Gott Nytt År från oss uppe i Fjällvärlden.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/IB19Fuluns091231.jpg)
Idag stod uppstart och motion av nedisade bussar på schemat, en tur runt fjället med Interbus 19. Vi har ett antal parkerade bussar här uppe under helgerna!
haha....här försöker man skrämmas så gott man kan - nu när jag ska upp till samma äventyr på lördag-söndag :D
Härlig bild men jag föredrar denna plats så här:
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_4288.jpg)
Gott nytt år Marc / Peter
Helt otroligt vilken skillnad...man ser ju inte att det är samma bro ens ;D
Trevlig bild Marc
Jag hoppas du inte skulle ha 19 med hem?
God Fortsättning Marc
/Lennart
Underbar vinterbild som vanligt!
Jag antar att det var fem grader varmt över förarstolen och tio grader i defrosterutblåset vid uttag? ;D
God fortsättning på det nya året!
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 januari 2010, 08:39:33 AM
Underbar vinterbild som vanligt!
Jag antar att det var fem grader varmt över förarstolen och tio grader i defrosterutblåset vid uttag? ;D
God fortsättning på det nya året!
//Fredrik
Du menar fjollig storstadsstandard? ;)
Nej, -18 inne vid start, vid denna bild efter 1timme och 3mil igång har jag runt +5 vid förarplatsen (webasto trasig därav varmkörning). Framrutan har precis börjat tina!
Trasig Webasto er da hverdags mat i 9700 iallefall. Kjørte SweX 6336 fra G.borg til Oslo igår kveld. Ble først varmt i rundt førerplassen etter Sarpsborg. Var -1 i bussen da jeg hentet den i G.borg 30 min føre avg hjemover
Det ser ju ut att vara halva grusbilen på vägen där.. Skönt det, för kurvan du precis tagit kan vara riktigt ruggig. Ryktet gör gällande att dom aldrig lagar räcket innan bron förrän det är barmark, för där brakar nån in ett par gånger i veckan :P
Inga snökedjor den här gången då?
Citat från: Marc skrivet 01 januari 2010, 10:27:30 AM
Du menar fjollig storstadsstandard? ;)
Nej, -18 inne vid start, vid denna bild efter 1timme och 3mil igång har jag runt +5 vid förarplatsen (webasto trasig därav varmkörning). Framrutan har precis börjat tina!
Vad härligt det låter, tur att du fick igång kärran låter det som...
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 januari 2010, 11:53:51 AM
Vad härligt det låter, tur att du fick igång kärran låter det som...
//Fredrik
Hrrmm...host host...kabel med gristryne! ;)
Citat från: frigge skrivet 01 januari 2010, 11:49:48 AM
Det ser ju ut att vara halva grusbilen på vägen där.. Skönt det, för kurvan du precis tagit kan vara riktigt ruggig. Ryktet gör gällande att dom aldrig lagar räcket innan bron förrän det är barmark, för där brakar nån in ett par gånger i veckan :P
Inga snökedjor den här gången då?
Var det inte Interbus 25 som gick rakt fram i den kurvan förra vintern,bredvid räcket bakom bussen på bilden?
bilder finns på länken,fotoalbum www.karensalen.nu (http://www.karensalen.nu)
Citat från: j-a skrivet 01 januari 2010, 20:10:03 PM
Var det inte Interbus 25 som gick rakt fram i den kurvan förra vintern,bredvid räcket bakom bussen på bilden?
bilder finns på länken,fotoalbum www.karensalen.nu (http://www.karensalen.nu)
Ja det var det regnr UDU 202, Interbus 25 enligt svensk busshistoria.
http://www.karensalen.nu/foto/DSC01694.jpg
I eftermiddag skulle jag starta upp 2 bussar som stått i 4 dar i temp ner till -20.. men det gick inte alls det. Fick hoppa in och hämta den berömda gristrynekabel och få igång den ena bussen ..buss nr 2 tog andra hand om då jag var tvungen starta min linjetur... I Tranemo hände detta ..
