(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image13.jpg)(//)
SJ-buss O 927. Vet någon något om denna denna bussen? Tacksam om jag kan få så mycket info som möjligt. Ser ut som den har blivit omlackad på höger sida inget SJ märke. Kanske för att man satt in ny dörr på höger sida.
Citat från: lycbr skrivet 03 november 2009, 21:35:37 PM
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image13.jpg)(//)
SJ-buss O 927. Vet någon något om denna denna bussen? Tacksam om jag kan få så mycket info som möjligt. Ser ut som den har blivit omlackad på höger sida inget SJ märke. Kanske för att man satt in ny dörr på höger sida.
Vilket år är den här bussen ifrån?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 november 2009, 21:48:21 PM
Vilket år är den här bussen ifrån?
Vet ej. Vet bara var fotot är taget och året är 1967.
Citat från: lycbr skrivet 03 november 2009, 22:07:19 PM
Vet ej. Vet bara var fotot är taget och året är 1967.
Är bilden tagen efter högertrafiksomläggningen? Eller kan bilden vara tagen strax före och bussen redan är förberedd?
Det är en tidig CF65 från ca 1960. Smal, med den gamla stora svarta tvåekrade ratten.
Troligen är bilden tagen före Dagen H, för efter denna hade alla bussar en gul dekal på hörnen som varnade för att gå över gatan innan bussen kört.
På bilden syns inv nummret 3028 som fått regnr O927 lev till SJ 600426 och ch nr 550116. Göteborg fick även 3027/O925.
Detta är alltså bild på en av SJ:s allra första CF6561.
Bussen hade bredden 2,35m troligen.Saknade troligen styrservo som senare CF hade.
Nja, CF hade nog allt styrservo. Det var bara det att den gamla stora ratten hängde med sedan tidigare.
Citat från: S Svensson skrivet 05 november 2009, 19:09:47 PM
På bilden syns inv nummret 3028 som fått regnr O927 lev till SJ 600426 och ch nr 550116. Göteborg fick även 3027/O925.
Detta är alltså bild på en av SJ:s allra första CF6561.
Bussen hade bredden 2,35m troligen.Saknade troligen styrservo som senare CF hade.
Tack så mycket! Kul då kanske min far körde den också, han körde här på SJ till okt-61. Hur länge gick den i trafik??
Citat från: lycbr skrivet 05 november 2009, 21:33:43 PM
Tack så mycket! Kul då kanske min far körde den också, han körde här på SJ till okt-61. Hur länge gick den i trafik??
Jag vet inte exakt hur länge specifika individer gick i trafik. Men någon annan kanske gått igenom O läns bilregister.
Men SJ fick leverans av bussar typ B58-SKV,-HoS till Göteborg. Sedan omplacerades CF61 till andra platser,för Göteborgs del ofta Uddevalla. 1971 togs flera bussar CF61 och Vo 635-SKV ur trafik och flera hamnade hos försvaret. Intervallet 1967-1971 tror jag huvuddelen äldre CF försvann.
Vad gäller CF var de kvar i trafik 1978 i skoltrafiken i Härryda (3423) och Stenungsunds kommuner. CF65 omplacerades en hel del även före 1967 eftersom bättre CF kom i trafik.
I Uddevalla fanns en SJ-CF:are med avvikande lackering. Den var troligen helt orange med vit bård runt. Jag såg den på 60-talet.
Vet någon när CF:arna fick luftfjädring?
Mvh Jan G
CF:arna fick inte luftfjädring rent allmänt, det var ett tillval. Och det var bara på bakaxeln. En vän har en fd TGOJ CF med luftfjädring bak.
De avvikande CF:arna var troligen de som försågs med provmålning innan man bestämde sig för den gängse orange/vita målningen.
Citat från: Björn Forslund skrivet 07 november 2009, 22:33:06 PM
CF:arna fick inte luftfjädring rent allmänt, det var ett tillval. Och det var bara på bakaxeln. En vän har en fd TGOJ CF med luftfjädring bak.
De avvikande CF:arna var troligen de som försågs med provmålning innan man bestämde sig för den gängse orange/vita målningen.
