Kommer i förfrågningsunderlaget från Länstrafiken Västerbotten gällande trafiken kallad "Norrlandskusten", och där står det att "Beslut om entreprenör kommer att tas senast under oktober 2009. Valet av entreprenör kommer att ske utifrån det ekonomiskt mest fördelaktiga förhandlingsresultatet med ett antal betygsatta utvärderingskriterier."
http://www.tabussen.nu/files/OmSOXB74.pdf (http://www.tabussen.nu/files/OmSOXB74.pdf)
Med tanke på att trafikstart är om bara ett halvår ungefär, någon som vet när beslut kommer, även om nu alla säger att Veolia har fått förlängt 14 månader, vilket Nobina och Busspoolen säger.
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 03 december 2009, 17:22:31 PM
Kommer i förfrågningsunderlaget från Länstrafiken Västerbotten gällande trafiken kallad "Norrlandskusten", och där står det att "Beslut om entreprenör kommer att tas senast under oktober 2009. Valet av entreprenör kommer att ske utifrån det ekonomiskt mest fördelaktiga förhandlingsresultatet med ett antal betygsatta utvärderingskriterier."
http://www.tabussen.nu/files/OmSOXB74.pdf (http://www.tabussen.nu/files/OmSOXB74.pdf)
Med tanke på att trafikstart är om bara ett halvår ungefär, någon som vet när beslut kommer, även om nu alla säger att Veolia har fått förlängt 14 månader, vilket Nobina och Busspoolen säger.
Det är det gamla underlaget som du bifogat.
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 03 december 2009, 17:30:12 PM
Det är det gamla underlaget som du bifogat.
Det är det som fanns i tidningen med, hur ser det nya ut då?
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 03 december 2009, 18:39:03 PM
Det är det som fanns i tidningen med, hur ser det nya ut då?
Söder om Umeå = Veolia förlängt till aug 2011
Norr om Umeå = trafikstart 13/12 2010, upphandling klar ~början av 2010
			
 
			
			
				Citat från: Greger Larsson skrivet 03 december 2009, 20:48:55 PM
Söder om Umeå = Veolia förlängt till aug 2011
Norr om Umeå = trafikstart 13/12 2010, upphandling klar ~början av 2010
Spontant ser det ut som att resenärerna skulle kunna tvingas att byta buss i Umeå, men man räknar väl med att Norrlandskusten söder om Umeå blir onödig när järnvägen öppnar?
Anders
			
 
			
			
				Citat från: Anders Noren skrivet 03 december 2009, 21:37:16 PM
Spontant ser det ut som att resenärerna skulle kunna tvingas att byta buss i Umeå, men man räknar väl med att Norrlandskusten söder om Umeå blir onödig när järnvägen öppnar?
Anders
100 kommer inte att köra. hur det blir med 10 vet väl ingen just nu.
			
 
			
			
				Det som är mest spännande här är vilken vagntyp som kommer att rulla. Söder om Uå blir det väl Veolias DD. DD har varit ? när det gäller trafik i starka vindar. Sänkt hastighet med förseningar som följd
			
			
			
				Citat från: Jan skrivet 03 december 2009, 22:06:46 PM
100 kommer inte att köra. hur det blir med 10 vet väl ingen just nu.
Tror att Anders kanske menar åttamånadersperioden från 13/12 2010 då det ju kan bli en "avklippt" linje 100 i Umeå vid entreprenörsbyte på norra delen. Därefter lär väl långväga resenärer i alla fall välja tåget söder om Umeå fastän det medför byte där för genomgångsresenärer.
			
 
			
			
				Ja vi får då hoppas att de blir nå nya bussar för man börjar ju lessna på dom som är nu och hur många 100 000 mil har de gått :D
			
			
			
				Citat från: Greger Larsson skrivet 03 december 2009, 22:18:35 PM
Tror att Anders kanske menar åttamånadersperioden från 13/12 2010 då det ju kan bli en "avklippt" linje 100 i Umeå vid entreprenörsbyte på norra delen. Därefter lär väl långväga resenärer i alla fall välja tåget söder om Umeå fastän det medför byte där för genomgångsresenärer.
Ja, för många blir det väl i praktiken så att bytet mellan tåg och buss flyttas från Sundsvall till Umeå. Och skulle det oturligtvis bli så att det blir två byten så kommer restiden ändå att kortas rejält med tåget.
Anders
			
 
			
			
				När tågen rullar Sundsvall - Umeå så ersätter det Linje 100 men Linje 10 kommer att rulla Sundsvall - Umeå, så då får man redan ungefär 9 månader tidigare vänja sig vid ett byte i Umeå. Har hört att de blir nya bussar, men inga dubbeldäckare och det logiska är väl att de dubbeldäckare som finns idag fortsätter de 14 månader som det behövs Umeå - Sundsvall.
			
