(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/BL7421Kbv091128.jpg)
Snart en vardaglig syn?
Hej!
Fine fesken hur månge?
Trevligt, själv hann jag nätt och jämt in till stan efter jobbet, det var värt en komptimme....
Bussen var förövrigt det första jag sprang på när jag kom ut från Centralstationen.
Då han inte skulle köra i trafik ut på Djurgården fick jag medfölja så jag kunde fota.
Mina nattbilder kommer ut ikväll om allt går vägen.
Besöker min bror just nu.
Antalet Solaris är 28.
Dom busssarna är så snygga i SL Lacken hoppas bussmicke ser nån snart där uppe fota en :)
Varför just Bussmicke?
Givet ovanstående inlägg, torde även parallell kunna dras till att så redan har skett.
Eller ni andra kan ser dom fler gånger fota dom mennar inget illa alls.
Läntar ner vi ska få våras solaris bussar i skåne :)
Var det första tillfället med Solaris i SL-trafiken i dag?
/ GNl (som också fick bild på 7421 vid Sergels torg i dag)
Snygg bild! Ännu en intressant fordonstyp att hålla utkik efter nästa gång man kommer till SL-land. :)
HeJ!
Here oxå?
http://www.youtube.com/watch?v=g3Aq5kJctEQ&feature=related
Även jag noterade att en Solaris var ute och rullade idag. Dock fick jag inte till någon riktigt bra bild på den i trafik på linje 47 utan visar istället denna tagen på Hamngatan vid Norrmalmstorg när den tommar tillbaka från Skansen till Sergels torg. ;D
(http://pici.se/pictures/vPQXEyosU.jpg)
Snygg vagn! Bara en klumpig gaslåda på taket..
Citat från: Mattias Möller. skrivet 28 november 2009, 21:03:04 PM
Eller ni andra kan ser dom fler gånger fota dom mennar inget illa alls.
Läntar ner vi ska få våras solaris bussar i skåne :)
I Skåne har ni ju haft Solaris länge ju..... Solaris Trolino12
Dom ja men nya model har vi inte som ska komma annas har jag hört att solaris bussarna i Landskrona bara krånklar hade hört ifrån bussförare sa det till mig ett 1års sen nu.
(http://img134.imageshack.us/img134/908/img7974.jpg) (http://img134.imageshack.us/i/img7974.jpg/)
Citat från: Mattias Möller. skrivet 29 november 2009, 00:38:57 AM
Dom ja men nya model har vi inte som ska komma annas har jag hört att solaris bussarna i Landskrona bara krånklar hade hört ifrån bussförare sa det till mig ett 1års sen nu.
Det är ju inte någon större skillnad på trådbussarna och dessa som Busslink får i Sthlm nu, frånsett drivlinan förstås..... jag såg f.ö. 7421 själv idag på Nybroplan.
Sen tror jag nog att krångelfaktorn på de där tre trådbussarna nog mer hör hemma i "mänskliga faktorns territorium".
Det brukar vara så om något är lite omaka och kanske illa omtyckt i den där branschen.....
Citat från: Bussmicke skrivet 28 november 2009, 19:10:13 PM
Trevligt, själv hann jag nätt och jämt in till stan efter jobbet, det var värt en komptimme....
Bussen var förövrigt det första jag sprang på när jag kom ut från Centralstationen.
Då han inte skulle köra i trafik ut på Djurgården fick jag medfölja så jag kunde fota.
Mina nattbilder kommer ut ikväll om allt går vägen.
Besöker min bror just nu.
Antalet Solaris är 28.
Det är ju tur för den här mannen.....
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Woltersdorf/2006/P1050404.JPG)
att han har goda vänner som upplyser honom, då det händer saker på stan.
Bilden.... Bussmicke vid Woltersdorf Schleuse, på min 50-års dag...... /Leif
Citat från: Marc skrivet 28 november 2009, 21:01:39 PM
Varför just Bussmicke?
