En kollega påstår att detta är lagligt... Har han rätt? Jag är tveksam... Vad säger ni? Och framförallt, vad säger lagen?
//Danne
Ja, någon lag som specificerar tomkörning har jag svårt att tänka mig att det finns,
så det gäller väl samma sak oavsett om man har folk i eller inte men jag skulle nog,
utan att veta säkert lägga min röst på att din kollega har rätt.
Så länge inte dörrarna skapar en olägenhet för nån annan trafikant så tror jag inte det är förbjudet
att köra med dem öppna.
Dörrarna ska nog vara stängda. En av våra förare blev stoppad av Farbror Blå efter att de sett BSBV 28 köra med öppen framdörr, även om den var tom.
bara en fråga från en okunnig inom bussarna vad är vittsen att köra med öppen dörr ?
är det pga värme eller vad ?
Jag kör gärna med öppen dörr om jag är tom på kortare lämpliga sträckor inom stan. Saknar du bra AC vid föraren (vilket är allt för vanligt) och det är en varm dag är det underbart skönt vinddrag att köra med öppen dörr. Har du stått still i solen länge och skall iväg är det skönt och vädra ut värmen lite. Men det gäller och ha tömt instrumentbrädan på papper m.m innan....... annars gör vinden det. Men en å andra sidan - det blir lättstädat! ;D ;D
En tanke bara. I de fall man kör med utåtgående dörr, finns det inte risk att man kör sönder denna om den är öppen vid färd? Eller är fästen osv konstruerade för att den ska klaras av att köras öppen?
Med dörr som ligger utanför bussen när den är öppen överskrider man ju maxbredden. Är väl ungefär lika tillåtet som att köra sin bil med en dörr uppkilad och öppen?
Då skulle farbror Blå se Malta, där kör 99% med öppen framdörr.
Eller London, där man körde UTAN dörrar!
Att en polis har stoppat någon någon gång för något betyder inte att det är förbjudet. Dock behöver man ju inte utmana ödet; jag skulle inte köra med öppen dörr och folk ombord!
Jag har sett att ngn chaufför har gjort det med bakdörren öppen i bollnäs, och då äre massa gymnasie/skolelever i bussen, Vad händer om ngn av dom skulle ramla/hoppa ut under färd, Jo dom skadar sig självklart, Men vad blir det för föraren? det har jag funderat på, äre skadestånd elr direkt spark?
Ja överskrider man inte maxbredd och dörren inte är nån fara för trafiken så är det inte olagligt. Jag kör också med öppen dörr på sommaren när jag kör tom.
Med folk i bussen skulle jag aldrig göra det.
Citat från: hissen12 skrivet 17 december 2009, 16:26:02 PM
Jag har sett att ngn chaufför har gjort det med bakdörren öppen i bollnäs, och då äre massa gymnasie/skolelever i bussen, Vad händer om ngn av dom skulle ramla/hoppa ut under färd, Jo dom skadar sig självklart, Men vad blir det för föraren? det har jag funderat på, äre skadestånd elr direkt spark?
Tja inte för att jag är jurist men vållande till personskada skulle nog inte vara helt omöjligt att föraren skulle bli åtalad för.
Jag har kört med öppna mittdörrar med folk i, dörrarna vägrade stängas 2 hållplatser innan ändhpl, så jag körde i gångfart med järnkoll inne i bussen och i högerspegeln.. Gäller ju att känna av situationen rätt mkt också..
Jag har hört att det är förbjudet i lag, men jag kan tyvärr inte hänvisa till några källor.
Köra med folk i bussen med öppna bakdörrar ska man ju inte göra ens i krypfart...
Öppen framdörr vid tomkörning är en annan sak men inte helt bra om man vill stänga dörren för då kan den bli sned...de tål inte så mycket när farten ökas...
Vad vi kommit fram till hittills angående att köra med öppen dörr är alltså:
* Många (alla?) gör det
* Få eller inga vill göra det med passagerare i bussen
* Någon har blivit stoppad men ej bötfälld
* Folk kan ramla ut om man gör det
* Någon har hört att det är olagligt (iaf om man har passagerare med sig)
;D
Ganska sunda svar för all del, men egentligen har vi inte kommit nå´n vart alls... ;)
//Danne
Rätt!
I vilken lag baserar Björn förbudet att ha öppen dörr när man kör, och i vilken samma lagtext står det att man då överskrider maxbredden?
Vilken lag refererade polismannen till när Svofs buss blev stoppad (för just dörren o inte för annat?).