			
			
				Citat från: Jan skrivet 03 december 2009, 22:10:02 PM
Det som är mest spännande här är vilken vagntyp som kommer att rulla. Söder om Uå blir det väl Veolias DD. DD har varit ? när det gäller trafik i starka vindar. Sänkt hastighet med förseningar som följd
Dubbeldäckarna har ju inte varit alltför populära bland förare och trafikutövare, särskilt i starka vindar. Men i Lycksele gillar man ju vagntypen så mycket att man även lyckats få in den på norra 45:an och 63:an. På södra 45:an samt linje 40 som Länstrafiken i Jämtland upphandlar finns ju inga dubbeldäckarkrav.
Var det inte en åkare hos Busspoolen som köpte en lågentrébuss med godssläp för att kunna uppfylla Länstrafiken Västerbottens krav på godsrum och lågentré, men ändå slippa köpa en dubbeldäckare? Så släp även på "kusten" kanske vore nåt? ;D
			
 
			
			
				Swebus, eller Nobina körde ju ledbuss med stort godsutrymme tidigare på E4:an, så de borde dom kunna köra med nu också. Jo, herr och fru Eriksson i Lycksele älskar dubbeldäckare så mycket att man förmodligen tar bilen om man skall till Umeå.
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 04 december 2009, 16:57:58 PM
Swebus, eller Nobina körde ju ledbuss med stort godsutrymme tidigare på E4:an, så de borde dom kunna köra med nu också.
Dessa tillverkas inte längre. Då Volvo dessutom helt slutat att tillverka mittmotorbussar kan du inte ens köpa en vanlig B12M och bygga till en led och ett "släp" på den.
			
 
			
			
				Alltså Volvo slutat med 9700 med? Vem tror ni kommer få tillverka de nya bussarna, dvs vad finns de för alternativ?
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 04 december 2009, 17:04:15 PM
Alltså Volvo slutat med 9700 med? Vem tror ni kommer få tillverka de nya bussarna, dvs vad finns de för alternativ?
9700 finns, men bara med bakmotor. Det är tveksamt om det ens går att göra godsbussar av dem. Godsledbussar är nog rätt omöjligt iaf.
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 04 december 2009, 17:06:20 PM
9700 finns, men bara med bakmotor. Det är tveksamt om det ens går att göra godsbussar av dem. Godsledbussar är nog rätt omöjligt iaf.
Det borde kunna göra godsbussar på 9700 med bakmotor. Scania har detta se Helmarkarna till Harads.
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 05 december 2009, 17:31:12 PM
Det borde kunna göra godsbussar på 9700 med bakmotor. Scania har detta se Helmarkarna till Hardas.
Finns de nån bild på dessa Helmarkar?
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 05 december 2009, 17:42:02 PM
Finns de nån bild på dessa Helmarkar?
En sådan här till exempel. 
(http://www.savenfjord.nu/bergdahl_36.JPG)
			
 
			
			
				Nä, ingen sån som Nobina har på Blå Vägen. Jättekall å tar lång tid att få dom varma på övre planet å sedan sliten, fast dom är ju 10år gamla... 
			
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 december 2009, 17:48:14 PM
En sådan här till exempel. 
(http://www.savenfjord.nu/bergdahl_36.JPG)
nej ingen DD utan vanlig 1 planare. Bilder finns på Helmarks hemsida bygge 616 eller 617
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 05 december 2009, 22:03:23 PM
nej ingen DD utan vanlig 1 planare. Bilder finns på Helmarks hemsida bygge 616 eller 617
Jaså, en sådan här: 
(http://www.savenfjord.nu/helmark.JPG)
Bussägaren Sune Larsson i Harads syns i egen hög person till höger i bilden. 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 december 2009, 22:10:25 PM
Jaså, en sådan här: 
(http://www.savenfjord.nu/helmark.JPG)
Bussägaren Sune Larsson i Harads syns i egen hög person till höger i bilden. 
Den var snygg, hur många sittplatser?
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 05 december 2009, 22:23:07 PM
Den var snygg, hur många sittplatser?
Kan bara hålla med! Den tar 47 glada resande... /Fredde
			
