http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1702860 (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1702860)
83 inställda avgångar. Vad ligger vitet på för en inställd tur? Borde bli en saftig summa pengar att betala.
Citat från: 76 skrivet 08 januari 2010, 18:48:01 PM
83 inställda avgångar. Vad ligger vitet på för en inställd tur? Borde bli en saftig summa pengar att betala.
Enligt en kommentar sägs detta:
"Har för mig att entreprenören får vite på 4000kr per inställd tur detta blir 332.000kr"
Edit. Enligt X-trafik är det 1000kr per inställd tur i vite.
Jösses... ::)
Visst kan man väl hålla med Schneider (även om det alltid ser löjligt ut att skylla på sina underställda) om att det är klantigt av planeraren att glömma lägga in helgtrafik på natten. Men jag undrar mest hur personalplaneringen kan missa att uppmärksamma att det helt plötsligt inte behövs en massa nattpersonal natt mot en helgdag...?
Man kan ju tycka att kontorspersonalen borde inse att det är helgdag på onsdagen när de går hem på tisdagen. De flesta 9-5:are slutar har ju någon form av halvdag 5/1 just pga att 6/1 är helgdag. Antar att det är likadant i Gävle. Trettondagen är ju knappast något nytt fenomen.
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1706690 (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1706690)
X-trafik kräver pengar för uteblivna bussar.
Började bra för Hasse i Gävle...
– Någon nämnde att det var hundratals resenärer som väntade på bussen, men det ställer jag mig väldigt tvivlande till. Det brukar inte vara så många ute på trettondagsafton, men hur många det var återstår att se när vi får en samlad bild, säger Hans Schneider.
Vad lever han i för värld? Så fort de är röd dag är halva stan ute o festar. Skulle inte säg 300 pers ens åka med dessa 73 turer kanske man kan börja ifrågasätta nattrafiken överhuvud taget.
Citat från: jocke skrivet 09 januari 2010, 12:51:40 PM
– Någon nämnde att det var hundratals resenärer som väntade på bussen, men det ställer jag mig väldigt tvivlande till. Det brukar inte vara så många ute på trettondagsafton, men hur många det var återstår att se när vi får en samlad bild, säger Hans Schneider.
Vad lever han i för värld? Så fort de är röd dag är halva stan ute o festar. Skulle inte säg 300 pers ens åka med dessa 73 turer kanske man kan börja ifrågasätta nattrafiken överhuvud taget.
83 turer...
Citat från: jocke skrivet 09 januari 2010, 12:51:40 PM
Vad lever han i för värld? Så fort de är röd dag är halva stan ute o festar. Skulle inte säg 300 pers ens åka med dessa 73 turer kanske man kan börja ifrågasätta nattrafiken överhuvud taget.
Lever kvar i Tierp kanske?
Det är väl inte helt ovanligt att timanställda sätts in på aftnar om det finns sådana så det räcker.
De är ju billigare och de kan inte ta direktkomp ....eller vad det nu heter som de fast anställda kan.
Så har jag fått det mig förklarat av en fast anställd.
Men det där med direktkomp skulle jag vilja veta mer om.
mvh
Buss-Anders
Citat från: jocke skrivet 09 januari 2010, 12:51:40 PM
– Någon nämnde att det var hundratals resenärer som väntade på bussen, men det ställer jag mig väldigt tvivlande till. Det brukar inte vara så många ute på trettondagsafton, men hur många det var återstår att se när vi får en samlad bild, säger Hans Schneider.
Vad lever han i för värld? Så fort de är röd dag är halva stan ute o festar. Skulle inte säg 300 pers ens åka med dessa 73 turer kanske man kan börja ifrågasätta nattrafiken överhuvud taget.
För 10 år sedan var trettondagsafton definitivt en stor krogkväll i Gävle. Det kanske har ändrats sedan dess, men jag tvivlar. Det kalla vädret kan i och för sig ha avhållit en del från att ge sig ut över huvud taget.
