Det offensiva familjeföretaget Ljungskilebuss tar över beställningstrafiken från Göteborgs Spårvägar. Avtalet blev klart på tisdagen och innebär att Ljungskilebuss tar över hela beställningstrafiken från Göteborgs Spårvägar. I affären ingår fyra bussar.
http://www.busstidningen.se/2010/01/26/ljungskilebuss-tar-over-fran-goteborgs-sparvagar/
Ytterligare ett steg i avvecklingen av GS ?
Citat från: Bjarne-W skrivet 26 januari 2010, 18:33:37 PM
Det offensiva familjeföretaget Ljungskilebuss tar över beställningstrafiken från Göteborgs Spårvägar. Avtalet blev klart på tisdagen och innebär att Ljungskilebuss tar över hela beställningstrafiken från Göteborgs Spårvägar. I affären ingår fyra bussar.
http://www.busstidningen.se/2010/01/26/ljungskilebuss-tar-over-fran-goteborgs-sparvagar/
Aha, det är därför Daniel varit så hemlighetsfull på sin blogg den senaste tiden. http://www.bussbloggaren.blogspot.com/
Och jag som trodde att han skulle köpa Uddevalla Omnibus. :D
Det är bara att önska Daniel lycka till!
Ursäckta en dum fråga, men upphandlas beställningstrafik?
Är det inte bara att köpa en turistbuss och ta de beställningar man kan?
Citat från: Z skrivet 26 januari 2010, 19:37:55 PM
Ursäckta en dum fråga, men upphandlas beställningstrafik?
Är det inte bara att köpa en turistbuss och ta de beställningar man kan?
Visst upphandlas beställningstrafik även om det inte är tal om offentlig upphandling. Men de flesta företag begär säkert in offert från flera bussbolag och väljer det som ger bästa priset för det man man vill ha. Inte nödvändigtvis det lägsta alltså.
Jag vet inte hur du menar men om du menar att det bara är att köpa en turistbuss och vänta på beställningar så lär man inte bli fet. Dessutom krävs det tillstånd och en massa annat.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2010, 19:40:29 PM
Visst upphandlas beställningstrafik även om det inte är tal om offentlig upphandling. Men de flesta företag begär säkert in offert från flera bussbolag och väljer det som ger bästa priset för det man man vill ha. Inte nödvändigtvis det lägsta alltså.
Jag vet inte hur du menar men om du menar att det bara är att köpa en turistbuss och vänta på beställningar så lär man inte bli fet. Dessutom krävs det tillstånd och en massa annat.
Visst kan jag förstå att större företag/myndigheter etc. begär in offerter/upphandlar vilka som de ska anlita, men det borde väl då vara just det företagets/myndighetens beställningar och inte ALLA körningar i området?
Om jag äger en turistbuss(och har alla tillstånd) så måste jag väl få skicka in svar på(och kanske "vinna") de offerter som företagen skickar ut?
I artikeln verkar det ju som om företag B "vunnit" alla rättigheter att köra beställningstrafik från företag A, som nu inte kan köra någon beställningstrafik alls.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 januari 2010, 20:06:29 PM
Vilken artikel?
Öh, den som är länkad i första inlägget...
http://www.busstidningen.se/2010/01/26/ljungskilebuss-tar-over-fran-goteborgs-sparvagar/ (http://www.busstidningen.se/2010/01/26/ljungskilebuss-tar-over-fran-goteborgs-sparvagar/)
Efter att ha läst artikeln lite mer noggrant så framgår det att B köpt A´s beställningsavdelning, inte vunnit rättigheterna i någon upphandling.
Slarvigt att inte läsa hela... :-[ ;)
Det kan ju vara på plats att förtydliga (för alla andra som också väljer att snabbläsa artikeln ;) ;D) att det är beställningstrafiken som man köpt och INTE hela Affärsområde beställning där linje 114 och Blå Express ingår (ett litet tag till). Man tar alltså inte över någon linjetrafik från GS. Ang. avveckling av GS, njae man har talat om att sluta med beställningstrafiken ett tag nu, senaste jag hörde var att de skulle lägga ner när turistarna inte längre får gå i miljözonerna. Vilket fö. inte bör vara lång tid kvar men Daniel har kanske planerat för nyförvärv ganska omgående, han verkar ju vara en kvalitetsmedveten man och då passar ju Neoplan kanske inte så bra ;) (OBS ironi!). Bara att gratulera till expansionen.
Ja, lite knäppt är det ju, man tycker ju att om man behöver en buss, så ringer man till någon som har en buss och beställer den. Men om någon bedriver beställningsverksamhet, så går den delen att värdera, och därför går det faktiskt att köpa beställningstrafik....
Det där kanske vart rörigt, jag menar att köpa beställningstrafik, är ju lite som att köpa ett luftslott....
kundregistret och varunamnet är väl värt lite grann
men inte mycket
och fyra gamla neoplan är ju ett sätt att skaffa sig bekymmer
eller kanske han ska göra som ett par stockholmare gorde med en välkänd firma
lite söder om borås
plocka ut kapitalet och belåna bussarna till max
sedan inte lägga ett öre på underhåll och köra så länge det håller
för att sedan lura lite andra godtrogna bussägare att köpa vraken >:(
Citat från: michael k skrivet 27 januari 2010, 22:06:24 PM
kundregistret och varunamnet är väl värt lite grann
men inte mycket
och fyra gamla neoplan är ju ett sätt att skaffa sig bekymmer
eller kanske han ska göra som ett par stockholmare gorde med en välkänd firma
lite söder om borås
plocka ut kapitalet och belåna bussarna till max
sedan inte lägga ett öre på underhåll och köra så länge det håller
för att sedan lura lite andra godtrogna bussägare att köpa vraken >:(
Det är bara att titta på hur Ljungskilebuss sköter sin nuvarande verksamhet och vilket gott skick de håller sina bussar för att inse hur fel du har.
