Eftersom ingen annan har lagt upp nåt så kommer väl några bilder här. ;D :o
(http://i1010.photobucket.com/albums/af227/jacmag/busslink8572.jpg)
(http://i1010.photobucket.com/albums/af227/jacmag/busslink8584.jpg)
Tillfälligt besök eller är det meningen att dom skall placeras i Stockholmstrakten?
//Niclas
8572 ska till Norrtälje och 8584 kommer att stanna i city för att vara abonneringsvagn.
// Niclas
Tackar för det snabba svaret.
//Niclas
Citat från: Magnus_J skrivet 20 januari 2010, 16:27:29 PM
Eftersom ingen annan har lagt upp nåt så kommer väl några bilder här. ;D :o
inte lätt när man inget vet..
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 20 januari 2010, 17:57:30 PM
8572 ska till Norrtälje och 8584 kommer att stanna i city för att vara abonneringsvagn.
// Niclas
Nu vet jag inte exakt vad som menas med city, men
i Stockholms city är väl en 13,5-meters 2-axlig buss inte särskilt användbar? Men det går ju förstås att åka iväg på beställning ut från city..
Varför skulle den inte kunna vara användbar i Stockholm city?
I linjetrafik kan jag hålla med om att den är rätt värdelös men som abonneringsvagn motsvarar den både i längd och axelavstånd som flertalet turistbussar gör i city.
Men bussen kommer att rulla där behovet finns, företrädelsevis inom länet.
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 20 januari 2010, 23:06:15 PM
Varför skulle den inte kunna vara användbar i Stockholm city?
// Niclas
Vad är det för årsmodell? Tänkte på miljözonen...
/Fredde
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 20 januari 2010, 23:06:15 PM
Varför skulle den inte kunna vara användbar i Stockholm city?
I linjetrafik kan jag hålla med om att den är rätt värdelös men som abonneringsvagn motsvarar den både i längd och axelavstånd som flertalet turistbussar gör i city.
Men bussen kommer att rulla där behovet finns, företrädelsevis inom länet.
// Niclas
För tvåaxlig buss gäller väl max 12m inom Stockholm city, men nu sätter nog som sagt även årsmodellen stopp för användning där.
Ska de här bussarna lackas om till SL-lack?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 januari 2010, 23:24:51 PM
12 m inom Stockholms kommun, (inte bara City) förutom på vissa tillåtna genomfarter och andra gator
Då får inte Axelssons Bovor rulla inne i Stockholm hur som helst ;)
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 januari 2010, 23:49:03 PM
Då får inte Axelssons Bovor rulla inne i Stockholm hur som helst ;)
Har de inte styrbar boogiaxel? Om de har detta är det ju 13,99 m som gäller.
Citat från: Ersa skrivet 21 januari 2010, 00:09:19 AM
Har de inte styrbar boogiaxel? Om de har detta är det ju 13,99 m som gäller.
Deras Futuror är bara 2-axliga 12,7 meters.
//Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 20 januari 2010, 17:57:30 PM
8572 ska till Norrtälje och 8584 kommer att stanna i city för att vara abonneringsvagn.
// Niclas
Mkt trevligt! :-D
Citat från: Fredde_J skrivet 20 januari 2010, 23:11:03 PM
Vad är det för årsmodell? Tänkte på miljözonen...
/Fredde
Det är årsmodell -98. Blev själv förvånad över åldern, enligt den info jag fått ska den ha Euro 5 klassning men jag är tveksam. Måste nog kolla upp detta vidare.
// Niclas
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 januari 2010, 23:32:21 PM
Ska de här bussarna lackas om till SL-lack?
Hur Norrtälje ska göra med 8572 vet jag inte men 8584 ska inte lackeras om.
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 21 januari 2010, 17:08:20 PM
Det är årsmodell -98. Blev själv förvånad över åldern, enligt den info jag fått ska den ha Euro 5 klassning men jag är tveksam. Måste nog kolla upp detta vidare.
// Niclas
De är båda Euro 5-klassade och använder Urea-tillsats.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 21 januari 2010, 18:31:12 PM
De är båda Euro 5-klassade och använder Urea-tillsats.
/Ted
Men spelar det nån roll att dom är Euro 5-klassade?
En turistbuss får jnu inte va äldre än 8 år för att få köra i miljözonen eller har det ändras?
