Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: julle skrivet 27 oktober 2009, 15:05:47 PM

Titel: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: julle skrivet 27 oktober 2009, 15:05:47 PM
Stadsbussarna i Östersund har vunnit upphandlingen av stadstrafiken i Gävle enligt tildelningsbeslut från X-trafik.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Fredde skrivet 27 oktober 2009, 15:38:14 PM
Kan det tänkas att det blir Scania åter i Gävle ?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Fredde skrivet 27 oktober 2009, 15:39:39 PM
Ägare
Bolaget ägs av KR trafik AB och Orusttrafiken AB.

Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Bengt Almgren skrivet 27 oktober 2009, 15:50:09 PM
 Kan det bli Stadsbussarna i Gävle ?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 27 oktober 2009, 15:56:47 PM
RIP Swebus Gävle
Vad händer med bussarna?

Det måste ju bli Stadsbussarna Gävle som det kommer heta i Gävle.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Fredde skrivet 27 oktober 2009, 15:59:04 PM
Någon som har koll på vilken övriga var som lade anbud, priser, skillnader etc.. ?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: virtual1 skrivet 27 oktober 2009, 16:09:18 PM
Citat från: julle skrivet 27 oktober 2009, 15:05:47 PM
Stadsbussarna i Östersund har vunnit upphandlingen av stadstrafiken i Gävle enligt tildelningsbeslut från X-trafik.
gaah vad tråkigt, hade hoppats på busslink eller att swebus hade fått behålla... Nå, ett ställe att inte ha bråttom till då det blir trafikstart då...
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 27 oktober 2009, 16:15:20 PM
40,9miljoner/år. Vad får Swebus i ersättning idag? http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1474664 (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1474664) och http://gd.se/nyheter/1.1474726 (http://gd.se/nyheter/1.1474726). Det blir 5 gasbussar från start. Stadsbussarna var billigast.

Med det tidigare vunna kontraktet på landsbygdstrafiken fram till 2019 så är ju detta tråkigt för Swebus.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 27 oktober 2009, 17:38:27 PM
Citat från: Fredde skrivet 27 oktober 2009, 15:38:14 PM
Kan det tänkas att det blir Scania åter i Gävle ?

absolut kan det det....eller också MAN, Mercedes, Solaris, Irisbus, Volvo eller någon annan som man har tagit in anbud ifrån för tillverkning och leverans av bussarna - men lite väl tidigt att besluta om va ;-)?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoTe skrivet 27 oktober 2009, 17:49:30 PM
Jasså KR trafik roffar åt sig! Kanske dom tar hela Uppland 2011 då?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 27 oktober 2009, 17:50:22 PM
Citat från: RoTe skrivet 27 oktober 2009, 17:49:30 PM
Jasså KR trafik roffar åt sig! Kanske dom tar hela Uppland 2011 då?

Jo, när dom förlorar Jämtland så tar man andra delar av Sverige. Kanske är dom med i anbuden på E4-trafiken Sundsvall - Haparanda med?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Fredde skrivet 27 oktober 2009, 17:52:14 PM
Enligt avtalet behöver nya entreprenören inte ta över en enda av dom fr Swebus utan alla som vill börja hos den nya lär nog söka arbete där i normal ordning...

http://gd.se/nyheter/1.1474726 (http://gd.se/nyheter/1.1474726)
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 27 oktober 2009, 19:16:32 PM
Citat från: Fredde skrivet 27 oktober 2009, 17:52:14 PM
Enligt avtalet behöver nya entreprenören inte ta över en enda av dom fr Swebus utan alla som vill börja hos den nya lär nog söka arbete där i normal ordning...

http://gd.se/nyheter/1.1474726 (http://gd.se/nyheter/1.1474726)

"Swebus räknar med att de måste säga upp 150 busschaufförer som alla ges möjligheten att söka de nya tjänsterna hos Stadsbussarna i Östersund AB - det blir dock bara cirka 90 platser." // Arbetarbladet

Hur ska man klara detta?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Fredde skrivet 27 oktober 2009, 19:32:53 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2009, 19:31:08 PM
Klara vad?

Det är väl upp till var o en att söka jobb?

Det är nog skillnaden 150 mot 90 tjänster som avses.. Förmodar nya entreprenören kommer ha mycket på timmtid samt andra arbetscheman
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 27 oktober 2009, 19:34:14 PM
Ja, alltså om Swebus har 150st anställda, och den nya ska klara detta på 90st. Längre arbetsdagar? Mindre trafik?

Visst, alla har rätt att söka, de säger jag inte att dom inte har.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 27 oktober 2009, 20:25:22 PM
Ja helt rätt!

Alltså....alla ni som börjar ojja er nu om det ena och det andra.

Den här upphandlingen fungerar precis på samma sätt som alla andra upphandlingar som gjorts i Sverige i år och andra år.

Ett företag förvsinner från en plats, ett nytt tar över, förarna får jobb i den utsträckning som behövs för att klara trafiken, bussar köps in och beställs och börjar trafikera, nya uniformer kommer så småningom tillsammans med tjänster, tidtabeller, omlopp, företagsledning etc etc etc i all evighet.

Jag fattar inte varför alla måste börja undra alla konstiga saker om sånt som i varje upphandlingsresultat är fullständigt självklart och händer varenda gång.

"Och hur ska dom klara det eller det, varför har dom inte beställt bussar? Varför redovisar dom inte depå femton månader i förväg? Varför kan inte det nya företaget ta över även de förare som inte passar in o köra buss egentligen?" osv i all evighet

Det kommer att vara olika uppfattningar och vissa inkörningsproblem här liksom hos alla andra överallt annars - men efter en tids trafikerande så brukar ju allt ordna till sig - eller hur?

