...för BL 025 när jag tog denna bild på Södra torget i måndags den 15 mars. Bussen såldes till Skrotfrag i torsdags den 18 mars och avregistrerades samma dag. Redan den 16 mars drabbade samma öde 021 och den sedan januari avställda 022.
(http://pici.se/pictures/ovQnRJYwV.jpg)
Hur många Maxci har skrotats totalt i nuläget?
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 mars 2010, 00:09:36 AM
...för BL 025 när jag tog denna bild på Södra torget i måndags den 15 mars. Bussen såldes till Skrotfrag i torsdags den 18 mars och avregistrerades samma dag. Redan den 16 mars drabbade samma öde 021 och den sedan januari avställda 022.
(http://pici.se/pictures/ovQnRJYwV.jpg)
Utbringar en skål .... ;D Väntat på detta länge
Grattis alla Boråsare ;D
Citat från: Bussfanatikern skrivet 20 mars 2010, 02:21:55 AM
Hur många Maxci har skrotats totalt i nuläget?
Detta var de tre första som gått till skrot, dessutom är ju 027 avställd sedan olyckan för ett drygt år sedan. Gissar att dagarna är räknade för åtminstone några till nu när man satt alla de "nya" MAN-bussarna i trafik. Tänker då främst på 020, 024 och 028.
Inte en dag förtidigt ... dem är väldigt nerkörda ... Brist på underhåll och mkt snövallar i vinter har inte gjort saken bättre.
Nu blir Västtrafiks kvalitetskontollanter väldigt glada kan jag tänka mej .... Dessa bussar hår gått iaf 2 år på övertid
Hej !
En till person som säkert ler nu när fler Maxci försvinner ur trafik är väl XXXXX
inte svårt att räkan ut evm som avses, eller ??
Mvh Peter Ö
Denna person du nämner var i Borås för några veckor sedan .... :)
Han skulle ju behöva komma tbx så vi kan fira riktigt ;D ;D ... Gärna åka ner till Agnesberg och fota innan dem försvinner in i kvarnen för gott ;D
Det skrivs mycket skit här ser jag. Folk som inte ens behöver bry sig påstår sig vara glada. MaxCin är en av de skönaste bussar som finns att köra, de tar sig fram i snö och fastnar sällan. BL har i princip haft full etanolstyrka ute när det varit snö och halt.
Sedan har det efterlysts MaxCi för entusiaster på det här forumet och eftersom det finns dem på BL som läser Bussnack så borde kanske en undvaras till en museiförening (exempelvis SvOf)?
Dock har jag sett 025 ute i trafik i veckan så undras om den såldes i måndags och avställdes i tisdags.
Det behövs bussar till brandövning ....det saknas utbildning bland Boråsförarna .... vad kan vara bättre än att öva sig på en uttjänt Boråsbuss
Även andra delar saknas bla HLR .... Vi har ju en bra plats strax utanför staden (Gutasjön) som brandkåren håller till
En liten fråga om uttjänta bussar.
Kommer etanolen bort helt och hållet nu vid BL?
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 20 mars 2010, 11:52:12 AM
Det behövs bussar till brandövning ....det saknas utbildning bland Boråsförarna .... vad kan vara bättre än att öva sig på en uttjänt Boråsbuss
Även andra delar saknas bla HLR .... Vi har ju en bra plats strax utanför staden (Gutasjön) som brandkåren håller till
Håller med om att det är dålig utbildning avseende detta hos Borås Lokaltrafik.
Jag gick på Hot- och våldkurs som BL anordnade en gång. Det var ett konsultföretag från Kungälv (Diligentia tror jag det hette) som inte hade en aning om vad hot- och våld innebar ur en bussförares synvinkel utan undervisade efter antagna situationer de hade läst om i tidningar. Upplyste den dåvarande trafikchefen om detta och han tyckte inte det var bra.
Citat från: Svemicke skrivet 20 mars 2010, 11:38:01 AM
Det skrivs mycket skit här ser jag. Folk som inte ens behöver bry sig påstår sig vara glada. MaxCin är en av de skönaste bussar som finns att köra, de tar sig fram i snö och fastnar sällan. BL har i princip haft full etanolstyrka ute när det varit snö och halt.
Sedan har det efterlysts MaxCi för entusiaster på det här forumet och eftersom det finns dem på BL som läser Bussnack så borde kanske en undvaras till en museiförening (exempelvis SvOf)?
Dock har jag sett 025 ute i trafik i veckan så undras om den såldes i måndags och avställdes i tisdags.
