Hur många tillverkare erbjuder manuella växellådor som alternativ idag?
Finns det bussar med kopplingspedaler, eller har I-shift och dess motsvarigheter helt ersatt G8 och dess motsvarigheter på bussar som tillverkas idag år 2010?
Hur ser det ut på lastbilssidan?
På lastbilssidan är valfriheten större.
På bussiadan är det nog mera enkelhetens vana som har gjort att automaten har ett större intåg
variant två många stads och linjebussar körs numera av förare som har D och endast automat på behörigheten,
Vi med gamla behörigheten minskar i antal.
När det gäller I-shift så är det tydligen lite olika om den ibland är det en automat och ibland en växlingsrobot,
Scania med CAG kan köras på två sätt som automat med koppling vid start och stopp eller som manuell med koppling
Denna tråd kan utvecklas ännu mera.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 03 februari 2010, 14:11:15 PM
På lastbilssidan är valfriheten större.
På bussiadan är det nog mera enkelhetens vana som har gjort att automaten har ett större intåg
variant två många stads och linjebussar körs numera av förare som har D och endast automat på behörigheten,
Vi med gamla behörigheten minskar i antal.
När det gäller I-shift så är det tydligen lite olika om den ibland är det en automat och ibland en växlingsrobot,
Scania med CAG kan köras på två sätt som automat med koppling vid start och stopp eller som manuell med koppling
Denna tråd kan utvecklas ännu mera.
/Lennart
Bussföretagen som utbildar själva gör det väl enbart på automat. Så dom väljer ju det själva.
Citat från: groenis skrivet 03 februari 2010, 14:11:15 PM
På lastbilssidan är valfriheten större.
På bussiadan är det nog mera enkelhetens vana som har gjort att automaten har ett större intåg
variant två många stads och linjebussar körs numera av förare som har D och endast automat på behörigheten,
Vi med gamla behörigheten minskar i antal.
När det gäller I-shift så är det tydligen lite olika om den ibland är det en automat och ibland en växlingsrobot,
Scania med CAG kan köras på två sätt som automat med koppling vid start och stopp eller som manuell med koppling
Denna tråd kan utvecklas ännu mera.
/Lennart
Lennart, CAG var man tvungen att koppla varje gång du skulle ha i ny växel. Du måste mena Opticruise eller?
Den senaste OptiCruisen växlar utan att använda kopplingen, utan anpassar istället motorvarvtalet. Kopplingen trycker man ner bara vid start/stopp.
Citat från: Cyklisten skrivet 03 februari 2010, 15:30:01 PM
Den senaste OptiCruisen växlar utan att använda kopplingen, utan anpassar istället motorvarvtalet. Kopplingen trycker man ner bara vid start/stopp.
Gamla OptiCruisen = Koppling vid start och stopp = Manuell Behörighet
Nya OptiCruisen = Koppling borta = Automat Behörighet
Citat från: Jim skrivet 03 februari 2010, 15:32:19 PM
Gamla OptiCruisen = Koppling vid start och stopp = Manuell Behörighet
Nya OptiCruisen = Koppling borta = Automat Behörighet
Kopplingspedal är tillval på senaste Opticruisen som kom i höstas.
På lastbilssidan går trenden mot att man i allt större utsträckning väljer någon form av automatisk växellåda. Jag har hört att ca tre kvart av de lastbilarna Volvo säljer är automatväxlade.
Citat från: Jim skrivet 03 februari 2010, 15:32:19 PM
Gamla OptiCruisen = Koppling vid start och stopp = Manuell Behörighet
Nya OptiCruisen = Koppling borta = Automat Behörighet
Man kan välja att ha manuell koppling om man vill, även på den senaste Optin.
Citat från: SimonB skrivet 03 februari 2010, 19:28:06 PM
Man kan välja att ha manuell koppling om man vill, även på den senaste Optin.
På den gamla kunde man bara välja med koppling. Iaf på den scanian firman köpte.
Dom nya är köpta utan koppling
Citat från: Jim skrivet 03 februari 2010, 19:29:51 PM
På den gamla kunde man bara välja med koppling. Iaf på den scanian firman köpte.
Dom nya är köpta utan koppling
Äldre Opti: Enbart med koppling.
Nyare: Valfritt vid spec.
Citat från: SimonB skrivet 03 februari 2010, 19:34:36 PM
Äldre Opti: Enbart med koppling.
Nyare: Valfritt vid spec.
Ja... Var ju precis det jag och Johan skrev.
Bova/VDL leverer iallefall busser med manuell låda.
MB har den gamle stangen på tourino forsatt
Jan
Det är som du skriver,jag tänkte baklänges men det kan nog bero på att jag inte är Scaniafantast
när det gäller bussar.
/Lennart
Det jag funderar på här vad ni säger är som skiljer rent lag mässigt vad som är en Automat eller Manuell låda?
