Hur mycket ligger hästkraftantalet på för de personbilsmotorer som ligger på 2,7-3 liter?
svårt att säga generellt.. turbo eller sugmotor? förgasare eller insprutning?
Min 3,7-liters ligger på så lite som 145 hk original, men går upp till en bra bit över 200 bara med bättre kammar och en extra förgasare
Det är oerhört svårt att säga. Det beror på biltillverkaren.
Min 3Liters V6 ligger på 226hk.
Ur en sugmotor kan man få ut ca 125Nm per liter slagvolym.
125 * 3 = 375Nm och vid 7024rpm har man lika mycket Hk som Nm.
Men som sagt det beror helt på vad biltillverkaren har gjort med motorn.
Japp det är svårt en B30 3 liters rak 6a i en Volvo C303 (nyare Valpen ) låg väll på kring 115HK medans B30n i Volvo 164 låg väll på kring 130HK sen har vi ju alla sportbilar som tar ut rätt många 100 HK Grup B Rallybilarna hade bara runt 2Liters Motorvolym men tog ut mellan 500 och 800HK
PRV-motorn (Peugeot-Renault-Volvo) som kallades B27, B28 och B280 av Volvo hittar jag tyvärr inga effektuppgifter om just nu. Den satt iaf i Volvo 260 och 760, men även i ett flertal andra bilar, t.ex. den berömda De Lorean DMC-12.
Bensinkrisen i början av 1970-talet ledde till efterföljande skatter för motorer större än 2,8 liter, vilket är orsaken till att många europeiska biltillverkare hade V6:or på just 2,8 liter som sina största motorer.
Hittade här där man kan läsa om PRVn
http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine
Citat från: bm1113 skrivet 13 december 2009, 02:24:55 AM
Hittade här där man kan läsa om PRVn
http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine
Det där var intressant Alexander, det står att motorn gick att få i Volvo 242 GLT/6, hur ovanlig måste inte den kombinationen vara? Har aldrig hört talans om det tidigare, däremot att den fanns i Volvo 244/6 är väl mer vanligt för en sån har jag ägt själv för en massa år sen.
Citat från: bm1113 skrivet 13 december 2009, 02:08:49 AM
Japp det är svårt en B30 3 liters rak 6a i en Volvo C303 (nyare Valpen ) låg väll på kring 115HK medans B30n i Volvo 164 låg väll på kring 130HK sen har vi ju alla sportbilar som tar ut rätt många 100 HK Grup B Rallybilarna hade bara runt 2Liters Motorvolym men tog ut mellan 500 och 800HK
Jag hade en 164 E en gång i tiden. Den hade en direktinsprutad variant av samma 6:a, B30 E, där man tog ut 160 hk DIN. Enda Volvon jag saknar...
direktinsprut har bara volvodeislar
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 december 2009, 10:47:46 AM
Jag hade en 164 E en gång i tiden. Den hade en direktinsprutad variant av samma 6:a, B30 E, där man tog ut 160 hk DIN. Enda Volvon jag saknar...
Lite OT men ändå. Nångång på mitten av 90-talet stod det en sån hos en bilhandlare, några kompisar var sugen på den och åkte dit för att provköra den, när de kom tillbaka frågade bilhandlarn vad de tyckte.
- Visst rörde den på sig sa handlarn.
- Det enda som rörde sig var ju tankmätaren sa ena kompisen.
- Stick härifrån ungj***ar.
;D
Citat från: michael k skrivet 13 december 2009, 11:20:10 AM
direktinsprut har bara volvodeislar
Volvo hade bensinmotorer med elektroniskt styrd insprutning redan år -71. De hette B20E och B30E.
Bensinen sprutades in via insprutare.
Citat från: Jobergg skrivet 13 december 2009, 11:27:36 AM
Lite OT men ändå. Nångång på mitten av 90-talet stod det en sån hos en bilhandlare, några kompisar var sugen på den och åkte dit för att provköra den, när de kom tillbaka frågade bilhandlarn vad de tyckte.
- Visst rörde den på sig sa handlarn.
- Det enda som rörde sig var ju tankmätaren sa ena kompisen.
- Stick härifrån ungj***ar.
;D
Ja, på 90-talet var väl de som fanns kvar ganska slutkörda. Jag köpte en redan -77 och då var den fortfarande ganska "ny" och osliten. Gick som ett troll jämfört med de då förekommande bilarna.
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 december 2009, 11:58:46 AM
Volvo hade bensinmotorer med elektroniskt styrd insprutning redan år -71. De hette B20E och B30E.
Bensinen sprutades in via insprutare.
Det är skillnad på Insprutning och direkt-Insprutning.
