Det har varit många turer kring SAAB. Nedläggningsbeslutet har vilat tungt över årsskiftet. Men nu verkar det faktiskt som om SAAB mot alla odds faktiskt är på väg att räddas. Det ser ut som om Spyker faktiskt håller på att ta över och SAAB kan leva vidare åtminstone ett tag till och då slippa GM
Hoppas detta är sant
Visst är det fantastiskt! Äntligen positiva nyheter kring den svenska industrin!!!
OK, Spyker får ta över och betalar GM med bl.a. aktier i nya bolaget Spyker-Saab. Sen då?
Att Spyker köper Saab är helt klart
http://svt.se/svttext/web/pages/109.html
(länkarna till Text-TV brukar snabbt passera sin bäst före-datum)
Sedan återstår ju att se vad Spyker tänker göra med nyförvärvet. Men visst ökar hoppet i Trollhättan.
Det krävs fortfarande ett mirakel för att rädda Saab.
visst återstår de en massa, och att höra fram för allt ekonomireportrarna kommentera är bara trist, visst deras uppgift är att tänka företagsekonomiskt, men nu har de kommit en chans och då ska man givetvis ta den, alternativet är nedläggning och då är de här beskedet betydligt trevligare :D
Jag tror att vi får glädjas över det som nu hänt i alla fall. Det har funnits två alternativ, antingen köpas av Spyker eller läggas ned. Allt är bättre än nedläggning i alla fall.
Just nu ser vi ekonomer och så kallade "experter" som spekulerar om Spyker kommer klara av att ta hand om Saab eller inte. Men vi inte glömma en sak när det gäller de här "experterna". Det är samma "experter" som bara för ett par veckor sedan var helt övertygade om att Saab var utom all räddning. De var helt övertygade om Saabs undergång och död. Nu visade det sig att de tydligen hade fel. Nu har i sig GM sänt signaler under en tid som varit svåra att tolka som annat än att Saab skulle dö, men ändå
Vi ser idag Fiats chef misstro Spyker som ägare av Saab och hur han tror att allting kommer misslyckas. Men hur mycket ska vi verkligen lyssna på honom? Han är verkligen inte opartisk i den här frågan. Han är chef för ett konkurrerande företag och kan knappast ha intresse att lovorda en konkurrent. Dessutom får vi inte glömma att han verkligen inte är opartisk när det gäller just Saab. Tidigare försökte han att komma åt just Saab men har misslyckats. Så varför skulle han lovorda Spyker. Så Fiatchefens dåliga prognoser ska vi nog inte lyssna på
Är Spyker bra för Saab eller inte? Jag tror ingen har svar på frågan. Att Spyker verkligen satsat hårt på att få ta över Saab är det däremot ingen tvekan om. Dessutom är jag säker på att Spyker är bättre än Koenigsegg. Jag tror att den tänkta affären med Koenigsegg var dömd att misslyckas redan från början och troligen visste de inte vad de höll på att ge sig in på. Spyker verkar stabilare i alla fall. Det är helt klart också att Spyker måste ha stora planer för Saab eftersom de gått in så väldigt hårt för att köpa Saab. De har tydligen lagt ner väldigt mycket resurser för det här. Man kan fråga sig om de skulle gjort detta om de inte hade någon plan för framtiden
En sak är i alla fall säker. Hade GM inte sålt Saab nu hade det fått dö nu. Vi hade inom kort inte fått se nya bilar från Saab tillverkas mer. Den nya 9-5:an som planeras hade inte heller släppts ut på marknaden. Nu kommer i alla fall Saab få leva ett tag till och den nya 9-5:an kommer att komma ut på försäljning. Åtminstone detta kan vi glädjas åt. Och vilka chanser har Saab? Det vet vi inte, men helt klart bättre än innan i alla fall. För en vecka sedan var det döden, nu blir det lite liv ett tag till i alla fall, ett nytt hopp är det i alla fall
Till slut kan jag inte låta bli att lägga in en länk med min favoritmodell av Saab :D
http://www.tugboatlars.se/Saab9502.jpg
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 januari 2010, 22:40:36 PMJust nu ser vi ekonomer och så kallade "experter" som spekulerar om Spyker kommer klara av att ta hand om Saab eller inte. Men vi inte glömma en sak när det gäller de här "experterna". Det är samma "experter" som bara för ett par veckor sedan var helt övertygade om att Saab var utom all räddning. De var helt övertygade om Saabs undergång och död. Nu visade det sig att de tydligen hade fel. Nu har i sig GM sänt signaler under en tid som varit svåra att tolka som annat än att Saab skulle dö, men ändå.
