En Capitol kommer med julhälsning

Startat av Gunnar D, 24 december 2009, 12:06:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 december 2009, 15:58:51 PM
Men bussarna till Sydamerika var  inte att betrakta som helbyggen, det var i princip bara en komplett bakdel med drivlina och en framvagn förenade med tunna balkar. Ungefär på samma sätt som Scania idag levererar fram- o bakvagn för inbyggnad till utvalda karossörer.

Hur förklaras då bilden?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 december 2009, 16:31:37 PM
Hur förklaras då bilden?


Detta var en demovagn och alltså den enda som levererades komplett. De som karosserades i Sydamerika fick ett helt annat, elegantare långfärdsbussutseende.

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 december 2009, 14:54:57 PM
Trevligt med en Capitol med den äldre Metropolfronten :D

Vad skiljde när den byggdes om från H22 till H21?

H22 hade konduktörsbås som togs bort vid ombyggnad till H21 (som var utan sådant från leverans).
Mvh Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 26 december 2009, 16:10:30 PM
Hur länge gick Hamar-bussen i trafik och vad hände med den sedan?

Mr H

Det kanske någon av våra norska vänner har koll på?
Det verkar ju inte ha blivit någon större hit, eftersom den inte fick några efterföljare i Norge förrän CR76:orna kom.

Svoca

Hamar-C70:n var utannonserad i Svensk Omnibustidning c:a 1967. Tanken var nog att hitta någon svensk köpare i samband med högertrafikens införande i Sverige år 1967. Såldes inte, utan rullade i Hamar några år till och gick till skrot sedan. Skulle vara kul om någon norsk bussvän kunde publicera en bild på Capitolen
här på Bussnack.

Niklas Bygdestam

Har för mig att det någon gång visats bilder på de bussar i Sydamerika som var byggda på chassin från Capitoler. Bakpartiet skulle visst se ut som vanliga Capitoler, dvs även identiskt med Metropolbussarnas bakpartier. Finns det bild på någon av dessa?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Har för mig att det fanns bild på en sådan buss i en av de böckerna som handlar om Scania. Det stämmer att bussarna levererades med färdig bakdel, eftersom bl a motorns upphängning ingår där.

Peter Öden

Hej !

En liten fundering bara kring de C 70 som kom till Sydamerika och
de "skalbussar" C 71, vad hade de för typ av växellåda ???

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 30 december 2009, 16:52:12 PM
Hej !

En liten fundering bara kring de C 70 som kom till Sydamerika och
de "skalbussar" C 71, vad hade de för typ av växellåda ???

Mvh Peter Ö

SCG GR94 Wilson 4-växlad. Alltså samma Pys-Wilson som i C70/3, dvs de C70 som levererades utanför SS-området.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 december 2009, 00:59:31 AM
Har för mig att det fanns bild på en sådan buss i en av de böckerna som handlar om Scania. Det stämmer att bussarna levererades med färdig bakdel, eftersom bl a motorns upphängning ingår där.

Bilder av såväl skalbygget som den färdiga bussen har förekommit i Bussnack tidigare. Jag tog mig friheten att spara undan dessa med datum i mars 2006, men eftersom jag inte vet varifrån bilderna kommer (antagligen ursprungligen från Scania) kan jag inte publicera dem. Någon på detta forum är dock källan som lade ut dem.