har tagit del av följande
1 paket Läns och tätortstrafik i Åtvidaberg 2011-2016
5 paket Västra Östergötland + tätort Motala och Mjölby 2011-2016
6 paket Östra Östergötland + stadsdelsbussar Norrköping 2011-2016
1 paket Expressbussar samt lite region i Lp, Nr, Åtb, Valdemarsvik 2011-2021
Inget av paketen har optionsår
Varför så korta avtal ?
Citat från: 1896 skrivet 14 januari 2010, 14:50:03 PM
Varför så korta avtal ?
1 av paketen är ett 10 årsavtal och så långa har jag aldrig varit med om. Dock så kan något av SL tillsvidareavtal körts längre.
Ja, jag såg det, men det var dom andra jag tänkte på. 5 år....
Hur många fordon omfattar dessa avtal totalt ?
Citat från: 1896 skrivet 14 januari 2010, 17:37:29 PM
Hur många fordon omfattar dessa avtal totalt ?
Det framgår inte av handlingarna jag läst. Man får nog gå till de som Ötraf ger ut. Men en vild gissning är 200 totalt.
Fem år verkar knepigt kort?
Citat från: RoTe skrivet 14 januari 2010, 20:42:58 PM
Fem år verkar knepigt kort?
Vem vill köpa nya bussar till ett sånt avtal? Det blir väl dyra anbud från alla spekulanter om fordonen ska betalas av på fem år?
Om det ovanstående var allt som skall upphandlas "fattas" det ju en del som stadstrafik och landsbygdstrafik Linköping tex.
Dom korta paketen kan ju vara ett sätt att jämna ut avtalen så att nästa gång ha möjlighet att handla upp hela länet samtidigt.
Citat från: Ersa skrivet 14 januari 2010, 20:44:56 PM
Vem vill köpa nya bussar till ett sånt avtal? Det blir väl dyra anbud från alla spekulanter om fordonen ska betalas av på fem år?
KR trafik har ju inga problem att köpa nya bussar till korta avtal iaf :)
Stadstrafiken i Norrköping och Linköping ingick inte idetta, däremot regionlinjer kring nämnda städer. Plus stadsdelslinjerna 190-192.
(Det framgår inte av handlingarna jag läst. Man får nog gå till de som Ötraf ger ut. Men en vild gissning är 200 totalt.)
Kommer Nobina att vara intresserade av att återerövra tappad mark ?
Citat från: 1896 skrivet 15 januari 2010, 15:52:51 PM
(Det framgår inte av handlingarna jag läst. Man får nog gå till de som Ötraf ger ut. Men en vild gissning är 200 totalt.)
Kommer Nobina att vara intresserade av att återerövra tappad mark ?
Det finns nog ingen på Nobina som talar om om de är intresserade av trafik hos Ötraf.
Det blir ju spännande att se då....
Citat från: Jan skrivet 15 januari 2010, 08:07:32 AM
Stadstrafiken i Norrköping och Linköping ingick inte idetta, däremot regionlinjer kring nämnda städer. Plus stadsdelslinjerna 190-192.
Vad gäller Norrköping, kommer ju stora förändringar att ske, i och med att spårvägen till först Hageby och senare till Navestad tas i bruk. Detta kommer ju även att påverka bussnätrt på många sätt. Säkert är det olämpligt att upphandla trafiken nu, då man ännu inte är klar med planeringen hur man ska köra mm.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 14 januari 2010, 21:17:46 PM
Om det ovanstående var allt som skall upphandlas "fattas" det ju en del som stadstrafik och landsbygdstrafik Linköping tex.
Dom korta paketen kan ju vara ett sätt att jämna ut avtalen så att nästa gång ha möjlighet att handla upp hela länet samtidigt.
Linköping stad löper till juni 2012 med option på ytterliggare 2 år. Norrköping dito (inkl spårvagn) löper till juni 2011 med möjlighet till förlängning i 1+1+1 år, alltså senaste sluttid 2014.
