Det frågades i en tidigare tråd om interiörbilder på Orion II - eller Ontario II som modellen snart kom att få heta. Här är några som jag tog vid Persontrafik 1987 i Malmö i september 1987. Bifogar också en exteriörbild, där det blivit fel i mina anteckningar. Där står att den skulle vara tagen vid Persontrafikmässan, men det är föga troligt. Betydligt troligare att den är tagen vid BL:s garage i Strömsdal. Om inte annat så tyder Wiiman bredvid på detta.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4015.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4016.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4017.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4018.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4019.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4020.jpg)
Tack så mycket :)
På bild nr 1 är bussen i skötselhallen där bussar får smörjservice och viss annan åtgärd som lampbyte spolarvätska.. Men stolarna på 704 byttes väl ut mot vanliga har jag för mig för den stoltypen minns inte jag som kör den bussen hel del... På bild 2 ser man avgasröret som ligger inne i väggen och därmed åstadkom en del buller ett tag så kortades rören av och gick ut precis under förarfönster men det blev inte bra så man la tillbaka röret i väggen men med andra upphängningar så det blev lite tystare ljud..
Citat från: yngrot skrivet 25 december 2009, 18:47:58 PM
På bild nr 1 är bussen i skötselhallen där bussar får smörjservice och viss annan åtgärd som lampbyte spolarvätska.. Men stolarna på 704 byttes väl ut mot vanliga har jag för mig för den stoltypen minns inte jag som kör den bussen hel del... På bild 2 ser man avgasröret som ligger inne i väggen och därmed åstadkom en del buller ett tag så kortades rören av och gick ut precis under förarfönster men det blev inte bra så man la tillbaka röret i väggen men med andra upphängningar så det blev lite tystare ljud..
De andra bussarna hade nog vanliga busstolar, ja. Men om 704 fick sofforna utbytta minns jag inte.
Var hamnade alla dessa vagnar när de hade gjort sitt?
Kommer ihåg två grönlackerade som tydligen gick som färdtjänstbussar i Solna/Sundbyberg
men det var nog bara ett kort tag för de försvann ganska snabbt.
/Lennart
Borås Lokaltrafik sålde några till Finland...
Citat från: yngrot skrivet 26 december 2009, 12:03:56 PM
Borås Lokaltrafik sålde några till Finland...
Nej, de sålde dem till Borås Bil & Traktor som dellikvid för de nya Carrus- och Säffle-bussarna som kom 1995 och som levererades genom dem. Det var sedan Bil & Traktor som lyckades sälja dem vidare till Finland men med god hjälp av Borås Lokaltrafik och framför allt Mr Ontario himself, Lage Adolfsson.
Citat från: groenis skrivet 26 december 2009, 02:55:12 AM
Var hamnade alla dessa vagnar när de hade gjort sitt?
Kommer ihåg två grönlackerade som tydligen gick som färdtjänstbussar i Solna/Sundbyberg
men det var nog bara ett kort tag för de försvann ganska snabbt.
/Lennart
Just 704 på bilderna slutade sina dagar som övningsobjekt på räddningstjänstens övningsanläggning Guttasjön utanför Borås.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 december 2009, 14:38:14 PM
Just 704 på bilderna slutade sina dagar som övningsobjekt på räddningstjänstens övningsanläggning Guttasjön utanför Borås.
Finns den kvar som det idag? Eller är den skrotad?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 december 2009, 21:50:27 PM
Finns den kvar som det idag? Eller är den skrotad?
Den syntes till för ett par år sedan från gamla riksväg 41 men de senaste åren har jag inte sett den. Har ett lite vagt minne att den slutade som objekt vid en brandövning.
Hittade ett par bilder på just BL704 från när vi lånade den i Stockholm. Måste ha varit i februari-mars 1988? Bussen lånades för att provköras på kommande servicelinjer i Hökarängen. Den provade vagntypen visade sig inte fungera just här så det fick bli Renault Master med Flobykaross istället.
Hade inte 704 bensinmotor? Har för mig att det satt en stor V8 under förarplatsen, den lät i alla fall väldigt mycket, och vad jag kommer ihåg var den inte rolig att köra i vinterväglag.
(https://www.bredbandsbolaget.se/utdelat/b404315/Min%20Dropbox/Ontario1.jpg)
(https://www.bredbandsbolaget.se/utdelat/b404315/Min%20Dropbox/Ontario2.jpg)
Citat från: Mats W skrivet 27 december 2009, 00:59:45 AM
Hittade ett par bilder på just BL704 från när vi lånade den i Stockholm. Måste ha varit i februari-mars 1988? Bussen lånades för att provköras på kommande servicelinjer i Hökarängen. Den provade vagntypen visade sig inte fungera just här så det fick bli Renault Master med Flobykaross istället.