Visserligen, men å andra sidan har GM hela tiden sagt sig vara villiga att sälja bara de fått betalt på något mera substantiellt vis och det kravet verkar nu ha uppnåtts. Sen kan man säga vad man vill om ekonomer mm. men det är deras jobb att vara krasst realistiska även om det inte alltid stämmer överens med vad som i många fall har tett sig som en mera nationalromantisk syn på det hela.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 januari 2010, 22:40:36 PMVi ser idag Fiats chef misstro Spyker som ägare av Saab och hur han tror att allting kommer misslyckas. Men hur mycket ska vi verkligen lyssna på honom? Han är verkligen inte opartisk i den här frågan. Han är chef för ett konkurrerande företag och kan knappast ha intresse att lovorda en konkurrent. Dessutom får vi inte glömma att han verkligen inte är opartisk när det gäller just Saab. Tidigare försökte han att komma åt just Saab men har misslyckats. Så varför skulle han lovorda Spyker. Så Fiatchefens dåliga prognoser ska vi nog inte lyssna på.
Varför inte? Även om
Sergio Marchionne företräder en annan tillverkare går det inte att förneka att han har grymma kunskaper om hur fordonsbranschen fungerar. Att han även kan ha haft idéer kring Saab är inte fel för han är som sagt affärsman, men kanske då syftena skiljde. Sen blir jag alltid lite fundersam över argumentet "konkurrerande företag" och Saab i samma andetag. Frågan är nog ibland att detta med vad och vem Saab egentligen konkurrerade nog ibland var ganska diffus vilket kanske även kan förklara märkets svaga ställning.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 januari 2010, 22:40:36 PMÄr Spyker bra för Saab eller inte? Jag tror ingen har svar på frågan. Att Spyker verkligen satsat hårt på att få ta över Saab är det däremot ingen tvekan om. Dessutom är jag säker på att Spyker är bättre än Koenigsegg. Jag tror att den tänkta affären med Koenigsegg var dömd att misslyckas redan från början och troligen visste de inte vad de höll på att ge sig in på. Spyker verkar stabilare i alla fall. Det är helt klart också att Spyker måste ha stora planer för Saab eftersom de gått in så väldigt hårt för att köpa Saab. De har tydligen lagt ner väldigt mycket resurser för det här. Man kan fråga sig om de skulle gjort detta om de inte hade någon plan för framtiden.
Vem vet vad Spyker egentligen är ute efter? Det enda man kan vara säker på är att de inte vill förlora pengar vilket rent krasst innebär att faran troligen inte alls är över för de som tror på att all tillverkning blir kvar i Trollhättan... för som jag förstod det så var det inte något direkt villkor för att GM skulle gå med på att sälja osv. Man har alltså knappast tid eller ekonomi för någon som helst sentimentalitet utan det här är fråga om affärer vilket då ekonomerna helt korrekt påpekat.
Vad gäller bilen på länken så är även jag svag för den modellen, men samtidigt så ser jag detta som symptomatiskt för Saab. Nämligen att de flesta verkar ömma för de äldre modellerna som man minns från sin uppväxt. Däremot verkar inte trycket vara lika stort på moderna diton och ska Saab ha en chans så måste man sälja många nya bilar på en ruskigt tuff marknad och det kan nog vara en knäckfråga. Ödesfrågan har bara bytt karaktär och handlar nu istället om hur man ska locka nybilsköpare i segment som som inte ens är definierade än?!
Citat från: Nico skrivet 26 januari 2010, 23:06:21 PM
Varför inte? Även om Sergio Marchionne företräder en annan tillverkare går det inte att förneka att han har grymma kunskaper om hur fordonsbranschen fungerar. Att han även kan ha haft idéer kring Saab är inte fel för han är som sagt affärsman, men kanske då syftena skiljde. Sen blir jag alltid lite fundersam över argumentet "konkurrerande företag" och Saab i samma andetag. Frågan är nog ibland att detta med vad och vem Saab egentligen konkurrerade nog ibland var ganska diffus vilket kanske även kan förklara märkets svaga ställning.
