Fick en fråga från en resenär häromdan. Hon hade hört att TL ropade upp bussen och frågade om föraren kunde göra ett ärevarv?
SL's linje 765 tror jag det gällde. Nobina gissar jag? Ifall det är nått företaget använder ofta.
Vad betyder detta ärevarv?
Troligen att vända vid första bästa möjlighet,
Kan ha lämnat starthållplats för tidigt?
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 18 mars 2010, 13:02:07 PM
Troligen att vända vid första bästa möjlighet,
Kan ha lämnat starthållplats för tidigt?
/Lennart
Föraren hade sagt att det gick bra, men bussen fortsatte sin vanliga tur.
Du får väl fråga TL ;D
Citat från: lil-sis skrivet 18 mars 2010, 14:05:21 PM
Du får väl fråga TL ;D
Tror inte Busslinks TL vet vad Nobinas TL pratar om ;)
Det vet man aldrig 8) Det är ju inte så ovanligt att folk jobbat på fler än ett bolag :D
Citat från: lil-sis skrivet 18 mars 2010, 18:08:57 PM
Det vet man aldrig 8) Det är ju inte så ovanligt att folk jobbat på fler än ett bolag :D
Några hänger ju här, vi får väl se om dom kan. Tror inte jag ropar upp på radion för att fråga en sån här sak faktiskt.
Citat från: buskörare skrivet 18 mars 2010, 13:14:54 PM
Föraren hade sagt att det gick bra, men bussen fortsatte sin vanliga tur.
Nu vet jag inte alls utan gissar bara. Kanske skulle fortsätta ett varv till även fast chauffören kanske skulle ha avlösning??
eftersom han sa att det gick bra så gissar jag på det. Avlösningschauffören kanske var sen?? Min gissning iaf. :)
Citat från: buskörare skrivet 18 mars 2010, 21:32:52 PM
Några hänger ju här, vi får väl se om dom kan. Tror inte jag ropar upp på radion för att fråga en sån här sak faktiskt.
Det skulle jag göra ;D
(Fast jag frågar och gnäller om allt, typ det är ju därför de är där 8) ). (Eller ja det mesta frågar jag direkt på plats face to face).
Citat från: lil-sis skrivet 19 mars 2010, 09:45:32 AM
Det skulle jag göra ;D
(Fast jag frågar och gnäller om allt, typ det är ju därför de är där 8) ). (Eller ja det mesta frågar jag direkt på plats face to face).
Vi träffar i princip aldrig vår trafikledning. Den sitter inne på Hornsberg i stan och vi har enbart radiokontakt med dom. Ingen tl ute på depåerna som vi hade i t.ex Örebro. Nog det enda jag inte riktigt gillar här i stan :P
Citat från: Björn Ax skrivet 18 mars 2010, 22:33:20 PM
Nu vet jag inte alls utan gissar bara. Kanske skulle fortsätta ett varv till även fast chauffören kanske skulle ha avlösning??
eftersom han sa att det gick bra så gissar jag på det. Avlösningschauffören kanske var sen?? Min gissning iaf. :)
Mmm, jag tror som du. Men tänkte jag skulle få ett exakt svar. Tydligen inte så många som kan dock.
Citat från: buskörare skrivet 19 mars 2010, 11:26:36 AM
Vi träffar i princip aldrig vår trafikledning. Den sitter inne på Hornsberg i stan och vi har enbart radiokontakt med dom. Ingen tl ute på depåerna som vi hade i t.ex Örebro. Nog det enda jag inte riktigt gillar här i stan :P
Nä jag vet, de har ju inte ens egen trafikledning kvar i Norrtälje. Snacka om distans...
Citat från: lil-sis skrivet 21 mars 2010, 20:41:57 PM
Nä jag vet, de har ju inte ens egen trafikledning kvar i Norrtälje. Snacka om distans...
Örebro får sin trafikledning i Uppsala snart. Vad är det, 15-20 mil?
"Ärevarv", de är ju för de första ett uttryck som ingår i den sk.företagskulturen, varför det inte nödvändigtvis ska gå att förstå för den som inte har med det att göra.
Min gissning är ju att de handlar om en fråga till föraren om han kan jobba kvar en stund, så att avlösaren, som aviserat att han är försenad, hinner komma på plats (detta skrev någon annan också).
Alternativt, att föraren ska svänga in på depån (om man kör förbi den allså) för att hämta upp något eller någon som ska med, t.ex. en reservförare som akut ska åka iväg för jobb någonstans.
