(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_5112_Hornsgatan_2010.jpg)
Snart ett minne blott? Maxci-buss 5112 på Söderlinje 43. Jag antar att Bussen flyttas till Hornsberg när Söderhallen inte längre ska ha Maxci-bussar. Har för mig att jag sett uppgift om att Maxci-bussarna upp till 5087 ska slopas när alla 2-axliga MAN-bussar levererats till Söder.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_5063_Stromgatan_Kungstrgg_.jpg)
F.d. Söderbussen 5063 verkar ha omplacerats till Hornsberg. Kanske blir den mer långlivad än sina syskonvagnar i 50xx-serien.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_7413_Krukmakargatan_2010.jpg)
Nylevererade 7413 vid linje 74:s ändhållplats Krukmakargatan (Mariatorget).
Vilken tråkig och dyster framtid vi går till mötes.. :'(
Eller hur allas vår Bussmicke!!! ;D
Citat från: Mattias Andersson skrivet 07 februari 2010, 16:22:18 PM
Vilken tråkig och dyster framtid vi går till mötes.. :'(
Eller hur allas vår Bussmicke!!! ;D
Ja, det är lite synd att man inte satsar på svenska märken, men Solarismodellen är väldigt snygg.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 februari 2010, 16:56:30 PMJa, det är lite synd att man inte satsar på svenska märken...
Tja, man satsar väl på det som kan levereras som efterfrågat?! ;)
Citat från: Nico skrivet 07 februari 2010, 18:12:37 PM
Tja, man satsar väl på det som kan levereras som efterfrågat?! ;)
Ja, det blir ju enklast så :-). Vi får se om det blir Volvo-gasbussar till den nya depån som ska ersätta Hornsberg.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 08 februari 2010, 09:25:45 AM
Ja, det blir ju enklast så :-). Vi får se om det blir Volvo-gasbussar till den nya depån som ska ersätta Hornsberg.
Någon som vet vem som köper dessa bussar? Är det SL köper dessa bussar (likt etanolbussarna) eller är det entreprenören? Köper SL är det väl tveksamt om det blir Volvo eftersom det huvudsakliga kravet enligt upphandlingsreglerna är pris och där torde väl Solaris eller MAN ligga under de svenska märkena.
Scania har väl för övrigt bara gas till Omnilink och jag gissar att det inte är aktuellt för innerstaden. Någon låggolvsbuss som passar den svenska marknaden förefaller ju för övrigt inte Scania ha alls. ;)
Dax för fotografer att fota MaxCi innan de är helt borta...
Apropå MaxCi och 43:ans linje... Tyckte mig se 5035 ute i trafik idag ??? :o Jag trodde att den var ersatt för längesedan, men då kanske jag har helt fel. Jag tog en halvdålig bild på den idag. Kan kolla ifall det var den, men jag är ganska så säker. Jag kanske har missat nån info om den, skall den fortsätta användas?
Citat från: Cero skrivet 08 februari 2010, 09:43:54 AM
Någon som vet vem som köper dessa bussar? Är det SL köper dessa bussar (likt etanolbussarna) eller är det entreprenören? Köper SL är det väl tveksamt om det blir Volvo eftersom det huvudsakliga kravet enligt upphandlingsreglerna är pris och där torde väl Solaris eller MAN ligga under de svenska märkena.
Scania har väl för övrigt bara gas till Omnilink och jag gissar att det inte är aktuellt för innerstaden. Någon låggolvsbuss som passar den svenska marknaden förefaller ju för övrigt inte Scania ha alls. ;)
Ja, nya Volvobussar kommer kanske inte att köpas in till innerstaden igen på ett tag.
Citat från: Nico skrivet 07 februari 2010, 18:12:37 PM
Tja, man satsar väl på det som kan levereras som efterfrågat?! ;)
Hade Scania satsat på att nytillverka en modern modifierad MaxCi hade den nog kunnat konkurrera ut det mesta söderifrån, men då de envisas med OmniSkrotet är jag glad att det blev Solaris Urbino som blev avlösaren. En bra favoritprodukt ersätts av en annan bra favoritprodukt!
