Semester!!
Första delen tillbringar jag hos mina föräldrar i deras sommarstuga utanför Borås. Det blir några besök i den stora staden också. Ontario II har nu börjat bli vanliga som servicebussar och först ser vi en som står och väntar på arbetsuppgifter vid Kvarngatan.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4715.jpg)
Och så en stilstudie på linje 65 till Norrmalm först med utfälld ramp och sedan klar för avgång.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4717.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4718.jpg)
De gamla Neoplan Unibus hade inte hunnit penisoneras helt.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4720.jpg)
På prov anskaffades också en Neoplan N407 som sedan såldes till Malmö Lokaltrafik.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4721.jpg)
Trevligt även om vagntypen ger en viss rysning dock inte av välbehag... Så B-L har sålt 3 vagnar till M-L...
De där minns jag körde på Sturegatan i Borås under mitten av 80-talet. Har för mig att det var någon gång under denna tid som södra delen av Torstensonsgatan (där Ejderns Livs på nummer 37 idag ligger) stängdes av för biltrafik, och endast dessa små bussar fick köra där därefter.
Här snackar vi mina allra tidigaste bussminnen. :)
Du minns rätt bra där Ersa .. du verkar ha varit lite överallt..
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 mars 2010, 16:25:22 PM
Semester!!
Första delen tillbringar jag hos mina föräldrar i deras sommarstuga utanför Borås. Det blir några besök i den stora staden också. Ontario II har nu börjat bli vanliga som servicebussar och först ser vi en som står och väntar på arbetsuppgifter vid Kvarngatan.
De gamla Neoplan Unibus hade inte hunnit penisoneras helt.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4720.jpg)
Tack för detta trevliga bildsvep! Om jag minns rätt så fanns minst ett exemplar av denna vagntyp i Stockholm, hos (Rune) Berggrens Buss i Solna.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 mars 2010, 09:22:38 AM
Tack för detta trevliga bildsvep! Om jag minns rätt så fanns minst ett exemplar av denna vagntyp i Stockholm, hos (Rune) Berggrens Buss i Solna.
Visst hade Rune Berggren en sådan om än i turistversion. Tyvärr har jag ingen bild på den. I Tyskland var Unibus rätt vanlig som turistbuss för mindre grupper.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2010, 09:56:02 AM
Visst hade Rune Berggren en sådan om än i turistversion. Tyvärr har jag ingen bild på den. I Tyskland var Unibus rätt vanlig som turistbuss för mindre grupper.
Tack för bekräftelsen. Ja, jag har sett en del tyska bussbilder på denna vagntyp.
Interbus (Buss AB Intra) hade en liten Neoplan för sjuktransporter. Tid första halva 80 tal. Eriksson berättade att den var för dålig så den lämnades tillbaka.
Citat från: S Svensson skrivet 16 mars 2010, 09:39:58 AM
Interbus (Buss AB Intra) hade en liten Neoplan för sjuktransporter. Tid första halva 80 tal. Eriksson berättade att den var för dålig så den lämnades tillbaka.
Tack för informationen. Eventuellt kan jag få fram fler bilder på denna vagntyp från Magnus.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Interbus_ERH421_NBantorget_198302_n.jpg)
Magnus har letat fram två bilder på denna busstyp. En svensk, Interbus ERH 421...
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Notarztwagen_F_743_Frankfurt_a_M_19.jpg)
... och en tysk som brandbil eller räddningstjänstbuss.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 mars 2010, 16:49:36 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Interbus_ERH421_NBantorget_198302_n.jpg)
Magnus har letat fram två bilder på denna busstyp. En svensk, Interbus ERH 421...
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Notarztwagen_F_743_Frankfurt_a_M_19.jpg)
... och en tysk som brandbil eller räddningstjänstbuss.
Tack för bilderna! Dessa små bussar ser väl dock ut att vara "en storlek större" än de BL hade. Den som tillhörde Interbus var ju en N907 medan BL:s var N906. ERH421 finns fortfarande kvar i bilregistret, dock avställd sedan 2000-03-20.
Kul att du uppskattade bilderna. Du har nog rätt, det är inte riktigt samma modell som Borås vagnar.
Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2010, 20:04:50 PM
De där minns jag körde på Sturegatan i Borås under mitten av 80-talet. Har för mig att det var någon gång under denna tid som södra delen av Torstensonsgatan (där Ejderns Livs på nummer 37 idag ligger) stängdes av för biltrafik, och endast dessa små bussar fick köra där därefter.
Här snackar vi mina allra tidigaste bussminnen. :)
Och nu är den delen av Torstenssonsgatan avstängd även för servicebussar. Nu är det en renodlad gågata.