Anders
Citat från: Anders Noren skrivet 09 januari 2010, 19:07:37 PM
För 10 år sedan var trettondagsafton definitivt en stor krogkväll i Gävle. Det kanske har ändrats sedan dess, men jag tvivlar. Det kalla vädret kan i och för sig ha avhållit en del från att ge sig ut över huvud taget.
Anders
Var i Gävle den aktuella dagen, och hade tänkt gå ut men valde att stanna inne pga kylan å så, vilket var tur när man bodde vid Korsnäs. En bit att gå/åka taxi.
Jo Lars, förståeligt kan det vara att det missas när det läggs in schemaplaneringen, kanske månadstal i förväg.
Däremot tycker jag att det verkar helt makalöst att det inte uppdagas när dagen närmar sig s a s, åtminstone förarna borde väl reagera på att "ska vi alla vara lediga i kväll/natt?" För om inte annat så är det ju kunder som frågar om nattbussarna går denna natt? Eller är det så vattentäta skott mellan planerare/trafikledning/förare att inga frågor/funderingar sinsemellan förekommer?
Citat från: Greger Larsson skrivet 09 januari 2010, 22:25:26 PM
Jo Lars, förståeligt kan det vara att det missas när det läggs in schemaplaneringen, kanske månadstal i förväg.
Däremot tycker jag att det verkar helt makalöst att det inte uppdagas när dagen närmar sig s a s, åtminstone förarna borde väl reagera på att "ska vi alla vara lediga i kväll/natt?" För om inte annat så är det ju kunder som frågar om nattbussarna går denna natt? Eller är det så vattentäta skott mellan planerare/trafikledning/förare att inga frågor/funderingar sinsemellan förekommer?
Precis min reaktion också. Som helgplanerare vid SJ under många år så hände det att jag gjorde misstag om än inte så stora att jag glömde all nattrafik. Men det var alltid någon förare eller trafikledare som upptäckte de misstagen på ett tidigt stadium.
Det värsta annars är ju om det är fel i planeringsunderlaget. Så tycks dock inte ha varit den här natten i Gävle även om det är lite oklart vad Nobina fick för svar när de frågade X-Trafiks upplysning om det skulle vara nattrafik. Verkar dock ha varit en rätt underlig ingång till X-Trafik för en operatör.
Det kanske inte tjänar något till att titta i backspegeln. Istället är det intressant att veta hur skall det göras i fortsättningen ?
Jag minns ju en gång när det blev en 8:e dag på SJ,nämligen R dagen ,alltså reducerad trafik. Samtidigt förstår jag problematiken då t ex julafton 2009 var olika behandlad jfr med tidigare. I julas kördes det bussar i GL området medan det förut var stopp vid cirka 18-tiden. Troligen räcker det med att vara tydlig. Jfr Västtrafiks tidtabell för olika kommuner.
Citat från: S Svensson skrivet 10 januari 2010, 02:46:53 AM
Det kanske inte tjänar något till att titta i backspegeln. Istället är det intressant att veta hur skall det göras i fortsättningen ?
Man skriver ett PM till all personal med följande ord: "Tänk rätt!" Det borde täcka in alla problem som kan uppkomma genom att någon tänker fel. ;D
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2010, 07:02:00 AM
Den mänskliga faktorn innebär att detta har hänt förut och det kommer garanterat att hända igen, dock är det väl i antalet turer som tappades en av de största missarna, men... kom ihåg att Kålleredsbussarna tappade bort en hel veckodags produktion under en hel tidtabellsperiod :( visserligen "bara" i offertledet men det fick ju ödestigra konsekvenser för rörelsen.
Var det därför de kursade? Var det en av helgdagarna som glömdes i offerten?
Hur stora var egentligen Kålleredsbussarna?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 januari 2010, 09:50:32 AM
Var det därför de kursade? Var det en av helgdagarna som glömdes i offerten?
