Nu på måndag 11/1 drar linjerna 435C och 446C igång.
435C trafikerar Värmdö (Hemmesta) - Stockholm C (Cityterminalen) med 5 turer i vardera riktning/dag och 446C Nacka (Orminge) - Stockholm C (Cityterminalen) med 10 turer i vardera riktning/dag.
I nuläget kommer 435C köras av Tyresö och 446C av Nacka/Värmdö. Tidtabeller finns på www.sl.se. (http://www.sl.se.)
/Fredde
Jaha, det är därför Nobina kört utbildningsvagnar i allt från kortvagnar till B9S runt uppe/inne på CT. Det ryktas även om att flera bussföretag ska "stuvas om" där inne, dvs byta gater med varandra så att SL får tillgång till de gater som kan angöras med ledvagnar utan att behöva backa eller krångla in bussarna.
Ersa
Har du kollat med TL Gunnar och Janne de kanske vet om de ska gå på de övre gaterna eller de undre.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 06 januari 2010, 03:25:53 AM
Ersa
Har du kollat med TL Gunnar och Janne de kanske vet om de ska gå på de övre gaterna eller de undre.
/Lennart
Abonnerar inte Flygbussarna på de nedre gaterna?
Citat från: groenis skrivet 06 januari 2010, 03:25:53 AM
Har du kollat med TL Gunnar och Janne de kanske vet om de ska gå på de övre gaterna eller de undre.
Nej, jag har inte frågat runt ännu. Men om det nu kommer att bli omflyttningar redan från den 11:e borde ju information komma ut snart.
Citat från: Wetjo skrivet 06 januari 2010, 09:52:52 AM
Abonnerar inte Flygbussarna på de nedre gaterna?
FAC har ju själva ledvagnar vilket gör att de lär behöva de nedre gaterna själva även fortsättningsvis. Så jag antar att det blir från övre plan SL-trafiken får gå. Alternativet är gaterna längst fram på nedre plan (6-9), men dessa är ju prioriterade för dubbeldäckare.
med tanke på hur få som kommer åka med dessa linjer går de nog bra att göra med kortvagn, möjligen kommer 446c har en del folk på morgonen men sen lär de nog vara dött som i graven...
Frågan är vad vitsen är med gaterna för något som ändå är någorlunda ordinär SL-trafik? Folk vill ta sig fram relativt fort med lokaltrafiken i stan med omnejd så att förlora typ 10 minuter på att springa runt för att komma till rätt gate på övre planet lär väl knappt locka så många heller...?!
Avångarna på dessa linjer kommer att bli från Gate 18 och 19.
/Fredde
Fredde
Är inte det gaterna för Swex eller ska de övriga backa en bit?
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 06 januari 2010, 15:53:00 PM
Fredde
Är inte det gaterna för Swex eller ska de övriga backa en bit?
På övre plan har vi dessa gater:
-Längst bak nummer 10-13, som idag disponeras av bl.a Viking Lines Kapellskärstrafik, Svenska Buss, Silverlinjen till Öland, Y-buss m.fl. Var det inte härifrån SwEx körde från förr?
-Därefter 14-15 som idag disponeras av bl.a FlyByCoach för flygbusstrafiken till Västerås respektive Skavsta.
-Till sist har vi 16-19 som idag disponeras av Swebus Express, samt ibland även Y-buss.
Att klämma in en B9S på gate 10-13 är inget att rekommendera, utan sådana passar helt klart bäst på den "plana yta" som gate 16-19 utgör, så jag gissar att det är därför SL ska få tillgång till 18-19.
Karta: http://www.cityterminalen.com/Global/Diverse/cityterminalen_map_large.jpg
Självklart låter det logiskt.
Det jag mest tänkte på är väl att när eftermiddagstrafiken på SL och SwEx ska gå samtidigt.
Det stämmer att SwEx avgick från 10-13 eller 36-39 som de hette innan.