Givet ovanstående inlägg, torde även parallell kunna dras till att så redan har skett.
Absolut, bilder kommer strax. Ska bara fixa dem först
Så vart det bilderna då, hoppas de duger. Hade kort med tid utom vid Sergels torg.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7421_BTX355_Stockholm_091128.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7421_BTX355_Stockholm_091128b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7421_BTX355_Stockholm_091128c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7421_BTX355_Stockholm_091128d.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7421_BTX355_Stockholm_091128e.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7421_BTX355_Stockholm_091128f.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7421_BTX355_Stockholm_091128g.jpg)
//BM
Det där var snygga bilder.
Gärna fler sådana Micke
/Lennart
"Smygpremär" kan man kalla denna utsättning av den första Solarisbussen. 7421 och 7427 är det två första
Solaris som levererats till Söderhallen. Visning skedde i fredags och nu måndag 30/11 för Busslinkfolk på
hallgården Söderhallen 09.00 - 15.00. Trafikstarten för dessa bussar skulle ske kommande vecka eller veckan efter. Om lördagens utsättning var bara tillfällig eller om dom ska gå i trafik från och med nu återstår att se. Många Solarisbussar står vid Girovägen i Veddesta (Solaris Bus Sweden),
vid Busmarket i Huddinge och hos JMR i Hammarby för montering av Buss-PC och Access. Alla 28 beställda ska finnas i Stockholmsområdet.
För övrigt kan nämnas att alla 20 beställda MAN 2-axliga biogasbussar nu har anlänt till MAN vid Lindvreten.
Genomgår service och ska sedan "slussas" via JMR för att så småningom levereras till Söderhallen.
Under denna vinter får alltså Söderhallen 28 Solaris och 20 MAN, alla 2-axliga biogasbusssar.
Motsvarande antal H 18E ska slopas. Därefter återstår c:a 16 st H 18E i trafik i Söderhallen. Slopningen kommer
nog igång under januari 2010.
Riktigt snyggt som vanligt! Är kraftigt inmponerad av mörkerbilderna eftersom om jag har fattat rätt så tas de på frihand?
Citat från: Svoca skrivet 29 november 2009, 08:13:06 AM
"Smygpremär" kan man kalla denna utsättning av den första Solarisbussen. 7421 och 7427 är det två första
Solaris som levererats till Söderhallen. Visning skedde i fredags och nu måndag 30/11 för Busslinkfolk på
hallgården Söderhallen 09.00 - 15.00. Trafikstarten för dessa bussar skulle ske kommande vecka eller veckan efter. Om lördagens utsättning var bara tillfällig eller om dom ska gå i trafik från och med nu återstår att se. Många Solarisbussar står vid Girovägen i Veddesta (Solaris Bus Sweden),
vid Busmarket i Huddinge och hos JMR i Hammarby för montering av Buss-PC och Access. Alla 28 beställda ska finnas i Stockholmsområdet.
För övrigt kan nämnas att alla 20 beställda MAN 2-axliga biogasbussar nu har anlänt till MAN vid Lindvreten.
Genomgår service och ska sedan "slussas" via JMR för att så småningom levereras till Söderhallen.
Under denna vinter får alltså Söderhallen 28 Solaris och 20 MAN, alla 2-axliga biogasbusssar.
Motsvarande antal H 18E ska slopas. Därefter återstår c:a 16 st H 18E i trafik i Söderhallen. Slopningen kommer
nog igång under januari 2010.
Rejält år när det gäller nyköp
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 november 2009, 10:43:25 AM
Riktigt snyggt som vanligt! Är kraftigt inmponerad av mörkerbilderna eftersom om jag har fattat rätt så tas de på frihand?
Instämmer i Björns hyllning, då jag är lika imponerad. :)
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 november 2009, 10:43:25 AM
Riktigt snyggt som vanligt! Är kraftigt inmponerad av mörkerbilderna eftersom om jag har fattat rätt så tas de på frihand?