 
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 05 december 2009, 22:27:02 PM
Kan bara hålla med! Den tar 47 glada resande... /Fredde
Som dessutom kan ta med sig en rejäl packning vilken får plats under golvet utan att inkräkta på godsutrymmet. Men så är det ju inte låggolv precis... 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 december 2009, 22:55:08 PM
Som dessutom kan ta med sig en rejäl packning vilken får plats under golvet utan att inkräkta på godsutrymmet. Men så är det ju inte låggolv precis... 
Dessa fordon är perfekta till linjerna 12, 20, 21
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 06 december 2009, 18:19:37 PM
Dessa fordon är perfekta till linjerna 12, 20, 21
Och som Linje 10!
			
 
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 05 december 2009, 22:27:02 PM
Kan bara hålla med! Den tar 47 glada resande... /Fredde
Citat från: Jan skrivet 06 december 2009, 18:19:37 PM
Dessa fordon är perfekta till linjerna 12, 20, 21
Perfekta? Tja, vi får väl se om huvudmannen får för sig att kräva lågentré, godsrum samt uppåt 50 sittande för linjerna 12, 20 och 21...
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 06 december 2009, 21:09:27 PM
Perfekta? Tja, vi får väl se om huvudmannen får för sig att kräva lågentré, godsrum samt uppåt 50 sittande för linjerna 12, 20 och 21...
47 passagerarplatser och 3 pallplatser är föga användbart i E4-trafiken men på många inlandslinjer kan det säkert fungera.
/GL
			
 
			
			
				Eller varför inte t.ex. en vanlig 9700/9900 med tillkopplad släpvagn, 2-3 axlig, som på den gamla hederliga diligenstiden ? Då får man med både mycket passagerare och gods. Fartskillnaden 80km/h mot dagens 90 km/h bör ju inte ha någon betydelse i sammanhanget.  ::)
Spekulerar Nicklas K
			
			
			
				En fundering, Linje 100 syd förlängt 14 månader, men linje 10 som skall fortsätta, är den med i upphandlingen med start i December 2010 eller blir den en egen liten upphandling?
			
			
			
				Citat från: Greger Larsson skrivet 06 december 2009, 21:54:54 PM
47 passagerarplatser och 3 pallplatser är föga användbart i E4-trafiken men på många inlandslinjer kan det säkert fungera.
/GL
Om nu godsledbussar och DD inte ska köra dessa linjer vad finns kvar?
			
 
			
			
				En massa Volvo 9700 och gods på lastbil. Bussgodspilen som Nobina kör kan ta de då?
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 december 2009, 20:38:39 PM
Vanliga bussar :-)  Det har väl under flera år varit tal om att lägga över godset på bil.
Ja... och det kan man nog säkerligen diskutera vidare i många år framöver, långt efter trafikstarten... ;)
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 07 december 2009, 20:06:56 PM
Om nu godsledbussar och DD inte ska köra dessa linjer vad finns kvar?
Varför inte dubbeldäckare?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 december 2009, 20:38:39 PM
-- Det har väl under flera år varit tal om att lägga över godset på bil.
Har det?
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 december 2009, 20:38:39 PM
Vanliga bussar :-)  Det har väl under flera år varit tal om att lägga över godset på bil.
Linje 21 körs ofta med bussarna 2267-2270. Sedan kan det inte bli många avgångar med Lastbil om det ska bli ekonomi i det hela.
			