Hur stora var egentligen Kålleredsbussarna?
Efter vad jag hörde hade min missat att räkna in all trafik sön- och helgdagar i offerten. Denna var visserligen av rätt liten omfattning men ändå. Ägarna ansåg att de inte kunde klara uppdraget till offererat pris på grund av felräkningen och begärde sig därför i konkurs. Göteborgs Spårvägar övertog 21 bussar från Kålleredsbussarna samt ytterligare ett par beställda men ännu inte levererade. Den stora beställningen som Kålleredsbussarna gjorde inför de nya trafikuppdragen kunde dock inhiberas.
Mycket tråkigt att ett välskött familjeföretag skulle råka ut för detta på grund av en slarvig konsult.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2010, 11:17:00 AM
Efter vad jag hörde hade min missat att räkna in all trafik sön- och helgdagar i offerten. Denna var visserligen av rätt liten omfattning men ändå. Ägarna ansåg att de inte kunde klara uppdraget till offererat pris på grund av felräkningen och begärde sig därför i konkurs. Göteborgs Spårvägar övertog 21 bussar från Kålleredsbussarna samt ytterligare ett par beställda men ännu inte levererade. Den stora beställningen som Kålleredsbussarna gjorde inför de nya trafikuppdragen kunde dock inhiberas.
Mycket tråkigt att ett välskött familjeföretag skulle råka ut för detta på grund av en slarvig konsult.
Blir ju endå en betydande summa utslaget på ett år. Inte nog med att de kostar att hålla fordonen rullande, personalkostnaderna är ju inte gratis sön och helgdagar.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 januari 2010, 11:23:33 AM
Blir ju endå en betydande summa utslaget på ett år. Inte nog med att de kostar att hålla fordonen rullande, personalkostnaderna är ju inte gratis sön och helgdagar.
Nu gällde det ju inte bara ett år utan hela avtalsperioden på vad den nu kunde ha varit. Åtta år? Tio år? Det rörde sig om ganska många miljoner totalt.
Enligt uppgifter i efterhand skulle dock Kålleredsbussarna ha haft bästa pris även om de hade räknat med de här dagarna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2010, 11:17:00 AM
Efter vad jag hörde hade min missat att räkna in all trafik sön- och helgdagar i offerten. Denna var visserligen av rätt liten omfattning men ändå. Ägarna ansåg att de inte kunde klara uppdraget till offererat pris på grund av felräkningen och begärde sig därför i konkurs. Göteborgs Spårvägar övertog 21 bussar från Kålleredsbussarna samt ytterligare ett par beställda men ännu inte levererade. Den stora beställningen som Kålleredsbussarna gjorde inför de nya trafikuppdragen kunde dock inhiberas.
Mycket tråkigt att ett välskött familjeföretag skulle råka ut för detta på grund av en slarvig konsult.
Lite väl billigt att skylla detta på en slarvig konsult. Som företagsledare är man alltid ansvarig för vad som görs och beslutas i verksamheten och det spelar ingen roll om den/de som slarvat är kontrakterade som heltidsanställda, konsulter eller annan kontraktsform. Däremot kan företaget givetvis driva en process mot konsulten i dennes roll som (förväntat) professionell inom sitt området men man är som beställare av konsulttjänsten ändå ansvarig för att se till att verifiera resultatet. Det går för övrigt att driva motsvarande process mot en anställd även om utsikterna till ersättning är betydligt mindre.
Citat från: Cero skrivet 10 januari 2010, 12:35:54 PM
Lite väl billigt att skylla detta på en slarvig konsult. Som företagsledare är man alltid ansvarig för vad som görs och beslutas i verksamheten och det spelar ingen roll om den/de som slarvat är kontrakterade som heltidsanställda, konsulter eller annan kontraktsform. Däremot kan företaget givetvis driva en process mot konsulten i dennes roll som (förväntat) professionell inom sitt området men man är som beställare av konsulttjänsten ändå ansvarig för att se till att verifiera resultatet. Det går för övrigt att driva motsvarande process mot en anställd även om utsikterna till ersättning är betydligt mindre.