Bra kamera, ISO 3200 och en duktig fotograf, då kan de bli sådär bra.
Hehe tack allihop, ja det är på frihand då jag aldrig har lust att släpa på stativ
Synd att MaxCin försvinner, men den är ju till åren och ersättaren är åtminstone en nästan lika bra modell. :) Det mest optimala vore ju självklart att åter börja att nytillverka MaxCin, men nu får man klara sig med detta alternativ.
Vore intressant om det är nån på snacket som kör dessa och höra åsikter om Solaris från förare,,
Citat från: sollen skrivet 28 november 2009, 22:53:05 PM
HeJ!
Here oxå?
http://www.youtube.com/watch?v=g3Aq5kJctEQ&feature=related
Som tur är finns det inget sådant system i bussen som bara de som sitter på dom främsta sätena ser vad det står på.
Det var ett väldans plotter med liten text, klocka med sekundvisare som knappast syns så bra längst bak etc...
Citat från: Leif D skrivet 29 november 2009, 00:48:25 AM
Det är ju inte någon större skillnad på trådbussarna och dessa som Busslink får i Sthlm nu, frånsett drivlinan förstås..... jag såg f.ö. 7421 själv idag på Nybroplan.
Sen tror jag nog att krångelfaktorn på de där tre trådbussarna nog mer hör hemma i "mänskliga faktorns territorium".
Det brukar vara så om något är lite omaka och kanske illa omtyckt i den där branschen.....
Nja...i det här fallet visste du nog inte riktigt vad du pratade om tror jag.
Förarna bedyrar i Landskrona att bussarna är väldigt omtyckta och bra och sköna att köra - men att det har varit och tyvärr är många tekniska fel på bussarna.
Och det är just drivlinan som krånglat väldigt mycket, men även saker på karossdelen som tydligen inte varit så bra - även om jag inte just kan uttala mig om exakt vilka saker det rörde sig om.
Kanske vet Mattias om den treje bussen kommit tillbaka i trafik igen efter flera månader på verkstad?
Knappast ett förarfel :P
Baken på den var ju tyvärr allt annat än vacker. För det första så är de helt rakt avskurna så det nästan ser ut som att de har kapat av bussen med en stor sågklinga. Vidare så är ju bakrutan nästan lika stor som framrutan så det nästan ser ut som att bak är fram och därtill gör ju också placeringen av lamporna sitt till.
Ser dock fram emot att få åka med dem. Allt annat än B9SALE och OmniLink är spännande.
HeJ!
Lete pe stän o finne inge ide, vere ere buse. Design Deutschland:
http://www.ifs-designatelier.de/HTML-Dateien-english/Portfolio/Bus/Urbino%201.htm
Citat från: Mattias Möller. skrivet 29 november 2009, 00:38:57 AM
Dom ja men nya model har vi inte som ska komma annas har jag hört att solaris bussarna i Landskrona bara krånklar hade hört ifrån bussförare sa det till mig ett 1års sen nu.
Citat från: Leif D skrivet 29 november 2009, 00:48:25 AM
Det är ju inte någon större skillnad på trådbussarna och dessa som Busslink får i Sthlm nu, frånsett drivlinan förstås..... jag såg f.ö. 7421 själv idag på Nybroplan.
Sen tror jag nog att krångelfaktorn på de där tre trådbussarna nog mer hör hemma i "mänskliga faktorns territorium".
Det brukar vara så om något är lite omaka och kanske illa omtyckt i den där branschen.....
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 november 2009, 13:30:28 PM
Nja...i det här fallet visste du nog inte riktigt vad du pratade om tror jag.
Förarna bedyrar i Landskrona att bussarna är väldigt omtyckta och bra och sköna att köra - men att det har varit och tyvärr är många tekniska fel på bussarna.
Och det är just drivlinan som krånglat väldigt mycket, men även saker på karossdelen som tydligen inte varit så bra - även om jag inte just kan uttala mig om exakt vilka saker det rörde sig om.
