Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Magnus_J skrivet 20 januari 2010, 16:27:29 PM

Titel: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Magnus_J skrivet 20 januari 2010, 16:27:29 PM
Eftersom ingen annan har lagt upp nåt så kommer väl några bilder här.  ;D  :o

(http://i1010.photobucket.com/albums/af227/jacmag/busslink8572.jpg)

(http://i1010.photobucket.com/albums/af227/jacmag/busslink8584.jpg)
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 20 januari 2010, 17:48:54 PM


   Tillfälligt besök eller är det meningen att dom skall placeras i Stockholmstrakten?

   //Niclas
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 20 januari 2010, 17:57:30 PM
8572 ska till Norrtälje och 8584 kommer att stanna i city för att vara abonneringsvagn.

// Niclas
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 20 januari 2010, 18:03:49 PM


  Tackar för det snabba svaret.

  //Niclas
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 januari 2010, 19:59:20 PM
Citat från: Magnus_J skrivet 20 januari 2010, 16:27:29 PM
Eftersom ingen annan har lagt upp nåt så kommer väl några bilder här.  ;D  :o

inte lätt när man inget vet..
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 20 januari 2010, 21:11:52 PM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 20 januari 2010, 17:57:30 PM
8572 ska till Norrtälje och 8584 kommer att stanna i city för att vara abonneringsvagn.

// Niclas

Nu vet jag inte exakt vad som menas med city, men i Stockholms city är väl en 13,5-meters 2-axlig buss inte särskilt användbar? Men det går ju förstås att åka iväg på beställning ut från city..
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 20 januari 2010, 23:06:15 PM
Varför skulle den inte kunna vara användbar i Stockholm city?
I linjetrafik kan jag hålla med om att den är rätt värdelös men som abonneringsvagn motsvarar den både i längd och axelavstånd som flertalet turistbussar gör i city.

Men bussen kommer att rulla där behovet finns, företrädelsevis inom länet.

// Niclas
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Fredde skrivet 20 januari 2010, 23:11:03 PM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 20 januari 2010, 23:06:15 PM
Varför skulle den inte kunna vara användbar i Stockholm city?
// Niclas

Vad är det för årsmodell? Tänkte på miljözonen...

/Fredde

Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 20 januari 2010, 23:21:14 PM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 20 januari 2010, 23:06:15 PM
Varför skulle den inte kunna vara användbar i Stockholm city?
I linjetrafik kan jag hålla med om att den är rätt värdelös men som abonneringsvagn motsvarar den både i längd och axelavstånd som flertalet turistbussar gör i city.

Men bussen kommer att rulla där behovet finns, företrädelsevis inom länet.

// Niclas

För tvåaxlig buss gäller väl max 12m inom Stockholm city, men nu sätter nog som sagt även årsmodellen stopp för användning där.
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 20 januari 2010, 23:32:21 PM
Ska de här bussarna lackas om till SL-lack?
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 20 januari 2010, 23:49:03 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 januari 2010, 23:24:51 PM
12 m inom Stockholms kommun, (inte bara City) förutom på vissa tillåtna genomfarter och andra gator

  Då får inte Axelssons Bovor rulla inne i Stockholm hur som helst  ;)

  //Niclas
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Ersa skrivet 21 januari 2010, 00:09:19 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 januari 2010, 23:49:03 PM
Då får inte Axelssons Bovor rulla inne i Stockholm hur som helst  ;)

Har de inte styrbar boogiaxel? Om de har detta är det ju 13,99 m som gäller.
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 21 januari 2010, 00:35:43 AM
Citat från: Ersa skrivet 21 januari 2010, 00:09:19 AM
Har de inte styrbar boogiaxel? Om de har detta är det ju 13,99 m som gäller.

   Deras Futuror är bara 2-axliga 12,7 meters.

   //Niclas
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: virtual1 skrivet 21 januari 2010, 10:10:45 AM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 20 januari 2010, 17:57:30 PM
8572 ska till Norrtälje och 8584 kommer att stanna i city för att vara abonneringsvagn.

// Niclas

Mkt trevligt! :-D
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 21 januari 2010, 17:08:20 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 20 januari 2010, 23:11:03 PM
Vad är det för årsmodell? Tänkte på miljözonen...

/Fredde



Det är årsmodell -98. Blev själv förvånad över åldern, enligt den info jag fått ska den ha Euro 5 klassning men jag är tveksam. Måste nog kolla upp detta vidare.

// Niclas
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 21 januari 2010, 17:09:14 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 januari 2010, 23:32:21 PM
Ska de här bussarna lackas om till SL-lack?

Hur Norrtälje ska göra med 8572 vet jag inte men 8584 ska inte lackeras om.

// Niclas
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Ted Selander skrivet 21 januari 2010, 18:31:12 PM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 21 januari 2010, 17:08:20 PM
Det är årsmodell -98. Blev själv förvånad över åldern, enligt den info jag fått ska den ha Euro 5 klassning men jag är tveksam. Måste nog kolla upp detta vidare.

// Niclas

De är båda Euro 5-klassade och använder Urea-tillsats.

/Ted
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 21 januari 2010, 18:34:46 PM
Citat från: Ted S skrivet 21 januari 2010, 18:31:12 PM
De är båda Euro 5-klassade och använder Urea-tillsats.

