Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 10 juni 2010, 14:30:20 PM

Titel: Vit Metropol
Skrivet av: Gunnar D skrivet 10 juni 2010, 14:30:20 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19nr75162vit1967.jpg)

De sista reviderade H19 Metropolerna fick vit invändig målning (antal?). Här 75162 (rev 26/9-63) vid någon ändhållplats sommaren 1967.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Mr G skrivet 11 juni 2010, 08:13:42 AM
Verkligen synd att du inte hade färg i kameran den gången. Jag minns såväl när de vita metropolerna började dyka upp, men jag har aldrig sett en bild på någon förut.
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: robergh skrivet 11 juni 2010, 08:49:23 AM
Den här reservdelsmetropolen som Spårvägsmuseet raggade upp inför renoveringen av den andra Metropolen var väl vagn 5182? Det var väl en gammal Brännkyrkavagn och den borde väl ha kunnat vara vit innuti? Är den kretsloppad till ölburkar nu och framförallt tog någon färgbilder på inredningen innan den skickades iväg? Kan den finnas kvar så att man kan kolla? Den hade i alla fall H21-dörrar som en del Metropoler hade mot slutet.

Mr H
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2010, 08:51:12 AM
Citat från: Mr G skrivet 11 juni 2010, 08:13:42 AM
Verkligen synd att du inte hade färg i kameran den gången. Jag minns såväl när de vita metropolerna började dyka upp, men jag har aldrig sett en bild på någon förut.

För den som inte var med då kan nämnas att Metropolerna vid leverans hade en mycket stark grön nyans interiört. Det gav en dyster känsla tycker jag. Som antyds behöll de flesta denna färgsättning livet ut.
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Mr G skrivet 11 juni 2010, 10:23:15 AM
Dyster känsla? I så fall var väl nästan all SS-trafik dyster på 50- och 60-talen. Nu känner jag inte till SS designprogram från den tiden i detalj, men nog vill jag minnas att just denna gröna färg på inredningen var närmast helt förhärskande på den tiden. Det är många år sen nu förstås, men mitt minne är att det mesta som rullade då hade samma gröna färg på inredningen som metroploerna hade.
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2010, 10:43:27 AM
Citat från: Mr G skrivet 11 juni 2010, 10:23:15 AM
Dyster känsla? I så fall var väl nästan all SS-trafik dyster på 50- och 60-talen. Nu känner jag inte till SS designprogram från den tiden i detalj, men nog vill jag minnas att just denna gröna färg på inredningen var närmast helt förhärskande på den tiden. Det är många år sen nu förstås, men mitt minne är att det mesta som rullade då hade samma gröna färg på inredningen som metroploerna hade.

Jo, även Capitolerna hade denna färg. Det var först när Büssing kom som trenden bröts och det blev ljusare färger i inredningen.

Självklart gällde den dystra känslan inte bara Metropol utan samtliga SS fordon på den här tiden med denna färg. Det gör ju inte saken precis bättre.

Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Gunnar D skrivet 11 juni 2010, 10:58:29 AM
Citat från: Mr G skrivet 11 juni 2010, 08:13:42 AM
Verkligen synd att du inte hade färg i kameran den gången. Jag minns såväl när de vita metropolerna började dyka upp, men jag har aldrig sett en bild på någon förut.
Citat från: Mr H skrivet 11 juni 2010, 08:49:23 AM
Den här reservdelsmetropolen som Spårvägsmuseet raggade upp inför renoveringen av den andra Metropolen var väl vagn 5182? Det var väl en gammal Brännkyrkavagn och den borde väl ha kunnat vara vit innuti? Är den kretsloppad till ölburkar nu och framförallt tog någon färgbilder på inredningen innan den skickades iväg? Kan den finnas kvar så att man kan kolla? Den hade i alla fall H21-dörrar som en del Metropoler hade mot slutet.

Mr H

Tyvärr är detta nog den bild på en Metropol med vit invändig färg som jag har.

