Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ersa skrivet 02 november 2009, 15:39:23 PM

Titel: Busslink 8959
Skrivet av: Ersa skrivet 02 november 2009, 15:39:23 PM
Gelins nya tjänstebil? Helt i min smak iaf! :)

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Busslink_8959_HB_091030a.jpg)

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Busslink_8959_HB_091030b.jpg)

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Busslink_8959_HB_091030c.jpg)
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: bisquit skrivet 02 november 2009, 19:25:14 PM
Kul att Busslink fått en riktig tjänstebil att åka med.
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: Nico skrivet 02 november 2009, 19:56:08 PM

Äh, det är en Saab! Inget speciellt med den i sig utan en Škoda går lika lika bra om inte bättre.  :-\

Volvo V70 sedan är rymligare, men etanolversionerna saknar själ. Den i mitt tycke bästa bilen är nog fortfarande Volvo 940:n som då har den stora fördelen att den tack vare sin bakhjulsdrift är så smidig i stadstrafik. Vänder på en femöring om det behövs medan de framhjulsdrivna härkena nästan kräver samma utrymme som en buss...  :P  ;D
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: Ersa skrivet 02 november 2009, 20:16:35 PM
Citat från: Nico skrivet 02 november 2009, 19:56:08 PM
Äh, det är en Saab! Inget speciellt med den i sig utan en Škoda går lika lika bra om inte bättre.  :-\

Men om det hade stått en Škoda på garageplanen istället för 9-3:an... ja, då vette tusan om kameran kommit fram! ;)
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: Matte skrivet 02 november 2009, 20:23:39 PM
Citat från: Nico skrivet 02 november 2009, 19:56:08 PM
Äh, det är en Saab! Inget speciellt med den i sig utan en Škoda går lika lika bra om inte bättre.  :-\

Volvo V70 sedan är rymligare, men etanolversionerna saknar själ. Den i mitt tycke bästa bilen är nog fortfarande Volvo 940:n som då har den stora fördelen att den tack vare sin bakhjulsdrift är så smidig i stadstrafik. Vänder på en femöring om det behövs medan de framhjulsdrivna härkena nästan kräver samma utrymme som en buss...  :P  ;D

Trevligt att det är åtminståne en häär på forumet som har samma filosofi med bilar... Jag tycker också att 940 serien i olika utföranden är bästa bilen. Men iof åker jag en gammal Volvo 244 men kikar efter en sjysst 945a. Men det är en pansar vagn 244an om man ska jämföra mot alla SAABs plasraketer som nu kommer ut från SAAB fabriken...
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 02 november 2009, 20:35:05 PM


   Ja, herr Gelin får nog nått att leka med  ;)

   Men en 4X4 Skoda Octavia är och rolig att leka med  ;D

   //Niclas
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: Magnus_J skrivet 03 november 2009, 08:31:19 AM
nä vi har andra som får åka bil =)  ;D
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: Leif D skrivet 03 november 2009, 11:11:30 AM
Vad man har för bilar för yttre trafikledare kan ju regleras i avtalen också, som i Norrköping.
Som denna NISSAN X-TRAIL 2.0 DCI S, 2008, som Veolia har i Norrköping.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/P1040921.JPG)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/P1040916.JPG)
Veolia 9635 vid Söder Tull, 2009-05-04. Foto Leif D.
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: the0fiskis skrivet 03 november 2009, 15:39:07 PM
vf har den inte blåljus? :o  ??? kan vara en ide att ha   ::)
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: Ersa skrivet 03 november 2009, 17:35:23 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 03 november 2009, 15:39:07 PM
vf har den inte blåljus? :o  ??? kan vara en ide att ha   ::)

Blåljustillstånd kan du bara få beviljat om du bedriver spårtrafik, som t.ex GS i Göteborg, Veolia i Stockholm & Norrköping samt MTR i Stockholm. Roslagståg är nog en av de få lokalbaneoperatörerna som inte har någon blåljusbil.
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: Magnus_J skrivet 03 november 2009, 21:29:46 PM
blåljustillståndet har koppling med Järnvägslagen.
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: the0fiskis skrivet 04 november 2009, 15:46:42 PM
Citat från: Verspieder skrivet 03 november 2009, 17:35:23 PM
Blåljustillstånd kan du bara få beviljat om du bedriver spårtrafik, som t.ex GS i Göteborg, Veolia i Stockholm & Norrköping samt MTR i Stockholm. Roslagståg är nog en av de få lokalbaneoperatörerna som inte har någon blåljusbil.
ok ok
så det kommer komma blåljus bilar när stockholm får mer spårvangar? eller ´kommer dom bara kvar den dom har nu? kanske lite utanför forumet ramar :(
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: Ersa skrivet 04 november 2009, 15:54:29 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 04 november 2009, 15:46:42 PM
ok ok
så det kommer komma blåljus bilar när stockholm får mer spårvangar? eller ´kommer dom bara kvar den dom har nu? kanske lite utanför forumet ramar :(

Hur många bilar med blåljus som MTR och Veolia har i Stockholmsområdet vet jag inte, och inte heller hur många tillstånd som är knutna till tunnelbanan respektive lokalbanorna. Men om någon annan har koll på detta får ni gärna berätta.
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: Magnus_J skrivet 06 november 2009, 12:05:33 PM
det beror väl på vilka som vinner upphandlingen av spårvägen.
har heller inte riktigt koll på bilarna som Veolia hade men det var väl minst en bild på TC.
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: buskörare skrivet 07 november 2009, 23:37:37 PM
Citat från: Matte skrivet 02 november 2009, 20:23:39 PM
Trevligt att det är åtminståne en häär på forumet som har samma filosofi med bilar... Jag tycker också att 940 serien i olika utföranden är bästa bilen. Men iof åker jag en gammal Volvo 244 men kikar efter en sjysst 945a. Men det är en pansar vagn 244an om man ska jämföra mot alla SAABs plasraketer som nu kommer ut från SAAB fabriken...