/Ted

   Men spelar det nån roll att dom är Euro 5-klassade?

  En turistbuss får jnu inte va äldre än 8 år för att få köra i miljözonen eller har det ändras?

   //Niclas
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Fredde skrivet 21 januari 2010, 18:52:00 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 januari 2010, 18:34:46 PM
   Men spelar det nån roll att dom är Euro 5-klassade?

  En turistbuss får jnu inte va äldre än 8 år för att få köra i miljözonen eller har det ändras?

   //Niclas

Följande gäller i Stockholm: http://www.stockholm.se/-/Naringsliv/For-foretagare/Trafik/Miljozon-/ (http://www.stockholm.se/-/Naringsliv/For-foretagare/Trafik/Miljozon-/)

/Fredde

Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 22 januari 2010, 13:20:42 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 januari 2010, 00:35:43 AM
   Deras Futuror är bara 2-axliga 12,7 meters.

   //Niclas
Det är inte bara Axelssons som lever på marginalen, även Interbus nya Cityliners sägs vara över 12m från färmsta till bakersta punkt på bussen...
//Fredrik
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 22 januari 2010, 15:14:36 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 januari 2010, 13:20:42 PM
Det är inte bara Axelssons som lever på marginalen, även Interbus nya Cityliners sägs vara över 12m från färmsta till bakersta punkt på bussen...
//Fredrik

    Schhhh, säg inte så. Då köps ju inte så många nya Cityliner  ;)

   Den är ju bara 12,24 meter.

    Tror även en KS S415GT-HD är lite över 12 meter med.

   //Niclas
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 22 januari 2010, 15:27:24 PM
Hur är det i övriga Europa?
12m är ju något slags normlängd överlag i Europa, men om det inte finns något konkret krav på längden så som i Stockholm gör det ju inget att man tummar på längden några decimeter.
Detta skapar ju dock bekymmer för de Svenska bussägarna om de inte får köra i Stockholm City för att bussen råkar vara t ex 24cm för lång.
Sedan kan man ju alltid diskutera rimligheten i längdresonemanget, men det har vi nog gjort så det räcker redan...
//Fredrik
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Thord L skrivet 22 januari 2010, 16:16:30 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 januari 2010, 15:27:24 PM
Hur är det i övriga Europa?
12m är ju något slags normlängd överlag i Europa, men om det inte finns något konkret krav på längden så som i Stockholm gör det ju inget att man tummar på längden några decimeter.
Detta skapar ju dock bekymmer för de Svenska bussägarna om de inte får köra i Stockholm City för att bussen råkar vara t ex 24cm för lång.
Sedan kan man ju alltid diskutera rimligheten i längdresonemanget, men det har vi nog gjort så det räcker redan...
//Fredrik
Enligt Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, som ju har ett antal sidor för medlemmar med fakta om olika länder så är det på landsnivå 13,5 m för två axlad och 15 m för tre axlad som gäller med några undantag t.ex. Ryssland som har 12 m för både 2 och 3 axlade. Kan ha hänt några ändringar då jag inte kollat på något år.

//Thord
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Esbjörn skrivet 22 januari 2010, 18:33:51 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 januari 2010, 15:14:36 PM
   Schhhh, säg inte så. Då köps ju inte så många nya Cityliner  ;)

  Den är ju bara 12,24 meter.

   Tror även en KS S415GT-HD är lite över 12 meter med.

  //Niclas

De flesta tvåaxliga "12-metersturistbussar" av standardtyp är numera mellan 12.1 och 12.3m.
Exempelvis:
Setra S415 UL, S415 GT-HD och S415 HD = 12200.
Irizar PB = 12200
Volvo 9700 HD = 12300
Neoplan N1216HD Cityliner = 12240
MB Integro, Tourismo och Travego = 12140.
Bova Futura FHD120 = 12040
Bova Magiq MHD122 = 12215
Jonckheere JSD122 = 12210
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 25 januari 2010, 08:28:54 AM
Citat från: Thord L skrivet 22 januari 2010, 16:16:30 PM
Enligt Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, som ju har ett antal sidor för medlemmar med fakta om olika länder så är det på landsnivå 13,5 m för två axlad och 15 m för tre axlad som gäller med några undantag t.ex. Ryssland som har 12 m för både 2 och 3 axlade. Kan ha hänt några ändringar då jag inte kollat på något år.

//Thord


    Ryssland måste ha ändrat sina bestämmelser eftersom det vimlar med långa 3-axliga bussar där borta som är importerade från Väst.

    //Niclas
Titel: SV: DAB i Sthlm 8572,8584
Skrivet av: Thord L skrivet 25 januari 2010, 15:00:42 PM
Kollade uppgifterna som ligger ute i dag senast uppdaterade 2009-07-02 där står det 12m*.

* Särskilt tillstånd krävs för längre bussar.  (sedan beskrivning om hur detta går till)

Det står sedan bland övriga uppgifter att en handläggnings tid på 3 - 4 månader inte är ovanlig samt det är problem med betalningar för detta.

Sen är det ju en annan fråga vad man tillåter för innhemska fordon.

//Thord