Fanns det ingen CF alls med luftfjädring både fram och bak?
Citat från: bilomnibussen skrivet 07 november 2009, 21:29:45 PM
I Uddevalla fanns en SJ-CF:are med avvikande lackering. Den var troligen helt orange med vit bård runt. Jag såg den på 60-talet.
Vet någon när CF:arna fick luftfjädring?
Mvh Jan G
Jag har hört talas om denna också. Just nu hittar jag inte artikeln i SJ nytt om när vägfordon fick ny färgsättning.
Men jag skall försöka fråga mig fram.
Vad gäller vilken kulör som bussar skulle få så provades minst tre olika färgsättningar. Alltså varianter på "paprikatågen"/Yoa2/X9:s kulör. Nästan helt orange med svart bård blev ju den rådande när det gällde tjänstefordon (t ex Volvo Duett).
Luftfjädring.
Jag har inte hört talas om luftfjädring fram förrän Volvo började detta cirka 1979 på sina B58/B10M. Hur uttrycker man sig,standard i Sverige och tillval i andra länder.
På bakaxeln så förekom tydligen ett litet antal bussar med luftfjädring. Det borde finnas ett antal BF76 med luftfjädring bak också. Jag vet inte vad som är bäst. När det gäller lastbilar påstås att fjädringen blir jämnare vilket medför större last.
När det gäller CF6561 så byggdes dessa om till högertrafikutförande på verkstaden i Örebro, (hvst Ör).
Citat från: S Svensson skrivet 08 november 2009, 10:55:27 AM
Jag har hört talas om denna också. Just nu hittar jag inte artikeln i SJ nytt om när vägfordon fick ny färgsättning.
Men jag skall försöka fråga mig fram.
Vad gäller vilken kulör som bussar skulle få så provades minst tre olika färgsättningar. Alltså varianter på "paprikatågen"/Yoa2/X9:s kulör. Nästan helt orange med svart bård blev ju den rådande när det gällde tjänstefordon (t ex Volvo Duett).
Luftfjädring.
Jag har inte hört talas om luftfjädring fram förrän Volvo började detta cirka 1979 på sina B58/B10M. Hur uttrycker man sig,standard i Sverige och tillval i andra länder.
På bakaxeln så förekom tydligen ett litet antal bussar med luftfjädring. Det borde finnas ett antal BF76 med luftfjädring bak också. Jag vet inte vad som är bäst. När det gäller lastbilar påstås att fjädringen blir jämnare vilket medför större last.
När det gäller CF6561 så byggdes dessa om till högertrafikutförande på verkstaden i Örebro, (hvst Ör).
Vill minnas att det fanns någon form av luftfjädring på Volvo B-58 redan 1967 men att den förbättrades radikalt när B10M kom.
//Eomer
Fram tror jag inte det fanns luftfjädring så tidigt som 1967 på varken Scania BF/CF eller Volvo B58.
Däremot förekom det luftfjädring baktill troligen ännu tidigare än 1967.
Nja, B58:an hade väl ändå luftfjädring runt om ända från början? Dock var det i kombination med bladfjädring. Scania blev före med helluftfjädring, kom väl med CR/BR145. För Volvo försvann fjäderbladen först med B10. Vad gäller CF:en skulle jag gissa att det kom som tillval i o m CF65. Jag har då inte hört talas om CF75 med luftfjädring, men däremot hade de CF:ar från 1961 som gick på Norrlandskusten luftfjädring baktill, de benämndes CF6561L i registerhandlingarna.
/GL
Eftersom sista CF tillverkades -66 fanns det givetvis luftfjädring bak tidigare än så. Luftfjädring fram har aldrig funnits på CF vad jag vet.
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 november 2009, 22:30:53 PM
Eftersom sista CF tillverkades -66 fanns det givetvis luftfjädring bak tidigare än så. Luftfjädring fram har aldrig funnits på CF vad jag vet.