De "ursprungliga" H19 i Brännkyrka (75167-75188) reviderades ett par år tidigare så dessa var nog alla gröna invändigt. De H19 från Hornsberg som överfördes 1964 till Bkh (bl.a. den avbildade) var nog i huvudsak de som fick vit färg invändigt. De tillhörde väl lågmilarna och fick därför revision sist.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 11 juni 2010, 22:36:16 PM
Citat från: Mr G skrivet 11 juni 2010, 10:23:15 AM
Dyster känsla? I så fall var väl nästan all SS-trafik dyster på 50- och 60-talen. Nu känner jag inte till SS designprogram från den tiden i detalj, men nog vill jag minnas att just denna gröna färg på inredningen var närmast helt förhärskande på den tiden. Det är många år sen nu förstås, men mitt minne är att det mesta som rullade då hade samma gröna färg på inredningen som metroploerna hade.

Var inte detta en enhetlig grön färg som SS hade som gällde både bussar och tunnelbanan?
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Mr G skrivet 11 juni 2010, 22:44:36 PM
Mitt minne säger grönt överallt. Spårvagn, buss, trådbuss, t-banetåg. Någon gång efter kriget känns det som att man övergår till grön inredning på alla trafikslag. Det finns säkert undantag, och mitt minne är väl inte helt kristallklart heller. Någon som kan det här bättre än jag får gärna fylla i.

Så om man blev dyster av den färgen hade vi väl en dyster uppväxt i SS-land på den tiden.  >:( :( :'(
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2010, 22:51:06 PM
Citat från: Mr G skrivet 11 juni 2010, 22:44:36 PM
Mitt minne säger grönt överallt. Spårvagn, buss, trådbuss, t-banetåg. Någon gång efter kriget känns det som att man övergår till grön inredning på alla trafikslag. Det finns säkert undantag, och mitt minne är väl inte helt kristallklart heller. Någon som kan det här bättre än jag får gärna fylla i.

Så om man blev dyster av den färgen hade vi väl en dyster uppväxt i SS-land på den tiden.  >:( :( :'(

Jag är inte säker på att den också fanns i spårvagnarna (men det är mycket möjligt att det var så) men den fanns i alla fall i tunnelbanan. Nu var jag visserligen fullvuxen innan jag åkte med SS första gången (och trodde att de hade märkt upp spårvagnar och bussar efter mina initialer) men inte fick jag några bestående men av den gröna färgen. Däremot förbehåller jag mig rätten att tycka att den gav ett dystert intryck. Jag brukar dock inte sådant påverka mitt totalhumör, som alltid är soligt och glatt.  :)
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 12 juni 2010, 00:20:30 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2010, 22:51:06 PM
Jag är inte säker på att den också fanns i spårvagnarna (men det är mycket möjligt att det var så) men den fanns i alla fall i tunnelbanan. Nu var jag visserligen fullvuxen innan jag åkte med SS första gången (och trodde att de hade märkt upp spårvagnar och bussar efter mina initialer) men inte fick jag några bestående men av den gröna färgen. Däremot förbehåller jag mig rätten att tycka att den gav ett dystert intryck. Jag brukar dock inte sådant påverka mitt totalhumör, som alltid är soligt och glatt.  :)


Jodå det fanns grönt även i spårvagnarna, men kanske inte riktigt lika mycket. Personligen har jag aldrig reflekterat över att grön färg användes i sådan stor utsträckning, inte ens när jag jobbade som konduktör på fordonen ifråga.

Några exempel:

(http://gallery.me.com/ericx2000/100040/A29mitten/web.jpg?ver=12762940520001)
Förortsvagn.

(http://gallery.me.com/ericx2000/100040/B24fram/web.jpg?ver=12762940610001)
Innerstadsvagn.

(http://gallery.me.com/ericx2000/100040/24kplats/web.jpg?ver=12762943810001)
Arbetsplats.


