Hej
Hur många ledbussar finns sparade till eftervärlden?
Och i så fall kaross och chassi?
mvh Stefan P
Räknar upp dem jag kommer på:
SSS har en SJ B58/Hägglund från -67, 16 meter, första generationen Volvo ledbussar
SvOf har en dito från -69, 18 meters, Vaxholms Trafik, senare SL H44A
Ringlinien har en GS B58 /Wiima
Spårvägsmuseet och Kvarne har varsin SL H22, B10M /Säffle
Sveriges första ledbuss ( undantaget trådbussarna) finns kvar .Men bevarad vet jag inte om jag vågar säga.
Citat från: Svempa skrivet 08 juni 2010, 13:20:35 PM
Sveriges första ledbuss ( undantaget trådbussarna) finns kvar .Men bevarad vet jag inte om jag vågar säga.
Tänkte också på den, men vet inte i vilken form den är/skall bevaras.
Någon som vet något om dess vidare öden?
Den lär stå kvar djupt försjunken i leran. Den är så illa åtgången att jag gissar att den aldrig mer blir buss, tyvärr.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 juni 2010, 14:06:53 PM
Den lär stå kvar djupt försjunken i leran. Den är så illa åtgången att jag gissar att den aldrig mer blir buss, tyvärr.
Var den inte till skänks eller till salu, och någon nappade? Gav denne upp utan att ens ha hämtat bussen?
Jag skrev om detta för en vecka sedan. Jag fick alltså mejl från en veteranfordonssamlare på Gotland att han varit i Axvall och tittat på bussen och bestämt sig för att köpa den. Han uppgav också att tid för transporten var klar. Men vår gotländska korrespondent har inte sett bussen hos honom så trots allt kanske affären inte blev av. Någon som har vägarna förbi Axvall?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juni 2010, 21:57:41 PM
Ja detta var väl ett antal månader sedan? i höstas? som han hade kikat på bussen.
Vinterns tidiga ankomst kan iofs ha satt stopp för planerna, men nu borde det ha torkat upp så att man med lite grävande och en stadig hjullastare eller tungbärgare kan få loss den...projektet måste nog ha en ganska hyfsad budget hur som helst.
Spårvägsmuseét har väl en Hägglundare alla arlanda ochså
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juni 2010, 22:05:27 PM
Trailer och färja är inte heller gratis.
Det var i april 2009 som jag fick två mejl i den här frågan. Det sista slutade med att transporten var bestämd att också ske i april 2009. Så det var knappast vintern som ställde till problem. Bussen skulle köras för egen maskin med grönplåtar från Skara till Oskarshamn för vidare befordran färja. Där upphör all kontakt. Jag har sedan skrivit och frågat men inte fått något svar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2010, 22:19:44 PM
Det var i april 2009 som jag fick två mejl i den här frågan. Det sista slutade med att transporten var bestämd att också ske i april 2009. Så det var knappast vintern som ställde till problem. Bussen skulle köras för egen maskin med grönplåtar från Skara till Oskarshamn för vidare befordran färja. Där upphör all kontakt. Jag har sedan skrivit och frågat men inte fått något svar.
Man kan ju fråga sig om bussen är i ett sådant skick att den över huvudtaget skulle kunna framföras för egen maskin på allmän väg? T ex bromsrör och avgassystem brukar rosta sönder om bussen stått länge på fuktig mark, nersjunken.
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juni 2010, 22:26:13 PM
Man kan ju fråga sig om bussen är i ett sådant skick att den över huvudtaget skulle kunna framföras för egen maskin på allmän väg? T ex bromsrör och avgassystem brukar rosta sönder om bussen stått länge på fuktig mark, nersjunken.
Ja, den som uppgav att han köpt den gjorde bedömningen att det skulle gå bra. Han är som sagt van vid veteranfordon. Mer än så vet jag inte.