Kort historia skulle förstärka 777 till Jönköping gick igenom vagnen (Cityliner) när SwEx hade linje utbildning en av deras vagnar skulle backa in bakom mig nästan klar då gungade hans vagn till och jag blev av med bakrutan,
Ner på plattan vagnbyte fick en Carrus istället inte lika kul
/Lennart
Citat från: Ersa skrivet 06 januari 2010, 16:19:12 PM
På övre plan har vi dessa gater:
-Längst bak nummer 10-13, som idag disponeras av bl.a Viking Lines Kapellskärstrafik, Svenska Buss, Silverlinjen till Öland, Y-buss m.fl. Var det inte härifrån SwEx körde från förr?
-Därefter 14-15 som idag disponeras av bl.a FlyByCoach för flygbusstrafiken till Västerås respektive Skavsta.
-Till sist har vi 16-19 som idag disponeras av Swebus Express, samt ibland även Y-buss.
Att klämma in en B9S på gate 10-13 är inget att rekommendera, utan sådana passar helt klart bäst på den "plana yta" som gate 16-19 utgör, så jag gissar att det är därför SL ska få tillgång till 18-19.
Karta: http://www.cityterminalen.com/Global/Diverse/cityterminalen_map_large.jpg
Visst är det gate 18-19 som linje 435C & 446C ska använda för eftermiddagstrafiken. /Henrik/
Snygga och "raka" tidtabeller på båda linjerna, under luppen hittas bara ett fel och det gäller hållplatslistan på 435C där det inte framgår att Ålstäket-Hemmesta ligger i zon C. :)
Ska bli intressant att se hur belastningen blir på dessa linjer under våren.
Delade av tråden då en del mera började röra bussterminalers utformning.
Den avknoppade tråden finns här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31196
// Nico
SL:s hittills blygsamma satsning på Cityterminalen utgörs av en avgång på linje 861C. Linjen går på förlängt prov t.o.m. februari, och har hittills gått från hållplats 7 (i praktiken ett snäpp utanför, då hpl varit blockerad av långvägare).
/Ted
En teori
Genom att låta SL vara med och utnyttja CT så kanske man påskyndar utbyggnaden av CT
har sett ritningarna och den lösningen skulle funka för alla.
/Lennart
Frågan är väl hur intresserade SL är av Cityterminalen? Visst finns det flera linjer som skulle kunna utgå härifrån, t.ex. vissa pendlarlinjer. Kruxet är dock att Cityterminalen ändå ligger aningen fel i förhållande till bl.a. T-banan. Även om man sedan bygger ut Cityterminalen så är det väl frågan om den skulle klara X antal turer med 10-minuterstrafik på linjer som 153, 565, 813, osv.
Citat från: groenis skrivet 07 januari 2010, 02:57:14 AM
En teori
Genom att låta SL vara med och utnyttja CT så kanske man påskyndar utbyggnaden av CT
har sett ritningarna och den lösningen skulle funka för alla.
Ett bra sätt vore ju att se till att överbelasta den lilla kåken, så kanske även beslutsfattarna märker att det krävs en rejäl utbyggnad av CT för att man ska kunna ha bra busstrafik till/från Stockholm City även i framtiden. Idag är det ju precis på gränsen att man klarar av dagens trafikkapacitet under rusningstrafik, och många bussar får köra runt runt på Kungsgatan då det inte finns någonstans att parkera.
Jag skulle vilja göra nåt användbart av marken man får genom att bygga över spåren väster om själva terminalen. Om det blir ett stor fastighet där hoppas jag att man låter bussar kunna utnyttja hela våningsplanet i samma gatunivå som Kungsgatan, gärna med en höjd på över 5 meter så även dubbeldäckare kan lasta inomhus. Då kanske man rentav kan däcka över hela dagens avstignings/taxizon mellan de bägge husen?
Idag blev det officiellt. Från och med måndagen den 11 januari kommer alla Swebus Express linjer avgå från gate 10-13.
Citat från: Nico skrivet 07 januari 2010, 08:23:59 AM
Frågan är väl hur intresserade SL är av Cityterminalen? Visst finns det flera linjer som skulle kunna utgå härifrån, t.ex. vissa pendlarlinjer. Kruxet är dock att Cityterminalen ändå ligger aningen fel i förhållande till bl.a. T-banan. Även om man sedan bygger ut Cityterminalen så är det väl frågan om den skulle klara X antal turer med 10-minuterstrafik på linjer som 153, 565, 813, osv.
