Så har jag då fått fart på min nya scanner, som också visade sig hyfsad på diabilder även om den i första hand är avsedd för prints. Här är några smakprov från ett reportagebesök hos Wasatrafik i Falun i mars 1987.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3509.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3510.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3511.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3512.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3513.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3514.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3515.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3516.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3517.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3518.jpg)
trevligt Staffan :)
DT 8 senare Erlandssons trafik 93 (Säkerhetsbussen)
DT 12 senare Erlandssons trafik 94
Hur många bussar hade Lundvalls Trafik av den modell som finns på
1:a bilden?
Hade även den inv.nr?
Citat från: Ove Bojarp skrivet 29 november 2009, 11:20:03 AM
Hur många bussar hade Lundvalls Trafik av den modell som finns på
1:a bilden?
Hade även den inv.nr?
Bussen bör vara JXJ136, Volvo B58 Delta 400 från 1974. Något inventarienummer känner jag inte till. Så vitt jag vet var det den enda av denna typ som Lundvalls hade.
JXJ136 = 702
Hittade för övrigt dessa Wasabussar med Lundvalls som tidigare ägare
701 Volvo B58-60 3238 Autokori 1972 DKP 021 Från Lundvalls Trafik AB, Bjursås. Såld 1989. Skaraterminalen AB, Skara från 1994-09-08. Avreg. 1998-08-27
702 Scania BR145 542935 Delta Plan DP 400 1974 JXJ 136 Från Lundvalls Trafik AB, Bjursås. Såld 1988. I CBR 2004 som privat buss. Avställd 1991-08-13
703 Volvo B58-60 14922 Delta Plan DP 300 1979 FMG 165 Från Lundvalls Trafik AB, Bjursås. Till Wasa 2953
704 Volvo B58-60 14876 Delta Plan DP 300 1979 BLU 526 Från Lundvalls Trafik AB, Bjursås. Till Wasa 2904
705 Volvo B10M-65 474 Wiima M30 15220 1981 KPN 843 Från Lundvalls Trafik AB, Bjursås. Till Wasa 1115
706 Volvo B58-60 16266 Wiima 1980 CJH 331 Från Lundvalls, Bjursås. Till Wasa 1116
707 Volvo B10M-60 4084 Wiima M302 5747 1983 BHR 952 Från Lundvalls, Bjursås. Till Wasa 1307
708 Volvo B10M-70B 11373 Van Hool Alizée 210 11161 1986 MPE 196 Från Lundvalls, Bjursås. Till Wasa 1508
709 Volvo B10M-60 14835 Van Hool Alizée 360 13146 1987 DXR 222 Från Lundvalls, Bjursås. Till Wasa 2709
Härligt Staffan.
Hur många bussar hade Wasatrafik garagerade på Ölandsgatan ?
JJE 358 hade vi som reservbuss ett tag i Borlänge, en riktig "häck"....
Wasatrafik 74 = 1674
Wasatrafik 156 =1756
Wasatrafik 157 = 1657
Hade Wasatrafik kontorslokaler på Ölandsgatan ? Baracker ? Eller i vilken byggnad låg dessa ? Eller var det kanske bara en uppställningsplats för bussar ? Idag ligger ju Skatteförvaltningen på denna tomt.
Citat från: 1896 skrivet 15 januari 2010, 18:20:11 PM
Hade Wasatrafik kontorslokaler på Ölandsgatan ? Baracker ? Eller i vilken byggnad låg dessa ? Eller var det kanske bara en uppställningsplats för bussar ? Idag ligger ju Skatteförvaltningen på denna tomt.
Kontoret vill jag minnas låg en bit från Ölandsgatan och var inrymt i en större villa.
Ja, man hade väl HK på Svärdsjögatan, om det kanske är det du far efter, men jag tänkte om man hade en trafik expedition på Ölandsgatan....?
Eftersom jag hade full fokus på GDG på -80 talet, är Wasatrafik före -89 ett stort vakum för mig, är därför intresserad av all info som går att få.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 november 2009, 16:23:11 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3513.JPG)
Citat(http://phbuss.se/bussbilder_sverige/S/Swebus/6400-serien/6429_swebus_ludvika_resecentrum_1807_2006b.jpg)
Ovanligt att färgerna knappt ändrats på alla dessa år. :)
Helvita bussar med enbart mindre omfattande dekaler är verkligen ett föredöme bland THM-färger.
Jag tycker att Dalatrafiks färgsättning påminner om andra världskrigets röda kors bussar....
Däremot tycker jag det ser ut som att Dalahästen tappar farten .. Framdelen ser ut att stå still men baken är det fart på.. ;D
Hej! På linjen Ludvika över Gubbo har jag upplevt en av de värsta körningarna under hela min tid som bussförare. Det var ren isgata och det började regna så all sand flöt bort. Det är backar och kurvor och lutningar. Det gick varken att gasa eller bromsa men turligt nog var det ingen mötande trafik och jag tog mig genom.
Mvh Jan G
Hade man trafik expedition på Svärdsjögatan Kanske ? Det måste ju ha suttit någon någonstans och skött själva trafiken, man hade ju depåer både i Bjursås, Svärdsjö, Enviken, och då på Ölandsgatan.