Även om Sergio Marchionne är duktig inom sitt område så har han ingen aning om Spykers planer. Det är ingen förutom Spykers ledning och möjligen några inom Saabs ledning som känner till dessa. Men Sergio Marchionne har ingen anledning att lovorda varken Spyker eller Saab. Han är en part i bilbranchen. Hade däremot någon med hans kunskaper uttalat sig och som inte vore partisk så tror jag att det hade funnits större anledning att lyssna på honom
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 januari 2010, 23:14:32 PM
Även om Sergio Marchionne är duktig inom sitt område så har han ingen aning om Spykers planer. Det är ingen förutom Spykers ledning och möjligen några inom Saabs ledning som känner till dessa. Men Sergio Marchionne har ingen anledning att lovorda varken Spyker eller Saab. Han är en part i bilbranchen. Hade däremot någon med hans kunskaper uttalat sig och som inte vore partisk så tror jag att det hade funnits större anledning att lyssna på honom.
Förstår inte riktigt varför du envisas med att kalla honom för partisk bara för att han företräder en annan tillverkare och för att även FIAT-Chrysler var intresserade av Saab vid ett tidigare tillfälle? Självklart har ingen utom Spyker själva detaljkunskap om vad de vill göra, men på
Sergio Marchionnes nivå så bör man ha lämnat sådana futiliteter som partiskhet osv. bakom sig. Visst har han säkert en personlig uppfattning, men jag tror knappast att den tillåts inkräkta på affärerna.
Tror därför att han är ganska kapabel att göra en
generell uppskattning och det han säger ligger oxå i linje med hur detta återges av de flesta ekonomimedier mm. T.ex. så verkar hans åsikt tillmätas viss substans
Financial Times om man (citatet nedan är ur en artikel i dagens FT) artikeln) ser till att även de väljer att citera honom. Att därför kategoriskt avfärda honom som partisk bara för att man inte tycker om det han säger känns på gränsen till barnsligt.
»Sergio Marchionne, chief executive of Fiat and Chrysler, told an industry conference in Stockholm that Saab faced a tough future even if a rescue deal was agreed. "Marginal players will continue to be marginalised," he said. "It is very difficult to be a niche player and be profitable."«
Hur många hade ens hört talas om Spyker innan de blev intresserade av att köpa Saab? ::)
Citat från: Nico skrivet 26 januari 2010, 23:33:19 PM
Förstår inte riktigt varför du envisas med att kalla honom för partisk bara för att han företräder en annan tillverkare och för att även FIAT-Chrysler var intresserade av Saab vid ett tidigare tillfälle? Självklart har ingen utom Spyker själva detaljkunskap om vad de vill göra, men på Sergio Marchionnes nivå så bör man ha lämnat sådana futiliteter som partiskhet osv. bakom sig. Visst har han säkert en personlig uppfattning, men jag tror knappast att den tillåts inkräkta på affärerna.
Tror därför att han är ganska kapabel att göra en generell uppskattning och det han säger ligger oxå i linje med hur detta återges av de flesta ekonomimedier mm. T.ex. så verkar hans åsikt tillmätas viss substans Financial Times om man (citatet nedan är ur en artikel i dagens FT) artikeln) ser till att även de väljer att citera honom. Att därför kategoriskt avfärda honom som partisk bara för att man inte tycker om det han säger känns på gränsen till barnsligt.
»Sergio Marchionne, chief executive of Fiat and Chrysler, told an industry conference in Stockholm that Saab faced a tough future even if a rescue deal was agreed. "Marginal players will continue to be marginalised," he said. "It is very difficult to be a niche player and be profitable."«
Som jag redan sagt så är Sergio Marchionne knappast en person som vinner på att det skulle gå bra för Saab och Spyker. Han är konkurrent. Och hur duktig han än må vara i sitt område så begriper jag inte varför hans uttalanden skulle vara mer värdefulla än andras. Han är ingen guru i den här frågan. Han har dessutom ingen anledning att lovorda den här affären
Vi bör istället för att lyssna på Sergio Marchionne och tro på undergång istället vänta och se hur saker utvecklas
Hur intresserade har Fiat varit av Saab egentligen? Jag hoppades tidigt på ryktena att Fiat skulle köpa loss hela GM Europe (Saab, Opel, Vauxhall) från GM, men så blev ju inte fallet. Hellre att en större stabil koncern tagit över lilla Saab, än en "ännu mindre" sportbilstillverkare. Nu lär det bli stora förändringar. Fabriken i Trollhättan lär avvecklas på sikt och de mångåriga förlustsiffrorna måste strypas snarast. Många är fabrikanterna som ligger hopplöst långt efter t.ex Toyota i hybridteknik, och nu gäller det att satsa på billiga "miljöbilar" för att överleva.
