Efter sen jag var klar med trelleborg så var bara klockan 14.30 ner jag kom till Malmö igen jag hoppade av vid Södervärn gick till Centralen fotade under tiden.
(http://img205.imageshack.us/img205/7630/img6012d.jpg) (http://img205.imageshack.us/i/img6012d.jpg/)(http://img205.imageshack.us/img205/img6012d.jpg/1/w800.png) (http://g.imageshack.us/img205/img6012d.jpg/1/)
(http://img98.imageshack.us/img98/3838/img6013y.jpg) (http://img98.imageshack.us/i/img6013y.jpg/)(http://img98.imageshack.us/img98/img6013y.jpg/1/w800.png) (http://g.imageshack.us/img98/img6013y.jpg/1/)
(http://img121.imageshack.us/img121/2510/img6018vb.jpg) (http://img121.imageshack.us/i/img6018vb.jpg/)(http://img121.imageshack.us/img121/img6018vb.jpg/1/w800.png) (http://g.imageshack.us/img121/img6018vb.jpg/1/)
(http://img407.imageshack.us/img407/5343/img6020t.jpg) (http://img407.imageshack.us/i/img6020t.jpg/)(http://img407.imageshack.us/img407/img6020t.jpg/1/w800.png) (http://g.imageshack.us/img407/img6020t.jpg/1/)
(http://img222.imageshack.us/img222/42/img6024u.jpg) (http://img222.imageshack.us/i/img6024u.jpg/)(http://img222.imageshack.us/img222/img6024u.jpg/1/w800.png) (http://g.imageshack.us/img222/img6024u.jpg/1/)
(http://img205.imageshack.us/img205/3690/img6025y.jpg) (http://img205.imageshack.us/i/img6025y.jpg/)(http://img205.imageshack.us/img205/img6025y.jpg/1/w800.png) (http://g.imageshack.us/img205/img6025y.jpg/1/)
(http://img222.imageshack.us/img222/4818/img6027.jpg) (http://img222.imageshack.us/i/img6027.jpg/)(http://img222.imageshack.us/img222/img6027.jpg/1/w800.png) (http://g.imageshack.us/img222/img6027.jpg/1/)
(http://img222.imageshack.us/img222/6356/img6029gd.jpg) (http://img222.imageshack.us/i/img6029gd.jpg/)(http://img222.imageshack.us/img222/img6029gd.jpg/1/w800.png) (http://g.imageshack.us/img222/img6029gd.jpg/1/)
(http://img98.imageshack.us/img98/884/img6030.jpg) (http://img98.imageshack.us/i/img6030.jpg/)(http://img98.imageshack.us/img98/img6030.jpg/1/w800.png) (http://g.imageshack.us/img98/img6030.jpg/1/)
(http://img263.imageshack.us/img263/9248/img6014w.jpg) (http://img263.imageshack.us/i/img6014w.jpg/)(http://img263.imageshack.us/img263/img6014w.jpg/1/w800.png) (http://g.imageshack.us/img263/img6014w.jpg/1/)
Citat från: Mattias Möller. skrivet 29 december 2009, 17:55:04 PM
(http://img222.imageshack.us/img222/6356/img6029gd.jpg) (http://img222.imageshack.us/i/img6029gd.jpg/)(http://img222.imageshack.us/img222/img6029gd.jpg/1/w800.png) (http://g.imageshack.us/img222/img6029gd.jpg/1/)
Och så var det 500 kronor i böter igen. En numer vanlig syn på denna linje, i alla fall på vikarie-Vestarna.
Har ingen konstruktör på Volvo någonsin sett vad det blev av placeringen av destinationsskylten?
Ett par rader i ovankant försvinner liksom
500 i böter för vad?
Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2009, 18:44:52 PM
500 i böter för vad?
För kombinationen av halvljus och dimljus.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 december 2009, 18:53:35 PM
För kombinationen av halvljus och dimljus.
Finns många sådana nu :-\ Alla jag sett hittills har det varit kombinerat dim och halvljus slår det på automatiskt eller?
Citat från: MrRep skrivet 29 december 2009, 21:48:27 PM
Finns många sådana nu :-\ Alla jag sett hittills har det varit kombinerat dim och halvljus slår det på automatiskt eller?
På dom Westarna vi har i dalarna på (Nobina) sitter det en strömbrytare i elcentralen där man kan ändra ljuset.
Citat från: MrRep skrivet 29 december 2009, 21:48:27 PM
Finns många sådana nu :-\ Alla jag sett hittills har det varit kombinerat dim och halvljus slår det på automatiskt eller?
Visst är det så. Likväl är det inte tillåtet.
