(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_0072_CZC116_Fittja_100320.jpg)
Snyggt. Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att man skall satsa på låggolvstrafik i söderort? Jag menar, är det inte så att exempelvis 172 normalt körs med normalgolvsbussar? Jag gjorde kopplingen med 0072, att man på sätt och vis samtidigt testar för hur trafiken med låggolvsbussar fungerar. För B9S är väl en låggolvsbuss... eller? :P :-[
Citat från: Andreas skrivet 20 mars 2010, 23:52:06 PM
Snyggt. Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att man skall satsa på låggolvstrafik i söderort? Jag menar, är det inte så att exempelvis 172 normalt körs med normalgolvsbussar? Jag gjorde kopplingen med 0072, att man på sätt och vis samtidigt testar för hur trafiken med låggolvsbussar fungerar. För B9S är väl en låggolvsbuss... eller? :P :-[
172 är ju Botkyrka/Tyresö som kör ;). Nu står det still. Men jag tror att B9S är en Lågentrebuss
Citat från: Jim skrivet 20 mars 2010, 23:59:38 PM
172 är ju Botkyrka/Tyresö som kör ;). Nu står det still. Men jag tror att B9S är en Lågentrebuss
Jag tror du har rätt. Det finns väl inga B9SALF med låggolv i SL-trafik, utan dessa ser man väl bara i Västra Götaland?
Finns inga sämre bussar att köra på 172.
Jag åkte med 0072 igår från Hallunda till Högdalen vid lunchtid och bussen var full redan vid Fittja. Vid Masmo stod folk ända fram
till framdörren. Väl i Högdalen så var vi minus 13 minuter! När jag skulle hem från Högdalen vid 16-tiden så kom 0072 in mot Skarpnäck återigen 12 minuter minus och såhär är det varje gång de kör B9SALE på 172. Endast sena kvällar kan B9SALE gå på 172 utan att turen blir sen.
Tack för en fin bild BM. :)
Citat från: M224 skrivet 21 mars 2010, 11:30:46 AM
Finns inga sämre bussar att köra på 172.
Jag åkte med 0072 igår från Hallunda till Högdalen vid lunchtid och bussen var full redan vid Fittja. Vid Masmo stod folk ända fram
till framdörren. Väl i Högdalen så var vi minus 13 minuter! När jag skulle hem från Högdalen vid 16-tiden så kom 0072 in mot Skarpnäck återigen 12 minuter minus och såhär är det varje gång de kör B9SALE på 172. Endast sena kvällar kan B9SALE gå på 172 utan att turen blir sen.
Tack för en fin bild BM. :)
Blir turen sen för att det är kapacitetsbrist i bussen eller vadå? Blir det sent så är det väl snarare körtiden som inte är korrekt snarare än bussen i sig. Är visserligen inte heller förtjust i B9S på tunga stomlinjer, men fungerar det tidsmässigt på t.ex. 178 och 179 så bör det även fungera på 172. M.a.o. så är det inte bussens kapacitet som torde vara problemet.
Att det sedan är trångt ombord även på 179 är en annan sak, där är det ofta ståplats på det ovan beskrivna viset fram till 22.00 Ibland även på söndagskvällar och där borde nog något i stil med Citys blå Omnis ha passat bättre. Å andra sidan lär det väl förr eller senare bli blå etanoldrivna Scania OmniLink även på den traden misstänker jag... liksom troligen även på 172. :P
Citat från: Nico skrivet 21 mars 2010, 16:33:20 PM
Blir turen sen för att det är kapacitetsbrist i bussen eller vadå? Blir det sent så är det väl snarare körtiden som inte är korrekt snarare än bussen i sig. Är visserligen inte heller förtjust i B9S på tunga stomlinjer, men fungerar det tidsmässigt på t.ex. 178 och 179 så bör det även fungera på 172. M.a.o. så är det inte bussens kapacitet som torde vara problemet.
Bussarna är i stort sett aldrig sena när turerna körs med B10/B12MA så körtiden är inte problemet.
Har 178/179 30 min trafik som 172?
178:an kör halvtimmestrafik vardagar efter kl 19. Trettiominuterstrafik gäller lördag söndag.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 21 mars 2010, 19:25:55 PM
178:an kör halvtimmestrafik vardagar efter kl 19. Trettiominuterstrafik gäller lördag söndag.