Skulle vara väldigt intressant att läsa
Om du kör med en buss med öppen utanpåliggande dörr sticker den ju ut utanför profilen och maxbredden, så det säger ju sig självt att det knappast är lagligt. Skulle den t ex haka i en cyklist eller så, då blir det nog åtal för vårdslöshet i trafik.
Det går knappast att formulera enskilda lagar mot varje enskild dumhet som kan förekomma. Var och en begriper väl att ett fordon som är 260 brett blir bredare om man kör med öppen utanpåliggande dörr. Överskrider du maxbredden behövs det väl någon form av dispens.
Vet inte vilken lag polismannen åberopade, men vad jag förstått påpekade han att dörren ska vara stängd under färd. Några böter blev det inte, bara en tillsägelse.
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 december 2009, 08:48:59 AM
Vet inte vilken lag polismannen åberopade, men vad jag förstått påpekade han att dörren ska vara stängd under färd. Några böter blev det inte, bara en tillsägelse.
Som sagt: att en polisman har sagt något betyder inte att det är en regel. Att han inte skrev ut några böter är inte så konstigt eftersom det inte finns någon passande ordningsbot. Det närmaste man kommer är "Kört med för bred last" men det är svårt att hävda att den fast monterade dörren är last...
I det här fallet var det en inåtgående dörr som ej gick utanför bussens profil.
Polisen kollade väl bara att det inte fanns några passagerare i bussen och nöjde sig med det. Jag kan tänka mig att det skulle kunna rubriceras som "framkallande av fara" eller liknande om det varit pax ombord.
Jag har skickat en fråga till polisen om vad som gäller, samt vilket lagrum som isåfall åberopas. Få se om de har tid att svara...
Såhär:
1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).
Ja, men framkallande av fara, vårdslöshet i trafik och liknande är ingenting som polisen kan skriva ut böter för på plats, utan det måste gå den långa vägen och det är jobbigt och leder sannolikt ingenstans om ingen verklig fara varit för handen. Därför tar man till "onda ögat" i stället och försöker tilltala det sociala förnuftet hos föraren. Och det är säkert en bra idé, men då är det uppfostran och inte regeltillämpning man sysslar med!
Det är högst tveksamt om detta fall går att rubricera som vårdslöshet i trafik.
Om man läser i förarbeten och kommentarer till lagtexten så framgår det
att man måste ha vetskap om att det finns en risk att en olycka kan
inträffa - och att man ändå tar risken - för att kunna dömas.
Därmed måste åklagaren bevisa att 1) den öppna dörren utgör en risk för
att olycka ska inträffa, och 2) föraren var medveten om att den öppna
dörren kunde utgöra olycksrisk, men tog ändå risken.
Som bussförare bör man nog vara medveten om att en öppen dörr kan utgöra en olycksrisk.
Även om man är ensam i bussen kan man ju själv åka ur o klämmas ihjäl vid t ex en dikeskörning.
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 december 2009, 12:20:46 PM
Som bussförare bör man nog vara medveten om att en öppen dörr kan utgöra en olycksrisk.
Även om man är ensam i bussen kan man ju själv åka ur o klämmas ihjäl vid t ex en dikeskörning.
Ja, men då slipper man nog böterna ;D ;D
Ja, och sedan återföds man och blir bussförare i Mogadishu. Där slipper man såväl dörrar som fönster, samt får en massa små runda hål av olika kaliber i karossen och får ett skönt drag i bussen i hettan..., precis som man ville i förra livet 8) Farbror Blå slipper man också, men får dras med krigsherrarnas buckliga Toyotajeepar med vidhängande kille med stor t-shirt och spegelsolglasögon bakom en 12,5 mm kulspruta.
Mjaaa...nog bättre att köra med stängd dörr...
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 december 2009, 12:20:46 PM
Även om man är ensam i bussen kan man ju själv åka ur o klämmas ihjäl vid t ex en dikeskörning.
Om du har det som argument, varför får man då färdas i bilar utan tak?
Om man åker i en bil utan tak har man väl valt det själv, och har dessutom bälte på sig normalt. En buss är en arbetsplats, och har man dessutom passagerare förväntar de sig nog en trygg resa.
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 december 2009, 13:46:34 PM
Om man åker i en bil utan tak har man väl valt det själv, och har dessutom bälte på sig normalt. En buss är en arbetsplats, och har man dessutom passagerare förväntar de sig nog en trygg resa.
Mitt intresse av denna tråd ligger i tomkörning, det gör underverk för klimatet i bussen att kunna blåsa ur den rejält genom att köra med öppen framdörr en stund.
Om nu bussen är tom och jag har bälte på mig, vad gäller? Jag har väl förövrigt valt både jobbet och dörrens läge själv?