Nästa Saab jag vill se är en lätt hybrid med tilltaget bagageutrymme som klarar över 50 km/t med elmotor och en snål 1,0-litersmotor med partikelfilter och en rejäl fulltrycksturbo som kan utveckla över 110 hk på landsvägen. Gärna med någon form av frihjul. En "ny 95 V4" helt enkelt. ;)
Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2010, 00:09:24 AM
Hur intresserade har Fiat varit av Saab egentligen? Jag hoppades tidigt på ryktena att Fiat skulle köpa loss hela GM Europe (Saab, Opel, Vauxhall) från GM, men så blev ju inte fallet. Hellre att en större stabil koncern tagit över lilla Saab, än en "ännu mindre" sportbilstillverkare. Nu lär det bli stora förändringar. Fabriken i Trollhättan lär avvecklas på sikt och de mångåriga förlustsiffrorna måste strypas snarast. Många är fabrikanterna som ligger hopplöst långt efter t.ex Toyota i hybridteknik, och nu gäller det att satsa på billiga "miljöbilar" för att överleva.
Nästa Saab jag vill se är en lätt hybrid med tilltaget bagageutrymme som klarar över 50 km/t med elmotor och en snål 1,0-litersmotor med partikelfilter och en rejäl fulltrycksturbo som kan utveckla över 110 hk på landsvägen. Gärna med någon form av frihjul. En "ny 95 V4" helt enkelt. ;)
Fast svenska staten har ju gått in som borgenär och knappast att dom hade gjort det utan nån form av avtal om att tillverkningen till största del blir kvar här i landet.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 januari 2010, 23:50:35 PM
Som jag redan sagt så är Sergio Marchionne knappast en person som vinner på att det skulle gå bra för Saab och Spyker. Han är konkurrent. Och hur duktig han än må vara i sitt område så begriper jag inte varför hans uttalanden skulle vara mer värdefulla än andras. Han är ingen guru i den här frågan.
Tja, han är lite av en guru i branschen så även fastän du inte köper det och det torde räcka långt även här. Om du sedan inte begriper det kan jag inte göra så mycket åt varför jag låter det bero.
Däremot undrar jag återigen vad du menar med konkurrent? Visst konkurrerar alla i branschen med varandra på sätt och vis, men som jag skrev tidigare så kan man undra "med vad och vem Saab egentligen konkurrerade"? Detta då märkets svaga ställning implicit innebär att man inte utgjorde någon större konkurrens alls annat än för andra nischtillverkare... Var väl i alla fall knappast så att det var med FIAT som man konkurrerade på världsmarknaden?!
Citat från: Nico skrivet 27 januari 2010, 00:27:14 AM
Tja, han är lite av en guru i branschen så även fastän du inte köper det och det torde räcka långt även här. Om du sedan inte begriper det kan jag inte göra så mycket åt varför jag låter det bero.
Däremot undrar jag återigen vad du menar med konkurrent? Visst konkurrerar alla i branschen med varandra på sätt och vis, men som jag skrev tidigare så kan man undra "med vad och vem Saab egentligen konkurrerade"? Detta då märkets svaga ställning implicit innebär att man inte utgjorde någon större konkurrens alls annat än för andra nischtillverkare... Var väl i alla fall knappast så att det var med FIAT som man konkurrerade på världsmarknaden?!
Allt han säger stämmer inte. Dessutom vet vi inte hur sanningsenlig han verkligen är närt det handlar om just Saab. Han kan knappast ha intresse i att få det att fungera eller komma med positiva spådomar
Det är självklart att han är en konkurrent. Han styr ett konkurerande företag. Och då har han inga som helst intressen i att komma med positiva spådomar om ett företag som inte han har något inflytande över
Jag har ingen aning om Spyker gör en bra eller dålig affär. Det vet INGEN. Men att Sergio Marchionne skulle vara den som sitter med sanningen köper jag inte alls, speciellt då han knappast har insyn i Spykers eller Saabs inre kretsar. Det är ingen gud vi pratar om
Citat från: Muk skrivet 26 januari 2010, 23:41:21 PM
Hur många hade ens hört talas om Spyker innan de blev intresserade av att köpa Saab? ::)
Inte många tror jag. Koenigsegg var nog också lika okänt innan det började talas om de ville köpa Saab
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 januari 2010, 00:58:41 AM
Inte många tror jag. Koenigsegg var nog också lika okänt innan det började talas om de ville köpa Saab
Nja, Koenigsegg har ju förekommit i många svenska biltidningsartiklar genom åren tack vare att det är svenskt. Spyker däremot har varit väldigt okänt i norr innan denna affär.