/Peter
Okej, 172 kör 30-min på helgerna. På vardagar är 12 min trafik fram till 19 som gäller sedan förstärker bussar mellan Fittja-Högdalen (under högtrafiken) efter 19:30 är 30-min trafik som gäller så skillnaden mellan vardag och helg på 172 är enorm vad gäller turtäthet. Som tur är så blir det 20-min trafik till hösten.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 mars 2010, 19:55:03 PM
Men vad är problemet?
Att cirkulationen är sämre i B9S än i de äldre bussarna? eller att accelerationen är sämre?
Det första, OmniLink skulle nog göra ett bättre jobb även om de är slöa som få. Men de har iaf bättre cirkulation.
Trafikledarna verkar inte vilja sätta ut OmniLink (Etanol) troligen för att bussarna går långa omlopp och de måste
väl tankas oftare. Vad vet jag.
Något som krånglar till det på B9S, är den främre barnvagnsplatsen! Det är alldeles för trångt där när folk ska på/av! Desstuom om den som står innerst med sin vagn, ska gå av först, så måste den andre dra ut sin vagn, och sen in igen!!!
Sen blir det stopp pga detta, även för passagerare som går på i fram och ska fortsätta bakåt! Och allt orsakat av att det står en motor på vänster sida i bussen :o !
//R
Citat från: M224 skrivet 21 mars 2010, 11:30:46 AM
Finns inga sämre bussar att köra på 172.
Jag åkte med 0072 igår från Hallunda till Högdalen vid lunchtid och bussen var full redan vid Fittja. Vid Masmo stod folk ända fram
till framdörren. Väl i Högdalen så var vi minus 13 minuter! När jag skulle hem från Högdalen vid 16-tiden så kom 0072 in mot Skarpnäck återigen 12 minuter minus och såhär är det varje gång de kör B9SALE på 172. Endast sena kvällar kan B9SALE gå på 172 utan att turen blir sen.
Tack för en fin bild BM. :)
B9S"For"SALE skulle man kunna kalla dem istället. :P
Citat från: Robert Brink skrivet 22 mars 2010, 09:11:43 AM
Något som krånglar till det på B9S, är den främre barnvagnsplatsen! Det är alldeles för trångt där när folk ska på/av! Desstuom om den som står innerst med sin vagn, ska gå av först, så måste den andre dra ut sin vagn, och sen in igen!!!
Sen blir det stopp pga detta, även för passagerare som går på i fram och ska fortsätta bakåt! Och allt orsakat av att det står en motor på vänster sida i bussen :o !
//R
Du beskrev dilemmat precis på det sättet som det jämt är när B9S går på 172. Barnvagnarna vid mittdörren gör att folk inte kommer förbi motorn och då blir det kaos i framdelen. Det är en del barnvagnar längs 172 men det lustiga är att det går lättare att lasta och lossa barnvagnar med B10M/B12MA än med B9S...
B9S är däremot en mycket bra buss för ex linje 151 som är en ren arbetspendlarlinje. Där gör de sig utmärkt, förutsatt att det inte är för mycket folk för då blir det stående på motorvägen.
Har fortfarande svårt att förstå vari problematiken ligger. Visst är som sagt B9S inte den optimala vagntypen alla gånger, men fungerar det som sagt på t.ex. 178 och 179 (den senare linjen trafikeras enbart med B9S) så bör det inte heller vara något problem på 172... i alla fall inte i storleksordningen som anges. Att det är busstypens svårigheter för folk att komma av/på i sig som medför förseningar på uppåt 12-13 minuter tycker jag låter suspekt. Antingen är folk ovanligt osmidiga eller oxå är det som sagt något som verkar vara fel med körtiderna.
Citat från: Nico skrivet 26 mars 2010, 15:57:40 PM
Har fortfarande svårt att förstå vari problematiken ligger. Visst är som sagt B9S inte den optimala vagntypen alla gånger, men fungerar det som sagt på t.ex. 178 och 179 (den senare linjen trafikeras enbart med B9S) så bör det inte heller vara något problem på 172... i alla fall inte i storleksordningen som anges. Att det är busstypens svårigheter för folk att komma av/på i sig som medför förseningar på uppåt 12-13 minuter tycker jag låter suspekt. Antingen är folk ovanligt osmidiga eller oxå är det som sagt något som verkar vara fel med körtiderna.
Körtiderna är inte anpassade för B9S där är problemet. ;D
Men det kan ju vara så att folk inte är vana vid B9S på linje 172, hade det bara gått sådana så kanske folk vänjer sig och
anpassar sig istället för att bara trycka på. Som sagt, jag åker 172 varje dag, mån-söndag och de är inte sena på helgerna när ordinarie bussar trafikerar linjen. Vi kommer inte längre än så här. Jag tycker att B9S är en dålig busstyp sedan får andra tycka vad de vill, jag har min åsikt och andra får ha deras. B9S är och förblir en halvmesyr som inte passar på linjer med mycket folk!