 
			
			
				Citat från: Greger Larsson skrivet 07 december 2009, 22:21:56 PM
Har det?
Det körs väl redan nu Bussgods-lastbilar längs kusten?
/K
			
 
			
			
				Citat från: Krille skrivet 08 december 2009, 15:54:40 PM
Det körs väl redan nu Bussgods-lastbilar längs kusten?
/K
Ja, Nobina kör den. http://www.bussgods.se/news.asp?MenuID=1&NewsID=7 (http://www.bussgods.se/news.asp?MenuID=1&NewsID=7)
			
 
			
			
				Citat från: Krille skrivet 08 december 2009, 15:54:40 PM
Det körs väl redan nu Bussgods-lastbilar längs kusten?
Ja, men det är väl för långväga gods mellan Göta/Svealand och direkt till/från Norrlandskustens godsdepåer? Dvs inte "lokalt" mellan t.ex Haparanda och Umeå? Eller har jag fel?
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 08 december 2009, 16:02:06 PM
Ja, Nobina kör den. http://www.bussgods.se/news.asp?MenuID=1&NewsID=7 (http://www.bussgods.se/news.asp?MenuID=1&NewsID=7)
Nobina är huvudman och J.B. Fraktkonsult AB i Gävle trafikerar den.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12401.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14239.0
(Gamla trådar, tyvärr utan bilder numera)
			 
			
			
				Så kn de vara, brukar se den tidiga mornar i Umeå tidigare.
			
			
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 08 december 2009, 16:11:07 PM
Så kn de vara, brukar se den tidiga mornar i Umeå tidigare.
Och jag har sett den i Kalix före lunch
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 08 december 2009, 18:38:59 PM
Och jag har sett den i Kalix före lunch
och du har ingen bild?
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 december 2009, 11:24:56 AM
Det var ju snack om det redan i slutet på Swebus dåvarande avtal, att godshanteringen skulle minska av tidsskäl och bristande intjäning.
Då förstår jag vad du menade, för då handlade det om godsbefordran på linje 100(expresstrafiken). Något annat har inte Swebus kört längs kusten.
Mycket riktigt blev det ju också så att godshanteringen flyttades över till de andra långsammare linjerna vid den uppstrukturering som gjordes när Linjebuss tog över 2002. 
			
 
			
			
				Citat från: Greger Larsson skrivet 08 december 2009, 22:24:15 PM
Då förstår jag vad du menade, för då handlade det om godsbefordran på linje 100(expresstrafiken). Något annat har inte Swebus kört längs kusten.
Mycket riktigt blev det ju också så att godshanteringen flyttades över till de andra långsammare linjerna vid den uppstrukturering som gjordes när Linjebuss tog över 2002. 
Tog Linjebuss över E4:an redan 2002? Gud vad tiden går fort.
			
 
			
			
				Enligt Veolia Transport i Umeå kommer Länstrafiken att meddela resultatet av upphandlingen under denna vecka.
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 09 december 2009, 11:02:04 AM
Enligt Veolia Transport i Umeå kommer Länstrafiken att meddela resultatet av upphandlingen under denna vecka.
Skulle bli förvånad om ett bolag kommer att köra alla linjerna.
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 09 december 2009, 11:02:04 AM
Enligt Veolia Transport i Umeå kommer Länstrafiken att meddela resultatet av upphandlingen under denna vecka.
Något resultat ännu?? ::) :-X
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 11 december 2009, 18:45:20 PM
Något resultat ännu?? ::) :-X
Nä, har inte sett eller hört något, men vi kan ju hoppas att de kommer nästa vecka. Kanske Busspoolen tar Linje 10 igen.
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 11 december 2009, 18:51:52 PM
Nä, har inte sett eller hört något, men vi kan ju hoppas att de kommer nästa vecka. Kanske Busspoolen tar Linje 10 igen.
Det ända som man med stor säkerhet kan säga är att linje 20 och 100 kommer ha samma aktör. sedan kan linje 10, 12 och 21 ha olika åkare.
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 11 december 2009, 18:45:20 PM
Något resultat ännu?? ::) :-X
Enligt senaste beskedet får herrarna ge sig till tåls ytterligare en tid, de förkvalificerade anbudsgivarna har nämligen satts att räkna ytterligare en gång! Nya besked väntas i februari.
Nu är man kanske dessutom snart framme vid det scenariot att Veolia får fortsätta köra fram till hösten 2011(med viss reducering mellan Umeå och Övik från augusti 2010). Och det vore kanske det bästa för då kan man sjösätta både Botniabana, nytt upplägg för busstrafiken och nya trafikavtal från ett gemensamt datum. 
/GL
			
 
			