Jag ser väl att användandet av cityterminalen fyller två syften, dels att det helt enkelt är fullt på de andra avgångsplatserna kring Centralen, dels att det just ligger en liten bit från tunnelbanan. Det finns alltså ett litet antal resenärer som ändå vinner på att kunna gå till terminalen. Tyvärr blir väl ändå turtätheten för låg för att det skall bli något altnernativ (vem väntar 20-minuter istället för att ta tunnelbanan till Slussen?) En fördel är väl dock att det är en rätt behaglig miljö att vänta i - men det passar ju snarare för trafik med linjer som går relativt sällan - som direktbussarna förbi Hemmesta eller till Ingarö, eller kanske för 434? Vad jag förstår är ju huvudorsaken till att man valt att flytta några avgångar hit från 435 och 446, just att det inte får plats mer bussar i Slussenterminalen. Så vi får nog se mer av den här typen av lösningar, varefter busstrafiken till Värmdö/Nacka sväller...
Tjaa, SL är väl delägare i terminalen och det känns konstigt man inte utnyttjat den mer tidigare?
Citat från: Fredde_J skrivet 05 januari 2010, 23:06:14 PM
I nuläget kommer 435C köras av Tyresö och 446C av Nacka/Värmdö. Tidtabeller finns på www.sl.se. (http://www.sl.se.)
Såg det inte förrens nu, men en fråga i alla fall. Varför körs 435C av Tyresö? De har väl inga B9S? (Om det är nu de här "nya" ledbussarna heter?
God Fortsättning - Calken
Citat från: calken skrivet 12 januari 2010, 15:25:36 PM
Såg det inte förrens nu, men en fråga i alla fall. Varför körs 435C av Tyresö? De har väl inga B9S? (Om det är nu de här "nya" ledbussarna heter?
God Fortsättning - Calken
Tyresö har en svärm med b9s och fick dem samtidigt som Nacka/Värmdö fick sina
Citat från: homer skrivet 12 januari 2010, 18:45:44 PM
Tyresö har en svärm med b9s och fick dem samtidigt som Nacka/Värmdö fick sina
Är B9S de här nya med helglasad mittendörr? Eller heter alla med "Bula" på taket, B9S?
Citat från: calken skrivet 13 januari 2010, 14:09:59 PM
Är B9S de här nya med helglasad mittendörr? Eller heter alla med "Bula" på taket, B9S?
B9S (B9SALE,& B9SALF) är en ledvagn från Volvo med Säfflekaross som har mittmotorn på vänster sida drivaxeln. De har kylare på taket, och därmed en bula för att skydda den:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31383.0
Helglasad mittendörr har nog inget med saken att göra då både B9S och andra märken kan fås med olika typer av enkel- och dubbeldörrar.
Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2010, 14:14:15 PM
B9S (B9SALE,& B9SALF) är en ledvagn från Volvo med Säfflekaross som har mittmotorn på vänster sida drivaxeln. De har kylare på taket, och därmed en bula för att skydda den:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31383.0
Helglasad mittendörr har nog inget med saken att göra då både B9S och andra märken kan fås med olika typer av enkel- och dubbeldörrar.
Okej, tack!
Tänkte om det var nån större skillnad på dessa två...
http://erret.se/Bussar/0032.htm
http://erret.se/Bussar/6167.htm
Den övre har "fläktskåpet" bakom takluckan där bak. Samt helglasad mitten dörr...
Har nämligen inte sätt den undre av dessa två hos Tyresö...
Citat från: calken skrivet 13 januari 2010, 14:34:54 PM
Okej, tack!
Tänkte om det var nån större skillnad på dessa två...
http://erret.se/Bussar/0032.htm
http://erret.se/Bussar/6167.htm
Den övre har "fläktskåpet" bakom takluckan där bak. Samt helglasad mitten dörr...
Har nämligen inte sätt den undre av dessa två hos Tyresö...