Och därmed lägger jag ned debatten. :-*
Tja, du får ju tycka vad du vill om busstypen. Din negativa kritik verkar dock mera bero på subjektiva åsikter då du gjort klart att du föredrar normalgolvsvagnar. Även om just du nu inte vill debattera detta vidare så undrar jag fortfarande i så fall rent generellt vad som är så speciellt med 172?
Detta då det inte kommit fram några direkt sakliga argument för vari felet består annat än att vissa kanske har lite svårigheter att komma förbi motorn med barnvagn. Finns massvis med andra tunga linjer med mycket folk (just 179 är ett bra exempel då den vid något tillfälle ska ha blivit utsedd till den barnvagnstätaste linjen i landet) som ska av/på, men där dessa körtidsproblem inte märks i någon direkt omfattning.
Debatten har ju begärts avslutad, så det kanske är lite fel att fortsätta. Men jag kan väl se flera orsaker. För det första kan man ju anta att det i regel är pågrund av fordonsbrist, vagnbyte etc som man sätter in B9S på ordinarie 172-turer. Detta kan ju innebära att de är försenade från start av den anledningen. Sedan var ju exemplet hämtat från turer som det är stor belastning på. Skillnaden mellan höggolvarna och B9S med lågentré är ju ändå 13 sittplatser. Och det är klart att när det börjar närma sig 25-30 stående i en ledbuss, börjar det blir cirkulationsproblem. 13 minuter låter ju ändå i längsta laget, men att det lätt kan ticka iväg minuter när folk står för nära dörrarna så att det inte går att stänga och andra blockerar vägen för avstigande, ja då tar stoppen längre tid. Och börjar det bli en försening, så blir det ju ännu mer passagerare på turen och förseningen eskalerar.
Jag tänkte inte skriva mer i denna tråd men jag kan säga säga att när jag gick på i Hallunda så var bussen 4 min sen, i Fittja var vi minus 7, Masmo minus 8, Huddinge sjukhus minus 10 och från Huddinge station till Högdalen minus 12. Omnilasse beskrev exakt det som hände. Jag kan också tillägga att det är väldigt mycket folk på 172 på just lördagar något som jag har skrivit till SL om ett flertal gånger och från om med i höst så blir det äntligen 20 min trafik under "shoppingtimmarna".
Det är ingen hemlighet att jag föredrar normalbussar ala B10M/B12MA framför lågentrébussar heller. Det speciella med 172 är att det för mig är en viktig linje, om det fungerar bra på andra linjer eller andra städer är för mig helt ointressant. Tro mig, folk struntar fullständigt i om det går bra att köra med en viss busstyp på en viss linje i en annan stad eller på en annan linje, de enda de är intresserade av är om "deras" buss är i tid.
Jag kan även tillägga att det var en hel del sura miner bland folk att bussen var så sen just på en lördag då det inte är så mycket trafik ute på vägarna, en del missade ex deras pendelanslutning i Huddinge station och några undrade varför det inte var en vanlig blåbuss istället.
Härmed avslutar jag mitt deltagande i detta ämne.
Nico; är det inte så att Råsta har mer barnvagnsanpassade B9S med särskild barnvagnsplats vid dörren bak än Botkyrkas dito som knappt har barnvagnsplats att tala om vid "vedspisen" ?
Citat från: Bussmicke skrivet 26 mars 2010, 21:31:37 PM
Nico; är det inte så att Råsta har mer barnvagnsanpassade B9S med särskild barnvagnsplats vid dörren bak än Botkyrkas dito som knappt har barnvagnsplats att tala om vid "vedspisen" ?