Nu väntar jag bara på en 18-meters Urbino-ledbuss med lågentré, bälten och takmonterade extraljus som kan konkurrera med Volvo B9S och Scania OmniLink-led på förortslinjerna. Den skulle bli ett komplement till den 15 meter långa Urbino-boogin och en värdig ersättare till Scania CN113ALB, då låggolvsversionen känns lika stabil och har ett lika bra antispinnsystem. Än har jag inte sett någon köra fast med Urbino-ledbussarna i Umeå till skillnad från B9S och OmniCityn med samma däck. ;D
Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2010, 13:55:43 PM
Hade Scania satsat på att nytillverka en modern modifierad MaxCi hade den nog kunnat konkurrera ut det mesta söderifrån, men då de envisas med OmniSkrotet är jag glad att det blev Solaris Urbino som blev avlösaren. En bra favoritprodukt ersätts av en annan bra favoritprodukt!
Som resenär blev jag inte lika övertygad som du. Solarisen (SL) bullrade, växlade otroligt ryckigt (så att tom övriga passagerare började reagera och diskutera med varandra), dörrarna uppförde sig sisådär och den var förvånansvärt orkeslös i backen upp mot Hjorthagen. Inredningen kändes väldigt enkel och påminde inte så lite om Leyland Panther H34. Dessutom hade någon placerat stolarna för nära ytterväggen, ungefär som i SL:s H2:or, vilket gör att en lite mer storvuxen figur inte riktigt kan få plats på innersätet vilket i sin tur gör att stackaren på ytterplatsen får sitta med 1/3 utanför. De kan inte ha haft en rejäl polsk varvsarbetare som mall där inte. ;D
Får väl ge den fler chanser men så länge håller jag nog Omnilinken för den trevligare bussen.
Citat från: Cero skrivet 09 februari 2010, 14:12:41 PM
Som resenär blev jag inte lika övertygad som du. Solarisen (SL) bullrade, växlade otroligt ryckigt (så att tom övriga passagerare började reagera och diskutera med varandra), dörrarna uppförde sig sisådär och den var förvånansvärt orkeslös i backen upp mot Hjorthagen. Inredningen kändes väldigt enkel och påminde inte så lite om Leyland Panther H34. Dessutom hade någon placerat stolarna för nära ytterväggen, ungefär som i SL:s H2:or, vilket gör att en lite mer storvuxen figur inte riktigt kan få plats på innersätet vilket i sin tur gör att stackaren på ytterplatsen får sitta med 1/3 utanför. De kan inte ha haft en rejäl polsk varvsarbetare som mall där inte. ;D
Får väl ge den fler chanser men så länge håller jag nog Omnilinken för den trevligare bussen.
Jag har inte åkt som passagerare i de SL-röda biogasdrivna Urbino med låggolv ännu, utan bara i Umeås några år äldre dieseldrivna lågentrévagnar med betydligt fler och rymligare sittplatser. Lite som att jämföra en svag OmniCity med en stark OmniLink gissar jag, vilket ju blir helt fel. Jag får väl ta min remsa och bege mig ut på några åkturer i innerstan nästa vecka.
Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2010, 14:18:22 PM
Jag har inte åkt som passagerare i de SL-röda biogasdrivna Urbino med låggolv ännu, utan bara i Umeås några år äldre dieseldrivna lågentrévagnar med betydligt fler och rymligare sittplatser. Lite som att jämföra en svag OmniCity med en stark OmniLink gissar jag, vilket ju blir helt fel. Jag får väl ta min remsa och bege mig ut på några åkturer i innerstan nästa vecka.
Kan nog skilja en hel del beroende på årsmodell och konfiguration. Är ju lika med bilar, kan bli helt olika upplevelser beroende på motor, utrustning, etc. Till och med vilken fabrik som snickrat ihop de olika exemplaren kan ju skapa skillnader.