Vad jag har förstått det så att jag med behörighet D Automat får faktist köra SvOf's 4828 som är halv automat. Och det är bara för att den saknar kopplings pedal. Vad säger ni här inne?
jag föredrar manuellt
men det blir ovanligare och ovanligare på min arbetsplats
tyz och uaa är nog de enda kvar
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2010, 09:45:25 AM
Mja, just därför att SL besiktade sina Wilson bussar som automat medans SJ besiktade sina som manuell, 4828 är ok men 1120 är det inte trots att det är samma låda
Aha ok då förstår jag. Det var Anders Lundén som förklarade det för mig med 4828 när den fortfarande fanns i Handen. Sedan så snackade jag med en person från Vägverket vad som anses vara manuell och automat. Hon sa att saknar fordonet kopplings pedal så är den Automat. Men det är då hur den är regg besiktigad från 1a början.
Det är bara att kolla i reg beviset om det är en automat eller manuell.
I den buss jag kör så fins det ingen kopplingspedal men lika så är det manuell i reg beviset.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2010, 10:31:23 AM
Ja på gamla bussar är det så
Idag anses det som automat om fordonet saknar koppling och växlingen sker utan hjälp av föraren
Hur är det om det står MANUELL i reg.beviset trots att samma låda på andra bussar är reggad som AUTOMAT? Har hört lite olika bud på vad som gäller men inte eftersökt svaret djupare. Kopplingspedal saknas i båda fallen (Tip-matic låda).
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2010, 19:43:25 PM
Som i fallet ovan (4828 vs 1120) reg besiktningen styr....
Sedan kan ju dåvarande Vägverket koda fel också, det syns t.ex på en av mina pb som stär som automat i reg beviset för att någon handläggare angett fel kod en gång....
Ja men då bode det kunna gå att ändras rätt snabbt på Bilprovningen när den besiktigas. Har vart med om samma kodnigs fel från dåvarande Vägverket. Jag hade renoverat en gammal Volvo 142 som jag reg besiktigade då den blivigt avregistrerad. Då vart det Utbytt motor efekt okänd och även Automat fast jag hade manuell. Motorn va en B18 som suttit i från fabrik och lika så lådan. Men när jag besiktigade bilen nästa gång frågade insektören från Bilprovningen om jag bytt låda. Nä den är orginal men vart fel antingen vid reg besiktning eller när nån knappat in allt på Vägverket. Då ändrade han direkt. Men det va iof mitten på 90-talet.
riktiga förare föredrar spak(inte i stadstrafik)
här är en skicklig kille
http://www.youtube.com/watch?v=146jv2UFe6U
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2010, 19:43:25 PM
Som i fallet ovan (4828 vs 1120) reg besiktningen styr....
Sedan kan ju dåvarande Vägverket koda fel också, det syns t.ex på en av mina pb som stär som automat i reg beviset för att någon handläggare angett fel kod en gång....
Tackar. Då krävs ombesiktningar av en hel del bussar för att undvika olovlig körning...
Citat från: M684 skrivet 04 februari 2010, 22:12:06 PM
Tackar. Då krävs ombesiktningar av en hel del bussar för att undvika olovlig körning...
Nja jag menade mera angående hans bil. Men sen olovlig körning eller inte det går väll att dra ganska långt beroende vad forgonet är registrerat som. För jag vet inte om det är möjligt att bötfälla någn om kör ett fordon som är registrerat för den typen av behörighet som man faktist har. Det funkade för mig att få ändrat när någon lagt in fel typ av växellåda vid ny reg besikning av gammal bil. Och på den bilen jag hade då är det välldigt svårt att ta fel vid visuell besikning. Efter som växel reglaget för automat sitter vid ratten men växel reglaget kommer upp ur kardantunneln mellan förar och passagerar sidorna i bilen på manuell.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2010, 22:21:21 PM
Det är inte säkert att det går att ombesiktiga om växellådan är "manuell"
En Wilsonväxlad buss är enligt regelverket att anse som manuell eftersom den kräver handgrepp från föraren hela tiden, att SL lyckades regga sina som automat har nog med "kontakter" att göra. Alla SJ:s dylika var reggade som manuell
I "mitt" fall gäller det Tipmaticlådor utan handgrepp (och utan kopplingspedal) vid växling. Jag ska undersöka det för att förebygga problem.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2010, 22:42:18 PM
Jodå, förmodligen krävs ingen reg besiktning i fallet med bilen om man lyckas övertyga bes mannen om att det blivit fel nån gång, men... nu är det så att försäkringen är betydligt billigare med automat i registret :-)
Aha... Ja så det kan va i försäkringen och lika bra att låta det vara som det är.
Vid uppkörning i Arvika så godkänner inte Vägverkets trafikinspektörer I-shift som manuell utan bussutbildningen har hyrt både Värmlands bussveteraners GDG 1990 Nobina 5837 och 6774
I Kongsvinger har sedan oktober en demobuss från Volvo rullat som bybuss den har I-shift av lågbudgetmodell som saknar möjligheten att välja växlar manuellt den borde vara helt jämstäld med en automat.
När det gäller volvos Ichift så räknas den som en manuel låda om du har kvar manuella läget, tar du bort möjligheten att växla manuelt så går den som automat, trots att du inte har nån koplingspedal.
