partner i trafik (från Kungsbacka) skrev i GP att de hade inga mobila fällstolar i sina bussar. Men de spetsvände i Malmö. Det var fler resenärer på seneftermiddagen från Göteborg och söderut.

På tal om ledbussar så är det ovanligt med sådana i Sverige. Men jag har sett sådana som gått på prov. T ex en ledad van Hool som det prövades alternativt bränsle på.
Okey ! Det är möjligt att det inte var en exakt likadan ledbuss det handlade om. I vilket fall har jag ett minne av att Perstorp satte in en ledbuss efter olyckan. Observera att jag inte skrivit att efterföljaren var exakt lika. Semantiken kan sprela spratt.
Vad gäller Staffans fråga så vet jag inte så här långt efteråt om det rörde sig om en van Hool 360 eller 410 utförande. Men det rörde sig om en ledbuss i varje fall med mittmotor. Det luktade främmande bränsle. Den hade regnr skyltar,men inga svenska sådana. 
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 12 juni 2010, 22:53:10 PM
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 12 juni 2010, 13:51:00 PM
Den här menade jag. Har det figurerat fler "Neoplanvärstingar" hos Pålle?
(http://i793.photobucket.com/albums/yy214/buss-hasse/LNL634.jpg)

Ursäkta Ulf nu använder jag en av dina härliag bilder! Förlåt!

Det är helt okej att använda bilden  :)

För övrigt blev den gula avskalad i samband med en tomkörning som sagt på Lundavägen (alltså inte motorvägen) när föraren enligt utsago hade varit iväg på en privat runda och skulle tomköra tillbaka och valde högerfilen under järnvägsviadukten vid Midhem - och då gick det som det gick.....
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 13 juni 2010, 08:48:48 AM
OK. Jag fattade att det var på motorvägen norrut. Vid "idag-huset" fanns väl en viadukt som var låg om man låg i högerfil?
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 13 juni 2010, 17:43:49 PM
Citat från: Rolle skrivet 12 juni 2010, 19:07:43 PM
Denna mastodont i sitt bästa skick måste ha tagit mer folk än en raket i fotbollstrafiken  :-X
Har någon lite data att presentera. sittande . Längd, bredd och höjd vikt. ;D
Perstorps-Buss hade två Neoplan-ledbussar.

Den första köptes 1984 från Solaruten i Norge (inv.nr 22, reg.nr RF14006) via Västtyskland. Den fick reg.nr LNL634 och var av typ N120/4 Longliner av 1979 års modell, dvs en ledad Cityliner. Totalvikten var 28200 kg med tillåtna axeltryck 6700+5000+10000+6500 kg. Den tredje axeln var drivande och motorn var mittplacerad. Den var från början en Mercedes V10 turbo på 400 hk, men byttes senare till en V10 sugmotor på 352 hk. Antalet sittplatser var 72. Längd, höjd och bredd var 18.0 x 3.55 x 2.5 m.

Den andra ledbussen köptes 1988 från Solaruten (inv.nr 23, reg.nr RF22995). Den fick reg.nr PAA063 och var av typ N138 Jumbocruiser av 1982 års modell, dvs en ledad Skyliner. Totalvikten var 32000 kg med tillåtna axeltryck 7000+11000+7000+7000 kg. Den andra axeln var drivande och motorn var placerad bakom boggin (=under leden). Den var en Mercedes V10 sugmotor på 352 hk. Antalet sittplatser var 90. Längd, höjd och bredd var 18.0 x 4.0 x 2.5 m. Bussen sägs ha varit otroligt slö i backarna.

När den senare förolyckades kan den mycket möjligt ha ersatts tillfälligt av någon annan högbyggd ledbuss, men det hittar jag ingen uppgift om just nu.
 
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 13 juni 2010, 18:19:16 PM
Tack Mats för givande och bra information.
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Rolle skrivet 13 juni 2010, 18:46:48 PM
Tack
lysande info.
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 17 juni 2010, 10:41:39 AM
Måste varit minimalt bagage i denna i tanke på antalet resenärer. Inget för skidresor direkt. Var det inte maxlängd utomlands? Svagt minne av att Danmark hade 12 meter väldigt länge. Detta kanske inte gällde ledare bussar?
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 17 juni 2010, 10:50:09 AM
Det byggdes totalt ca 10 Jumbocruisers. Som mest rymde de hela 144 sittande, men det fanns olika konfigurationer, en del hade en slags sällskapsdel nertill i bakre delen, som man nådde med en trappa uppifrån. (Genomgång var endast möjlig på övre plan, pga motorns placering). Andra hade denna del som bagageutrymme. En vagn var byggd som ett luxuöst rullande hotell, med separata kabiner.
De flesta köptes av tyska bolag med trafik på Spanien.
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 17 juni 2010, 11:04:51 AM
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 17 juni 2010, 10:41:39 AM
Måste varit minimalt bagage i denna i tanke på antalet resenärer. Inget för skidresor direkt. Var det inte maxlängd utomlands? Svagt minne av att Danmark hade 12 meter väldigt länge. Detta kanske inte gällde ledare bussar?
Det var väl så att Danmarka betraktade ledbussar som buss+släp varför de därmed hade två reg.nummer, ett för framdelen och ett för bakdelen.
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juni 2010, 17:13:25 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 juni 2010, 11:04:51 AM
Det var väl så att Danmarka betraktade ledbussar som buss+släp varför de därmed hade två reg.nummer, ett för framdelen och ett för bakdelen.