Jupp det stämmer, de har dessutom dubbla bakdörrar så det går inte att jämföra dem med "vanliga" B9S som jag pratar om. Råstas bussar är specialanpassade för att kunna hantera många barnvagnar. Men det var inte sådana B9S jag pratade om utan vanliga med dörrställning 1-1-1 och vanliga standarbarnvagnsplatser. Lycka till att köra "vanlig" B9S på 178/179 säger jag bara. Att Råstas B9S är anpassade säger ju allt, Busslink har ju tänkt på just detta med att det inte skulle fungera bra med dörrställning 1-1-1 på 178/179 och eftersom 172 går i liknade bostadsområden så har linjerna mycket gemensamt. Linje 173 verkar inte riktigt lika tät på barnvagnar men där hittar vi ofta dessto fler IKEA-paket... :)
Citat från: M224 skrivet 26 mars 2010, 21:52:10 PM
Jupp det stämmer, de har dessutom dubbla bakdörrar så det går inte att jämföra dem med "vanliga" B9S som jag pratar om. Råstas bussar är specialanpassade för att kunna hantera många barnvagnar. Men det var inte sådana B9S jag pratade om utan vanliga med dörrställning 1-1-1 och vanliga standarbarnvagnsplatser. Lycka till att köra "vanlig" B9S på 178/179 säger jag bara. Att Råstas B9S är anpassade säger ju allt, Busslink har ju tänkt på just detta med att det inte skulle fungera bra med dörrställning 1-1-1 på 178/179 och eftersom 172 går i liknade bostadsområden så har linjerna mycket gemensamt. Linje 173 verkar inte riktigt lika tät på barnvagnar men där hittar vi ofta dessto fler IKEA-paket... :)
Fast med dubbla dörrar och ytterliggare barnvagnsplatser så försvinner ju ytterliggare sittplatser. Nästan i den omfattning att man är nere på det antal sittplatser som förut fanns i en vanlig normallängdsbuss.
Citat från: Jo skrivet 27 mars 2010, 15:19:00 PM
Fast med dubbla dörrar och ytterliggare barnvagnsplatser så försvinner ju ytterliggare sittplatser. Nästan i den omfattning att man är nere på det antal sittplatser som förut fanns i en vanlig normallängdsbuss.
Fritt ur minnet, rätta mig gärna om det är helt fel:C:a 55 sittande i en 18 meter lång B9SALE hos SL-operatörerna samt i Umeå tätort (lågentré)
C:a 42 sittande i en 18 meter lång B9SALF i tjänst i Västtrafikområdet hos GS och Veolia (låggolv)
Citat från: Bussmicke skrivet 26 mars 2010, 21:31:37 PM
Nico; är det inte så att Råsta har mer barnvagnsanpassade B9S med särskild barnvagnsplats vid dörren bak än Botkyrkas dito som knappt har barnvagnsplats att tala om vid "vedspisen" ?
Visst, är det så att Råstas B9S har två barnvagnsplatser i längdled i höjd med 'spisen' och det är väl standard på de flesta B9S? Sedan har Råstas vagnar två bv-platser till på tvären vid bakdörren. De senare sitter dock inte riktigt i linje med dörren varför det är inte är helt enkelt att lirka in något där.
Oaktat dessa extra två platser så handlar det i fallet med 179 ändå om en linje där kraven i sig nog ändå är ganska tuffa. Det är inte ovanligt att man förväntas få med uppåt tio barnvagnar per tur (som förutom barnvagnsplatserna då istället stuvas ned, fälls ihop och skjuts in på olika håll) och i extremfallet måttade jag en gång till runt tjugo stycken i Kista. Sen tillkommer allt annat 'gods' i form av allt från TV-apparater, möbler, matkassar i mängd etc. Det är inte heller ovanligt med stora familjer och när det ska hållas koll på att en sådär 7-8 ungar kommer av så tar det tid... och ändå brukar 179:an ändå rulla någorlunda enligt tidtabell.
Oavsett vem som väljer att debattera vad eller inte debattera vidare så kan det nog ändå sedan konstateras att både körtiden och antalet avgångar verkar vara för snålt satta på linje 172, som bara verkar ha halvtimmestrafik på helgerna mot 179 som kör kvartstrafik även lördag/söndag mellan 09-21. Vagntypen i sig kan säkerligen sedan spela en viss roll, men den rollen är som sagt ganska underordnad och knappast det avgörande i jämförelse med snåla körtider och det glesa antalet avgångar som linje 172 verkar ha.
På vardagar så har man blivit tvingad att lägga till 4 min körtid mellan Fittja mellan Högdalen för att de sänkt hastigheten på Glömstavägen från 70 till 50 km/h. Men på helgerna så anser inte SL att dessa fyra extra minuter behövs. De kanske tror att trafiken är mindre på helgerna? Eller så tror de kanske att 50 km/h bara gäller på vardagar... Lägg då till att 172 har 30-min på helgerna mot 12-min på vardagarna (+ förstärking mellan Fittja-Högdalen i rusningen åt båda hållen) så är förseningarna mer eller mindre ofrånkomliga. En B9S av vår sort förbättrar givetvis inte läget på något sätt då bussen snabbt fylls så att minst 20-30 personer får stå upp.