Iöf är man det men det är ju ändå i verkligheten konsulten som klantat sig.
Denna konsult är vad som sades när detta hände en av dem som låg bakom Prodata upphandlingen det förekom vissa mutor.. Tråkigt för de som var med om det iaf... Antalet bussar Kållered hade köpt eller beställt var så många som 46 st... En tragisk historia. Visst kan man skylla på konsulten för han fick ju ett uppdrag för att hjälpa Kålleredsbussarna och i stället stjälpte dem... finns vissa rykten om att det var medvetet .. men som sagt bara rykten...
Citat från: yngrot skrivet 10 januari 2010, 14:10:52 PM
Denna konsult är vad som sades när detta hände en av dem som låg bakom Prodata upphandlingen det förekom vissa mutor.. Tråkigt för de som var med om det iaf... Antalet bussar Kållered hade köpt eller beställt var så många som 46 st... En tragisk historia. Visst kan man skylla på konsulten för han fick ju ett uppdrag för att hjälpa Kålleredsbussarna och i stället stjälpte dem... finns vissa rykten om att det var medvetet .. men som sagt bara rykten...
Så många bussar beställda, då hade de alltså vunnit rätt stort avtal?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2010, 00:37:10 AM
Jag tror inte att många förare reagerar eftersom en sån här udda dag(Natt) aldrig ligger på fasta grupper utan på tillsättning, man ska ha bra tur då om någon enskild förare reflekterar över att omloppen/tjänsterna in på i detta fall "helgdagen" saknas.
En liten protest här. Aldrig är ett farligt ord... ;)
Här uppsala rullar allt på vanliga fasta listor, även udda helgdagar. Trettondagsaftonen kördes som en "blå" dag, dvs fredag. Nyårsdagen var en "gul" dag, söndag med nattrafik
Citat från: 76 skrivet 10 januari 2010, 15:25:45 PM
En liten protest här. Aldrig är ett farligt ord... ;)
Här uppsala rullar allt på vanliga fasta listor, även udda helgdagar. Trettondagsaftonen kördes som en "blå" dag, dvs fredag. Nyårsdagen var en "gul" dag, söndag med nattrafik
Samma på Nobina i Uppland.
Citat från: Cero skrivet 10 januari 2010, 12:35:54 PM
Lite väl billigt att skylla detta på en slarvig konsult. Som företagsledare är man alltid ansvarig för vad som görs och beslutas i verksamheten och det spelar ingen roll om den/de som slarvat är kontrakterade som heltidsanställda, konsulter eller annan kontraktsform. Däremot kan företaget givetvis driva en process mot konsulten i dennes roll som (förväntat) professionell inom sitt området men man är som beställare av konsulttjänsten ändå ansvarig för att se till att verifiera resultatet. Det går för övrigt att driva motsvarande process mot en anställd även om utsikterna till ersättning är betydligt mindre.
Jo, givetvis är det företagledaren som är ansvarig. Men om inte konsulten slarvat hade detta aldrig hänt. Jag tycker att man skall kunna lita på att en konsult räknat rätt på det mest triviala som att ta med alla veckodagar åtminstone.
Jag har heller inte skyllt på konsulten utan bara gjort ett konstaterande. Om jag minns rätt så gjorde Kålleredsbussarna företagsledning på samma sätt.
Citat från: yngrot skrivet 10 januari 2010, 14:10:52 PM
Denna konsult är vad som sades när detta hände en av dem som låg bakom Prodata upphandlingen det förekom vissa mutor.. Tråkigt för de som var med om det iaf... Antalet bussar Kållered hade köpt eller beställt var så många som 46 st... En tragisk historia. Visst kan man skylla på konsulten för han fick ju ett uppdrag för att hjälpa Kålleredsbussarna och i stället stjälpte dem... finns vissa rykten om att det var medvetet .. men som sagt bara rykten...