Det intressanta var nog den korta notis som fanns på TV4 textsidor
"Belgiska regeringen gav Spyker ett erbjudande om stort ekonomiskt stöd om tillverkningen flyttades till Antwerpen och Trollhättan lades ner helt och hållet"
/lennart
Citat från: groenis skrivet 27 januari 2010, 02:41:12 AM
Det intressanta var nog den korta notis som fanns på TV4 textsidor
"Belgiska regeringen gav Spyker ett erbjudande om stort ekonomiskt stöd om tillverkningen flyttades till Antwerpen och Trollhättan lades ner helt och hållet"
/lennart
Jo, men man får ju skilja på erbjudande och accepterande. Inget tyder på att Spyker var intresserad av att ta emot den belgiska regeringens erbjudande och om de nu inte lyckats mörka detta totalt (hur kan då TV4 Text känna till det?) så skulle inte den svenska regeringen gått in med sina garantier.
Bara och vänta och se vad Spyker ämnar med detta inköp
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 27 januari 2010, 08:29:50 AM
Bara och vänta och se vad Spyker ämnar med detta inköp
Det verkar som att de tänker driva företaget fristående och låta nya 9-5 gå i produktion, och så småningom släppa en 9-4 och en ny 9-3.
Tre år max, sedan har det kursat.
Citat från: SimonB skrivet 27 januari 2010, 14:02:38 PM
Det verkar som att de tänker driva företaget fristående och låta nya 9-5 gå i produktion, och så småningom släppa en 9-4 och en ny 9-3.
Vad jag förstått hittills så vill Spyker ta tillbaks lite gamla Saabtraditioner. GM har misshandlat märket Saab och inte förstått sig på Saabs traditioner. Under flera år har klagomål riktats mot att dagens Saabmodeller är alldeles för lika Opel och att de inte har någon Saabkaraktär. Den nya 9-5 som nu ska släppas ut verkar inte ha mycket Saabkaraktär. Men så är den tyvärr utvecklad av GM, trots att GM nu aldrig får vara med om att den släpps ut på marknaden. Det verkar mest vara fronten som är Saab på denna. På bilder jag sett verkar man t ex ha gått ifrån Saabs typiska stolar som exempel, synd tycker jag eftersom det tar bort lite av stilen
Jag tror GM har haft helt fel inriktning när det gäller Saab. Man har utvecklat Saab till en lite finare och lyxigare variant av Opel. Man har till med sett till att de sålts på samma ställen och gått ut med gemensam marknadsföring. Jag tror att Opelstämpeln bara har varit väldigt negativ för Saab. Opel har betydligt lägre status än Saab och att då blandas ihop med Opel har då bara varit negativt för Saab
Den nya 9-5:an kan både ha för och nackdelar. Det negativa är att den tycks vara en förfinad Opel och alldeles för mycket ha karaktären av att vara en GM-produkt och inte en Saab. Det är en risk med den. Men samtidigt kan den nya 9-5:an istället ha fördelen att den släpps ut precis när Saab klarat sig bort från GM, klarat sig undan nedläggning och överlevt. Då kan det oavsett hur bilen än ser ut vara ett högt symbolvärde att få släppa ut den nya modellen. Man visar därför att man inte bara överlevt utan även klarar av att släppa ut den nya bilmodellen också. Det kan vara viktigt
Jag vet att vissa inte tror på Spyker. Men låt oss hoppas i alla fall. Och bara att Saab överlever ett tag till kan förändra allt. Vi vet ju inget om framtiden. En nedläggning hade varit för gott. Nu finns det lite framtid och med en förändrad framtid kan det kanske innebära saker vi idag inte förväntar och som kanske kan vara jättebra för Saab
Låt oss i alla fall glädjas och dela glädjen med de anställda som nu i alla fall känner att de får behålla sina jobb istället för hopplös abetslöshet, Arbetsförmedlingen och annat elände som de trott sig tvingas till nu
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 januari 2010, 16:26:24 PM
Den nya 9-5 som nu ska släppas ut verkar inte ha mycket Saabkaraktär. Men så är den tyvärr utvecklad av GM, trots att GM nu aldrig får vara med om att den släpps ut på marknaden.
Får och får.... De har själva sagt att de tänkte låta den vara om Saab inte blev sålt. De ville inte ens producera bilen under ett annat märke.