Ja, det går ju jättebra att jämföra en bil från 80/tidigt 90-tal med en ny bil  ::)
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: Nico skrivet 08 november 2009, 02:58:52 AM

Citat från: buskörare skrivet 07 november 2009, 23:37:37 PM
Ja, det går ju jättebra att jämföra en bil från 80/tidigt 90-tal med en ny bil  ::)

Mattes inlägg var ju en replik till mitt tyckande om framdrivning.  :D    För min del har det då inte så mycket att göra med från vilken tidsepok bilen är som att jag personligen föredrar bakhjulsdrift framför framhjulsdrift.

Med det senare så blir det i mitt tycke gärna så att det snarare är bilen som kör föraren medan det med bakhjulsdrift fortfarande är föraren som håller i det hela. OK för att en framhjulsdriven (liksom en bakmotoriserad) bil kanske tar sig fram något lättare vid halt väglag, men med dagens teknik så är det inte något större problem med en bakhjulsdriven heller. Sen tillkommer som sagt den bakhjulsdrivna bilens manöversmidighet osv. för att inte tala om att denna typ av fordon normalt sett är både enklare och billigare att underhålla då drivsystemen inte är så komplicerade.

Turligt nog så finns det fortfarande tillverkare som tänker mera på detta. Två stora i Tyskland kör fortfarande till största delen med drivning på bakaxeln och i USA verkar man hålla på att återgå till bakhjulsdrift på sina större modeller. Ett tag var det nästan bara Ford Crown Victoria (och dess modellkusiner) som körde med bakhjulsdrift, men från 2008 säljer man tydligen bara Police Interceptor-versionen. Å andra sidan har Chrysler utmanat på senare år med bl.a. Chrysler 300/LX och Dodge Charger. Mycket just då beroende på att service etc. blir billigare.

Har som sagt en bakgrund inom drosktrafiken och för min del handlar detta även mycket om subjektivt tyckande. Å andra sidan så har jag därigenom yrkesmässigt kört många tusen mil i olika bilar och för ren stadstrafik så skulle jag i alla fall välja något i stil med Volvo 940 (minus bränsletörsten dock). Just detta med att snabbt och smidigt kunna manövrera i tät trafik är något som en bakhjulsdriven bil är bättre på och det var lite därför jag tyckte att en Škoda eller en Saab var hugget som stucket i detta fall. Däremot är säkert en framhjulsdriven inte fel på en hal norrländsk landsväg.

Gamla Volvo 960/V90 i Executive-utförande var annars bland det bästa jag kört i taxiväg medan man idag får hålla sig till Mercedes E-klass ifall man vill ha utrymme (nåja allt är relativt) och bakhjulsdrift. Å andra sidan ingen dålig bil, men kostar för mycket i inköp och service. Saab å andra sidan är väl inget odugligt märke i sig, men jag har gjort en hel del mil även i Saab-modeller och det finns orsaker till att de aldrig var vanliga som taxi förr. Hade det inte varit att man på senare år nästan sålde dem med ett kostnadsfritt serviceavtal är det frågan om det hade funnits några alls inom taxi ens idag.

För att återgå till trådämnet efter mina långrandiga utsvävningar så kan jag ändå göra vissa eftergifter. Vad gäller Busslinks trafikledningsfordon så vurmar ju Erik för Saab så jag ska i det här fallet ändå tillstå att Saab-modellen på bilden är betydligt piggare än careta # 2 som också den är spriteldad, men en Volvo V70. Den modellen är bland det mest trista och själlösa jag kört. När jag första gången testade en sådan på Bilia så undrade jag flera gånger om jag verkligen lossat handbromsen för motorns respons påminde om spänsten hos en 95-åring med sendrag.  ;D  :P
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: Matte skrivet 08 november 2009, 09:13:05 AM
Citat från: buskörare skrivet 07 november 2009, 23:37:37 PM
Ja, det går ju jättebra att jämföra en bil från 80/tidigt 90-tal med en ny bil  ::)

Ja det går det.... Speciellt om det är Volvo och SAAB som man gämför.. ;)
Titel: SV: Busslink 8959
Skrivet av: Ersa skrivet 08 november 2009, 12:15:36 PM
Citat från: Matte skrivet 08 november 2009, 09:13:05 AM
Ja det går det.... Speciellt om det är Volvo och SAAB som man gämför.. ;)

Som bl.a Nico skrivit måste man ju ta till en historisk Volvo, då ingen stor bakhjulsdriven motsvarighet till 940/S90 tillverkas idag. Sedan 850:n kom har ju Volvon blivit mer och mer lik någon form av tråkig universalbil med framhjulsdrift och anonym design som inte alls går att jämföra med den "arbetshästar" de tillverkade förr i tiden.