Citat från: yngrot skrivet 03 januari 2010, 20:40:19 PM
I eftermiddag skulle jag starta upp 2 bussar som stått i 4 dar i temp ner till -20.. men det gick inte alls det. Fick hoppa in och hämta den berömda gristrynekabel och få igång den ena bussen ..buss nr 2 tog andra hand om då jag var tvungen starta min linjetur... I Tranemo hände detta ..
Vad är de för kabel?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 03 januari 2010, 20:55:55 PM
Vad är de för kabel?
Misstänker starkt ett "NATO-uttag" med tillhörande kabel på den beskrivningen... :)
//Danne
Precis...kallas Natokoppling. En 3-polig snabbkontakt.
Jaja Nato vet jag vad det är, är väl ibland såna kontakter på lastbilarna för strömförsörjning till på byggnaden på släpvagnar
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 januari 2010, 16:50:13 PM
Ju nyare bussar desto mer strömförbrukare men desto mindre batterier ;D
Tur att man har en 9 år gammal Scania stående här utanför nu i vinter, startade utan problem trots -20 och 1 veckas ståtid ;D
Nja...stämmer inte alltid - det beror på vad man beställer.
Dubbeldäckaren jag hade till Sälen i helgen har dubbla startbatterier.
-27 på kvällen och -16 på morgonen o bussen gick igång direkt efter bara knappt 10 minuter webastokörning.
Men är det ner mot -30 när man startar kan glykolen se ut som slush puppie :P
Sen beror det ju även på hur länge man står med huvudströmmen kvar o inte ;-))
Vid den typen av kyla så sjunker alla batteriers kapacitet ner till under 50%.
Som Ulf skriver så är en fungerande Webasto räddningen i många fall.
Tyvärr är fabrikatet Webasto väldigt klent och hur många gånger har man inte legat med stelfrusna fingrar och gjort rent siktglas och sedan nollställt eländet.
Ett tips på iaf Neoplan är att kolla CO-halten då den inte är ställd för svensk miljödiesel och att Svenska Neoplan trots anmodningar inte ställer om dem från fabrik......
Tyvärr är det inte bara batterierna som far illa när Kung Bore smäller till.
Ett problem för bussar som rullar upp från t.ex Skåne är att de ofta startar resan med en yttertemp på +-0 och sedan åker norrut där det ofta blir kallare. Alltså från plask till så småningom frys.
Detta gör att det byggs på is runt ventiler och annat utsatt.
Ett tips är att skaffa sig 1,5 m ventilationsrör (150 mm i omkrets) där man har en 90 gradersböj som avslutning. Ladda med en liten gasoltub med slang och tjärmunstycke och vips så har man en effektiv värmefläkt som löser bekymmerna och man slipper kalla på bärgning.
Sedan kan man även kolla vad för diesel man tankar, för vissa stationer iaf här nere fuskar med att ha vinterdiesel vilket ställde till det rejält för mig för några år sedan i Stöten när det blev - 39 grader. Dieseln blev trög och bussen gick inte att köra med. Ett antal liter fotogen och Dalatrafiks garage i Transtrand blev räddningen.
Ett annat hett tips jag vill ge mina kollegor är att i ett varmt garage träna/kolla upp snökedjorna. Är ett h*****e att börja trixa med detta när man kanske har ett antal bussar bakom sig som redan lagt sina.... Inga namn nämnda men blev duktigt sur på några amatörer som började strula med detta när vi var 4 bussar bakom som inte kom om i backen.....(När vi sedan skulle hjälpa dem så visade sig att de åkte hemifrån med för korta kedjor..... ???)
Som sista tips vill jag bara säga detta, kolla upp hur ni ställer bussen om ni ska stå ett antal dagar utan ha igång dem. Kan vara lämpligt att ställa bussen så man kommer åt batterierna med kablar....
Vill inte verka besserwisser utan bara dela med mig av ibland dyrköpta erfarenheter..