Ja, två av konsulterna hade ett förflutet i GLAB:s ledning. Dessa befattningar lämnade de i samband med Prodata-affären. Mutor var det inte direkt men de hade förhandlat fram ett avtal i samband med att GLAB köpte Prodata att de skulle få provision om de lyckades sälja in nya Prodata-system utanför det egna området. Affären blev inte helt utredd eftersom de tre befattningshavarna valde att sluta frivilligt.
Det var fler konsulter inblandade och jag känner inte till vem som gjorde vad. Det behöver alltså inte vara de två från GLAB som var skyldiga till räknefelet.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 januari 2010, 14:25:38 PM
Så många bussar beställda, då hade de alltså vunnit rätt stort avtal?
Det gällde Mölndal och eventuellt ytterligare något mindre område. Dessutom hade de ju kvar sin tidigare trafik. Göteborgs Spårvägar tog över det som Kållerdsbussarna skulle kört, till en början med hjälp av Linjebuss.
GS satte i stället in bland annat nya den Oudsten-bussar i denna trafik.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2010, 16:12:00 PM
Det gällde Mölndal och eventuellt ytterligare något mindre område. Dessutom hade de ju kvar sin tidigare trafik. Göteborgs Spårvägar tog över det som Kållerdsbussarna skulle kört, till en början med hjälp av Linjebuss.
GS satte i stället in bland annat nya den Oudsten-bussar i denna trafik.
Dessa "Ostar" är väl de som fortfarande rullar i den gamla GL-lackeringen.. Vita bussar med röd-blå-gula "hockeyklubbor"...
;D 8)
/B
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2010, 15:32:01 PM
Det finns inte en möjlighet att få ihop nattvila och annat när en udda dag infaller mitt i veckan om den utökade nattrafiken av en sån stor omfattning ska ligga helt på fast lista :-)
Tror du jag ljuger eller? Vill du titta på listorna?
Citat från: 76 skrivet 10 januari 2010, 16:26:14 PM
Tror du jag ljuger eller? Vill du titta på listorna?
Jag
tror ni pratar om lite olika saker, du och Lasse. På de flesta firmor är det i god tid klart vilka tjänstgöringslistor som skall användas vilka dagar. T.ex att alla onsdagar som inte är röda dagar eller följs av en röd dag ska trafikeras som onsdagar. En onsdag som infaller på en röd dag trafikeras i de flesta fall söndag om inte den röda onsdagen följs av ytterligare en röd dag, då används speciallistor för söndagstrafik plus "nattrafik" (alltså de turer som bara körs natt mot lör-, sön- och helgdag.
Det som däremot är näst intill omöjligt är att få dessa dagar som trafikeras som "annan dagtyp" att fungera på det tjänstgöringsschema den fasta personalen arbetar efter enligt återkommande mönster var 3:e, 4:e,......., eller 17:e vecka.
CitatDet som däremot är näst intill omöjligt är att få dessa dagar som trafikeras som "annan dagtyp" att fungera på det tjänstgöringsschema den fasta personalen arbetar efter enligt återkommande mönster var 3:e, 4:e,......., eller 17:e vecka.
Men isf får den föraren (som är på en fast lista) en annan tjänst som
är anpassad till det dennes nattvila, arbetstid osv? Eller har jag misförstått något?
Tar man Hornsberg som exempel så får ju förare som är på fast lista sina "vanliga" tjänster i möjligaste mån på sådana här helgdagar som faller på en vardag, men på julafton t.ex., då avviker man från sina fasta tjänstegrupp.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2010, 19:07:39 PM
I det aktuella fallet skulle tisdagen köras som vanlig M-F, då finns det inte en möjlighet att den ordinarie personalen enligt sin cirkulation samtidigt kan köra ytterligare drygt 3 timmar på natten till onsdagen på x antal olika linjer, om vi skämtar till det och säger att det är väldigt mycket undertid på alla berörda fasta listor kan man kanske genom att göra om hela tisdagstrafiken genom att förlänga många tjänster pressa in dessa 83 extra avgångar men då krävs det extremt mycket undertid.