Det senare används mest på dieslar men även på många nyare bensinare, där sitter insprutarens "topp" inne i förbränningsrummet. På så vis kan man styra exakt hur bränslet fördelas och då få en effektivare förbränning, dock har dessa motorer generellt problem med sotbildning då dessa går lite kallare än en traditionell insprutnings motor.
Citat från: pierrew skrivet 13 december 2009, 12:51:44 PM
Det är skillnad på Insprutning och direkt-Insprutning.
Det senare används mest på dieslar men även på många nyare bensinare, där sitter insprutarens "topp" inne i förbränningsrummet. På så vis kan man styra exakt hur bränslet fördelas och då få en effektivare förbränning, dock har dessa motorer generellt problem med sotbildning då dessa går lite kallare än en traditionell insprutnings motor.
Ja, nu menade jag inte direktinsprut a la dieselmotorer, utan mera att varje cylinder hade sin egen individuellt styrda insprutare, till skillnad från t ex GM:s system där en insprutare på insuget förser samtliga cylindrar med soppa.
nu har väl alla tillvärkare(nästan) ett sådant sniksystem med bara en insprutare
jag hade en golf 88 med ett sådant sprutt
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2009, 19:48:57 PM
Japp, fram till 1973, Bosch D-Jetronic, 1974 års modell fick det då helt nya mekaniska systemet Bosch K-Jetronic
Jag hade en 740 från 1988 med B230E, dvs den mekaniska motorn utan kat. I den var det K-Jetronik. Mycket jobb med den om den började gå dåligt, då man inte visste vad det var som behövdes bytas. Nu har Yujin köpt den efter jag la ner runt 5000 kr på den för att den var svårtstartad. Efter han köpte den så kom jag på att ägaren sa att den hade nerställt CO. Efter jag ställde upp den så gick den som en klocka, och nu vill ja köpa tillbaka den. Men Yujin går inte med på det. haha. Hur som helst. Det jag ville säga att jag hellre skulle äga en B230E än en B230F, Då den är mer lättmeckad F motorn men är mycket segare trots att den bara har runt 15 hk mindre än E motorn.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2009, 19:47:34 PM
Det skulle jag vilja hävda inte är sant ;), PRV motorn fanns aldrig monterad i någon 242:a eller 244:s utan i 262, 264 eller 265 med undantag för specialbyggen.
Jo den fanns att få från fabrik, jag har själv haft en 244 GLT/6, även på den där klisterlappen i motorrummet som upplyser om tändning och ventilspel mm stod det B27, även om den senare byttes mot en B28 efter ett ras.
1980.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2009, 20:26:33 PM
Ok!
Det var i glappet innan Turbon kom, för den kombinationen kan inte ha funnits många år, var 1980 kanske enda året?
244/6 verkar bara ha funnits 1980-81.
Det står lite info om motoralternativen i de olika modellerna här:
http://members.fortunecity.com/bellin/id26.htm (http://members.fortunecity.com/bellin/id26.htm)
turbo ja
har det funnits något mer felkonstruerat insugningsrör en det till de första turbo 240:ina
jag bytte till ett sådant som satt på 740 och fick en helt annan bil
jag är också skeptisk till originalkammarna
kg:s turbokamm gör ju en del
jag tror inte volvo har ägnat spesielt mycket tid på denna motor öht
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2009, 20:25:15 PM
B230E resp F har ju olika "Jetronic" system, F motorn har LH-Jetronic 2,2 resp 2,4
Jag hade en 745:a med LH 2,4 som gick problemfritt i 58 t mil och bilen rullar fortfarande och lär ha passerat 70 t mil idag, mkt snålare än B230E var den också
Jo precis. Att 230E inte var snål, märkte jag ;). Men tyckte endå att E motorn kändes stabilare och rappare. ( har haft både F, E). Min E hade rullat 21 t mil och F runt 42 t mil, men ett svagt ventiltick ;D
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 december 2009, 12:11:39 PM
Hur mycket ligger hästkraftantalet på för de personbilsmotorer som ligger på 2,7-3 liter?
BMW M3 E36 med 3,0-litersmotorn med 286 hk.
Volvo V90, 3-literssexa om 204 hk
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2009, 19:52:21 PM
Mitshubishi:s GDI motorer var väl först med detta system?
Mercedes var några år före, 1954 hade "Måsvingen" direktinsprutning. (Ja injektorn satt rätt in i förbräningsrummet)
Såg ut som på gamla dieslar med radpump och bränslerör till spridarna.
Motorn i våran ena bil är mer än dubbelt så stor mot vad det gäller i frågan, med den är bara på 173hk. :-\