Kanske vet Mattias om den treje bussen kommit tillbaka i trafik igen efter flera månader på verkstad?
Knappast ett förarfel :P
Förvisso kan jag ju ha fel, ändå tror jag jag vet vad jag pratar om.
Först o främst menar jag att tre bussar kan vara mindre omtyckta av vissa, pga att de är väldigt olika andra mer normala bussar. Nu kanske det inte är det som är problemet i Landskrona då....
Drivlinan, att den krånglar i Landskrona, men inet i alla andra städer som har Solaris Trådbussar, kan ju kanske härledas till "mänskliga faktorn", man har ju inte direkt jätteerfarenheter av elektriskt drivna fordon i trakten, så de är väl rätt troligt att man kanske har svårt att hitta eventuella fel. Har dessutom en vagn varit på verkstad länge, så finns det säkert någon bakomliggande orsak (t.ex. att någon komponent måste skickas för reparation och ingen vill stå för ersättningskomponent), vilket ju inte är ovanligt vid små fordonsbestånd, även detta då "mänskliga faktorn". Om den tredje bussen är i trafik nu, kanske Mattias vet, möjligen vet han OM och NÄR en fjärde buss kommer, samt vad det blir för leverantör på den.
F.ö. avsåg min skillnad i drivlina, Landskronas Solaris trådbussar kontra Busslinks Solaris gasbussar.
Ska jag sen vara näsvis, så skrev jag inte vilken bransch jag avsåg heller, de lämnade jag åt var och ens fantasi..... ;D /Leif
Har ingen koll alls om den 3 trådbussen kör idag i Landskrona brykade se MAN på 3an nu ibland Trådbussar sen volvon 5059 på 3an med ibland.
Sen den 4e trådbussen skulle väl komma i dec iår nån som vet mer undra om det blir nån solaris kan bli med Neoplan med.
Citat från: sollen skrivet 30 november 2009, 14:23:23 PM
Design Deutschland:
http://www.ifs-designatelier.de/HTML-Dateien-english/Portfolio/Bus/Urbino%201.htm
Urbinon är en polsk design och inget annat.
Citat från: Svoca skrivet 29 november 2009, 08:13:06 AM
"Smygpremär" kan man kalla denna utsättning av den första Solarisbussen. 7421 och 7427 är det två första
Solaris som levererats till Söderhallen. Visning skedde i fredags och nu måndag 30/11 för Busslinkfolk på
hallgården Söderhallen 09.00 - 15.00. Trafikstarten för dessa bussar skulle ske kommande vecka eller veckan efter. Om lördagens utsättning var bara tillfällig eller om dom ska gå i trafik från och med nu återstår att se. Många Solarisbussar står vid Girovägen i Veddesta (Solaris Bus Sweden),
vid Busmarket i Huddinge och hos JMR i Hammarby för montering av Buss-PC och Access. Alla 28 beställda ska finnas i Stockholmsområdet.
För övrigt kan nämnas att alla 20 beställda MAN 2-axliga biogasbussar nu har anlänt till MAN vid Lindvreten.
Genomgår service och ska sedan "slussas" via JMR för att så småningom levereras till Söderhallen.
Under denna vinter får alltså Söderhallen 28 Solaris och 20 MAN, alla 2-axliga biogasbusssar.
Motsvarande antal H 18E ska slopas. Därefter återstår c:a 16 st H 18E i trafik i Söderhallen. Slopningen kommer
nog igång under januari 2010.
Jag tror dock inte att första tanken var att Söderhallen skulle ha dom 20 MAN-bussarna, utan dom var nog tänkta åt oss på Lidingö. Men eftersom vår gasledning inte är färdig får dom rulla i stan så länge. Nu verkar det dock funderas på lite andra lösningar, så vi får väl se om det blir 2-axlade eller 3-axlade eller en blandning MAN på ön. Eller om det även blir några med sån där led i mitten.
Urbinon är en polsk design och inget annat.