Även om det inte finns nån direkt lag att peka så är det ändå inte lämpligt att köra med öppen dörr... Har ett skräckexempel från Borås där en förare körde med öppen framdörr med fullsatt buss och till och med några som satt i dörrbrunnen.... Detta hände på 80-talet....
Citat från: RoTe skrivet 18 december 2009, 14:04:05 PM
Mitt intresse av denna tråd ligger i tomkörning, det gör underverk för klimatet i bussen att kunna blåsa ur den rejält genom att köra med öppen framdörr en stund.
Om nu bussen är tom och jag har bälte på mig, vad gäller? Jag har väl förövrigt valt både jobbet och dörrens läge själv?
Ja, det är vad vi hoppas få svar från polisen om. Vore kul att få Ordningsmaktens syn på saken.
Frågan är väl bara om man med lagens ögon ser med åtskillnad på en buss utan passagerare, och en dito med passagerare? Att det inte är OK att köra med öppna dörrar med folk ombord är vi väl ense om.
Men jag tror att dörrar ska vara stängda under färd, rent generellt. Men om man nu blir stoppad och bussen är tom, blir det kanske bara en tillsägelse istället för rapport till åklagaren.
Citat från: yngrot skrivet 18 december 2009, 14:43:33 PM
Även om det inte finns nån direkt lag att peka så är det ändå inte lämpligt att köra med öppen dörr... Har ett skräckexempel från Borås där en förare körde med öppen framdörr med fullsatt buss och till och med några som satt i dörrbrunnen.... Detta hände på 80-talet....
Det var närmast kutym att köra med öppen framdörr varma sommardagar i Borås på 1950- och 1960-talet. Det fanns en smart konstruktion i form av ett slags slang som nödtorftigt hindrade passagerarna att komma för nära öppningen. Normalt användes den för att stående inte skulle stå så långt fram att de skymde förarens sikt.
Med tanke på Stadsbussars disciplin skulle det inte förvåna mig om detta var sanktionerat av "Kungen" på Södra torget.
Den här typen av trådar, där ingen eller få sitter på fakta, tenderar att ta intressanta
vändningar! ;D
Trots att det tydligt framgår - både i rubrik och ursprungstext - att det handlar om
tomkörning, så snöar flera inlägg in på passagerar-relaterade frågor och exempel. Ytterligare
andra följer moralspåret i form av "man bör nog inte" och "jag skulle aldrig". Trevligt kanske, men
det var ju inte det tråden handlade om, utan vad man FÅR göra respektive INTE får
göra.
Vi kan nog konstatera att sannolikheten för att frågan blir löst här på forumet är ganska låg,
och därmed får vi invänta Forslunds korrespondens med myndigheten.
Förstår inte varför så många ska hålla på att tjata om att man inte ska köra med öppen dörr när man har passagerare.
Denna tråd handlade om TOMKÖRNING. Alltså man kör TOM. Endast föraren i bussen.
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 december 2009, 13:46:34 PM
Om man åker i en bil utan tak har man väl valt det själv, och har dessutom bälte på sig normalt. En buss är en arbetsplats, och har man dessutom passagerare förväntar de sig nog en trygg resa.
Men om jag kör med öppen dörr har jag ju valt det själv och jag har en förardörr som hjälper + att jag också kan ha bälte på mig.
Nu har jag inte energi nog att plocka upp luren men annars så svarar Polisens Tunggrupp effektivt och säkert på dylika frågor. Samma dag tom 8)
Citat från: lil-sis skrivet 18 december 2009, 21:01:56 PM
Nu har jag inte energi nog att plocka upp luren men annars så svarar Polisens Tunggrupp effektivt och säkert på dylika frågor. Samma dag tom 8)
Visst, men det är bättre med ett skriftligt svar som kan citeras här.
Med en dåres envishet upprepar jag att det inte är polisen som bestämmer reglerna. Därför kan polisens svar inte tillföra något nytt till diskussionen, såvida det inte finns någon mystisk bestämmelse som ingen av oss hittills tänkt på.
Däremot kan säkert polisen berätta en massa intressanta saker om vad de brukar stoppa folk för, och vad folk har blivit dömda för. Det kan ge en god fingervisning om vad man kan respektive inte kan göra utan att åka dit, men det är ju inte samma sak som vad man får respektive inte får göra.
Men även om det inte är polisen som bestämmer reglerna så polisen på plats i trafiken för att övervaka att vi följer dem.
Och borde ha rätt så bra koll på vad som gäller.
Citat från: lil-sis skrivet 19 december 2009, 16:58:18 PM
Men även om det inte är polisen som bestämmer reglerna så polisen på plats i trafiken för att övervaka att vi följer dem.
