Här är mitt bidrag till listan: Busslinjer på färjor
Lilla Varholmen - Hönö Pinan: 290 och 291 En av landets längsta vägfärjelinjer (LV155) och samtidigt tyngst belastad
Här kommer man att börja köra dubbeldäckare på 291... ;D
Kornhall: 320
Fyll på.. !
/B
Hej
Vi kan ta färjan Öregrund - Gräsö.
Linjerna 853 till Södra Gräsö.
854 till Norra Gräsö.
mvh Stefan P
I SL-området finns bl.a. 312 mot Adelsö, 632 mot Yxlan och 634 mot Blidö. Den sistnämnda åker med två färjor.
Citat från: Tommy E skrivet 02 mars 2010, 14:05:47 PM
I SL-området finns bl.a. 312 mot Adelsö, 632 mot Yxlan och 634 mot Blidö. Den sistnämnda åker med två färjor.
Och 688 mellan Vaxholm och Rindö.
Finns väl nån sträcka uppe i Lysekilsområdet med ???
Citat från: Mattias Andersson skrivet 02 mars 2010, 14:11:34 PM
Finns väl nån sträcka uppe i Lysekilsområdet med ???
"Lysekilsexpressen" 840/841 åker vägverksfärja över Gullmarsfjorden Finsbo - Skår på LV 161
/B
Citat från: Fredde_J skrivet 02 mars 2010, 14:10:04 PM
Och 688 mellan Vaxholm och Rindö.
Och förstås SL:s 626 till Ljusterö.
Linje 20 går med färjan mellan Fårösund och Fårö. /Henrik/
Linje 376 Kolhättan - Svanesund (Västtrafik)
Citat från: HB skrivet 02 mars 2010, 16:05:45 PM
Linje 20 går med färjan mellan Fårösund och Fårö. /Henrik/
Bara sommartid va?
Citat från: Karsten skrivet 02 mars 2010, 22:05:07 PM
Bara sommartid va?
Ja linje 20 har bara gått sommartid. Vintertid har den hetat 23, men eftersom kommunen som är huvudman för linjetrafiken inte kan komma överens med kommunen som är huvudman för skolresorna så körs vintertid bara en skolbuss med färjan som inte är upplåten för andra resande... /Henrik/
Citat från: HB skrivet 02 mars 2010, 22:20:22 PM
Ja linje 20 har bara gått sommartid. Vintertid har den hetat 23, men eftersom kommunen som är huvudman för linjetrafiken inte kan komma överens med kommunen som är huvudman för skolresorna så körs vintertid bara en skolbuss med färjan som inte är upplåten för andra resande... /Henrik/
Tyckte väl jag mindes något sådant. För det var väl inte alltför länge sedan linje 23 gick som "vanlig" linjetrafik på Fårö?
SL:s linje 303 gick väl ett tag över från Jungfrusund till Slagsta. Antar att det upphörde p.g.a. lågt resande, men det kanske kommer nya tag framöver?
Citat från: Nico skrivet 02 mars 2010, 23:45:05 PM
SL:s linje 303 gick väl ett tag över från Jungfrusund till Slagsta. Antar att det upphörde p.g.a. lågt resande, men det kanske kommer nya tag framöver?
Ett år tror jag det var men gjordes det någon större annonsering om det hela då?
Citat från: Nico skrivet 02 mars 2010, 23:45:05 PM
SL:s linje 303 gick väl ett tag över från Jungfrusund till Slagsta. Antar att det upphörde p.g.a. lågt resande, men det kanske kommer nya tag framöver?
Ekerö kommun brukar väl ha det som ett standardönskemål till SL, men de menar att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt. Nu har man också spätt på svårigheterna med att färjeläget inte är lämpligt för låggolvsbussar - det sistnämnda låter ju allt som ett svepskäl. Och visst gick 303 över, men som Arleborg skriver på sin hemsida endast vissa avgångar 15/8-1994 - 21/8-1995. Har för mig att det bara var i högtrafik och timmestrafik. Sedan gick de ju bara till Fittja också, vilket ändå innebar extra byten etc - eftersom Fittja ju inte är slutdestinationen för särskilt många (och en rätt grå fläck för flertalet Ekeröbor). Tror nog det skulle fungera, men bör nog då vara en linje som fortsätter till Kungens kurva alternativt Flemingsberg. Sedan är det väl alltid så att busstrafik på färja är relativt dyrt, eftersom det kräver rätt mycket tid både som marginal före färjans avgång och själva resan över. Men att från Ekerö kunna komma till exempelvis Ikea på 40 minuter tror jag definitivt skulle vara av intresse!