[/quote]
Ersa det Sollen länkade till är en firma i Tyskland som på uppdrag gjorde en modell
av Solaris Urbino i skala 1/10 för att Solaris F:d Neoplan Polska skulle ha något att visa tilltänkta kunder.
Det är mycket vanligt att man gör så kostnaden för en fullskala skulle inte löna sig om kunden inte vill ha den modellen av fordon.
/Lennart
Tycker mest de ser ut som en omstöpt Omni, ungefär som Ford och GM gör med sina sk "lyxmärken" (Mercury, Buick m.fl). Ser man bussen bakifrån så ser man ju viss skillnad, men i övrigt lär inte många se någon skillnad på dem. Inte ens den märkliga assymetriska överkanten på fronten lär höja många ögonbryn annat än bland de av oss som har ett intresse för dylika ting.
Däremot kan man ju hoppas att de är bekvämare och tystare än de skramlande och stötiga Omni. Saknar de inte en sekund här i Örebro, även om MAN inte är något under av komfort!
I torsdags 3/12 levererades ytterligare tre Solaris till Söderhallen - 7409, 7412 och 7425. De står uppställda i fack 22 inne i hallen i väntan på att tas ut i trafik. Därmed har Söderhallen fått fem Solaris levererade.
Trafikstart inom kort.
Citat från: buskörare skrivet 01 december 2009, 22:43:32 PM
Jag tror dock inte att första tanken var att Söderhallen skulle ha dom 20 MAN-bussarna, utan dom var nog tänkta åt oss på Lidingö. Men eftersom vår gasledning inte är färdig får dom rulla i stan så länge. Nu verkar det dock funderas på lite andra lösningar, så vi får väl se om det blir 2-axlade eller 3-axlade eller en blandning MAN på ön. Eller om det även blir några med sån där led i mitten.
Vad händer då de bussarna kommer till Lidingö då om man börjar skrota MaxCi hej vilt här inne i stan?
Citat från: virtual1 skrivet 04 december 2009, 23:15:33 PM
Vad händer då de bussarna kommer till Lidingö då om man börjar skrota MaxCi hej vilt här inne i stan?
Vips kommer det (minst) 20 nya gasbussar till Söderhallen och/eller Frihamnen. Det lär samordnas med flytten Söderhallen - Lidingö.
/Ted
I dag lördag 5/12 gick 7409 som övningsvagn för Söderhallspersonal. Ytterligare en Solaris har levererats.
7423 anlände till Söderhallen fredag 4/12. Nu finns sex Solaris levererade.
Citat från: virtual1 skrivet 04 december 2009, 23:15:33 PM
Vad händer då de bussarna kommer till Lidingö då om man börjar skrota MaxCi hej vilt här inne i stan?
Eftersom vi får ut 20 nya, så ska ju 20 av våra ut på annat. Vi har inga MaxCi kvar, men en drös Linkar ska ha nya hem. 3 går till Norrtälje enligt uppgift, men resterande 17 ska ju ut nånstans. Våra nyaste, så det är inga skrotvagnar.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 28 november 2009, 23:14:32 PM
Även jag noterade att en Solaris var ute och rullade idag. Dock fick jag inte till någon riktigt bra bild på den i trafik på linje 47 utan visar istället denna tagen på Hamngatan vid Norrmalmstorg när den tommar tillbaka från Skansen till Sergels torg. ;D
(http://pici.se/pictures/vPQXEyosU.jpg)
Hehe.. Bad Buss!! I agree.
Citat från: Svoca skrivet 05 december 2009, 20:00:22 PM
I dag lördag 5/12 gick 7409 som övningsvagn för Söderhallspersonal. Ytterligare en Solaris har levererats.
7423 anlände till Söderhallen fredag 4/12. Nu finns sex Solaris levererade.
Hej, jag är en helt ny användare av Bussnack och jag har haft ett visst intresse för bussar sedan tidig ålder (intresset var i viss mån mycket större på den tiden). Jag tycker det är intressant med alla era diskussioner om nya o gamla bussar, särskilt intresserad av vilka förändringar som sker i busstrafiken i Stockholmsområdet.