Hade inte 704 bensinmotor? Har för mig att det satt en stor V8 under förarplatsen, den lät i alla fall väldigt mycket, och vad jag kommer ihåg var den inte rolig att köra i vinterväglag.
Trevligt att se den i lite ovanlig miljö. Det var också en nyhet för mig att den varit i SL-området. Jag kommer sedan att visa bilder på de Renault/Floby som kördes i Hökarängen. Om jag minns rätt var det med Wasatrafik som underentreprenör.
704 hade dieselmotor till skillnad från flertalet senare levererade. En väldigt bullrig sådan dessutom.
Vagnen gick också på prov i Uppsala mellan perioden 1987-10-19 - 1987-11-02. De hade även BL 703 på prov före BL 704.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 27 december 2009, 09:37:26 AM
Vagnen gick också på prov i Uppsala mellan perioden 1987-10-19 - 1987-11-02. De hade även BL 703 på prov före BL 704.
/Janne
Kan ju då tillägga med att BL 703 var en Neoplan N407 med reg.nr FPZ001. Denna blev dock ganska kortlivad i Borås och man satsade istället som bekant på Orion/Ontario till servicelinjerna.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 27 december 2009, 10:16:15 AM
Kan ju då tillägga med att BL 703 var en Neoplan N407 med reg.nr FPZ001. Denna blev dock ganska kortlivad i Borås och man satsade istället som bekant på Orion/Ontario till servicelinjerna.
703 såldes redan 1989 - alltså efter nästan exakt två år - till Malmö Lokaltrafik där den fick nummer 538 och sedan blev Linjebuss 9343. Malmö hade sedan tidigare 12 liknande bussar.
CitatVagnen gick också på prov i Uppsala mellan perioden 1987-10-19 - 1987-11-02. De hade även BL 703 på prov före BL 704.
/Janne
Då måste det vara efter Uppsalaprovet som vi fick låna den i Stockholm. Minns att Boråsföraren kom därifrån och skulle fortsätta hem till Borås senare samma dag.
Förarkåren ville ju ha Neoplan men tyvärr blve dte inte så. 704-711 var diesel 712 första med bensin...
Citat från: yngrot skrivet 27 december 2009, 18:33:50 PM
Förarkåren ville ju ha Neoplan men tyvärr blve dte inte så. 704-711 var diesel 712 första med bensin...
Resenärerna föredrog Ontario och det var väl det som fällde avgörandet. För övrigt var valet för förarna som att välja mellan pest och kolera. Jag tror dock att de allra flesta var glada åt att slippa de tidigare Neoplan Unibus.
Ja Unibusen var ju verkligen mkt värre än Ontario... Nu fick vi ju autlåda vilket vi inte hade förut och en buss som hade bättre värme oxå...
Citat från: yngrot skrivet 27 december 2009, 19:10:05 PM
Ja Unibusen var ju verkligen mkt värre än Ontario... Nu fick vi ju autlåda vilket vi inte hade förut och en buss som hade bättre värme oxå...
Dessutom var Unibusen så svag att den inte alltid tog sig runt ett gathörn på 2-an utan föraren måste mitt i korsningen växla ned till 1-an. Att börja på ettan hade blivit en enorm övervarvning med stor risk för skador.
Servicelinjerna gick redan på Unibus-tiden en kort bit på motorvägen. Jag åkte där med en förare som skulle visa hur mycket man kunde få upp bussen i. Det lät och kändes som om bussen gick i 120 men hastighetsmätaren visade på 60.
Ja motorväg med de bussarna var ju ett stort skämt . nästan trafikfarligt så sakta som de gick.. Det var även lätt att de slog i underredet när man körde runt nere på centralplan och även andra ställen. Bästa sättet att undvika var att inte sänka bussen vid hpl för oftast orka de inte komma upp i rätt körläge..
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 december 2009, 16:04:41 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4017.jpg)
Sofforna ser ju väldigt ålderdomliga ut, påminner starkt om de som sitter/satt i Routemaster tycker jag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 december 2009, 16:04:41 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4017.jpg)
Citat från: Viking skrivet 28 januari 2010, 10:47:44 AM
Sofforna ser ju väldigt ålderdomliga ut, påminner starkt om de som sitter/satt i Routemaster tycker jag.
Jag håller med om att sofforna ser väldigt ålderdomliga ut. I Sverige hade man vant sig vid Vogelsitze eller liknande. Serieleveranser av den här busstypen hade dessutom inte de här sofforna utan stolar av vanliga typer som brukade finnas i stadsbussar i Sverige
Jag undrar om detta är originalstolar för Orion/Ontario? Kanske alla Orion II/Ontario II för deras hemmamarknad brukade ha just den här inredningen?
Förmodligen är detta standard inredning på den första bussen vi fick...