			
				Citat från: Greger Larsson skrivet 11 december 2009, 22:37:32 PM
Enligt senaste beskedet får herrarna ge sig till tåls ytterligare en tid, de förkvalificerade anbudsgivarna har nämligen satts att räkna ytterligare en gång! Nya besked väntas i februari.
Nu är man kanske dessutom snart framme vid det scenariot att Veolia får fortsätta köra fram till hösten 2011(med viss reducering mellan Umeå och Övik från augusti 2010). Och det vore kanske det bästa för då kan man sjösätta både Botniabana, nytt upplägg för busstrafiken och nya trafikavtal från ett gemensamt datum. 
/GL
Ja, förläng allt 14 månader och hoppas bussarna håller... Reduceringen kan väl då inte drabba Linje 100 så det blir byte i Umeå och Övik för resenärerna. Blir de ny operatör på Linje 10 samtidigt som linjerna i norr, som de ser ut nu, eller får Veolia förlängt även på Linje 10 i 14 månader?
Vet du vilka som är de förkvalificerade?
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 11 december 2009, 22:42:55 PM
Ja, förläng allt 14 månader och hoppas bussarna håller... Reduceringen kan väl då inte drabba Linje 100 så det blir byte i Umeå och Övik för resenärerna. Blir de ny operatör på Linje 10 samtidigt som linjerna i norr, som de ser ut nu, eller får Veolia förlängt även på Linje 10 i 14 månader?
Vet du vilka som är de förkvalificerade?
Jag vet inte vilka som är förkvalificerade, men en gissning är väl Veolia Transport, Nobina, KR trafik, Skelleftebuss samt Busspoolen. De 2 sista kanske inte är intresserade av allt.
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 12 december 2009, 08:37:13 AM
Jag vet inte vilka som är förkvalificerade, men en gissning är väl Veolia Transport, Nobina, KR trafik, Skelleftebuss samt Busspoolen. De 2 sista kanske inte är intresserade av allt.
Skelleftebuss är väl en del av Busspoolen, men samtidigt så ägs de av kommunen eller hur är de egentligen?
Skulle vara kul med snövit och de sju dvärgarna kom ut på e4:an igen, fast med nya bussar så klart. :)
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 12 december 2009, 13:14:09 PM
Skelleftebuss är väl en del av Busspoolen, men samtidigt så ägs de av kommunen eller hur är de egentligen?
Skelleftebuss är helägt av Skellefteå kommun, men är ändå med i Centrala Buss Norrbotten tillsammans med alla smååkare i Norrbottens län. Likaså är Vilhelmina Taxi delägare i både Busspoolen Västerbotten samt Centrala Buss Jämtland.
			
 
			
			
				Kanske kan vi åter få se en kombination Mittbuss + Busspoolen på Umeå-Sundsvall ::)
			
			
			
				Citat från: Ante skrivet 12 december 2009, 17:55:47 PM
Kanske kan vi åter få se en kombination Mittbuss + Busspoolen på Umeå-Sundsvall ::)
Ja, som jag skrev tidigare, Snövit (Vännäs Buss) och de sju dvärgarna, som var bland annat Abramssons, men sen kommer jag inte ihåg vilka de andra fem på Linje 10 var.
			
 
			
			
				Citat från: Ante skrivet 12 december 2009, 17:55:47 PM
Kanske kan vi åter få se en kombination Mittbuss + Busspoolen på Umeå-Sundsvall ::)
Tja... att de skulle kunna lämna ett gemensamt bud på en stor del av trafiken är ju inte helt omöjlig. De har ju som sagt kört en del av den förr, och Byberg hittar ju rätt bra mellan Sundsvall och Umeå. ;)
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 12 december 2009, 18:02:55 PM
Tja... att de skulle kunna lämna ett gemensamt bud på en stor del av trafiken är ju inte helt omöjlig. De har ju som sagt kört en del av den förr, och Byberg hittar ju rätt bra mellan Sundsvall och Umeå. ;)
Vilka är med i Mittbuss, förutom Byberg som kan vägen utantill i de här laget.
			