När det gäller de korta avtalen i kommande upphandling så tror jag tvärtom. Ö-traf har sedan den förra "stora" upphandlingen med trafikstart 2004 medvetet haft olika avtalslängder för att komma ifrån en enda jätteupphandling för hela länet för att det sen inte händer något på 10 år. Istället strävar Ö-traf efter att mer löpande ha upphandlingar!
Citat från: 1896 skrivet 14 januari 2010, 17:37:29 PM
Hur många fordon omfattar dessa avtal totalt ?
Uppskattningsvis runt 175 bussar. 150 startas juni 2011, 25 st i juni 2012. Alltså, differensierad trafikstart i vissa av avtalen. Det sista berör nog i huvudsak det nya "expressbussavtalet" för hela Östergötland. Idag är denna trafik integrerad med övrig regiontrafik i de flesta trafikavtalen och endast 2 mindre rena expressbussavtal, ett i Norrköping (Orusttrafiken) samt ett i Linköping (Stångåbuss).
Föjande paket/ stationeringar kommer på upphandling:
Östra länet 4 paket, 5 år och inga optionsår:
Finspång landsbygd, Norrköping landsbygd, Söderköping landsbygd, Stadsdelsbussar i Norrköping
Mellersta länet, 1 paket, 5 år och inga optionsår:
1 stort paket där landsbygdstrafiken i Linköping, Ljungsbro, Kisa samt tätort och landsbygd (del av nuvarande) i Åtvidaberg slås samman till 1 paket mot nuvarande 4.
Västra länet, 5 paket, start juni 2011, 5 år och inga optionsår:
Motala tätort (inkl depå i Motala), Motala landsbygd, Mjölby tätort och landsbygd, Vadstena landsbygd, Ödeshög landsbygd
Expresstrafik i hela länet, 1 paket, start juni 2011 samt juni 2012, 10 år och inga optionsår):
Stationeringarna är Motala, Linköping, Åtvidaberg, Norrköping och Valdemarsvik
Ja, 175 fordon, kan Nobina få lönsamhet i det på 5 år....?
Citat från: 1896 skrivet 16 januari 2010, 14:32:42 PM
Ja, 175 fordon, kan Nobina få lönsamhet i det på 5 år....?
Med rätt pris kan dom säkert få lönsamhet. Blir spännande att se om Nobina kommer lägga bud i Östergötand. Kan tänka mig att vice vd i bolaget vill det, då han har en bakrund på Ö-traf :).
Personligen tror jag dock att Nobina hoppar över Östergötland, de har nog fullt upp med Stockholm och Uppland. För övrigt brukar inte Nobina vara så pigga på att driva trafik åt huvudmän som håller ett järngrepp om sina entreprenörer med stenhårda viten för minsta förseelse, och till den kategorin huvudmän hör absolut Östgötatrafiken om man inte rent av kan hävda att Ö-traf är ledande i den klassen!
Citat från: julle skrivet 16 januari 2010, 14:31:21 PM
Föjande paket/ stationeringar kommer på upphandling:
Östra länet 4 paket, 5 år och inga optionsår:
Finspång landsbygd, Norrköping landsbygd, Söderköping landsbygd, Stadsdelsbussar i Norrköping
Mellersta länet, 1 paket, 5 år och inga optionsår:
1 stort paket där landsbygdstrafiken i Linköping, Ljungsbro, Kisa samt tätort och landsbygd (del av nuvarande) i Åtvidaberg slås samman till 1 paket mot nuvarande 4.
Västra länet, 5 paket, start juni 2011, 5 år och inga optionsår:
Motala tätort (inkl depå i Motala), Motala landsbygd, Mjölby tätort och landsbygd, Vadstena landsbygd, Ödeshög landsbygd
Expresstrafik i hela länet, 1 paket, start juni 2011 samt juni 2012, 10 år och inga optionsår):
Stationeringarna är Motala, Linköping, Åtvidaberg, Norrköping och Valdemarsvik
Enligt TED så är Östra delen på 6 paket.
Citat från: Jan skrivet 16 januari 2010, 14:52:06 PM
Enligt TED så är Östra delen på 6 paket.
Sorry, du har helt rätt att det är 6 paket. Norrköping landsbygd består av 2 paket och likadant är det i Finspång.