Citat från: Fikman skrivet 13 februari 2010, 21:09:34 PM
När det gäller volvos Ichift så räknas den som en manuel låda om du har kvar manuella läget, tar du bort möjligheten att växla manuelt så går den som automat, trots att du inte har nån koplingspedal.
Har nog aldrig sett en Volvo med I-shift som varit reggad som manuell, oavsett version av I-shiften.
När jag körde upp så hade jag OptiCruice på bilen. Växlade jag manuellt så fick jag manuell behörighet, och på automatläge fick jag Automatkort. Medans kollegan körde upp med en 12 växlad med både split och range :p
Citat från: Jim skrivet 13 februari 2010, 21:40:32 PM
När jag körde upp så hade jag OptiCruice på bilen. Växlade jag manuellt så fick jag manuell behörighet, och på automatläge fick jag Automatkort. Medans kollegan körde upp med en 12 växlad med både split och range :p
Moderna tider!
När jag körde upp för buss var det G8 som enda tillgängliga låda som gällde. För C och CE för några år sedan var det inte tal om att vi fick välja något annat än 12 växlar med split och range, även om både I-shift och OptiCruice fanns tillgängligt ute på fältet då. :)
Jag körde upp med en G7 :P
hur va det att köra med denna typ av växellåda
Vad är skillnaden mellan G7 och G8?
Jag har förstått att båda är en växellåda med alla växlarna i samma register, utan split eller range. Dessutom ska det gå att förvälja.
Har jag rätt?
Citat från: bussfan skrivet 14 februari 2010, 12:04:50 PM
hur va det att köra med denna typ av växellåda
Vilken? G7, G8, OptiCruice?
Det är bra om du citerar det inlägg du vill ha svar på!
Citat från: SimonB skrivet 14 februari 2010, 14:00:35 PM
Vad är skillnaden mellan G7 och G8?
Jag har förstått att båda är en växellåda med alla växlarna i samma register, utan split eller range. Dessutom ska det gå att förvälja.
Har jag rätt?
Jag har bara kört G8, som var standardlådan på alla landsbygdsbussar norröver innan I-shiften kom. 1:an är en krypväxel som nästan aldrig används ute på linjen. Vanligtvis växlade man 2-4-5-6-7-8 på plan mark, eller 3-5-6-7-8 i utförslut. Alla moment kunde man förvälja till, vilket snabbade på växlingen.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/KH15024_Or_090802e.jpg)
Var det den sk. " luft" lådan som Fridströms hade på sina Carrus Fifty?
Citat från: Jim skrivet 14 februari 2010, 14:38:25 PM
Var det den sk. " luft" lådan som Fridströms hade på sina Carrus Fifty?
Hade, Har = Nutid. Än så länge är de f.d. Pitebussarna kvar i trafik. ;)
De är Scanior och har 7-växlade manuella CAG-lådor utan tryckknapp. (Computer aided gearchanging)
Går lika bra att förvälja som G8-lådan, om inte bättre då man slipper plingljudet när man är för långsam.
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 14:45:45 PM
Hade, Har = Nutid. Än så länge är de f.d. Pitebussarna kvar i trafik. ;)
De är Scanior och har 7-växlade manuella CAG-lådor utan tryckknapp. (Computer aided gearchanging)
Går lika bra att förvälja som G8-lådan, om inte bättre då man slipper plingljudet när man är för långsam.
Okej. Har då ;D ;D. Undra om inte jag åkt nån Volvo Helmark på slutet av 90-talet hos Dalatrafik med En G7 eller G8 låda.
även volvo säffle har g-7alt g-8 växellådor
Citat från: bussfan skrivet 14 februari 2010, 15:02:39 PM
även volvo säffle har g-7alt g-8 växellådor
Alla karossörer till volvo kan ha G7 eller G8 låda
Jag har aldrig sett en G7. Har de en annan utväxling, samt en kort spak utan knapp för "åttan"?
Någon som har en bild?
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 15:49:10 PM
Jag har aldrig sett en G7. Har de en annan utväxling, samt en kort spak utan knapp för "åttan"?
Någon som har en bild?
Den växlar likadant som G8, ser typ likadan ut fast utan den där knappen för åttan.
Citat från: Patrik skrivet 14 februari 2010, 15:50:32 PM
Den växlar likadant som G8, ser typ likadan ut fast utan den där knappen för åttan.
Men då har man "glesat ut" växlarna, antar jag.
8:an på en G8 borde motsvaras av 7:an på en G7, dvs samma varvtal på dem.
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 15:52:06 PM
Men då har man "glesat ut" växlarna, antar jag.
8:an på en G8 borde motsvaras av 7:an på en G7, dvs samma varvtal på dem.
Japp.
Där ser man... Vore helt klart intressant att prova. Synd att den aldrig funnits på några lastbilar. Det där med förval låter klart intressant, speciellt i stadstrafik.
Citat från: Patrik skrivet 14 februari 2010, 15:52:41 PM
Japp.
I G7 är det 3:ans växel i lådan som hoppas över. "3:an" används bara som 7:a i högrange området. Lådan är i grunden 4växlad med rangeväxel som dubblar.
/M