0032 är drygt 4 år nyare (har ej kollat upp exakt), har nya förarplatsen och AC-lådorna är något ändrad som du skrev och den har 20 hästar mer. Sedan finns det en del småsaker på 0032 som gör att jag tycker 6167 (och alla B9S i den årsmodell) är bättre byggda än 0032.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 13 januari 2010, 16:26:44 PM
0032 är drygt 4 år nyare (har ej kollat upp exakt), har nya förarplatsen och AC-lådorna är något ändrad som du skrev och den har 20 hästar mer. Sedan finns det en del småsaker på 0032 som gör att jag tycker 6167 (och alla B9S i den årsmodell) är bättre byggda än 0032.
Ja jag vet ingenting om hur den är byggd mer än skillnaderna som man ser...
Dock tycker jag att det känns som om att B9S är tyngre och därför också går långsammare än bussar som typ denna. http://erret.se/Bussar/5496.htm
Men jag kan ha fel...
Dessa är dock mina favoriter! http://erret.se/Bussar/5863.htm
P.S. Hoppas att det är okej för dig Peter E att jag länkar till din sida... D.S.
Citat från: Bussmicke skrivet 08 januari 2010, 19:37:24 PM
Tjaa, SL är väl delägare i terminalen och det känns konstigt man inte utnyttjat den mer tidigare?
Såg bland SL:s handlingar inför morgondagens styrelsemöte att man nu vill sälja aktierna i Cityterminalen (något som varit aktuellt redan 2004. Trots att man nu alltså börjat utnyttja den. Man menar dock att det inte ska påverka möjligheterna att använda terminalen, även om man gärna vill ha möjlighet att köra direkt söderut från terminalen för att passa trafiken...se ärendet här: https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2010/Ärende%205%20Försäljning%20av%20aktier%20STAB.pdf
Kan inte hjälpa det, men överlag känns hela Cityterminalen som en anomali. För trångt, för litet, ett konstigt angöringssätt av gaterna, för undermåligt byggt osv. Det sista är ju lite tragikomiskt i sig för det var noga med att man inte fick köra för fort, men orsaken var inte så mycket trafiksäkerheten i sig som att det uppstod vibrationer som skakade loss tegelstenarna ur väggarna. Nu ska jag väl inte döma ut det helt, men det känns lite som att de sneglade på bl.a. Port Authority Bus Terminal (http://www.panynj.gov/bus-terminals/port-authority-bus-terminal.html) i New York innan de började bygga, men att man inte lyckades omsätta idéerna på ett praktisk vis.
OK, terminalen i New York blir man lite yr i skallen av den med då den inte heller är helt logisk, enormt stor och är en hel del år äldre. När man byggde Cityterminalen å andra sidan så hade man kunskapen med sig, men man verkar inte ha kollat upp tidigare misstag. Likaså känns det även som att arkitekterna aldrig kollade med bussfolket om vad som fungerade eller inte utan de bara ritade på... Kan faktiskt förstå om SL tröttnat och vill sälja för Cityterminalen har nog trots allt inte så mycket att erbjuda den dagliga och lokala SL-trafiken.
Citat från: Nico skrivet 25 januari 2010, 14:39:29 PM
Likaså känns det även som att arkitekterna aldrig kollade med bussfolket om vad som fungerade eller inte utan de bara ritade på... Kan faktiskt förstå om SL tröttnat och vill sälja för Cityterminalen har nog trots allt inte så mycket att erbjuda den dagliga och lokala SL-trafiken.
Cityterminalen är uppskattad av kunderna men inte av dem som kör buss där. Det ena är förstås lika viktigt som det andra och det är möjligt att man stirrade sig alltför blind på att det skulle bli bra - och säkert - för bussresenärerna.
OK, men nu talar vi då om fjärrbussresenärer antar jag?
Undrar som sagt fortfarande lite hur man funderat när man försöker att sälja in Cityterminalen till lokaltrafikresenärer.