Rent generellt kan man undra för vem dagens bussar egentligen är gjorda. De verkar varken passa passagerare, förare eller verkstadspersonal särskilt bra. Blir tillverkarna lyckliga av dem? Tror inte det, för låga marginaler. Är de bra för bussbolagen, kanske. Den enda grupp som möjligen kan gilla dem fullt ut är politikerna för de gillar ju kompromisser.
För övrigt kan jag säga att den buss som jag f.n. rankar som klar favorit är Scania Omnicity DD. Tycker den är snygg, går bra och karossen verkar välbyggd.
Citat från: Cero skrivet 09 februari 2010, 14:32:28 PM
Rent generellt kan man undra för vem dagens bussar egentligen är gjorda. De verkar varken passa passagerare, förare eller verkstadspersonal särskilt bra. Blir tillverkarna lyckliga av dem? Tror inte det, för låga marginaler. Är de bra för bussbolagen, kanske. Den enda grupp som möjligen kan gilla dem fullt ut är politikerna för de gillar ju kompromisser.
Bilåkande politiker, rullstolsburna och barnvagnsresenärer?
Nej, jag tar nog tillbaka det sistnämnda. Flera barnvagnsresenärer har klagat över stötig gång pga dålig fjädring på de låggolvsbussar jag kört. ::)
Citat från: Cero skrivet 08 februari 2010, 09:43:54 AM
---
Scania har väl för övrigt bara gas till Omnilink och jag gissar att det inte är aktuellt för innerstaden. Någon låggolvsbuss som passar den svenska marknaden förefaller ju för övrigt inte Scania ha alls. ;)
OmniCity kommer också med (bio)gasmotor om jag inte uppfattat alldeles galet.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 09 februari 2010, 14:57:26 PM
OmniCity kommer också med (bio)gasmotor om jag inte uppfattat alldeles galet.
/Ted
Intressant!
Någon som tagit några interiörbilder på Solarisvagnarna? Skulle vara trevligt att se :)
Citat från: AO skrivet 09 februari 2010, 23:59:18 PM
Någon som tagit några interiörbilder på Solarisvagnarna? Skulle vara trevligt att se :)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Busslink_7409_Int_091208a.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Busslink_7409_Int_091208b.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Busslink_7409_Int_091208c.jpg)
Fina bilder! Ser ju väldigt nice ut invändigt också de där bussarna. Lite grått kanske men stilrent. Visst är inte rutorna lika mörka på dessa vagnar som de är på tidigare Solarisvagnar i Sverige?
Grått verkar vara standard färg numera. Förarplatsbilder på dessa finns det ?? Vore kul att se..
Citat från: yngrot skrivet 10 februari 2010, 07:33:54 AM
Grått verkar vara standard färg numera. Förarplatsbilder på dessa finns det ?? Vore kul att se..
Några sådana tog inte jag, så det får jag överlåta till Stockholmarna själva.
Citat från: Andreas skrivet 08 februari 2010, 19:00:02 PM
Apropå MaxCi och 43:ans linje... Tyckte mig se 5035 ute i trafik idag ??? :o Jag trodde att den var ersatt för längesedan, men då kanske jag har helt fel. Jag tog en halvdålig bild på den idag. Kan kolla ifall det var den, men jag är ganska så säker. Jag kanske har missat nån info om den, skall den fortsätta användas?
Lugn, 5035 är snart slopad tillsammans med övriga MaxCi ungefär upp till 5085/5087. De 48 nya bussarna
(28 Solaris och 20 MAN 2-axliga - alla biogas) är ju inte klart levererade och satta i trafik ännu. Det är i
dagsläget c:a 16 nya bussar som ännu ej kommit ut i trafik.
Citat från: Svoca skrivet 10 februari 2010, 18:53:26 PM
Lugn, 5035 är snart slopad tillsammans med övriga MaxCi ungefär upp till 5085/5087. De 48 nya bussarna
(28 Solaris och 20 MAN 2-axliga - alla biogas) är ju inte klart levererade och satta i trafik ännu. Det är i
dagsläget c:a 16 nya bussar som ännu ej kommit ut i trafik.