För övrigt anser jag att sommaren borde komma redan imorrn.....
/Magnus
förra vintern var det rejält kallt där uppe
under 30-
min hoppade i gång
men ett par siverfärgade kärror ville inte vara med
och de hade ju knappt en skruvmejsel med sig >:(
de stog som sagt lite taskigt parkerade men skarvning och två förlängningskablar löste det
går det under 35 ska man nog kanske knata upp och köra lite var fjärde timme
sedan får miljöollarna säga vad de vill
och som magnus sa kolla kättingen innan
förra året var det en buss som blev kvar nere innan klättringen upp till valtorance började
de hade ingen kätting med sig ???
Ja Michael.
Hur många gånger träffar man inte på kollegor utan verktygslåda, utan utbytesremmar, utan ens overall som de kan ta på sig om det behövs fixas nåt längs resan. Visst, man ringer på hjälp om det går men finns tidpunkter och tillfällen då man iaf måste göra ett tappert försök att fixa problemet för att komma vidare inom rimlig tid.
Och fy fasen för att lägga kedjor i uniformsbrallor och skjorta...speciellt om man sedan har en bra bit kvar till hotellet.
Vet att bussarna blir svårare och svårare att göra något åt om nåt händer, men visst ingår ett par arbetshandskar och en vettig verktygslåda bussens utrustning om den ens ska rulla utanför grindarna? Att kunna byta fläktrem bör väl varje chaufför iaf kunna...
Tvingades kasta in handduken, punka i Frankrike en gång. Var lögn att få loss bultarna på drivaxeln som spännts med maskin men gästerna såg iaf att man gjorde allt man kunde och blev inte sura över att det tog 3 timmar sen för en sur fransk bärgare som kom ut till undsättning (Lördag eftermiddag självfallet)
Tycker man ska förbereda sig så gott det bara går, men ingen garanti för att det inte går åt h*****e ändå..
/Magnus
Klart man ska göra det man kan. Men lägga på snökedjor på nya turistbussar ser väldigt knepigt ut då hjulhusen är neddragna en bit över hjulet....
Citat från: yngrot skrivet 05 januari 2010, 11:50:17 AM
Klart man ska göra det man kan. Men lägga på snökedjor på nya turistbussar ser väldigt knepigt ut då hjulhusen är neddragna en bit över hjulet....
Går det inte att höja luftfjädringen?
Dubbeldäckaren jag hade till Sälen i helgen har dubbla startbatterier.
24 Volt, så ska det vara TVÅ batterier !!!
Ett bra sätt att smidigt lägga kedjor är att ha en kloss man kör upp driven på sen är det simpelt att "hänga" på kedjorna.
Inga problem med skärmkanterna om man bara tar sig tid att efterspänna 500-1000 meter.
Sen ska man självfallet inte ligga och bränna med kedjorna i 70 km/h....då slungar man ju ut de mest spända kedjor och skärmkanterna ryker.
/Magnus
Är det sen sådana "skärmkanter" som finns på t.e.x starlinern så plockas de av för att få på kedjorna. oftast innan man kör till något ställe som man kan behöva lägga på kedjor på.
Starliner 1 skärmkanter och vissa MAN LION Coach-skärmar måste plockas av men annars ska det funka.
Ser många danskar plocka av även på Setra men jag anser att detta inte behövs om man spänner korrekt och anpassar hastigheten.
/Magnus
Magnus
ibland kan det vara bättre att förekomma än att förekommas och då har de sparat in en skärmkant
/Lennart
jag hade ett länkbrott förra vintern
tog med en bit av plastkanten
märkligt nog var det ju den kedjan som jag hadde fått dit skitsnyggt
fö är jag lite syndare med att ta med overall :o
Som sagt, man kan inte mer än förbereda sig så gott det går.
Känner man för att skita ner uniformskläder och frysa så kan man ju självfallet kalla sig syndare och strunta i att ta med overall. Kallas ju fritt val.
/Magnus