Nä, just därför skulle ju inte tisdagen i fråga köras som en tisdag utan som en fredag. Men självklart blir det ju ett manuellt arbete eftersom det i cirkulationen/gruppen/tjänstgöringsnyckeln ligger tisdagstjänster på tisdagar. Nattviloproblemet får man ju ta itu med ändå eftersom det den efterföljande onsdagen skulle köras söndagstrafik.
Jag har mycket svårt att tro att Nobina har en massa undertid på de fasta listorna på en så pass stor depå som Gävle.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 10 januari 2010, 18:47:47 PM
Men isf får den föraren (som är på en fast lista) en annan tjänst som är anpassad till det dennes nattvila, arbetstid osv? Eller har jag misförstått något?
Tar man Hornsberg som exempel så får ju förare som är på fast lista sina "vanliga" tjänster i möjligaste mån på sådana här helgdagar som faller på en vardag, men på julafton t.ex., då avviker man från sina fasta tjänstegrupp.
Precis! Alla de dagar som inte trafikeras enligt vanlig veckodagsföljd genererar ett mer eller mindre manuellt arbete där personalplaneraren ser till att avtalet följs och rätt tjänster tillsätts. Trafikplaneringen kan i olika stor grad hjälpa/förbereda för personalplaneringen, lite beroende på hur företaget är organiserat.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2010, 19:33:11 PM
Åt ett håll fungerar det bra, för helgdagen alltså, färre förare är inga problem, att köra fredagstrafik en vardag innebär att fler förare normalt krävs och då kommer timanställda och "Skubbfolket" till nytta
Visst visst! Men nu börjar vi diskutera saker som vi båda kan och har ungefär samma uppfattning om, varför kan man fråga sig? ;) ???
Hoppas frågvisa skribenter fått svar...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2010, 19:07:39 PM
I det aktuella fallet skulle tisdagen köras som vanlig M-F, då finns det inte en möjlighet att den ordinarie personalen enligt sin cirkulation samtidigt kan köra ytterligare drygt 3 timmar på natten till onsdagen på x antal olika linjer
Det här är ju intressant, för det var precis så fredagslistorna för personalen på "nattbusslistan" såg ut fram till i höstas. Fredagens tjänst var en vanlig vardagstjänst där man efter midnatt åkte ner i garaget, hade lite rast och sen gav sig ut på ett nattbusspass. Det gav monstertjänster som precis fick plats inom ramarna.
Ovan nämner du att det krävs mer personal på en fredag än en vardag, det stämmer. Jag får krypa till korset och erkänna att jag glömt bort en sak. Listan för "övriga tjänster". Såna tjänster som dagkommenderade, timanställda och arbetande pensionärer får. Den är utökad med hela 3 tjänster på fredagar, det blir väl 1-2% ökning av antalet förare den dagen tror jag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2010, 16:12:00 PMDet gällde Mölndal och eventuellt ytterligare något mindre område. Dessutom hade de ju kvar sin tidigare trafik. Göteborgs Spårvägar tog över det som Kållerdsbussarna skulle kört, till en början med hjälp av Linjebuss.
GS satte i stället in bland annat nya den Oudsten-bussar i denna trafik.
Om man räknar Onsala/Vallda som ett mindre område, stämmer det. Linjerna 731-734. Jag vet inte om en massa skollinjer i området ingick också.
Att det blev den Oudsten-bussar berodde väl delvis på att det inte gick så lätt att få fatt på så många nya bussar på ett bräde.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2010, 22:18:31 PM
Nu förklarade jag inte för expertisen utan för frågvisa och funderande PM:ande skribenter....