M v h
Ingwar


Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Gunnar D skrivet 12 juni 2010, 11:16:38 AM
Citat från: Mr G skrivet 11 juni 2010, 22:44:36 PM
Mitt minne säger grönt överallt. Spårvagn, buss, trådbuss, t-banetåg. Någon gång efter kriget känns det som att man övergår till grön inredning på alla trafikslag. Det finns säkert undantag, och mitt minne är väl inte helt kristallklart heller. Någon som kan det här bättre än jag får gärna fylla i.

Så om man blev dyster av den färgen hade vi väl en dyster uppväxt i SS-land på den tiden.  >:( :( :'(

"Vadå, jag dyster?" ("What, me worry?") som Alfred E Neuman brukade säga. Jag började åka spårvagn innan jag fyllde ett år (dock ej ensam) och har nog därför alltid tyckt att det gröna hörde till. Även om brunt under 50-talet också hörde till.
När de vita Metropolerna började dyka upp kändes det konstigt så därför blev det väl bara en svartvit bild enär de var otypiska.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Mattias skrivet 13 juni 2010, 19:48:51 PM
Förlagan till Metropolen, Mack C50, vit dessutom:

http://www.oldbus.us/Portals/0/ProjectListings/Images/%2753-Mack-C-50.jpg

För den med finska som språk på sin CV behandlas denna bild i ett forum likt detta:

http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=1089

//M
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 juni 2010, 16:22:43 PM
Citat från: Mattias skrivet 13 juni 2010, 19:48:51 PM
Förlagan till Metropolen, Mack C50, vit dessutom:

http://www.oldbus.us/Portals/0/ProjectListings/Images/%2753-Mack-C-50.jpg

//M

Trevligt, notera framdörrarna!

Mvh Gunnar
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 juni 2010, 16:30:17 PM
Fast den C50 som hamnade i Sverige hade väl större framdörrar?
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Gunnar D skrivet 16 juni 2010, 10:28:13 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 juni 2010, 16:30:17 PM
Fast den C50 som hamnade i Sverige hade väl större framdörrar?

Det stämmer, se länk:
http://sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=3742&recid=107613

Den här ovan avbildade vita USA C50 har framdörrar påminnande om den till Sverige importerade C41 "Capitolmacken".

Mvh Gunnar
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 16 juni 2010, 10:43:36 AM
Ja, Capitolmacken hade väl i det nämaste enkeldörrar. Men C50- Macken och Metropol, samt H20-H21 måste ha varit avsedda för något aldrig realiserat system med automatisk biljettmakulering, eftersom de ju har insteg i två filer? Eller körde man bara slaviskt efter C50-konceptet utan tanke på att utnyttja denna möjlighet?
Sedan frångick man ju detta på H23-H31, varefter det återkom igen på H32-H35 (där ju någon form av automatisk visering var planerad).
Titel: SV: Vit Metropol
Skrivet av: Gunnar D skrivet 16 juni 2010, 18:20:28 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 16 juni 2010, 10:43:36 AM
Ja, Capitolmacken hade väl i det nämaste enkeldörrar. Men C50- Macken och Metropol, samt H20-H21 måste ha varit avsedda för något aldrig realiserat system med automatisk biljettmakulering, eftersom de ju har insteg i två filer? Eller körde man bara slaviskt efter C50-konceptet utan tanke på att utnyttja denna möjlighet?
Sedan frångick man ju detta på H23-H31, varefter det återkom igen på H32-H35 (där ju någon form av automatisk visering var planerad).

C50 Mack/H19 Metropol var ju främst avsedd för T-banans anslutningslinjer så en hypotes är att två framdörrar ansågs behövas när ett stort antal övergångsresenärer samtidigt kom från T-banan. Eftersom de allra flesta hade giltigt färdbevis så kunde de snabbviseras i två filer av föraren. Sedan har vi konduktörsmöjligheten på H20 och H22. H21 fick ju samma koncept med framdörrar, kanske av produktionstekniska skäl.
Inför H23 gjorde man sedan ett omtänk.

/Gunnar