 
			
			
				Förutom Byberg & Nordin är det väl Zetterblads Trafik (Nyadal), Westerlunds Åkeri (Kovland?), Lindströms Busstrafik (Långviksmon), Bergvalls Busstrafik (Graninge) och Kälarne Omnibuss (Kälarne).
Tidigare har bland annat Anna Norbergs Buss och Werner Westin Omnibuss ingått också, men har som bekant blivit uppköpta av Byberg & Nordin.
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 12 december 2009, 13:14:09 PM
Skelleftebuss är väl en del av Busspoolen, men samtidigt så ägs de av kommunen eller hur är de egentligen?
Skulle vara kul med snövit och de sju dvärgarna kom ut på e4:an igen, fast med nya bussar så klart. :)
Skelleftebuss är inte en del av busspoolen. Den den som de köpte av Norsjöbuss är fortfarande en den av busspoolenstrafik. Ser man i tdt i Västerbotten ser man att linjen körs av Skelleftebuss eller busspoolen gm Skelleftebuss.
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 12 december 2009, 19:10:36 PM
Skelleftebuss är inte en del av busspoolen. Den den som de köpte av Norsjöbuss är fortfarande en den av busspoolenstrafik. Ser man i tdt i Västerbotten ser man att linjen körs av Skelleftebuss eller busspoolen gm Skelleftebuss.
Okej, för de var en förare på Sjöströms i Vännäs som sa att Skelleftebuss var en del av Busspoolen, men det är dom alltså inte, förutom den trafik Norsjö hade fram till uppköpet 2005.
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 12 december 2009, 19:14:14 PM
Okej, för de var en förare på Sjöströms i Vännäs som sa att Skelleftebuss var en del av Busspoolen, men det är dom alltså inte, förutom den trafik Norsjö hade fram till uppköpet 2005.
I denna lista hittar du Skelleftebuss: http://www.centralabuss.se/om-oss/delagare/
Lite ovanligt att ett kommunalt bolag är med i grannlänets förening för "privat "småföretagande".
			
 
			
			
				Skelleftebuss har som bekant 4 bussar för LTN dvs grannlänet.
			
			
			
				Citat från: Jan skrivet 13 december 2009, 10:47:34 AM
Skelleftebuss har som bekant 4 bussar för LTN dvs grannlänet.
Hur länge till?
			
 
			
			
				Trafiken är ute ånyo på upphandling och ska vara inlämnad 15 januari 2010.
Trafiken är uppdelad enligt följande
10201 Linje 100      Umeå-Sundsvall vv 1 380 540km/år avtalstid 9 mån
10202 Linje 20,100  Luleå-Umeå vv  2 782 005km/år avtalstid 8 år
10203 Linje 12        Skellefteå-Umeå vv 975 868km/år avtalstid 8 år
10204 Linje 21        Skellefteå-Umeå vv 244 648km/år avtalstid 8 år
10205 Linje 10        Umeå-Sundsvall vv  1 116 192km/år avtalstid 3 år
Trafikstart 101212 samtliga utom 100 godsbärande med rum.
			
			
			
				Citat från: Jan skrivet 14 december 2009, 18:07:43 PM
Trafiken är ute ånyo på upphandling och ska vara inlämnad 15 januari 2010.
Trafiken är uppdelad enligt följande
10201 Linje 100 Umeå-Sundsvall vv 1380540km/år avtalstid 9 mån
10202 Linje 20,100
Ingen Linje 10?
			
 
			
			
				Citat från: Greger Larsson skrivet 11 december 2009, 22:37:32 PM
Enligt senaste beskedet får herrarna ge sig till tåls ytterligare en tid, de förkvalificerade anbudsgivarna har nämligen satts att räkna ytterligare en gång! Nya besked väntas i februari.
Citat från: Jan skrivet 14 december 2009, 18:07:43 PM
Trafiken är ute ånyo på upphandling och ska vara inlämnad 15 januari 2010.
Bra att man alltid klarar av att hålla sig inom tidsramarna. ::)
			
 
			
			
				Skelleftebuss har lagt ut en förfrågan på 9-13 st DD med godsutrymme. Villkor för detta är man kan avsäga sig dessa om man inte får anbudet. Troligtvid rör detta sig om linje 12 och 21 som man är intresserade av.
			