Med dessa fakta i handen blir det ju ÄNNU svårare att förstå att ingen har märkt något konstigt. Eftersom alla inser att det ska vara nattrafik natten till en helgdag så borde man också förutsätta att de ordinarie tjänsterna inte gäller och fråga vad som egentligen gäller. Det är för mig helt obegripligt att varken förare, trafikledare eller turfördelare har ifrågasatt planeringen!
KAN ju även vara så att personalen inte säger något fast dom vet pga att allt annat dom säger aldrig når fram...
Blir jag behandlad som skit, varför ska jag "go the extra mile" för företaget?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 januari 2010, 09:46:44 AM
Förarna som har sina fasta turer reagerar möjligen när det inte kommer någon timgubbe o löser av dem efter 23.... och kommenderingen bör reagera att systemet inte lägger ut en mängd tillsättningar.
Det borde väl också vara en helt annan tjänstgöringslista och en annan vagnplan som gäller för att man ska utnyttja den fasta personalen, så långt den räcker, och vagnarna optimalt? Det borde inte bli en siffra rätt, kan man tycka!
Ett alternativ är att köra med personliga scheman så slipper man detta problem. Gör en mall vecka på 10 veckor för 10 gubbar, rulla sen ut den på hela vintertabellen och lägg in de planer som gäller för respektive dag och stäm sedan av tiden.
Alla tjänster finns, förarna vet vad de skall göra, alla är nöjda
Citat från: kurre skrivet 13 januari 2010, 10:38:48 AM
Ett alternativ är att köra med personliga scheman så slipper man detta problem. Gör en mall vecka på 10 veckor för 10 gubbar, rulla sen ut den på hela vintertabellen och lägg in de planer som gäller för respektive dag och stäm sedan av tiden.
Alla tjänster finns, förarna vet vad de skall göra, alla är nöjda
Nu tror jag att du har missat vad tråden handlar om, ett helt bussgarage har glömt att köra nattrafik och mot det hjälper inte ditt förslag - skit in, skit ut gäller för i stort sett alla sådana system. Det enda som hjälper om planeraren sover ;) är att övrig personal är lite allmänt uppmärksam!
Har nog inte missat vad tråden handlar om, men om man gör personliga scheman för hela tidtabellen så måste det ju gå upp ett Liljeholmen för planeraren vad han/hon skall göra på en dag som är avvvikande på en trafikeringskalender. OCh gör man alla vvikande dagar på en gång så har man bättre koll.
Beör visst visst hur en enskild förare skall arbeta, för tar man då trafikeringskalendern och tittar så framgår det att det är en tisdag som går som en fredag, vilket innebär att planeraren får lägga till fredagstjänster på aktuell dag vilket innebär att driften och föraren får "rätt" tjänst, så kör man igen jul, nyår och alla andra konstiga dagar på en gång
Man kan väl bara helt enkelt konstatera att det finns olika sätt att hantera specialdagar på. Bara för att man gör på ett visst sätt på ett bolag behöver ju inte det vara det enda rätta.
Citat från: BH skrivet 13 januari 2010, 13:17:18 PM
Man kan väl bara helt enkelt konstatera att det finns olika sätt att hantera specialdagar på. Bara för att man gör på ett visst sätt på ett bolag behöver ju inte det vara det enda rätta.
SL:s sätt är alltid rätt! Ett gammalt djungelordspråk som dessutom rimmar. Det var mycket konstigt med gamla SL men just tjänstgöringslistor och turlistor och liknande var det ordning på!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 januari 2010, 16:53:48 PM
Hur man nu väljer att göra specialdagarna, på ett eller annat sätt har ju ingen som helst betydelse, om man glömmer att göra dom.....
Och hur många har inte gjort den tabben? Det brukar uppdagas när personalplaneraren hör av sig....