Tack för uppgifterna. Undantas inte några Maxci-bussar i serien 5035-5085/87 slopning den närmaste tiden? Jag tänker på de som har flyttats från Söderhallen, t ex 5063 (Hornsberg) och 5075 (Lidingö).
Citat från: Cero skrivet 09 februari 2010, 14:12:41 PM
Som resenär blev jag inte lika övertygad som du. Solarisen (SL) bullrade, växlade otroligt ryckigt (så att tom övriga passagerare började reagera och diskutera med varandra), dörrarna uppförde sig sisådär och den var förvånansvärt orkeslös i backen upp mot Hjorthagen. Inredningen kändes väldigt enkel och påminde inte så lite om Leyland Panther H34. Dessutom hade någon placerat stolarna för nära ytterväggen, ungefär som i SL:s H2:or, vilket gör att en lite mer storvuxen figur inte riktigt kan få plats på innersätet vilket i sin tur gör att stackaren på ytterplatsen får sitta med 1/3 utanför. De kan inte ha haft en rejäl polsk varvsarbetare som mall där inte. ;D
Får väl ge den fler chanser men så länge håller jag nog Omnilinken för den trevligare bussen.
Jag får nog instämma i att Solarisbussarna verkar dras med en del barnsjukdomar.
Flera Solarisbussar står på verkstaden i Söderhallen och det verkar saknas reservdelar både till Solaris- och Ivecodelarna av bussen varför dessa måste beställas från Polen resp. Italien med åtföljande leveranstidsproblem.
Men å andra sidan var det en hel del bekymmer även med Volvo- och MAN-bussarna i Söderhallen när de kom, så det verkar vara oundvikligt att man får barnsjukdomar när man köper nya bussar...
//Fredrik
Citat från: Ted S skrivet 09 februari 2010, 14:57:26 PM
OmniCity kommer också med (bio)gasmotor om jag inte uppfattat alldeles galet.
/Ted
Åsyftas leverans till SL-land? OmniCity II har ju knappt levererats till Sverige över huvud taget, endast tre stycken enligt SBH. Det vore ju kul om det kommer några, tycker jag.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 februari 2010, 10:07:56 AM
Jag får nog instämma i att Solarisbussarna verkar dras med en del barnsjukdomar.
Flera Solarisbussar står på verkstaden i Söderhallen och det verkar saknas reservdelar både till Solaris- och Ivecodelarna av bussen varför dessa måste beställas från Polen resp. Italien med åtföljande leveranstidsproblem.
Men å andra sidan var det en hel del bekymmer även med Volvo- och MAN-bussarna i Söderhallen när de kom, så det verkar vara oundvikligt att man får barnsjukdomar när man köper nya bussar...
//Fredrik
Men egentligen är det väl bedrövligt att det varje gång skall behöva bli barnsjukdomar..På den gamla "goda" tiden var det inte såna här stora problem med nya bussar. Man kan ju begära att bussen skall funka rätt redan från dag 1 tycker iaf jag.. :)
Citat från: yngrot skrivet 14 februari 2010, 13:12:27 PM
Men egentligen är det väl bedrövligt att det varje gång skall behöva bli barnsjukdomar..På den gamla "goda" tiden var det inte såna här stora problem med nya bussar. Man kan ju begära att bussen skall funka rätt redan från dag 1 tycker iaf jag.. :)
Precis som det är idag tycker jag att det har varit de senaste 10-12 åren, kanske mer. Detta oavsett tillverkningsland. Volvo hade många bekymmer med sina första Vegor, och vissa fel höll i sig ända fram till 2001 års modell vill jag minnas från den tiden de var splitternya.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 februari 2010, 10:07:56 AM
Flera Solarisbussar står på verkstaden i Söderhallen och det verkar saknas reservdelar både till Solaris- och Ivecodelarna av bussen varför dessa måste beställas från Polen resp. Italien med åtföljande leveranstidsproblem.
