På väg hem från Norra Bantorget valde jag uppenbarligen att ta T-banan till Farsta för att där byta till linje 835
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3625.jpg)
som tog mig till Handen
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3626.jpg)
där jag fick byte till linje 837. Dock inte den som fastnade på bilden.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3627.jpg)
Mumma, H1..
Underbart. Linje 835 var tillsammans med 848 min barndomslinje på den halvan som var ute i Tungelsta.
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 08 december 2009, 18:41:28 PM
Underbart. Linje 835 var tillsammans med 848 min barndomslinje på den halvan som var ute i Tungelsta.
// Niclas
Ja, 835 var ju en mycket lång linje på den tiden. Från Farsta centrum via Trångsund, Handenterminalen, Västerhaninge station till Tungelsta. När jag flyttade till Jordbro 1974 var det linje 840 som gick från Jordbro till Farsta, och den hade då kort innan börjat göra det. Från början gick 840 Brandbergen-Farsta C, men den linjen flyttades till Jordbro när Brandbergen fick direktbussar till stan. Var det i samband med att 810-an infördes Jordbro-Skanstull 1981 som linje 835 Tungelsta-Farsta C kom till?
Före 1981 var i alla fall 840 ett bra alternativ om pendeltågen krånglade. Eftersom jag åkte från ändstationen var det inga problem att få plats i bussen men det gällde ju att kolla på radion om pendeltågen gick som de skulle. Vid ett tillfälle åkte jag med en extrabuss som bara skulle gå till Handen, men jag berättade att det var stopp i pendeltågstrafiken och frågade föraren om han möjligen kunde fortsätta till Farsta.
- Visst, svarade han, det fixar jag.
Varefter han kontaktade trafikledningen som tyckte det var en bra idé att vi fortsatte. Så där satt vi cirka 15 personer mellan Handen och Farsta i en förstärkningsbuss - en gammal Södertörns-CF för övrigt - medan alla andra fick trängas i överfulla bussar. Trots skyltning och personlig raggning vid hållplatserna fick han inte ihop fler.
som tog mig till Handen
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3626.jpg)
Tack för den bilden, Staffan! Ytterliggare en pusselbit på plats... Det förekom olika målning baktill på ommålade H1:or (samt tidiga H3:or och eventuellt på de tre H58:or som blev ommålade) och jag försöker lite fåfängt att kartlägga dessa...
Felaktigheten i lackering var att en del vagnar, åtminstone 24st, endast var vitmålade runt skyltskåp men ej bakrutan.
Föreningen för värdelöst vetande... ;)
Tilläggas kan också att akterbilder på ommålade H20 (van Hool) är av intresse då denna fellackering även förekom på den vagntypen.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 december 2009, 10:51:43 AM
som tog mig till Handen
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3626.jpg)
Tack för den bilden, Staffan! Ytterliggare en pusselbit på plats... Det förekom olika målning baktill på ommålade H1:or (samt tidiga H3:or och eventuellt på de tre H58:or som blev ommålade) och jag försöker lite fåfängt att kartlägga dessa...
Felaktigheten i lackering var att en del vagnar, åtminstone 24st, endast var vitmålade runt skyltskåp men ej bakrutan.
Föreningen för värdelöst vetande... ;)
Tilläggas kan också att akterbilder på ommålade H20 (van Hool) är av intresse då denna fellackering även förekom på den vagntypen.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H57_5044_Akersberga_stn_1992.jpg)
Tack för fina bilder, Staffan. Jag hittade en bild i arkivet på en omlackerad H20. Vid fototillfället var den stationerad i Åkersberga och tillhörde den dåvarande SL-gruppen SL Åkersberga/Vaxholm. Bredvid står en av Åkersbergas Volvo B58/Wiima led, littera H57.
Trevligt, Micke! :)
Just denna kände jag till men tackar ändå för hjälpen. Just H20 har jag bara fem frågetecken på:
5361, 5363, 5378, 5379 och 5380...
Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 december 2009, 16:06:31 PM
Trevligt, Micke! :)
Just denna kände jag till men tackar ändå för hjälpen. Just H20 har jag bara fem frågetecken på:
5361, 5363, 5378, 5379 och 5380...
Jag hittade fler akterbilder på H20-vagnar i samlingen, men dessvärre ingen av de du efterfrågar. Jag vet att jag någonstans har en akterbild på 5361 i den nyare designen, men lägger ut den när/om jag hittar den. Denna bild togs vid Handenterminalen 1992 eller 1993.