Och borde ha rätt så bra koll på vad som gäller.
Javisst, det är ju det jag säger i andra stycket i mitt senaste inlägg. Jag är inte så rädd för att polisen ska påstå något som är felaktigt (även om det händer att de gör det) utan snarare för att någon ska ta det på för stort allvar. "Jag har frågat polisen och de sa att det var okej" låter inte bra i en noggrann människas öron...
Ska vi då avvakta med vidare spekulationer tills vi hört/sett vad Farbror Blå har att säga i frågan?
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 december 2009, 18:01:08 PM
Ska vi då avvakta med vidare spekulationer tills vi hört/sett vad Farbror Blå har att säga i frågan?
Det kan ju vara onödigt att spekulera kring VAD polisen kommer att säga, om det nu kan väntas ett svar inom kort. Däremot är det nog rimligt att spekulera kring hur mycket vi behöver anpassa oss till vad polisen säger, eftersom det ändå inte kommer att framgå av deras svar.
Tja, det kan ju vara smart att diskret dra igen den vid tomning ev öppna framdörren om man ser att det är en Farbror Blå-kontroll längre fram? Eller om man råkar komma upp i höjd med en bil från nämnda myndighet? Annars ser man ju faktiskt inte särskilt mycket av ordningsmakten, så frågan har ju egentligen ingen större betydelse rent praktiskt..
Svar har inkommit från Ordningsmakten. Kan ju printas ut o medföras vid ev diskussion med nitiska polismän. Har dock ställt några kompletterande frågor.
Citat:
Hej Björn!
Vi har slagit ihop våra hjärnor, men kan egentligen inte hitta någon lagparagraf som skulle kunna vara tillämplig.
Det finns ju bilar som redan från början saknar dörrar och en bussdörr är inte någon bärande konstruktion.
Om man tar bort en dörr eller flera är det en brist som vi kan anmärka på, men inget lagbrott. Just en dörr som saknas finns inte som brist, men däremot om den riskerar att lossna eller ej går att öppna.
Passagerare eller ej har egentligen ingen betydelse eftersom de skall var bältade och normalt inte kan ramla ut. Man skulle kunna tänka sig att rapportera om bussen är fullsatt och vissa passagerare sitter på platser utan bälte.
Sedan har vi reglerna om buss i linjetrafik inom tättbebyggt område, där kravet om användande av bilbälte inte finns för passagerare.
Vad jag förstår har vi inte ställts inför situationen ännu.
Om det skulle inträffa och en nitisk polis rapporter det hela är det upp till en förundersökningsledare eller sedermera en åklagare att pröva om det är brottsligt.
Tycker åklagaren detta blir det ett avgörande i en tingsrätt.
Det är så det går till i rättspraxis.
Hans Bohlin
Polisinspektör
Polismyndigheten i Stockholms län
Operativa avdelningen
Trafikpolisens
Informationscentralen
106 75 STOCKHOLM
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 december 2009, 13:16:01 PM
Svar har inkommit från Ordningsmakten. Kan ju printas ut o medföras vid ev diskussion med nitiska polismän. Har dock ställt några kompletterande frågor.
Citat:
Hej Björn!
Vi har slagit ihop våra hjärnor, men kan egentligen inte hitta någon lagparagraf som skulle kunna vara tillämplig.
Det finns ju bilar som redan från början saknar dörrar och en bussdörr är inte någon bärande konstruktion.
Om man tar bort en dörr eller flera är det en brist som vi kan anmärka på, men inget lagbrott. Just en dörr som saknas finns inte som brist, men däremot om den riskerar att lossna eller ej går att öppna.
Passagerare eller ej har egentligen ingen betydelse eftersom de skall var bältade och normalt inte kan ramla ut. Man skulle kunna tänka sig att rapportera om bussen är fullsatt och vissa passagerare sitter på platser utan bälte.
Sedan har vi reglerna om buss i linjetrafik inom tättbebyggt område, där kravet om användande av bilbälte inte finns för passagerare.
Vad jag förstår har vi inte ställts inför situationen ännu.
Om det skulle inträffa och en nitisk polis rapporter det hela är det upp till en förundersökningsledare eller sedermera en åklagare att pröva om det är brottsligt.
Tycker åklagaren detta blir det ett avgörande i en tingsrätt.
Det är så det går till i rättspraxis.
Hans Bohlin
Polisinspektör
Polismyndigheten i Stockholms län
Operativa avdelningen
Trafikpolisens
Informationscentralen
106 75 STOCKHOLM
Strålande! Då kan vi anse den här tråden avslutad! Ett utmärkt och utförligt svar från Polisen! Bra jobbat Björn!
//Danne
Härligt!