Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2009, 16:14:49 PM

Titel: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2009, 16:14:49 PM
Fortsätter med bildvisningen från Norra Bantorget i maj 1987.

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3614.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3615.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3616.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3617.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3618.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3619.jpg)



Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Tomas Lundqvist skrivet 06 december 2009, 17:55:54 PM
Wiima-bussarna ser misstänkt Kutter-lika ut. Västersels Biltrafik körde Kutter under 80-talet, dels en fd Uppsalabuss (B58) som köptes begagnad senare två nya under 80-talet. Minns inte så mycket av hur de såg ut, men att de rymde betydligt många fler passagerare än de flesta andra bussar!
Läste någonstans att Kutter köptes upp av, tror jag, Wiima. Vilket sedermera blev Carrus tillsammans med Ajokki. Stämmer det?
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2009, 18:01:32 PM
Citat från: Tomas Lundqvist skrivet 06 december 2009, 17:55:54 PM
Wiima-bussarna ser misstänkt Kutter-lika ut. Västersels Biltrafik körde Kutter under 80-talet, dels en fd Uppsalabuss (B58) som köptes begagnad senare två nya under 80-talet. Minns inte så mycket av hur de såg ut, men att de rymde betydligt många fler passagerare än de flesta andra bussar!
Läste någonstans att Kutter köptes upp av, tror jag, Wiima. Vilket sedermera blev Carrus tillsammans med Ajokki. Stämmer det?

Finska bussar hade en viss likhet oavsett tillverkare.
Kutter lades ned i samband med att Carrus bildades genom en sammanslagning av Ajokki, Deltaplan, Wiima, Erikoiskori och Kiitokori. Det senare köptes sedan tillbaka och Erikoiskori upphörde med busstillverknigen 1991.
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Tomas Lundqvist skrivet 06 december 2009, 21:24:23 PM
Så även Wiima tillverkade alltså sådana här "gigantiska" bussar? Har fått för mig att det var något som var speciellt för Kutter. Eller är det kameran som ljuger?
Ursäkta lite dumma frågor, men om man inte frågar så får man heller aldrig veta!  ;)
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2009, 22:23:19 PM
Citat från: Tomas Lundqvist skrivet 06 december 2009, 21:24:23 PM
Så även Wiima tillverkade alltså sådana här "gigantiska" bussar? Har fått för mig att det var något som var speciellt för Kutter. Eller är det kameran som ljuger?
Ursäkta lite dumma frågor, men om man inte frågar så får man heller aldrig veta!  ;)

Wiima, Ajokki och Deltaplan byggde på boggi-chassin liksom Kutter.
Den här Wiima-bussen var 14,3 meter lång så kameran ljuger nog inte särskilt mycket.
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Ersa skrivet 06 december 2009, 22:37:40 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2009, 16:14:49 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3616.jpg)

874 = något linjenummer för SJ:s veckoslutstrafik?
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2009, 22:47:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 december 2009, 22:37:40 PM
874 = något linjenummer för SJ:s veckoslutstrafik?

Jo, det stämmer.
Lasse Ödlund kan mera om det här. Kanske rentav det var han som körde bussen.
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 06 december 2009, 22:55:53 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2009, 22:47:24 PM
Jo, det stämmer.
Lasse Ödlund kan mera om det här. Kanske rentav det var han som körde bussen.


Se även detta urgamla inlägg:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5044.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5044.0)
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2009, 22:58:27 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 06 december 2009, 22:55:53 PM
Se även detta urgamla inlägg:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5044.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5044.0)

Fast Lasse Ö nämner inget där om att 276 användes. Glömska eller lyckades jag fånga något unikt?
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Danne B. skrivet 07 december 2009, 00:11:00 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2009, 16:14:49 PM
Fortsätter med bildvisningen från Norra Bantorget i maj 1987.

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3615.jpg)

Vilket överhäng! :o Kul att köra seightseeing i stan med den! ;)

//Danne
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 07 december 2009, 00:16:58 AM
Av vilken årsmodell är MSH 949?

/Peter
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2009, 08:24:43 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 07 december 2009, 00:16:58 AM
Av vilken årsmodell är MSH 949?

/Peter

Kollade i Svensk Busshistoria och såg då att bussen registrerades 1987-03-30. Den var alltså så gott som ny när bilden togs.
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Ersa skrivet 07 december 2009, 10:10:29 AM
Citat från: Danne B. skrivet 07 december 2009, 00:11:00 AM
Vilket överhäng! :o Kul att köra seightseeing i stan med den! ;)

Det får mig att fundera på två saker: När kom 12-metersregeln till Stockholm, och när utökades den till 13,99 med vridbar boggi?
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2009, 10:17:40 AM
Citat från: Danne B. skrivet 07 december 2009, 00:11:00 AM
Vilket överhäng! :o Kul att köra seightseeing i stan med den! ;)

//Danne

Men det användes den nog aldrig till. Hade annars varit kul att se den ta sig ut från Fjällgatan på Katarinavägen.
Som framgår av bilden gick den som veckoslutsbuss för Svenska Buss och den gick på gator där längden inte var begränsad till 12 meter.
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 07 december 2009, 10:34:02 AM
Citat från: Ersa skrivet 07 december 2009, 10:10:29 AM
Det får mig att fundera på två saker: När kom 12-metersregeln till Stockholm, och när utökades den till 13,99 med vridbar boggi?

14m gränsen kom väl till när parkeringen vid Norra Ban försvann.
Bussarna blev då hänvisade till Barnhusbron och för att komma dit/därifrån så ändrades
reglerna, vilket år det var minns jag inte.
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Danne B. skrivet 07 december 2009, 13:02:14 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2009, 10:17:40 AM
Men det användes den nog aldrig till. Hade annars varit kul att se den ta sig ut från Fjällgatan på Katarinavägen.

Jo, var väl ungefär just den vägen jag hade i åtanke! Eller svänga vänster upp på Slottsbacken från Skeppsbron när det står fullt med personbilar i högerfilen... ;D

//Danne
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: yngrot skrivet 07 december 2009, 17:32:42 PM
Citat från: Danne B. skrivet 07 december 2009, 00:11:00 AM
Vilket överhäng! :o Kul att köra seightseeing i stan med den! ;)

//Danne


Var inte denna en av de första med boggie ??
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2009, 17:47:22 PM
Citat från: yngrot skrivet 07 december 2009, 17:32:42 PM

Var inte denna en av de första med boggie ??

Inte alls. Svensk Busshistoria förtecknar över 200 boggibussar bara på Volvo B10M-70 som är äldre än denna.
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: yngrot skrivet 07 december 2009, 20:38:17 PM
Men jag har för mig att Thygessons var bland de första som köpte boggie...
Titel: SV: Norra Bantorget i maj 1987, del 2 (av 3)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2009, 21:01:38 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 december 2009, 20:40:35 PM
Ja tillsammans med Diligensen, Linjebuss och Norrlandskustens Tf, Volvo B58.

Enligt SBH köpte Thygessons sin första boggibuss 1978, en Volvo B58-70B med Wiima-kaross. Nästa blev en B10M-70B 1981 också den med Wiima-kaross. Bussen på min bild torde vara deras tredje boggibuss.