			
			
				Citat från: Jan skrivet 20 december 2009, 18:44:38 PM
Skelleftebuss har lagt ut en förfrågan på 9-13 st DD med godsutrymme. Villkor för detta är man kan avsäga sig dessa om man inte får anbudet. Troligtvid rör detta sig om linje 12 och 21 som man är intresserade av.
Så det blir DD iaf, Helmark? 
Linje 100 Norr, 20, 12, 21 etc. har start December 2010, Linje 100 Söder har förlängts 14 månader, och du Jan snackade nåt om att Linje 10 är minst 3år till, innebär de att Veolia ska köra Linje 10 dessa tre år och upphandlas senare?
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 20 december 2009, 19:04:57 PM
Så det blir DD iaf, Helmark? 
Linje 100 Norr, 20, 12, 21 etc. har start December 2010, Linje 100 Söder har förlängts 14 månader, och du Jan snackade nåt om att Linje 10 är minst 3år till, innebär de att Veolia ska köra Linje 10 dessa tre år och upphandlas senare?
Tänkbara tillverkare är till exempel Helmark, Beulas, van Hool och VDL Bova. Eftersom anbudsförfrågan just lagts ut får vi nog lugna oss ett tag med det definitiva svaret. 
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 20 december 2009, 19:04:57 PM
Så det blir DD iaf, Helmark? 
Linje 100 Norr, 20, 12, 21 etc. har start December 2010, Linje 100 Söder har förlängts 14 månader, och du Jan snackade nåt om att Linje 10 är minst 3år till, innebär de att Veolia ska köra Linje 10 dessa tre år och upphandlas senare?
Linje 10 ska upphandlas med trafikstart dec 2010 och 3 år framåt ska den köras av vinnaren. Om det blir Veolia eller någon annan får framtiden utvisa. Linje 10 framtid efter dessa tre år är väl mycket hur många som åker med linjen.
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 21 december 2009, 09:19:43 AM
Linje 10 ska upphandlas med trafikstart dec 2010 och 3 år framåt ska den köras av vinnaren. Om det blir Veolia eller någon annan får framtiden utvisa. Linje 10 framtid efter dessa tre år är väl mycket hur många som åker med linjen.
En nerläggning av linje 10 skulle vara helt otänkbart, enligt mig. Jag kan bara ta mitt eget kära Docksta som exempel om både linje 10 och 100 skulle försvinna. De två ENDA turen som går per dag därifrån skulle vara 0555 och 0725 mot Kramfors. Jag skulle tro att liknande lägen skulle uppstå på flertalet orter längs 10:ans sträckning vilket alltså i princip skulle ta bort den kollektivtrafik som finns idag. Länstrafiken skulle indirekt uppmuntra bilkörning.
Skulle man dra in turer tror jag man får lite av samma effekt.
			
 
			
			
				Citat från: Ante skrivet 21 december 2009, 10:15:55 AM
En nerläggning av linje 10 skulle vara helt otänkbart, enligt mig. Jag kan bara ta mitt eget kära Docksta som exempel om både linje 10 och 100 skulle försvinna. De två ENDA turen som går per dag därifrån skulle vara 0555 och 0725 mot Kramfors. Jag skulle tro att liknande lägen skulle uppstå på flertalet orter längs 10:ans sträckning vilket alltså i princip skulle ta bort den kollektivtrafik som finns idag. Länstrafiken skulle indirekt uppmuntra bilkörning.
Skulle man dra in turer tror jag man får lite av samma effekt.
Hur många bussar på linje 10 ankommer Umeå varje morgon för pendlare som arbetar/studerar i Umeå? En ordinarie och två-tre förstärkningar varje vardag? Lägga ner en sån linje? Knappast.
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 14 december 2009, 18:07:43 PM
Trafiken är ute ånyo på upphandling och ska vara inlämnad 15 januari 2010.
Trafiken är uppdelad enligt följande
10201 Linje 100      Umeå-Sundsvall vv 1 380 540km/år avtalstid 9 mån
10202 Linje 20,100  Luleå-Umeå vv  2 782 005km/år avtalstid 8 år
10203 Linje 12        Skellefteå-Umeå vv 975 868km/år avtalstid 8 år
10204 Linje 21        Skellefteå-Umeå vv 244 648km/år avtalstid 8 år
10205 Linje 10        Umeå-Sundsvall vv  1 116 192km/år avtalstid 3 år
Trafikstart 101212 samtliga utom 100 godsbärande med rum.
2 dager kvar det ska bli mycket intressant med upplösningen av detta anbud.
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 13 januari 2010, 18:25:14 PM
2 dager kvar det ska bli mycket intressant med upplösningen av detta anbud.
Håller med, du får meddela resultatet sedan. Veolia E4 Söder, Nobina E4 Norr och Busspoolen Linje 12 typ, eller får KR en del även av denna tro.
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 13 januari 2010, 18:25:14 PM
2 dager kvar det ska bli mycket intressant med upplösningen av detta anbud.
Så idag den 15:e ska resultatet ha presenterats?
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2010, 22:06:09 PM
Så idag den 15:e ska resultatet ha presenterats?
Anbuden skulle vara 
inlämnade idag. Så blev det dock inte eftersom de nya handlingarna inte kom ut i tid. Som tidigare sagt förhoppningsvis resultat i slutet av februari.
			