Vi vet i dag inget om Daniels planer för de Neoplaner som GS använder i dag. Det är fullt möjligt att han har för avsikt att avyttra dem och ersätta dem med nyare bussar. Oförskämdheter mot seriösa bussägare kan vi vara utan här på forumet. >:(
det var en passning åt annat håll
till en mindre seriös aktör
Citat från: michael k skrivet 28 januari 2010, 08:59:30 AM
det var en passning åt annat håll
till en mindre seriös aktör
Jo, jag förstår vem passningen var riktad åt och det är väl bara att beklaga det som hände med företaget i fråga. Den tidigare ägaren har ju dock nu efter en svår tid fått en synnerligen välförtjänst revansch.
Men de flesta som läste det tolkade det nog som en passning till Ljugskilebuss. Man bör tänka efter innan man skriver sådant så att man inte skriver något man inte menar.
Så mycket interna passningar att jag inte ens orkade följa trådens raljerande/relevanta inlägg.
Så en kort enkel fråga; är det så att bolaget köpt GS bolaget som körde beställningstrafik?
Vilket isf inte hindrar GSAB bussdivision att köra beställningstrafik? Eller sålde GSAB på köpet rätten att åta sig att köra på uppdrag?
Citat från: Trafikar´n skrivet 30 januari 2010, 04:17:41 AM
Så mycket interna passningar att jag inte ens orkade följa trådens raljerande/relevanta inlägg.
Så en kort enkel fråga; är det så att bolaget köpt GS bolaget som körde beställningstrafik?
Vilket isf inte hindrar GSAB bussdivision att köra beställningstrafik? Eller sålde GSAB på köpet rätten att åta sig att köra på uppdrag?
Du kunde väl åtminstone läst den första länken i tråden där svaret på dina frågor framkommer.
När det gäller interna passningar så är det två sådana och två mycket väl befogade svar på dessa.
Första inlägget, Ljungskilebuss köper GS beställningstrafik med divisionens 4 bussar, men så långt är jag med, givetvis, den intressanta frågan är om GSAB sålde bort rätten att köra på uppdrag.. Det finns ju inget som hindrar mig som privatperson, eller ideell förening att ringa vilken legitim bussägare som helst och förhandla om enstaka eller fasta resor (om det inte är kommersiellt).
SÅ den frågan kvarstår o var ju andemeningen i mitt inlägg.
Citat från: Trafikar´n skrivet 30 januari 2010, 13:13:50 PM
Första inlägget, Ljungskilebuss köper GS beställningstrafik med divisionens 4 bussar, men så långt är jag med, givetvis, den intressanta frågan är om GSAB sålde bort rätten att köra på uppdrag.. Det finns ju inget som hindrar mig som privatperson, eller ideell förening att ringa vilken legitim bussägare som helst och förhandla om enstaka eller fasta resor (om det inte är kommersiellt).
SÅ den frågan kvarstår o var ju andemeningen i mitt inlägg.
Jag tycker att meningen
Göteborgs Spårvägar beslutade redan för flera år sedan att man skulle avveckla sin beställningstrafik är svar nog.
Är det "flera år sen" vi här såg premiärbilder på en nydesignad buss för ett specifikt idrottslag i trafik för GSABsfären?
Många snillen spekulerar.
Jag önskar i alla fall min gode vän Daniel lycka till med sin affär.
Att köpa ett bolag är inte det allra enklaste.
En väldigt viktig punkt är att direkt försöka sudda ut "vi och dem". Att snabbt få all personal
att jobba åt samma håll.
Känner jag Daniel rätt så har han redan en strategi hur han ska få detta lönsamt.
Han är inte den som köper något för att gå back....
/Magnus
Vagnparken är väl inget att hurra över har faktiskt mött flera av G-S beställningsvagnar nu senaste tiden och att kalla dem för nya och fina är då helt galet...
Citat från: yngrot skrivet 15 februari 2010, 17:51:33 PM
Vagnparken är väl inget att hurra över har faktiskt mött flera av G-S beställningsvagnar nu senaste tiden och att kalla dem för nya och fina är då helt galet...
Daniel, som även är min gode vän, är väl medveten om bussarnas ålder och han har planer på att byta ut de flesta av dem mot nyare under våren. Nytt eller begagnat återstår att se.
Det går bra att följa turerna från hästens egen mun så att säga här: http://bussbloggaren.blogspot.com/
Bussarnas ålder har säkert synts på prislappen oxå.
Inte alltid en fördel att ta över en nyare bussflotta där kanske förre ägaren har taskig finansiering och
det är svårt att lösa bussarna vid försäljning/byte. Finns många sådana exempel.
Ska bli mer spännande att se hur Daniel ska marknadsföra detta och intressant att följa utvecklingen av hans djärva idéer.
Sen har jag hört svaga rykten om att filter åter kanske kommer godkännas och då är en del äldre bussar aktuella i matchen igen.
Daniel är en frisk fläkt som står för vad han säger. Vet att han sticker ut och irriterar en del "gamla" bussgubbar och jag vet oxå hur han njuter av det.
/Magnus