Slutet var nära... [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 20 mars 2010, 00:09:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...för BL 025 när jag tog denna bild på Södra torget i måndags den 15 mars. Bussen såldes till Skrotfrag i torsdags den 18 mars och avregistrerades samma dag. Redan den 16 mars drabbade samma öde 021 och den sedan januari avställda 022.

Bussfanatikern

Hur många Maxci har skrotats totalt i nuläget?

Jan Sjöberg

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 mars 2010, 00:09:36 AM
...för BL 025 när jag tog denna bild på Södra torget i måndags den 15 mars. Bussen såldes till Skrotfrag i torsdags den 18 mars och avregistrerades samma dag. Redan den 16 mars drabbade samma öde 021 och den sedan januari avställda 022.

Utbringar en skål ....  ;D  Väntat på detta  länge
Grattis alla Boråsare  ;D
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Bernt Talbrant

Citat från: Bussfanatikern skrivet 20 mars 2010, 02:21:55 AM
Hur många Maxci har skrotats totalt i nuläget?

Detta var de tre första som gått till skrot, dessutom är ju 027 avställd sedan olyckan för ett drygt år sedan. Gissar att dagarna är räknade för åtminstone några till nu när man satt alla de "nya" MAN-bussarna i trafik. Tänker då främst på 020, 024 och 028.

Jan Sjöberg

Inte en dag förtidigt ... dem är väldigt nerkörda ... Brist på underhåll och mkt snövallar i vinter har inte gjort saken bättre.
Nu blir Västtrafiks kvalitetskontollanter väldigt glada kan jag tänka mej .... Dessa bussar hår gått iaf 2 år på övertid

Peter Öden

Hej !

En till person som säkert ler nu när fler Maxci försvinner ur trafik är väl XXXXX
inte svårt att räkan ut evm som avses, eller ??

Mvh Peter Ö

Jan Sjöberg

Denna person du nämner var i Borås för några veckor sedan .... :)
Han skulle ju behöva komma tbx så vi kan fira riktigt ;D ;D ... Gärna åka ner till Agnesberg och fota innan dem försvinner in i kvarnen för gott ;D

Svemicke

Det skrivs mycket skit här ser jag. Folk som inte ens behöver bry sig påstår sig vara glada. MaxCin är en av de skönaste bussar som finns att köra, de tar sig fram i snö och fastnar sällan. BL har i princip haft full etanolstyrka ute när det varit snö och halt.

Sedan har det efterlysts MaxCi för entusiaster på det här forumet och eftersom det finns dem på BL som läser Bussnack så borde kanske en undvaras till en museiförening (exempelvis SvOf)?

Dock har jag sett 025 ute i trafik i veckan så undras om den såldes i måndags och avställdes i tisdags.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Sjöberg

Det behövs bussar till brandövning ....det saknas utbildning bland Boråsförarna .... vad kan vara bättre än att öva sig på en uttjänt Boråsbuss
Även andra delar saknas bla HLR .... Vi har ju en bra plats strax utanför staden (Gutasjön) som brandkåren håller till

S Svensson

En liten fråga om uttjänta bussar.
Kommer etanolen bort helt och hållet nu vid BL?

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 20 mars 2010, 11:52:12 AM
Det behövs bussar till brandövning ....det saknas utbildning bland Boråsförarna .... vad kan vara bättre än att öva sig på en uttjänt Boråsbuss
Även andra delar saknas bla HLR .... Vi har ju en bra plats strax utanför staden (Gutasjön) som brandkåren håller till
Håller med om att det är dålig utbildning avseende detta hos Borås Lokaltrafik.

Jag gick på Hot- och våldkurs som BL anordnade en gång. Det var ett konsultföretag från Kungälv (Diligentia tror jag det hette) som inte hade en aning om vad hot- och våld innebar ur en bussförares synvinkel utan undervisade efter antagna situationer de hade läst om i tidningar. Upplyste den dåvarande trafikchefen om detta och han tyckte inte det var bra.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bernt Talbrant

Citat från: Svemicke skrivet 20 mars 2010, 11:38:01 AM
Det skrivs mycket skit här ser jag. Folk som inte ens behöver bry sig påstår sig vara glada. MaxCin är en av de skönaste bussar som finns att köra, de tar sig fram i snö och fastnar sällan. BL har i princip haft full etanolstyrka ute när det varit snö och halt.

Sedan har det efterlysts MaxCi för entusiaster på det här forumet och eftersom det finns dem på BL som läser Bussnack så borde kanske en undvaras till en museiförening (exempelvis SvOf)?

Dock har jag sett 025 ute i trafik i veckan så undras om den såldes i måndags och avställdes i tisdags.

Nja, bilden på 025 tog jag i måndags och den såldes/avregistrerades på torsdagen. 021 såg jag utanför garaget i tisdags morse, den visade sig sedan ha blivit såld och avregistrerad samma dag. Jag gissar att de körs för egen maskin till Agnesberg.

Rikard Å

Hur är det med 032 egentligen? Den har fått ny klädsel men någon iTid verkar inte vara instalerad, är det tänkt att den ska få det eller riskeras även 032 att försvinna i denna vända?

Bernt Talbrant

Citat från: Rikard Å skrivet 20 mars 2010, 15:03:38 PM
Hur är det med 032 egentligen? Den har fått ny klädsel men någon iTid verkar inte vara instalerad, är det tänkt att den ska få det eller riskeras även 032 att försvinna i denna vända?

Ja den verkar vara lite av ett mellanting. Jag vet inte hur det blir med den och inte heller exakt hur många man tänkt göra sig av med i denna vändan.

Bussmicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 mars 2010, 00:09:36 AM
...för BL 025 när jag tog denna bild på Södra torget i måndags den 15 mars. Bussen såldes till Skrotfrag i torsdags den 18 mars och avregistrerades samma dag. Redan den 16 mars drabbade samma öde 021 och den sedan januari avställda 022

Ljuv musik
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.