Citat från: Mattias Möller. skrivet 29 december 2009, 17:55:04 PM
Efter sen jag var klar med trelleborg så var bara klockan 14.30 ner jag kom till Malmö igen jag hoppade av vid Södervärn gick till Centralen fotade under tiden.
(http://img98.imageshack.us/img98/884/img6030.jpg) (http://img98.imageshack.us/i/img6030.jpg/)(http://img98.imageshack.us/img98/img6030.jpg/1/w800.png) (http://g.imageshack.us/img98/img6030.jpg/1/)
Fint att se denna på SKEX1 linjen. Kör ju för det mesta på SKEX2 Lund-Kristianstiad. Finaste bussen av Buss I Väst enligt mig:)
MVH Tonnie
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 december 2009, 23:34:05 PM
Visst är det så. Likväl är det inte tillåtet.
Det märkliga är att polisen verkar inte så desperata på att stanna bussarna men det går bra med alla privat bilister 8)
Citat från: MrRep skrivet 01 januari 2010, 23:43:15 PM
Det märkliga är att polisen verkar inte så desperata på att stanna bussarna men det går bra med alla privat bilister 8)
Har aldrig sett någon privatbilist bli stoppad för detta heller...
Angående dimljus/halvljus vet jag att det för många år sedan, tror det var vid övergången till högertrafik alltså 1967 var det tillåtet för bussar att ha ett dimljus tänt på höger sida fram. Ändringar har kanske gjorts senare i tiden.
En sak är jag säker på, att dimljus tändt tillsammans med halvljus på personbil då blir det böter i Malmö, min brorson åkte dit för inte så länge sedan omkörd och stoppad av en polisbil. Han hade mött dem tidigare på gatan. :) :P
Angående polisen, Malmö/Lund, så är det mycket jag undrar över tex. bötfälls sällan eller aldrig någon cyklist om dom cyklar mot röttljus, två på en cykel, utan belysnig, på gångbanor, mot trafiken, inte stannar vid stopplikt mm. Dom tom. flyttar (polisen) sig för cyklisterna ibland! Polisen kan sitta och titta på dessa brott men besvärar sig inte att bötfälla eller ens att ge en tillsägelse. Jo en gång om året i oktobermånad då blir de kommenderade att bötfälla alla cyklister som bryter mot lagen, då blir det stora rubriker i tidningarna. :D
Alla som ligger och kör med ett halvljus i mörker är än mer störande än halv plus dimljus.
Håller med dig till fullo! Björn :)
Citat från: Peter L skrivet 02 januari 2010, 15:46:15 PM
Har aldrig sett någon privatbilist bli stoppad för detta heller...
Jag känner till 3-4 bilister som fått böter för dim+halvljus, samt två bussförarkollegor som fått muntliga varningar. Själv fick jag för ca 10 år sedan en muntlig varning av två poliser pga ljuskombinationen på min dåvarande Volvo 240, som då bestod av 4 st 21W-varselljus. ::)
Poliser som stoppar lastbilar för olagliga ljuskombinationer har jag dock aldrig hört talas om.
Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2010, 21:30:50 PM
Poliser som stoppar lastbilar för olagliga ljuskombinationer har jag dock aldrig hört talas om.
Massor......
Citat från: Jan I Nilsson skrivet 02 januari 2010, 18:04:05 PM
Angående dimljus/halvljus vet jag att det för många år sedan, tror det var vid övergången till högertrafik alltså 1967 var det tillåtet för bussar att ha ett dimljus tänt på höger sida fram. Ändringar har kanske gjorts senare i tiden.
Vad jag hört* var "2+1" godkänt på alla bussar ända fram till 1984
års modell. Det torde betyda att de bussar som bl.a SSS, SvOF och Kvarne äger även idag kan återkopplas så att två halvljus på höger sida lyser, tillsammans med ett enda halvljus på vänster sida.
*Med reservation för felaktigheter
Dimljus och halvljus tillsammans ger en väldigt stark och bländande ljusbild, speciellt vid våt vägbana.
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 02 januari 2010, 21:37:00 PM
Dimljus och halvljus tillsammans ger en väldigt stark och bländande ljusbild, speciellt vid våt vägbana.
En tänd klase extraljus mot "dim+halvljusbilisten" kan vara en lösning, men det är ytterst sällan som denne fattar vinken... 8)
Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2010, 21:43:00 PM
En tänd klase extraljus mot "dim+halvljusbilisten" kan vara en lösning, men det är ytterst sällan som denne fattar vinken... 8)
I det fallet är det bättre om de kommer upp bakom så att man kan tända dimbakljusen. Retar nog förmodligen mer att ligga bakom ett tag, och de kanske fattar vad man menar ;D
/J