Denna syn mötte mig när jag körde fram en 212:a idag i Ropsten. Vet inte om "lagningen" var provisorisk, men det var i alla fall ett gäng buntband som hade gått sönder :P Ingen krock med andra ord, såg inga skador på den avfallande delen.
(http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_25/30690000-30699999/640x480/30693771.jpg)
Sen en fråga. Körde vår gammelkråka 5075 för första gången i tisdags.
(http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_25/30690000-30699999/640x480/30693770.jpg)
Nån som ser var bilden är tagen? ??? Minns inte :-[ Lidingövägen eller Valhallavägen tror jag.
(http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_25/30690000-30699999/640x480/30693769.jpg)
Vad är detta? Hittade inget mer än denna, har den nått med skyltningen att göra? Och fattas det i så fall nått?
(http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_25/30690000-30699999/640x480/30693772.jpg)
Angående din fråga om vad den sista bilden föreställer.
Ja det har med skyltning o göra, det är för en så kallads 7-segmentsskylt som bussar hade förr i tiden. Det där är styrenheten och styr helt enkelt siffrorna på platserna som de representerar. Brukar finnas någon form av bekräfta knapp med men jag ser ingen sådan.
Citat från: jocke skrivet 01 april 2010, 01:15:42 AM
Angående din fråga om vad den sista bilden föreställer.
Ja det har med skyltning o göra, det är för en så kallads 7-segmentsskylt som bussar hade förr i tiden. Det där är styrenheten och styr helt enkelt siffrorna på platserna som de representerar. Brukar finnas någon form av bekräfta knapp med men jag ser ingen sådan.
Okej. Som vår Mobitec vi hade i Örebro då? Såg inga fler knappar, därför min fundering. Hur ska man kunna skylta linje OCH destination i samma dosa utan nån mer knapp? Ska kolla närmare om jag får den igen. Annars offrades den kanske för nått annat när man frångick det systemet.
Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 01:19:31 AM
Okej. Som vår Mobitec vi hade i Örebro då? Såg inga fler knappar, därför min fundering. Hur ska man kunna skylta linje OCH destination i samma dosa utan nån mer knapp? Ska kolla närmare om jag får den igen. Annars offrades den kanske för nått annat när man frångick det systemet.
7 segments skylt har bara siffror :) Det där är sedan en svunnen tid innan bussen fick sin Mobitec flipdotskylt :)
Här är ett exempel på en 7 segmentsskylt.
(http://www.alge-timing.se/alge/bilder/gaz4-03.jpg)
Citat från: jocke skrivet 01 april 2010, 01:25:15 AM
7 segments skylt har bara siffror :) Det där är sedan en svunnen tid innan bussen fick sin Mobitec flipdotskylt :)
Här är ett exempel på en 7 segmentsskylt.
(http://www.alge-timing.se/alge/bilder/gaz4-03.jpg)
Aldrig sett. Var satt dom? Och vad användes dom till?
Utanpå bussarna för att visa linjenummer, de lär du väl ha sett någon gång?
Jag länkar en bild från bussmickes sida för att visa
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/500/GUB_556_NZZ483_Uppsala_960510.jpg)
Citat från: jocke skrivet 01 april 2010, 01:29:35 AM
Utanpå bussarna för att visa linjenummer, de lär du väl ha sett någon gång?
Jag länkar en bild från bussmickes sida för att visa
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/500/GUB_556_NZZ483_Uppsala_960510.jpg)
Nja, jag är uppväxt i en stad i princip utan busstrafik och när jag flyttade till Örebro skyltades vad jag minns alla med linje och destination. Dvs med mobitecen.
Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 01:19:31 AM
Hur ska man kunna skylta linje OCH destination i samma dosa utan nån mer knapp?
Om det fanns destinationer så skyltades dessa oftast separat på ett rullband av plast.
Antingen vevade man fram rätt text, eller så drevs rullbandet framåt eller bakåt med hjälp av en elmotor.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/208.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Fridstrom_NPT755_Rmo_040410.jpg)
På vissa marknader skyltades även siffrorna med tre separata rullband.