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 januari 2010, 18:34:46 PM
Men spelar det nån roll att dom är Euro 5-klassade?
En turistbuss får jnu inte va äldre än 8 år för att få köra i miljözonen eller har det ändras?
//Niclas
Följande gäller i Stockholm: http://www.stockholm.se/-/Naringsliv/For-foretagare/Trafik/Miljozon-/ (http://www.stockholm.se/-/Naringsliv/For-foretagare/Trafik/Miljozon-/)
/Fredde
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 januari 2010, 00:35:43 AM
Deras Futuror är bara 2-axliga 12,7 meters.
//Niclas
Det är inte bara Axelssons som lever på marginalen, även Interbus nya Cityliners sägs vara över 12m från färmsta till bakersta punkt på bussen...
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 januari 2010, 13:20:42 PM
Det är inte bara Axelssons som lever på marginalen, även Interbus nya Cityliners sägs vara över 12m från färmsta till bakersta punkt på bussen...
//Fredrik
Schhhh, säg inte så. Då köps ju inte så många nya Cityliner ;)
Den är ju bara 12,24 meter.
Tror även en KS S415GT-HD är lite över 12 meter med.
//Niclas
Hur är det i övriga Europa?
12m är ju något slags normlängd överlag i Europa, men om det inte finns något konkret krav på längden så som i Stockholm gör det ju inget att man tummar på längden några decimeter.
Detta skapar ju dock bekymmer för de Svenska bussägarna om de inte får köra i Stockholm City för att bussen råkar vara t ex 24cm för lång.
Sedan kan man ju alltid diskutera rimligheten i längdresonemanget, men det har vi nog gjort så det räcker redan...
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 januari 2010, 15:27:24 PM
Hur är det i övriga Europa?
12m är ju något slags normlängd överlag i Europa, men om det inte finns något konkret krav på längden så som i Stockholm gör det ju inget att man tummar på längden några decimeter.
Detta skapar ju dock bekymmer för de Svenska bussägarna om de inte får köra i Stockholm City för att bussen råkar vara t ex 24cm för lång.
Sedan kan man ju alltid diskutera rimligheten i längdresonemanget, men det har vi nog gjort så det räcker redan...
//Fredrik
Enligt Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, som ju har ett antal sidor för medlemmar med fakta om olika länder så är det på landsnivå 13,5 m för två axlad och 15 m för tre axlad som gäller med några undantag t.ex. Ryssland som har 12 m för både 2 och 3 axlade. Kan ha hänt några ändringar då jag inte kollat på något år.
//Thord
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 januari 2010, 15:14:36 PM
Schhhh, säg inte så. Då köps ju inte så många nya Cityliner ;)
Den är ju bara 12,24 meter.
Tror även en KS S415GT-HD är lite över 12 meter med.
//Niclas
De flesta tvåaxliga "12-metersturistbussar" av standardtyp är numera mellan 12.1 och 12.3m.
Exempelvis:
Setra S415 UL, S415 GT-HD och S415 HD = 12200.
Irizar PB = 12200
Volvo 9700 HD = 12300
Neoplan N1216HD Cityliner = 12240
MB Integro, Tourismo och Travego = 12140.
Bova Futura FHD120 = 12040
Bova Magiq MHD122 = 12215
Jonckheere JSD122 = 12210
Citat från: Thord L skrivet 22 januari 2010, 16:16:30 PM
Enligt Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, som ju har ett antal sidor för medlemmar med fakta om olika länder så är det på landsnivå 13,5 m för två axlad och 15 m för tre axlad som gäller med några undantag t.ex. Ryssland som har 12 m för både 2 och 3 axlade. Kan ha hänt några ändringar då jag inte kollat på något år.
//Thord
Ryssland måste ha ändrat sina bestämmelser eftersom det vimlar med långa 3-axliga bussar där borta som är importerade från Väst.
//Niclas
Kollade uppgifterna som ligger ute i dag senast uppdaterade 2009-07-02 där står det 12m*.
* Särskilt tillstånd krävs för längre bussar. (sedan beskrivning om hur detta går till)
Det står sedan bland övriga uppgifter att en handläggnings tid på 3 - 4 månader inte är ovanlig samt det är problem med betalningar för detta.
Sen är det ju en annan fråga vad man tillåter för innhemska fordon.
//Thord