Trafikledning på distans, de är väl inte direkt ovanligt. Dock är det ju oftast så, att har man trafikledningen långt borta, så har man lokalt på plats en driftledning, som svara för personal- och vagn-frågor. Denna driftledning kontaktas ju av trafikledningen när de behöver hjälp lokalt. Övergripande trafikledningsfunktioner är oerhört viktiga inom stora sammanhängande organisationer, som SL-trafiken, där Busslink Hornsberg har en sådan funktion på entreprenad från SL.
Här hemma i Östergötland, så har ju Veolia Norrköping trafikledning för Ötraf i hela länet, medan alla entreprenörer har egna driftledningar på sina depåer.
Vi på SJ, som ännu så länge har pendeltågen på entreprenad åt Ötraf, vi har vår operativa driftledning (kallad SJ-trafikledning) i Stockholm, medan den mindre operativa delen finns i Linköping.
Inom järnvägen, har ju Banverket den trafiksäkerhetsmässiga trafikledningen, medan operatörerna har sin egen trafikledning för mer strategiska beslut. Här sker ett ständigt samarbete, på gott och ont. Men att ha trafikledning långt borta, de är inget märkligt alls för oss. Det finns ju telefoner i fordonen och all personal har ju naturligtvis tjänstetelefoner i fickan, så något problem är de ju sällan att nå varandra.
Busslinks radiotrafiklednings ligger på samma område på Hornsberg men har inget annat gemensamt med Bussgaraget Hornsberg.
på garagen finns en lokal drift, alternativt enhets organisation med vagnutlämning.
Nobina har sin Centrala trafikledning lokaliserad i Botkyrka.
Citat från: Leif D skrivet 25 mars 2010, 14:21:38 PM
"Ärevarv", de är ju för de första ett uttryck som ingår i den sk.företagskulturen, varför det inte nödvändigtvis ska gå att förstå för den som inte har med det att göra.
Min gissning är ju att de handlar om en fråga till föraren om han kan jobba kvar en stund, så att avlösaren, som aviserat att han är försenad, hinner komma på plats (detta skrev någon annan också).
Alternativt, att föraren ska svänga in på depån (om man kör förbi den allså) för att hämta upp något eller någon som ska med, t.ex. en reservförare som akut ska åka iväg för jobb någonstans.
Trafikledning på distans, de är väl inte direkt ovanligt. Dock är det ju oftast så, att har man trafikledningen långt borta, så har man lokalt på plats en driftledning, som svara för personal- och vagn-frågor. Denna driftledning kontaktas ju av trafikledningen när de behöver hjälp lokalt. Övergripande trafikledningsfunktioner är oerhört viktiga inom stora sammanhängande organisationer, som SL-trafiken, där Busslink Hornsberg har en sådan funktion på entreprenad från SL.
Här hemma i Östergötland, så har ju Veolia Norrköping trafikledning för Ötraf i hela länet, medan alla entreprenörer har egna driftledningar på sina depåer.
Vi på SJ, som ännu så länge har pendeltågen på entreprenad åt Ötraf, vi har vår operativa driftledning (kallad SJ-trafikledning) i Stockholm, medan den mindre operativa delen finns i Linköping.
Inom järnvägen, har ju Banverket den trafiksäkerhetsmässiga trafikledningen, medan operatörerna har sin egen trafikledning för mer strategiska beslut. Här sker ett ständigt samarbete, på gott och ont. Men att ha trafikledning långt borta, de är inget märkligt alls för oss. Det finns ju telefoner i fordonen och all personal har ju naturligtvis tjänstetelefoner i fickan, så något problem är de ju sällan att nå varandra.
Hmm... Jaha? Vem var denna lektion riktad till?
Citat från: buskörare skrivet 25 mars 2010, 15:47:48 PM
Hmm... Jaha? Vem var denna lektion riktad till?
Ja det kan man fråga sig...
För oss som är vana att ha trafikledningen nära och ha samtal både som gäller arbetet direkt och sådant som inte gäller arbetet direkt skulle det kännas väldigt underligt om man aldrig träffade på dem. Som någon egen underlig art långt bort.
Att det inte går att ha trafikledning nära alla när det gäller fjärrtrafik är inte så underligt men inte helt jämförbart tycker jag då.
Citat från: lil-sis skrivet 26 mars 2010, 21:45:13 PM
Ja det kan man fråga sig...
För oss som är vana att ha trafikledningen nära och ha samtal både som gäller arbetet direkt och sådant som inte gäller arbetet direkt skulle det kännas väldigt underligt om man aldrig träffade på dem. Som någon egen underlig art långt bort.
Att det inte går att ha trafikledning nära alla när det gäller fjärrtrafik är inte så underligt men inte helt jämförbart tycker jag då.
Exakt. För mig som är van att ha trafikledningen i mitt garage, med kännedom om alla förare och bussar så är det lite annorlunda nu. Men jag håller på och vänjer mig sakta men säkert.