Citat från: Omnilasse skrivet 03 mars 2010, 09:46:25 AM
Ekerö kommun brukar väl ha det som ett standardönskemål till SL, men de menar att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt. Nu har man också spätt på svårigheterna med att färjeläget inte är lämpligt för låggolvsbussar - det sistnämnda låter ju allt som ett svepskäl. Och visst gick 303 över, men som Arleborg skriver på sin hemsida endast vissa avgångar 15/8-1994 - 21/8-1995. Har för mig att det bara var i högtrafik och timmestrafik. Sedan gick de ju bara till Fittja också, vilket ändå innebar extra byten etc - eftersom Fittja ju inte är slutdestinationen för särskilt många (och en rätt grå fläck för flertalet Ekeröbor). Tror nog det skulle fungera, men bör nog då vara en linje som fortsätter till Kungens kurva alternativt Flemingsberg. Sedan är det väl alltid så att busstrafik på färja är relativt dyrt, eftersom det kräver rätt mycket tid både som marginal före färjans avgång och själva resan över. Men att från Ekerö kunna komma till exempelvis Ikea på 40 minuter tror jag definitivt skulle vara av intresse!
Anledningen till att trafiken upphörde var absolut inget svepskäl. Dels var det ohyggligt få resande samt att det också var stora problem vid ombordkörning vid hög- eller lågvatten i Mälaren då man inte kunde köra med vanlig buss. Linjen fick då köras med minibuss eller personbil. Numera kanske man har fixat bättre (sk flytande) färjlägen, vilket inte fanns då. /Henrik/
Citat från: HB skrivet 03 mars 2010, 13:17:36 PM
Anledningen till att trafiken upphörde var absolut inget svepskäl. Dels var det ohyggligt få resande samt att det också var stora problem vid ombordkörning vid hög- eller lågvatten i Mälaren då man inte kunde köra med vanlig buss. Linjen fick då köras med minibuss eller personbil. Numera kanske man har fixat bättre (sk flytande) färjlägen, vilket inte fanns då. /Henrik/
Avsåg med detta situationen idag och inte när det avslutades för 15 år sedan, och att det inte fungerade passagerarmässigt har jag anfört flera andra skäl till. Så det är väl mer att jag tror det skulle fungera idag, än att man gjorde fel som avslutade försöket 1995. Men när det gäller bussar på färjan så är jag inte expert nog att avgöra lämpligheten idag, även om det trafikerar rätt mycket tyngre fordon över där och när jag åkt över med bil, har jag inte sett att det varit några speciella svårigheter vid ombordstigning. Vad jag menar med "svepskäl" är väl snarare att jag tycker det är problem med den uppdelning som finns mellan SL och kommuner - myndigheter, där SL allt som oftast framför argument som hinder, vilka skulle vara lätt att åtgärda. Man hamnar alltsom oftast i ett "moment 22" där SL endast kontaktar berörda parter när man vill bedriva trafik, och i övriga fall "skyller" man på att det inte går. När det gäller Ekerö måste jag väl dock säga att deras synpunkter till SL brukar vara lite "goddag yxskaft", eftersom de gnäller över det mesta själva när de samtidigt inte är beredda att tillsätta en skattekrona för att åtgärda problemen. Så där får nog kommunalpolitkerna också lastas en aning.
Västtrafiks linje 866 lär ta färjan över till Bohus Malmön...
Den omedelbara anledningen till att SL linje 303 upphörde att färjas över Jungfrusund var att färjerederiet chockhöjde priserna för bussarna vilket SL inte kunde acceptera. Det här är ju en betalfärja trots att den utvändigt ger sken av att vara vilken Vägverksfärja som helst!
Mr H