Jag vet att jag vid 3 tillfällen har lyckats se Solarisbussar rullandes i innerstan. Först medan jag väntade på t-banan vid Kristineberg, passerade en solaris på Tranebergsbron västerut, en gång tursatt (7420 tror jag det var) som 47:an vid Åhléns, samt nr 7427 (om jag minns rätt), vid Södermalmstorg (Slussen), dock ej i trafik men med öppen motorlucka. Två personer stod och inspekterade motorn. Jag antar att man inspekterade motorn för att kunna få en allmän överblick, det vore inge vidare om motorn havererat innan trafikstart.
Citat från: Andreas skrivet 08 december 2009, 10:30:49 AM
Jag antar att man inspekterade motorn för att kunna få en allmän överblick, det vore inge vidare om motorn havererat innan trafikstart.
Det är inget ovanligt med problem på fordon innan trafikstart. Det kan vara barnsjukdomar, tester och mätningar etc.
Ytterligare tre Solaris levererade till Söderhallen 9/12 - 7424, 7426 och 7428. Totalt nio levererade.
Fortfarande är ingen av dem inlagda i Hastus vilket känns lite märkligt med tanke på att det verkar som om flera av Solarisbussarna verkar klara för trafik inom kort, 75xx-serien och andra nyleveranser har ofta lagts in i Hastus redan innan de kommit till depåerna.
För den som letar Solaris brukar Slussen vara ett bra ställe då det för närvarande ofta hålls förarutbildning på bussarna där inför starten.
Sannolikt var det även det Andreas observerade vid Åhléns.
En Solaris kommer även att göra mycket korta studiebseök i Täbydepån den närmaste tiden, men kommer inte att gå i trafik där (det är förarutbildning även där).
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 december 2009, 06:15:19 AM
En Solaris kommer även att göra mycket korta studiebseök i Täbydepån den närmaste tiden, men kommer inte att gå i trafik där (det är förarutbildning även där).
//Fredrik
Det vore kul att testa dem i trafik även i södra Roslagen. :)
Citat från: Ersa skrivet 11 december 2009, 14:14:17 PM
Det vore kul att testa dem i trafik även i södra Roslagen. :)
tröttnade du på verspieder? :)
Trafikstart med Solaris sker nog inom kort. Några bussar är helt klara (Access, Buss-PC, papperskorgar,
stämpelbord m.m.) för trafik inom kort. Resten av levererade bussar till Söderhallen utrustas allt eftersom.
Utöver i Veddesta och i Huddinge står även vissa Solaris vid uppställningsplatsen i Jordbro. Samma plats
där ersättningsbussarna för gröna linjen stod. Det står även vissa MAN biogas 2-axliga där.
7405 levererad till Söderhallen 11/12.
Vid uppställningsplatsen i Jordbro kunde många bussar ses uppställda. Bl a Solaris 7406, 7413, 7417 och
7420.
7403 och 7419 levererade till Söderhallen 14/12.
Så har då den egentliga trafikstarten skett med Solarisbussar. Några enstaka kortturer har gått måndag,
tisdag, onsdag (14/12 - 16/12) men fr o m torsdag 17/12 har minst tre bussar utsatts för heldagstrafik.
Fem bussar är i dagsläget klara för trafik: 7421, 7424, 7425, 7427 och 7428. 7409 är övningsvagn.
7411 och 7422 levererade till Söderhallen 16/12.
7415 Förarutbildning vid Slussen.
7424 fotad på 55 och 7427 på 76.
7402 och 7415 levererade till Söderhallen 17/12. Nu 17 Solaris i Söderhallen.
Lite bilder från gårdagens riktiga premiär, 7415 var Förarutbildningsbuss.
Var det bara jag o mrbuss ute igår?