Den är absolut inte i skick att gå för egen maskin!!! En buss som stått nedsjunkan i lera sedan bromsarna havererade för snart 25 år sedan är inte bara att dra upp och köra!
Mötte den i hbg för ca 15-20 år sedan så att den skulle ha stått där i 25 år ställer jag mig frågande till
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2010, 22:19:44 PM
Det var i april 2009 som jag fick två mejl i den här frågan. Det sista slutade med att transporten var bestämd att också ske i april 2009. Så det var knappast vintern som ställde till problem. Bussen skulle köras för egen maskin med grönplåtar från Skara till Oskarshamn för vidare befordran färja. Där upphör all kontakt. Jag har sedan skrivit och frågat men inte fått något svar.
I denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27499.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27499.0) från hösten 2009 påstår sig en person ha för avsikt att ta bussen till Östersund, så sannolikt blev det ingen resa till Gotland. Troligen inte till Östersund heller då den fortfarande ägs av samma person i Axvall.
[/quote]
Citat från: Svempa skrivet 09 juni 2010, 17:10:05 PM
Mötte den i hbg för ca 15-20 år sedan så att den skulle ha stått där i 25 år ställer jag mig frågande till
Det måste väl ändå ha varit en annan buss? Även om den bytte ägare några gånger i slutet av 80-talet så har dessa hela tiden funnits i Västergötland. Bussen är avställd sedan 1983.
Det är lockande och tro . men jag vet att jag såg den bussen i hbg . omkring 1990. kan det ha varit en av de norske ?
Citat från: Svempa skrivet 09 juni 2010, 17:10:05 PM
Mötte den i hbg för ca 15-20 år sedan så att den skulle ha stått där i 25 år ställer jag mig frågande till
Nej, nej, den har inte varit ute och luftat på sig sedan sommaren 1983 och jag kan till 100% säga att bussen aldrig i hela sitt liv varit så långt borta som i Helsingborg!! Jag vet!!
Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 juni 2010, 18:48:55 PM
Nej, nej, den har inte varit ute och luftat på sig sedan sommaren 1983 och jag kan till 100% säga att bussen aldrig i hela sitt liv varit så långt borta som i Helsingborg!! Jag vet!!
Har du koll på de norska Scania BF76 Knudsen ledbuss? Kan det ha varit en sådan som Svempa sett i Helsingborg? Åtminstone en är ju bevarad, troligen två.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juni 2010, 19:20:47 PM
Har du koll på de norska Scania BF76 Knudsen ledbuss? Kan det ha varit en sådan som Svempa sett i Helsingborg? Åtminstone en är ju bevarad, troligen två.
Jag kan inte tänka mig att norrmännen kört ända ned till Helsingborg med någon Knudsen-buss. Kan det ha varit 1967 års Mercedes-ledbuss hos Perstorps Buss som Svempa sett i Helsingborg? Verkar mer troligt.
låter som rimligt . Finns den på bild?
Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 juni 2010, 19:34:11 PM
Jag kan inte tänka mig att norrmännen kört ända ned till Helsingborg med någon Knudsen-buss. Kan det ha varit 1967 års Mercedes-ledbuss hos Perstorps Buss som Svempa sett i Helsingborg? Verkar mer troligt.
Den har jag åkt med! Från Klippan till Silver Hill 1983. Tyvärr långt innan jag började fota bussar. :( Trodde att det var ett museiföremål. :) Hade den inte Nilsbussfärgerna i rött och creme? Synd att dessa gamla Mercedesar är så sällsynta på bild.
M.v.h.
Ola
En komplett GDG BF76/Säffle, eller någon av de som figurerat här, som husbussar?
Den först Volvo ledbussen var stationerad i Trelleborg, SJ 0958.
Jag körde ofta förstärkningsturer till Falsterbo med gymnasieelever med denna vagn.
Hoppas den finns kvar:)
Tyvärr är den första borta. Den blev reservdelar till den ledvagn SSS har bevarad, och demonterades i Uppsala på 90-talet.