(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H22ShFeb64.jpg)
H22 Capitol vid Söderhallen år 1964.
Mvh Gunnar
Oj, så fint! Och trådbusslingan är ännu intakt.
Tack för den!
/Hasse
Hej !
Torde väl vara H 21 ??, när byggdes H22:orna om till vanliga H 21 ??
Mvh Peter Ö
Citat från: Gunnar D skrivet 24 december 2009, 12:06:26 PM
H22 Capitol vid Söderhallen år 1964.
Mvh Gunnar
****
Sämre budbärare med julhälsning, än Capitol, finns ju ;)
Tackar&Bockar! :)
HJP
Citat från: Peter Öden skrivet 25 december 2009, 14:00:41 PM
Hej !
Torde väl vara H 21 ??, när byggdes H22:orna om till vanliga H 21 ??
Mvh Peter Ö
Detta är en H22 (syns på orgbilden) dvs innan ombyggnaden till H21 något år senare.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 26 december 2009, 13:13:34 PM
Detta är en H22 (syns på orgbilden) dvs innan ombyggnaden till H21 något år senare.
Mvh Gunnar
Trevligt med en Capitol med den äldre Metropolfronten :D
Vad skiljde när den byggdes om från H22 till H21?
Är det någon som kan något om denna buss:s historia. enl fotot är det capitol från 1955 (för högertrafik)
http://toolkitstatic.scania.com/millennium/archive/HIGH/5160-02.JPG
En C70/3 exporterades till Sydamerika. Efter uppförstoring av bilden ser man att det står "Demonstrationsbuss" på spanska i destskylten.
Bilden är rättvänd Regnr B66B grön skylt är rättvänd och då vågar jag nog påstå att bilden är rättvänd
Tack för svaret.
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 december 2009, 15:30:44 PM
En C70/3 exporterades till Sydamerika. Efter uppförstoring av bilden ser man att det står "Demonstrationsbuss" på spanska i destskylten.
Vilket land i Sydamerika var det som köpte denna Capitol?
Jodå, bilden är rättvänd. Men året bör ha varit 1958 enligt "Scania helbyggda bussar 1953-82". Chassinummer 93708. Ytterligare en original höger-Capitol fanns, export till Hamar, Norge
Troligen gick den till Brasilien eller Argentina. Scania blev ju väldigt stora i Sydamerika. En mängd Capitoler i halvfabrikatform såldes ju sedan dit, och karosserades lokalt för användning som bekväma långfärdsbussar!
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 december 2009, 15:42:32 PM
Jodå, bilden är rättvänd. Men året bör ha varit 1958 enligt "Scania helbyggda bussar 1953-82". Chassinummer 93708. Ytterligare en original höger-Capitol fanns, export till Hamar, Norge
Troligen gick den till Brasilien eller Argentina. Scania blev ju väldigt stora i Sydamerika. En mängd Capitoler i halvfabrikatform såldes ju sedan dit, och karosserades lokalt för användning som bekväma långfärdsbussar!
Har inte någon Capitol exporterats till Israel också?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 december 2009, 15:49:48 PM
Har inte någon Capitol exporterats till Israel också?
Jo, men det var C71 som exporterdes i 4 ex till Israel som s k "skalbussar". Det vill säga att Scania-Vabis bara byggde karosstommen. Bussarna torde alltså ha fått inhemsk kaross.
Sydamerika-bussen är för övrigt väldigt lik den Capitol som levererdes till CB Hallberg i Trollhättan, sedermera Trollhättans Trafik AB 15, i färgsättningen. Kanske inte är en slump eftersom denna hade chassinummer 93709 och Sydamerikabussen hade nummer 93708.
Jo, det såldes några sk "skalbyggen" till Israel. Det var väl ungefär som kompletta stommar som sedan gjordes klara på plats, som Staffan skriver.. Men bussarna till Sydamerika var inte att betrakta som helbyggen, det var i princip bara en komplett bakdel med drivlina och en framvagn förenade med tunna balkar. Ungefär på samma sätt som Scania idag levererar fram- o bakvagn för inbyggnad till utvalda karossörer.
Hur länge gick Hamar-bussen i trafik och vad hände med den sedan?
Mr H
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 december 2009, 15:58:51 PM
Men bussarna till Sydamerika var inte att betrakta som helbyggen, det var i princip bara en komplett bakdel med drivlina och en framvagn förenade med tunna balkar. Ungefär på samma sätt som Scania idag levererar fram- o bakvagn för inbyggnad till utvalda karossörer.
Hur förklaras då bilden?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 december 2009, 16:31:37 PM
Hur förklaras då bilden?
Detta var en demovagn och alltså den enda som levererades komplett. De som karosserades i Sydamerika fick ett helt annat, elegantare långfärdsbussutseende.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 december 2009, 14:54:57 PM
Trevligt med en Capitol med den äldre Metropolfronten :D
Vad skiljde när den byggdes om från H22 till H21?
H22 hade konduktörsbås som togs bort vid ombyggnad till H21 (som var utan sådant från leverans).
Mvh Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 26 december 2009, 16:10:30 PM
Hur länge gick Hamar-bussen i trafik och vad hände med den sedan?
Mr H
Det kanske någon av våra norska vänner har koll på?
Det verkar ju inte ha blivit någon större hit, eftersom den inte fick några efterföljare i Norge förrän CR76:orna kom.
Hamar-C70:n var utannonserad i Svensk Omnibustidning c:a 1967. Tanken var nog att hitta någon svensk köpare i samband med högertrafikens införande i Sverige år 1967. Såldes inte, utan rullade i Hamar några år till och gick till skrot sedan. Skulle vara kul om någon norsk bussvän kunde publicera en bild på Capitolen
här på Bussnack.
Har för mig att det någon gång visats bilder på de bussar i Sydamerika som var byggda på chassin från Capitoler. Bakpartiet skulle visst se ut som vanliga Capitoler, dvs även identiskt med Metropolbussarnas bakpartier. Finns det bild på någon av dessa?
Har för mig att det fanns bild på en sådan buss i en av de böckerna som handlar om Scania. Det stämmer att bussarna levererades med färdig bakdel, eftersom bl a motorns upphängning ingår där.
Hej !
En liten fundering bara kring de C 70 som kom till Sydamerika och
de "skalbussar" C 71, vad hade de för typ av växellåda ???
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 30 december 2009, 16:52:12 PM
Hej !
En liten fundering bara kring de C 70 som kom till Sydamerika och
de "skalbussar" C 71, vad hade de för typ av växellåda ???
Mvh Peter Ö
SCG GR94 Wilson 4-växlad. Alltså samma Pys-Wilson som i C70/3, dvs de C70 som levererades utanför SS-området.
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 december 2009, 00:59:31 AM
Har för mig att det fanns bild på en sådan buss i en av de böckerna som handlar om Scania. Det stämmer att bussarna levererades med färdig bakdel, eftersom bl a motorns upphängning ingår där.
Bilder av såväl skalbygget som den färdiga bussen har förekommit i Bussnack tidigare. Jag tog mig friheten att spara undan dessa med datum i mars 2006, men eftersom jag inte vet varifrån bilderna kommer (antagligen ursprungligen från Scania) kan jag inte publicera dem. Någon på detta forum är dock källan som lade ut dem.