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7415_BTX322_Stockholm_091217.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7415_BTX322_Stockholm_091217b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7424_CEB120_Stockholm_091217.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7424_CEB120_Stockholm_091217b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7427_BTX519_Stockholm_091217.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7427_BTX519_Stockholm_091217b.jpg)
Riktigt snygga bussar! Någon som tagit några interiör bilder?
Citat från: AO skrivet 19 december 2009, 01:40:16 AM
Riktigt snygga bussar! Någon som tagit några interiör bilder?
Tänkte precis fråga detsamma. Vill gärna ha nån bild på förarplatsen om det finnes.
Håller också med om att baken ser väldigt ful ut.
Citat från: AO skrivet 19 december 2009, 01:40:16 AM
Riktigt snygga bussar! Någon som tagit några interiör bilder?
Tog några bilder i Söderhallen för några veckor sedan.
Citat från: Bussmicke skrivet 18 december 2009, 10:26:39 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7427_BTX519_Stockholm_091217.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7424_CEB120_Stockholm_091217.jpg)
En riktigt bra vinterbuss i sitt rätta klimat! Underbar värme och fenomenal framkomlighet.
Nog är detta en fullgod ersättare till MaxCin alltid. :D
Notera att det blev ett SL-emblem fram, precis som vi diskuterade. Dock ser det ut att ha blivit centrerat enbart på vissa (7424), samt placerat mitt på luckan på andra (7415, 7427).
Citat från: Ersa skrivet 19 december 2009, 11:04:40 AM
Notera att det blev ett SL-emblem fram, precis som vi diskuterade. Dock ser det ut att ha blivit centrerat enbart på vissa (7424), samt placerat mitt på luckan på andra (7415, 7427).
Ja att göra något ordentligt och noga verkar inte vara något krav vi ska ställa på SL:s entreprenörer... ::)
Kalla mig gärna pedant, men ska man sätta upp dekaler så ska det göras noggrannt och snyggt. Annars kan man låta bli!
Håller med dig fullständigt. SL har nog krav hur fordonen ska vara märkta. Det finns exakta instruktioner hur allt ska göras. Men det följs nog upp alldeles för dåligt. Vem som satt upp dessa SL-emblem m m på Solarisbussarna, vet jag ej. Utförs troligen dagtid i Söderhallen. Har bytt ett antal dekaler, vagnsnummer m m och är då alltid ytterst noggrann att sätta dekaler m m exakt lika som övriga bussar i serien. Rätt höjd och i sidled. Skräckexempel på "dåligt" fordon betr. vagnsnummer är en Hornsbergsbuss - H 18E 5102 i fronten......... Hur någon överhuvudtaget kan sätta upp siffror på detta sätt är helt oförståeligt. ???
I detta fall vore det bättre utan vagnsnummer............................!! Någon som har bild på denna buss ? Skräckexemplet!
undra varför backspeglarna sitter bak på bussen ::)
nej skämt å sido, de flesta nya bussar har väl en design som är ok, men varför göra baken nästan identisk med fronten?
Citat från: Ersa skrivet 19 december 2009, 11:04:40 AM
En riktigt bra vinterbuss i sitt rätta klimat! Underbar värme och fenomenal framkomlighet.
tror säkert den ger gott med värme, men hur mycket låter fläktarna? MAN lion City har också bra värme men värmefläktarna låter värre än motorn på b9s så hörselskydd nästan är nödvändigt
Citat från: Svoca skrivet 19 december 2009, 17:20:53 PM
Håller med dig fullständigt. SL har nog krav hur fordonen ska vara märkta. Det finns exakta instruktioner hur allt ska göras. Men det följs nog upp alldeles för dåligt. Vem som satt upp dessa SL-emblem m m på Solarisbussarna, vet jag ej. Utförs troligen dagtid i Söderhallen. Har bytt ett antal dekaler, vagnsnummer m m och är då alltid ytterst noggrann att sätta dekaler m m exakt lika som övriga bussar i serien. Rätt höjd och i sidled. Skräckexempel på "dåligt" fordon betr. vagnsnummer är en Hornsbergsbuss - H 18E 5102 i fronten......... Hur någon överhuvudtaget kan sätta upp siffror på detta sätt är helt oförståeligt. ???