 
			
			
				Citat från: Greger Larsson skrivet 15 januari 2010, 22:12:23 PM
Anbuden skulle vara inlämnade idag. Så blev det dock inte eftersom de nya handlingarna inte kom ut i tid. Som tidigare sagt förhoppningsvis resultat i slutet av februari.
Alltså blir det följande:
Besked m vem som skall köra vilka busslinjer i Februari, och i Mars kommer besked om vem som skall köra tågen. Blir det Sverige (SJ), Norge (Tågkompaniet), Frankrike (Veolia), DB (Tyskland) eller DSB (Danmark) som tar hem det. Personligen hoppas man på Veolia. :)
			
 
			
			
				Citat från: Greger Larsson skrivet 15 januari 2010, 22:12:23 PM
Anbuden skulle vara inlämnade idag. Så blev det dock inte eftersom de nya handlingarna inte kom ut i tid. Som tidigare sagt förhoppningsvis resultat i slutet av februari.
Se där! Jag läste lite för snabbt. :)
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2010, 23:15:05 PM
SJ:s policy verkar ju vara att hoppa liknande upphandlingar så man ska nog inte räkna med att dem kommer att vara med.
Men kanske SJ Norrlandståg då det ändå är i Norrland. :)
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 15 januari 2010, 22:18:13 PM
Alltså blir det följande:
Besked m vem som skall köra vilka busslinjer i Februari, och i Mars kommer besked om vem som skall köra tågen. Blir det Sverige (SJ), Norge (Tågkompaniet), Frankrike (Veolia), DB (Tyskland) eller DSB (Danmark) som tar hem det. Personligen hoppas man på Veolia. :)
Naturligtvis hoppas man på SJ så man kan använda årskortet där..
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 16 januari 2010, 12:49:55 PM
Naturligtvis hoppas man på SJ så man kan använda årskortet där..
Var inte så säker på det. Det är ytterst få av de länstrafikssträckor som SJ kör där årskortet gäller i dag. Du lär få köpa resplustillägg à 15 000 kronor oavsett operatör. 
			
 
			
			
				Busslinjerna tas bort med expressfart
http://www.folkbladet.nu/?p=166310 (http://www.folkbladet.nu/?p=166310)
			
			
			
				Citat från: Ante skrivet 21 december 2009, 10:15:55 AM
En nerläggning av linje 10 skulle vara helt otänkbart, enligt mig. Jag kan bara ta mitt eget kära Docksta som exempel om både linje 10 och 100 skulle försvinna. De två ENDA turen som går per dag därifrån skulle vara 0555 och 0725 mot Kramfors. Jag skulle tro att liknande lägen skulle uppstå på flertalet orter längs 10:ans sträckning vilket alltså i princip skulle ta bort den kollektivtrafik som finns idag. Länstrafiken skulle indirekt uppmuntra bilkörning.
Att linje 100 läggs ned söder om Umeå är ganska naturligt med tanke på att tåget kommer att nå alla orter utom Ullånger och Docksta. Det blir snarare Kramfors kommun som kan komma att uppmuntra till bilkörning eftersom de står för den inomkommunala busstrafiken. Kan bussgodset hjälpa till att finansiera fortsatt trafik på linje 10? Det är lite av en paradox att turistnäringen i Höga Kusten blickar fram mot tågstarten samtidigt som man kommer mycket längre i från bytespunkterna. 
			
 
			
			
				Någon har hört när det blir klart Norrlandskusten???
			
			
			
				Citat från: Jacob med C skrivet 05 februari 2010, 16:01:13 PM
Någon har hört när det blir klart Norrlandskusten???
Nope, men det borde väl inte vara långt kvar om start ska vara i December, eller hur Jan?