Nja, bilden på 025 tog jag i måndags och den såldes/avregistrerades på torsdagen. 021 såg jag utanför garaget i tisdags morse, den visade sig sedan ha blivit såld och avregistrerad samma dag. Jag gissar att de körs för egen maskin till Agnesberg.
Hur är det med 032 egentligen? Den har fått ny klädsel men någon iTid verkar inte vara instalerad, är det tänkt att den ska få det eller riskeras även 032 att försvinna i denna vända?
Citat från: Rikard Å skrivet 20 mars 2010, 15:03:38 PM
Hur är det med 032 egentligen? Den har fått ny klädsel men någon iTid verkar inte vara instalerad, är det tänkt att den ska få det eller riskeras även 032 att försvinna i denna vända?
Ja den verkar vara lite av ett mellanting. Jag vet inte hur det blir med den och inte heller exakt hur många man tänkt göra sig av med i denna vändan.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 mars 2010, 00:09:36 AM
...för BL 025 när jag tog denna bild på Södra torget i måndags den 15 mars. Bussen såldes till Skrotfrag i torsdags den 18 mars och avregistrerades samma dag. Redan den 16 mars drabbade samma öde 021 och den sedan januari avställda 022
Ljuv musik
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 20 mars 2010, 10:33:08 AM
Inte en dag förtidigt ... dem är väldigt nerkörda ... Brist på underhåll och mkt snövallar i vinter har inte gjort saken bättre.
Nu blir Västtrafiks kvalitetskontollanter väldigt glada kan jag tänka mej .... Dessa bussar hår gått iaf 2 år på övertid
Oavsett detta Jan så är en MaxCi för det mesta att föredra för förarkåren framför vissa alternativ hur tror du MAN är efter så lång tid i trafik?? Jag skulle tro de är mycket sämre efter att hoppat runt på alla dessa förbannade vägbulor stan är överöst med
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 mars 2010, 00:09:36 AM
...för BL 025 när jag tog denna bild på Södra torget i måndags den 15 mars. Bussen såldes till Skrotfrag i torsdags den 18 mars och avregistrerades samma dag. Redan den 16 mars drabbade samma öde 021 och den sedan januari avställda 022.
Södra torget i vilken stad?
Citat från: Carl W skrivet 20 mars 2010, 23:05:43 PM
Södra torget i vilken stad?
Den enda stad som trafikeras av BL numera: Borås.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 mars 2010, 00:09:36 AM
...för BL 025 när jag tog denna bild på Södra torget i måndags den 15 mars. Bussen såldes till Skrotfrag i torsdags den 18 mars och avregistrerades samma dag. Redan den 16 mars drabbade samma öde 021 och den sedan januari avställda 022.
Kan tillägga att vid en ny koll i bilregistret så har nu även BL 018 uppdaterats som såld till Skrotfrag och avregistrerad den 16 mars. Denna var i så dåligt skick att den gick till skrot medan istället 024 kommer att behållas tills vidare. En MaxCi med röda stolar kommer alltså att bli kvar "to the bitter end". :)
Citat från: Rikard Å skrivet 20 mars 2010, 15:03:38 PM
Hur är det med 032 egentligen? Den har fått ny klädsel men någon iTid verkar inte vara instalerad, är det tänkt att den ska få det eller riskeras även 032 att försvinna i denna vända?
iTid är installerad, men verkar sällan fungera.
Citat från: Svemicke skrivet 21 mars 2010, 17:10:43 PM
iTid är installerad, men verkar sällan fungera.
iFörsent.
I Götet har man väl KomFram ( Kombort)
Du vet väl Micke att Boråsarna är försena ;D Dessa bussar fall ju för ålderssträcket för minst 2 år sedan >:( >:(
:-X
Så Borås har precis som min hemstad Eskilstuna sänkt maxåldern från 15 till 13 år på sina bussar, ja där ser man.
Buss 0024 fick alltså respit tack vare att buss 0018 blev tvungen att åka till skroten tidigare än planerat eftersom den tydligen var tvärslut. Men problemet med röda säten och avsaknad av buss-pc på just 0024:n borde väl vara tämeligen enkelt att lösa. För att om inte jag minns fel så hade väl buss 0018 både buss-pc och blåa säten så att det är väl bara till att plocka ut både sätena och pc:n ur den och sätta in dessa i buss 0024 istället. Skämt åsido ;D
Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2010, 23:45:39 PM
iFörsent.
I Götet har man väl KomFram ( Kombort)
KomFram och iTid är samma sak, enligt vad jag fått erfara.