Björn, jag skrev att luftfjädring kom på CF65 1961 och det är väl före 1966?? (Nu tror jag kanske inte att du svarade på mitt inlägg, men det såg ut så)
/GL
Citat från: Greger Larsson skrivet 08 november 2009, 22:36:52 PM
Björn, jag skrev att luftfjädring kom på CF65 1961 och det är väl före 1966?? (Nu tror jag kanske inte att du svarade på mitt inlägg, men det såg ut så)
/GL
Nej, jag svarade på Sörens inlägg, men du hann visst svara före! ;-)
Det stämmer med CF65, en kompis har en sådan med luftfjädring bak. (fd JKT och Jönköping- Husqvarna)
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 november 2009, 13:31:24 PM
Det är en tidig CF65 från ca 1960. Smal, med den gamla stora svarta tvåekrade ratten.
Finns det bilder på hur den gamla tvåekrade ratten såg ut och hur instrumentbrädan såg ut på CF:ar av just den här generationen?
Den gamla ratten fanns även i äldre BF:ar samt Capitoler. Finns i min BF73 samt SvOf:s Capitol.
Tydligen stort intresse för CF. Detta värmer. Sedan så frågades väl inte efter olika kombinationer av fjädring. B58 kunde ha kombination av fjädringar framtill. Ren luftfjädring lär ha kommit hösten 1979 i samband med att B10M kom (B58 benämning på vissa marknader). Kanske jag är lite hemmablind. Det berättas ibland om andra kombinationer av fjädring också.
Men hoppas att de som frågat om fjädringar blev lite klokare.
Hej och tack för all information!
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 07 november 2009, 21:29:45 PM
I Uddevalla fanns en SJ-CF:are med avvikande lackering. Den var troligen helt orange med vit bård runt. Jag såg den på 60-talet.
Vet någon när CF:arna fick luftfjädring?
Mvh Jan G
Har pratat med bussintresserade i Uddevalla. Det var 3104 som hade provmålats i ovan färgsättning.Dewnna buss förknippas med linjen Vänersborg-Öxnered.
Om nu någon undrar över valet av färgsättning kanske jag skall erinra om nuvarande målningen på spårvagnar och stombussar i Göteborg. GS valde ljus överdel. Varför då liksom SJ:s en gång i tiden. Om man betänker stav och tappkurvorna och att de är förskjutna så innebär detta att vissa färger i mörker tenderar att se svarta ut och en ljus överdel i mörker fortfarande är ljus. Även om det är väldigt litet ljus. Sedan kan argonlampor även medföra att ljusa delar också ser ljusa ut. Oranga bussar kan se helt svarta ut och den ljusa delen kan se ljus ut. Jämför SJ:s växlingspersonal som en tid hade orange och blå färgade ställ. Inte enbart oranga varselkläder.
Vad gäller 3028 i Göteborg så gäller den uppskattning jag gjort om livslängden. Även om jag inte vet exakt så tror jag den försvann i samband med GDG linjeövertag eller något år innan. Nyleveranserna av B58/SKV & HoS gjorde sitt till men även trafikförändringar.
Citat från: S Svensson skrivet 11 november 2009, 21:45:37 PM
Har pratat med bussintresserade i Uddevalla. Det var 3104 som hade provmålats i ovan färgsättning.Dewnna buss förknippas med linjen Vänersborg-Öxnered.
Om nu någon undrar över valet av färgsättning kanske jag skall erinra om nuvarande målningen på spårvagnar och stombussar i Göteborg. GS valde ljus överdel. Varför då liksom SJ:s en gång i tiden. Om man betänker stav och tappkurvorna och att de är förskjutna så innebär detta att vissa färger i mörker tenderar att se svarta ut och en ljus överdel i mörker fortfarande är ljus. Även om det är väldigt litet ljus. Sedan kan argonlampor även medföra att ljusa delar också ser ljusa ut. Oranga bussar kan se helt svarta ut och den ljusa delen kan se ljus ut. Jämför SJ:s växlingspersonal som en tid hade orange och blå färgade ställ. Inte enbart oranga varselkläder.
Nu kom jag på var detta diskuterats förut:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22637.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22637.0)
M.v.h.
Ola