Det vanliga på "gamla SL" var väl att fredagstjänster och d:o turlistor gällde en sådan dag, så planeringsinsatsen var väl i princip begränsad till att konstatera detta, samt fixa till eventuella kortnätter och annat som uppkom i de ordinarie grupperna och bemanna vakanta tjänster? Majoriteten av personalen förväntar sig intuitivt gula (eller någon annan konstig färg) tur- och tjänstgöringslistor en sådan dag så om man hade lagt ut vanliga vita hade nog många omedelbart protesterat! I varje fall förefaller det ytterst osannolikt att INGEN skulle ha sagt till inom typ en timme!
Citat från: JDS skrivet 13 januari 2010, 17:08:26 PM
Det vanliga på "gamla SL" var väl att fredagstjänster och d:o turlistor gällde en sådan dag, så planeringsinsatsen var väl i princip begränsad till att konstatera detta, samt fixa till eventuella kortnätter och annat som uppkom i de ordinarie grupperna och bemanna vakanta tjänster? Majoriteten av personalen förväntar sig intuitivt gula (eller någon annan konstig färg) tur- och tjänstgöringslistor en sådan dag så om man hade lagt ut vanliga vita hade nog många omedelbart protesterat! I varje fall förefaller det ytterst osannolikt att INGEN skulle ha sagt till inom typ en timme!
Har inte Nobina alla möjliga färger på specarna under "uddadagarna" (fre-sön) också? I Umeå var det vitt mån-tors men gult, blått och rött övriga dagar. I Uppsala finns det dessutom gröna specar.
Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2010, 17:29:01 PM
Har inte Nobina alla möjliga färger på specarna under "uddadagarna" (fre-sön) också? I Umeå var det vitt mån-tors men gult, blått och rött övriga dagar. I Uppsala finns det dessutom gröna specar.
I Tierp och Österbybruk används bara vita specar. Där anser man att man kan se på tjänstens siffror vad det är för något. ;)
På den tiden jag hade mest insyn i personalplanering, 1970-talet, hade SJ billinjegrupp noggrant uträknade listor.
Alla vakter fanns med och tiden för varje vakt multiplicerades med fem om det var en VuL-vakt. Summeringen gav veckoarbetstiden, efter division med antalet veckor alterneringen omfattade.
Vissa vakter som VeSoH räknades upp med någon tiondel, 1,1 eller så. SoHfSoH förekom inte så ofta, men fick omräkningsfaktorn 0,1 eller så. Jag antar att dessa faktorer fanns i någon tabell någonstans, som billinjegruppens kontor fick från centralförvaltningen.
Alla härliga förkortningar, VfSoH, DudeH :D
På detta sätt blev ingen helg bortglömd. Och ingen fick övertid.
Citat från: Axel skrivet 13 januari 2010, 20:31:56 PM
På den tiden jag hade mest insyn i personalplanering, 1970-talet, hade SJ billinjegrupp noggrant uträknade listor.
Alla vakter fanns med och tiden för varje vakt multiplicerades med fem om det var en VuL-vakt. Summeringen gav veckoarbetstiden, efter division med antalet veckor alterneringen omfattade.
Vissa vakter som VeSoH räknades upp med någon tiondel, 1,1 eller så. SoHfSoH förekom inte så ofta, men fick omräkningsfaktorn 0,1 eller så. Jag antar att dessa faktorer fanns i någon tabell någonstans, som billinjegruppens kontor fick från centralförvaltningen.
Alla härliga förkortningar, VfSoH, DudeH :D
På detta sätt blev ingen helg bortglömd. Och ingen fick övertid.
Det fungerade på den tiden man körde trafiken efter en stelbent helgnyckel. Trettondagsafton blev enligt den tidens definition VfSoH, alltså en vanlig lördag. Att resandeströmmen inte alls såg ut så på trettondagsafton brydde man sig inte särskilt mycket om. Folk fick väl åka när bussarna gick, inte när de bodde gå.
Nu har efterspelet av den missade trafiken börjat:
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1737361 (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1737361)