Det har ju idag kommit fram nya fakta om Slussen, som enligt dagens media ska börja rivas/renoveras/återuppbyggas 2013, kanske är dessa 2 nya linjer ett sätt att kolla hur Nacka-Värmdö resenärerna gillar cityterminalen som kanske blir ett (av flera) allternativ under byggtiden av nya slussen
Citat från: Nico skrivet 25 januari 2010, 20:53:45 PM
OK, men nu talar vi då om fjärrbussresenärer antar jag?
Undrar som sagt fortfarande lite hur man funderat när man försöker att sälja in Cityterminalen till lokaltrafikresenärer.
Alternativet är den blåsiga Klarabergsviadukten...
De undersökningar som har gjorts om kundnöjdhet är naturligtvis från tiden innan SL började trafikera Cityterminalen. Vad SL-resenärerna tycker om Cityterminalen är ännu inte undersökt, men gissningsvis är det väl gångsträckorna dit som väcker missnöje medan själva terminalen uppskattas.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2010, 22:08:58 PM
Alternativet är den blåsiga Klarabergsviadukten...
De undersökningar som har gjorts om kundnöjdhet är naturligtvis från tiden innan SL började trafikera Cityterminalen. Vad SL-resenärerna tycker om Cityterminalen är ännu inte undersökt, men gissningsvis är det väl gångsträckorna dit som väcker missnöje medan själva terminalen uppskattas.
Men det borde väl finnas en utvärdering från den tiden när man körde "den svarta limousinen" till CT från Dalarö och sedan gick den väl ett kort tag från Sigtuna också? Hur som helst tror jag väl just att konceptet från SL - om man skall använda CT - så är det väl främst för linjer som inte går så ofta, där behovet av en bekväm och varm väntsal är större än gångavståndet. Problemet idag är väl också att man inte passerar någon bra hållplats på vägen som har anknytning till tunnelbana. Kunde man ordna en bra stopp vid Slussen-terminalen (likt 676:ans angöring vid Danderyd), så skulle det väl vara ypperligt för ex.vis 433-434, eller Ingarölinjerna?
Citat från: Omnilasse skrivet 26 januari 2010, 15:09:35 PM
Men det borde väl finnas en utvärdering från den tiden när man körde "den svarta limousinen" till CT från Dalarö
Så vitt jag minns så gick den bara till och från Skanstull. Linjen gick en kort tid 1990 och hade inte särskilt mycket resande så någon utvärdering lär väl i dag ha noll eller intet intresse. Dessutom var man väl tvungen att platsboka för att vara garanterad att få åka med även om det vanligen löste sig ändå.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2010, 15:18:26 PM
Så vitt jag minns så gick den bara till och från Skanstull. Linjen gick en kort tid 1990 och hade inte särskilt mycket resande så någon utvärdering lär väl i dag ha noll eller intet intresse. Dessutom var man väl tvungen att platsboka för att vara garanterad att få åka med även om det vanligen löste sig ändå.
Linjen hade Vattugatan som ändhållplats, Fanns en artikel i Spårväg&Buss hösten 1990 om en tur med linjen. Man var väl tvungen att ha ett särskilt månadskort för att få åka med, Kostade väl 150 kr om jag minns rätt / DL
Citat från: Donny Lindberg skrivet 26 januari 2010, 16:23:44 PM
Linjen hade Vattugatan som ändhållplats, Fanns en artikel i Spårväg&Buss hösten 1990 om en tur med linjen. Man var väl tvungen att ha ett särskilt månadskort för att få åka med, Kostade väl 150 kr om jag minns rätt / DL
En artikel fanns även i Svensk Lokaltrafik 4.1990, skriven av Staffan Sävenfjord. Enligt denna kostade det 200 kronor extra att åka med bussen utöver ordinarie månadskort, som på den tiden kostade 225 kronor.
Klockan 07.05 gick bussen från Dalarö och klockan 07.55 stannade den vid Vattugatan efter att ha gjort uppehåll vid Gullmarsplan och Skanstull (Götgatan). Klockan 17.00 gick den tillbaka. När reportaget gjordes var linjen drygt en vecka gammal och ett 20-tal hade löst ut det särskilda tilläggskortet. Det var 11 resenärer med på morgonturen.
Finns intresse kan jag lägga ut artikeln som en pdf.