Innan man hunnit bygga upp ett reservdelslager, samt rutiner att alltid ha de delar som behöver åtgärdas oftast blir det ju en hel del naturliga problem. Även nya fordon behöver ju reservdelar.
CitatOmniCity kommer också med (bio)gasmotor om jag inte uppfattat alldeles galet.
Tillverkas Omnicity om tex en kund vill ha den? För just nu är det ju bara Omnilink som gäller!
//R
Citat från: yngrot skrivet 14 februari 2010, 13:12:27 PM
Men egentligen är det väl bedrövligt att det varje gång skall behöva bli barnsjukdomar..På den gamla "goda" tiden var det inte såna här stora problem med nya bussar. Man kan ju begära att bussen skall funka rätt redan från dag 1 tycker iaf jag.. :)
Håller med, men å andra sidan så blir ju även bussarna mer och mer tekniskt utvecklade och det är väl oftast tekniken som krånglar.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2010, 11:35:43 AM
Åsyftas leverans till SL-land? OmniCity II har ju knappt levererats till Sverige över huvud taget, endast tre stycken enligt SBH. Det vore ju kul om det kommer några, tycker jag.
Jag har förstått inlägget som att den kommer att lanseras, inte att någon i SL-land beställt.
Citat från: Robert Brink skrivet 15 februari 2010, 13:37:07 PM
Tillverkas Omnicity om tex en kund vill ha den? För just nu är det ju bara Omnilink som gäller!
//R
Omnicity tillverkas men det är ingen i Sverige som beställer så därför kommer inga hit. ;) Förefaller inte ens vara med i diskussionerna hos bussbolagen när rena låggolvare ska införskaffas, för om det vore så att den fanns på agendan borde åtminstone någon av alla inköp av dylik busstyp ha blivit Omnicity. Eller är den för dyr kanske? Däremot har ju relativt stora mängder köpts till bl.a. Norge och U.K. på senare tid.
Citat från: Cero skrivet 15 februari 2010, 18:26:25 PM
Omnicity tillverkas men det är ingen i Sverige som beställer så därför kommer inga hit. ;) Förefaller inte ens vara med i diskussionerna hos bussbolagen när rena låggolvare ska införskaffas, för om det vore så att den fanns på agendan borde åtminstone någon av alla inköp av dylik busstyp ha blivit Omnicity. Eller är den för dyr kanske? Däremot har ju relativt stora mängder köpts till bl.a. Norge och U.K. på senare tid.
Eller blev den första generationen av OmniCityn så kritiserad att hela den svenska marknaden blev avskräckt? ???
Citat från: Ersa skrivet 15 februari 2010, 19:14:04 PM
Eller blev den första generationen av OmniCityn så kritiserad att hela den svenska marknaden blev avskräckt? ???
Inte omöjligt. Dock lite konstigt för det är väl inte många skruvar gemensamma mellan en Omnicity från 1998 jämfört med en från 2010? Åtminstone inte några väsentliga skruvar.
Citat från: Cero skrivet 15 februari 2010, 21:00:59 PM
Inte omöjligt. Dock lite konstigt för det är väl inte många skruvar gemensamma mellan en Omnicity från 1998 jämfört med en från 2010? Åtminstone inte några väsentliga skruvar.
Scania får väl visa upp den nya OmniCityn för de svenska bussföretagen. Gärna vintertid på dåligt skrapade vägar för att kunna visa att bussen har bättre värme och fjädring samt mindre invändigt "skaller". För det hoppas jag att man fått till idag.
Citat från: Ersa skrivet 15 februari 2010, 21:05:13 PM
Scania får väl visa upp den nya OmniCityn för de svenska bussföretagen. Gärna vintertid på dåligt skrapade vägar för att kunna visa att bussen har bättre värme och fjädring samt mindre invändigt "skaller". För det hoppas jag att man fått till idag.
Ja, det går ju en i Luleå. Men där kanske man är bra på att skrapa?