Oftast vevade man fram dem, men bussen på bilden skyltades helautomatiskt med samma typ av knappar du frågade om.
För att få till denna destination valde man sifferkombinationen 1-0-9-1-0, där de två sista siffrorna är destination nr 10 = Skellefteå:
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/109.jpg)
Nej nej nej!
Det där är inget styrdon till sjusegments-skåp...5075(å ingen annan i 50xx-serien heller för den delen) har aldrig någonsin haft det.
Om jag inte missminner mig helt så har den där dosan att göra med trafikljusprioritering. Du väljer linje-nr på dosan och fick prio vid ljusen har jag för mig....
Njaa... någon sorts prio ser det inte ut till att vara... vill minnas att jag sett denna knappsatts i Växjös gamla Scania CN113 när dom rullade...
Jag vill påstår att det har med linje nr att göra
Citat från: Tomas Fransson skrivet 01 april 2010, 02:38:21 AM
Njaa... någon sorts prio ser det inte ut till att vara... vill minnas att jag sett denna knappsatts i Växjös gamla Scania CN113 när dom rullade...
Jag vill påstår att det har med linje nr att göra
Kvarne har rätt! Det har med signalprioritering att göra, och finns på alla "äldre" innerstadsvagnar.
Kan bekräfta att Kvarne och Karsten har rätt. Det där är knappsatsen till en transponder som användes förr i tiden till att få signalprioritering. Man knappade helt enkelt in den linje man körde, sen (förhoppningsvis) kände trafiksignalerna av detta och man fick grönt ljus.
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 01 april 2010, 07:18:52 AM
Kan bekräfta att Kvarne och Karsten har rätt. Det där är knappsatsen till en transponder som användes förr i tiden till att få signalprioritering. Man knappade helt enkelt in den linje man körde, sen (förhoppningsvis) kände trafiksignalerna av detta och man fick grönt ljus.
// Niclas
och Kvarne och Karsten:
Tack för infon! Skulle behövas vid Norra station/Norrtull fortfarande 8) Men då vet jag det! Tack båda!
Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 11:08:43 AM
och Kvarne och Karsten:
Tack för infon! Skulle behövas vid Norra station/Norrtull fortfarande 8) Men då vet jag det! Tack båda!
Signal prioritering vid trafikljus finns fortfarande men är inbyggt i Buss-PC och det ser man när man närmar sig en övervakad korsning med trafikjus. Om den korsningen man närmar sig har signalprioritering så finns det en lampa ovanför trafikljuset. Rund, Vit och med en buss målad på det vita. Tänds lampan när man närmar sig så är det hållet som man kommer ifrån prioriterat och ger ganska snart grönt ljus.
Som tex 5075 så tryckte man fram(tex den linje som du körde när du fotade) 73 och när man åker ut från grindarna från HBH så ser man inställt linje nr på en rund tavla vin grindarna. Syntes det inget i den lilla tavlan så fungerade den inte.
Citat från: Matte skrivet 01 april 2010, 12:17:28 PM
Signal prioritering vid trafikljus finns fortfarande men är inbyggt i Buss-PC och det ser man när man närmar sig en övervakad korsning med trafikjus. Om den korsningen man närmar sig har signalprioritering så finns det en lampa ovanför trafikljuset. Rund, Vit och med en buss målad på det vita. Tänds lampan när man närmar sig så är det hållet som man kommer ifrån prioriterat och ger ganska snart grönt ljus.
Som tex 5075 så tryckte man fram(tex den linje som du körde när du fotade) 73 och när man åker ut från grindarna från HBH så ser man inställt linje nr på en rund tavla vin grindarna. Syntes det inget i den lilla tavlan så fungerade den inte.
Ja, den finns ju bl.a uppe på Solnavägen gissar jag. Men det är väl i första hand stomlinjerna den följer? Just Norra station/Norrtull där är det 2,5 min rött och 20-25 sek grönt. Som gjort för förseningar. Men det har väl med bygget av Norra länken att göra.
Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 12:26:05 PM
Ja, den finns ju bl.a uppe på Solnavägen gissar jag. Men det är väl i första hand stomlinjerna den följer? Just Norra station/Norrtull där är det 2,5 min rött och 20-25 sek grönt. Som gjort för förseningar. Men det har väl med bygget av Norra länken att göra.
Ja den sträckan är jobbig som *** att köra. När jag körde i HBH så gillade jag inte att köra 73an för man vart alltid sen mellan Torsplan-Roslagstull.
Nja jag vet inte om det är bara stomlinjer det gäller. Förr va det iallafall alla innerstads linjer som kunde få signalprioritering. Men så är det ju inte alla trafilksignaler som har det inbyggt heller. Tror inte att nämda område på 73an har signalprioritering.
Citat från: Matte skrivet 01 april 2010, 12:36:38 PM
Ja den sträckan är jobbig som *** att köra. När jag körde i HBH så gillade jag inte att köra 73an för man vart alltid sen mellan Torsplan-Roslagstull.
Nja jag vet inte om det är bara stomlinjer det gäller. Förr va det iallafall alla innerstads linjer som kunde få signalprioritering. Men så är det ju inte alla trafilksignaler som har det inbyggt heller. Tror inte att nämda område på 73an har signalprioritering.
HBH har inte kvar 73:an längre, ifall du längtar tillbaka ;D Nu är den Lidingös och jag tror Täby kör nån enstaka sväng på morgonen med våra bussar. Och nej, jag har inte sett nån vit lampa där. Och jag tror ibland att 73:an är linjen som gud glömde 8)
Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 12:42:13 PM
HBH har inte kvar 73:an längre, ifall du längtar tillbaka ;D Nu är den Lidingös och jag tror Täby kör nån enstaka sväng på morgonen med våra bussar. Och nej, jag har inte sett nån vit lampa där. Och jag tror ibland att 73:an är linjen som gud glömde 8)
Vilken tur att det är Täby och Lidingö som kör den linjen ;D Ifall jag skulle längta tebaks. Fast när jag körde i HBH så körde även Täby med HBH bussar också.
Men jag trivs bra i Södertörn. Kör bara nya bussar förutom nån enstaka kortvagn.
Citat från: Matte skrivet 01 april 2010, 12:46:38 PM
Vilken tur att det är Täby och Lidingö som kör den linjen ;D Ifall jag skulle längta tebaks. Fast när jag körde i HBH så körde även Täby med HBH bussar också.
Men jag trivs bra i Södertörn. Kör bara nya bussar förutom nån enstaka kortvagn.
Ja, vi kör ju enbart kortvagnar på ön. En lång, men den går mest på skolturer och som förfogande. Blir dock ändringar i höst när ett litet gäng ledvagnar väntas in, eller hur det nu blir. Ska bli roligt att köra nått längre igen :P
Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 13:34:03 PM
Ja, vi kör ju enbart kortvagnar på ön. En lång, men den går mest på skolturer och som förfogande. Blir dock ändringar i höst när ett litet gäng ledvagnar väntas in, eller hur det nu blir. Ska bli roligt att köra nått längre igen :P
Ja jag kör nästan bara ledvagnar och kör typ kortvagnar lika mycket som du kör ledvagnar.
Citat från: Matte skrivet 01 april 2010, 13:35:58 PM
Ja jag kör nästan bara ledvagnar och kör typ kortvagnar lika mycket som du kör ledvagnar.
Jag saknar ledvagnarna. Lite halvlöjligt kanske.
Citat från: Matte skrivet 01 april 2010, 12:17:28 PM
Signal prioritering vid trafikljus finns fortfarande men är inbyggt i Buss-PC och det ser man när man närmar sig en övervakad korsning med trafikjus. Om den korsningen man närmar sig har signalprioritering så finns det en lampa ovanför trafikljuset. Rund, Vit och med en buss målad på det vita. Tänds lampan när man närmar sig så är det hållet som man kommer ifrån prioriterat och ger ganska snart grönt ljus.