Jo, det stämmer. Fast i Danmark talade man om fordonståg. Detta gällde dock bara danskregistrerade ledbussar. Linjebuss körde svenskregistrerade ledbussar på linje 999 mellan Lund och Köpenhamn via Dragør-färjan och där gick det bra. Möjligen var man tvungen att begära dispens.



Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 17 juni 2010, 18:19:28 PM
Är det ingen som har fler bilder på dessa "värstingar". Interiörer skulle vara trevligt.
Tänker på bränsleförbrukningen. Vår 415 GT-HD ligger under 2.0 här pratar vi säkert 3.5-4.0? Men det är klart - det är ju fler passagerare som delar på det  ;) En annan som jobbar mycket med sällskapsresor med brytgräns 30 st skulle nog tjäna en hel del pengar att tillgång tillen sådan buss (alltså bara hyra in vid behov ej äga)
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 18 juni 2010, 14:57:37 PM
Jag drog hem den från Ulm på 1.98 men det är rekord hittils. ca.2.2 är nog snittet.
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 18 juni 2010, 15:54:24 PM
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 18 juni 2010, 14:57:37 PM
Jag drog hem den från Ulm på 1.98 men det är rekord hittils. ca.2.2 är nog snittet.

Med den gamla fina svarta dieseln, eller city-dito? Skiljer sig rätt mycket i förbrukning.
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 18 juni 2010, 17:28:29 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 juni 2010, 17:43:49 PM
Perstorps-Buss hade två Neoplan-ledbussar.

Den första köptes 1984 från Solaruten i Norge (inv.nr 22, reg.nr RF14006) via Västtyskland. Den fick reg.nr LNL634 och var av typ N120/4 Longliner av 1979 års modell, dvs en ledad Cityliner. Totalvikten var 28200 kg med tillåtna axeltryck 6700+5000+10000+6500 kg. Den tredje axeln var drivande och motorn var mittplacerad. Den var från början en Mercedes V10 turbo på 400 hk, men byttes senare till en V10 sugmotor på 352 hk. Antalet sittplatser var 72. Längd, höjd och bredd var 18.0 x 3.55 x 2.5 m.

Den andra ledbussen köptes 1988 från Solaruten (inv.nr 23, reg.nr RF22995). Den fick reg.nr PAA063 och var av typ N138 Jumbocruiser av 1982 års modell, dvs en ledad Skyliner. Totalvikten var 32000 kg med tillåtna axeltryck 7000+11000+7000+7000 kg. Den andra axeln var drivande och motorn var placerad bakom boggin (=under leden). Den var en Mercedes V10 sugmotor på 352 hk. Antalet sittplatser var 90. Längd, höjd och bredd var 18.0 x 4.0 x 2.5 m. Bussen sägs ha varit otroligt slö i backarna.

Sedan jag skrev ovan inlägg har jag hittat vad jag skrev i Färdskrivaren nr 1/1990:

– Tyvärr saknas bagageutrymmen, frånsett några små utrymmen, varför några säten plockats ur för att ge mer utrymme. 86 passagerare kan således färdas i denna buss (min anm: gäller PAA063).
.....
– Tyvärr är bussarna endast exotiska. I praktiken är de klumpiga, bränsletörstiga och tröga i backarna.
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: groenis skrivet 19 juni 2010, 01:26:40 AM
Det finns en internet sida som en Engelsman har skapat,
Men han saknar info om den förolyckade.
4 av vagnarna gick tydligen på linje Hamburg - Ankara mer info på hans sida.

/Lennart

Har hittat vagn nr 1  på www.derbus.de
Här är en annan sida med en uppdaterad modell
www.neoplan.info med fortsättning på www.mciconversions101.com

Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: Danne B. skrivet 19 juni 2010, 02:09:36 AM
Citat från: groenis skrivet 19 juni 2010, 01:26:40 AM
Det finns en internet sida som en Engelsman har skapat,
Men han saknar info om den förolyckade.
4 av vagnarna gick tydligen på linje Hamburg - Ankara mer info på hans sida.

/Lennart

Länk?

//Danne
Titel: SV: Neoplan Jumbocruiser cabriolet!
Skrivet av: groenis skrivet 19 juni 2010, 03:18:17 AM
Hittade några länkar till med bilder.
www.gakei.com tror att detta är den Japanska vagnen
www.Chilebuses.cl Chilensk motsvarighet till bussnack
www.bus-bild.de en annan bild på det Tyska bolaget TRD som ägde ett par av dessa,
Kvar finns youtube sök på jumbocruiser men fastna inte på den amerikanska filmen "The big bus" från 1976.

/Lennart