I detta fall vore det bättre utan vagnsnummer............................!! Någon som har bild på denna buss ? Skräckexemplet!
Bussmickes Bildgalleri presenterar:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5100/slides/Busslink_5102_Hantverkargatan_Stockholm_060714.html
samt ett knappt år senare:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5100/slides/Busslink_5102_HUY068_Stockholm_070506.html
mvh K R
Tack för bilder. Vad var det jag sa! Och i trafik så under flera år, också! Tror att 5102 fortfarande ser ut så..............sorgligt !!!!! :(
Citat från: K R skrivet 19 december 2009, 18:28:14 PM
Bussmickes Bildgalleri presenterar:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5100/slides/Busslink_5102_Hantverkargatan_Stockholm_060714.html
samt ett knappt år senare:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5100/slides/Busslink_5102_HUY068_Stockholm_070506.html
mvh K R
Enda skillnaden här är att man har tvättat skyltskåpets glas.. ;)
Citat från: Svoca skrivet 19 december 2009, 18:52:28 PM
Tack för bilder. Vad var det jag sa! Och i trafik så under flera år, också! Tror att 5102 fortfarande ser ut så..............sorgligt !!!!! :(
Sist jag såg bussen var det ingen skillnad och det var i år.
7404 och 7406 levererade till Söderhallen under vecka 52 - 2009.
7408, 7413. 7417 och 7420 levererade till Söderhallen 2009-12-29 - 2009-12-30.
Citat från: Svoca skrivet 19 december 2009, 17:20:53 PM
Håller med dig fullständigt. SL har nog krav hur fordonen ska vara märkta. Det finns exakta instruktioner hur allt ska göras. Men det följs nog upp alldeles för dåligt. Vem som satt upp dessa SL-emblem m m på Solarisbussarna, vet jag ej. Utförs troligen dagtid i Söderhallen. Har bytt ett antal dekaler, vagnsnummer m m och är då alltid ytterst noggrann att sätta dekaler m m exakt lika som övriga bussar i serien. Rätt höjd och i sidled. Skräckexempel på "dåligt" fordon betr. vagnsnummer är en Hornsbergsbuss - H 18E 5102 i fronten......... Hur någon överhuvudtaget kan sätta upp siffror på detta sätt är helt oförståeligt. ???
I detta fall vore det bättre utan vagnsnummer............................!! Någon som har bild på denna buss ? Skräckexemplet!
...Det gick väl helt enkelt i ett HUY när man skulle sätta upp siffror.... ;D
Jag tycker trots allt att det inte ser så farligt ut i.o.m att 5an lutar ifrån 1an som följs av en liten 0:a och därefter en lutande 2a. Det ser lite spexigt ut tycker jag..... ::) :-X
7401 och 7414 levererade till Söderhallen 2010-01-07. Härmed är 24 levererade - 4 "på gång".
7407 och 7418 levererade till Söderhallen 13/1.
7410 levererad till Söderhallen 4/2. Bussen har varit tillbaka på fabriken i Polen för diverse ombyggnad. Härmed är alla 28 Solarisbussarna levererade.
Men alla tursätts väl inte ännu..?
Citat från: Bussmicke skrivet 05 februari 2010, 17:15:05 PM
Men alla tursätts väl inte ännu..?
Tre Solaris har inte varit ute i trafik ännu. Den nylevererade 7410. Även 7402 och 7426
är två bussar till som p g a diverse fel ännu ej kommit ut i trafik. Således 25 i trafik av totalt 28 levererade.
7410 tursätts fr o m 8/2.
7402 tursätts fr o m 20/2. 27 av 28 levererade Solaris är i trafik nu. En vagn har ännu inte varit ute i trafik, nämligen 7426.