Finns det där på riktigt? På de flesta ställena tycker jag att det enda som egentligen händer är att lampan tänds. Sedan får man stå och vänta precis lika länge som om man hade kommit med en personbil. Möjligen att det på enstaka ställen går att få grönperioden förlängd, men att det gröna påskyndas kommer jag inte på något exempel alls på! Någon som vet exempel (obs: i Stockholm)?
Den ser iaf precis ut som en styrenhet till en 7segments skylt :)
Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 13:39:32 PM
Jag saknar ledvagnarna. Lite halvlöjligt kanske.
Ja men det är ju roligare att köra ledvagnar...
Citat från: JDS skrivet 01 april 2010, 14:17:53 PM
Finns det där på riktigt? På de flesta ställena tycker jag att det enda som egentligen händer är att lampan tänds. Sedan får man stå och vänta precis lika länge som om man hade kommit med en personbil. Möjligen att det på enstaka ställen går att få grönperioden förlängd, men att det gröna påskyndas kommer jag inte på något exempel alls på! Någon som vet exempel (obs: i Stockholm)?
Nu kör jag inte längre linjer som använder signalprioeritering. Men det är nått som ska fungera vad jag vet. Men sen ska man ju komma nära trafikljuset också för att det ska fungera. Man kan inte stå 10-12 bil längder. Och det fungerar framförallt där det är kollektivtrafik signaler på trafikljuset där det är en bussfil.
Citat från: Matte skrivet 01 april 2010, 21:16:40 PM
Nu kör jag inte längre linjer som använder signalprioeritering. Men det är nått som ska fungera vad jag vet. Men sen ska man ju komma nära trafikljuset också för att det ska fungera. Man kan inte stå 10-12 bil längder. Och det fungerar framförallt där det är kollektivtrafik signaler på trafikljuset där det är en bussfil.
Själva grejen med signalprioritering är ju att man inte ska behöva komma nära trafikljuset, utan så fort lampan ovanför trafikljuset tänds så är signalprioriteringen aktiverad. Det är det jag fick lära mig på utbildningen om just bla. detta.
Citat från: jocke skrivet 01 april 2010, 14:46:09 PM
Den ser iaf precis ut som en styrenhet till en 7segments skylt :)
Ja, det är exakt samma dosa.
Att dosan i just dessa MaxCi-vagnar använts till trafikljusen istället för skyltning är en annan sak.
Visst gör signalprion skillnad! För några månader sedan körde jag två varv på linje 4 med två olika bussar, den ena hade fungerande signalprio och den andra hade trasig signalprio. Jag blev 8-9 minuter sen utan prion, trots likartad trafikmängd och tidtabell. Just nu håller man på och byter ut prio-systemet i Stockhom eftersom det inte längre finns reservdelar till det gamla systemet. Därför kan blåbussarna i innerstaden bli (ytterligare) lite försenade under några månader framöver.
Här finns ett bra dokument från Vägverket som beskriver signalprioritetssystem: http://publikationswebbutik.vv.se/upload/2308/2005_87_slapp_fram_bussarna_hur_man_effektivt_prioriterar_kollektivtrafik_i_trafiksignaler.pdf (http://publikationswebbutik.vv.se/upload/2308/2005_87_slapp_fram_bussarna_hur_man_effektivt_prioriterar_kollektivtrafik_i_trafiksignaler.pdf).
//Linus
Att jämföra Stockholm och Norrköping är visserligen som äpplen och päron, men nog har de en rejält bra signalprioritering i Norrköping! Det spelar ingen roll om de korsande bilarna just fått grönt, för när spårvagnen (eller bussen i spårvagnsspåren) kommer så blir det direkt rött för dem, samt vit pil för kollektivtrafiken.
Detta system reagerar dock på vikt, och därmed för all trafik i kollektivkörfältet, vilket är jättebra för trafikledare och utryckningsfordon. Att kollektivkörfältet dessutom är skyltat med "Endast fordon i linjetrafik" är ju inte heller något som expressbussföretagen mår dåligt av, då de ju kör linjetrafik i egen regi. :)