*suck* - ibland är det faktiskt lite tröttande....
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Cero skrivet 27 oktober 2009, 21:27:26 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 oktober 2009, 20:25:22 PM

*suck* - ibland är det faktiskt lite tröttande....

Visst är det tröttande och du har helt rätt i det du skriver, men vi måste komma ihåg att svensken i gemen är en orolig själ, som vill att någon tar hand om dem och som vill veta allt utstakat i förväg. Överraskningar undanbedes. Istället för att fråga sig hur man kan göra sig attraktiv i en sådan här situation (som med lite variation på temat även inträffar i andra branscher) och själv staka ut en tänkbar väg framåt, inklusive alternativ, tycker många att någon annan (denna speciella svensk) ska ta hand om allt och mer eller mindre ålägga företag och andra aktörer att "ta hand" om folk, kosta vad det kosta vill. Så tyvärr tror jag vi alla får leva med den här typen av frågeställningar ända tills vi svenskar åter lärt oss att ta hand om oss själva och ta ansvar för vår egen utveckling och framtid.

Samtidigt är ju detta ett diskussionsforum så lite frågor och spekulationer får vi nog stå ut med. :)
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: virtual1 skrivet 27 oktober 2009, 22:35:23 PM
Citat från: julle skrivet 27 oktober 2009, 15:05:47 PM
Stadsbussarna i Östersund har vunnit upphandlingen av stadstrafiken i Gävle enligt tildelningsbeslut från X-trafik.

Jahapp, hade antingen hoppats på Busslink som vinnare eller Swebus (eller i sista fall Veolia), nu blev det bara trist :-P - inget annat än KR (och inte ens 'riktiga' KR) i Gävleborg :-( -  nåväl, en stad man inte behöver rusa ärslet till sig IAF den dag det blir entrepenörsbyte för att fota...
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 28 oktober 2009, 01:14:05 AM
Citat från: Bengt Almgren skrivet 27 oktober 2009, 15:50:09 PM
Kan det bli Stadsbussarna i Gävle ?

Citat från: RoggaBoy skrivet 27 oktober 2009, 15:56:47 PM
Det måste ju bli Stadsbussarna Gävle som det kommer heta i Gävle.

Angående namnfrågan:
Företaget som vann upphandlingen heter Stadsbussarna i Östersund AB, och det är företaget som vinner upphandlingen som får köra. Vill man byta namn för att få det "rätt" i Gävle får man nog byta namn på hela företaget, inkl verksamheten i Östersund. Det var även Stadsbussarna i Östersund AB som lade bud på Umeås stadstrafik senast, men där kom man tvåa efter Swebus.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 28 oktober 2009, 01:29:32 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2009, 19:51:54 PM
Ena tidningen säger att 250 friställs, nästa 150 :-)

Bättre upp! Samma tidning säger både att 150 sägs upp samt att 250 friställs:
http://gd.se/nyheter/1.1474726
http://gd.se/nyheter/1.1475765
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2009, 08:39:09 AM
Citat från: Verspieder skrivet 28 oktober 2009, 01:14:05 AM
Angående namnfrågan:
Företaget som vann upphandlingen heter Stadsbussarna i Östersund AB, och det är företaget som vinner upphandlingen som får köra. Vill man byta namn för att få det "rätt" i Gävle får man nog byta namn på hela företaget, inkl verksamheten i Östersund. Det var även Stadsbussarna i Östersund AB som lade bud på Umeås stadstrafik senast, men där kom man tvåa efter Swebus.

Det är riktigt men man kan naturligtvis använda ett annan namn i marknadsföringen om man vill. Får jag gissa så kommer bussarna att stå reggade på Stadsbussarna i Östersund men vara märkta t ex Stadsbussarna i Gävle.
Fast Buss i Väst kör ju även på ostkusten... Och Orusttrafiken kör så långt från Orust som i Östergötland.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Anders Noren skrivet 28 oktober 2009, 10:02:28 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2009, 08:39:09 AM
Det är riktigt men man kan naturligtvis använda ett annan namn i marknadsföringen om man vill. Får jag gissa så kommer bussarna att stå reggade på Stadsbussarna i Östersund men vara märkta t ex Stadsbussarna i Gävle.

I den mån man tycker att det är någon mening att marknadsföra sig mot slutkund. Jag vet inte hur entreprenörerna ser på den här frågan men den nuvarande entreprenören Swebus har i alla fall fått rätt mycket skit från gemene man för taxehöjningar, linjedragningar och turtätheter - sådant som X-Trafik, kommunen resp. kommunen är ansvarig för.

Anders
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Fredde skrivet 28 oktober 2009, 11:34:24 AM
Närmaste anbud efter var "Sambus AB" på 42,6 milj.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: stora mellösa skrivet 28 oktober 2009, 11:40:36 AM
Citat från: Fredde skrivet 28 oktober 2009, 11:34:24 AM
Närmaste anbud efter var "Sambus AB" på 42,6 milj. Någon som vet vad detta är för bolag?

Har sitt säte i Hallstahammar vd heter Björck i efternam ; björksbuss
sedan sitter företraädare förhöbergsbuss där, bollnäs busstrafik, forsbergs buss, västanhede trafik, siljan buss samt kristian larssons busstrafik.


de som sitter i styrelsen i sambus ab sitter även i styrelsen på ovannämnda bolag
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 28 oktober 2009, 11:55:27 AM
Citat från: Fredde skrivet 28 oktober 2009, 11:34:24 AM
Närmaste anbud efter var "Sambus AB" på 42,6 milj.

Kom då Swebus trea och Veolia fyra?

Edit: Läste nu att Swebus var 9% dyrare. http://gd.se/nyheter/1.1475765 (http://gd.se/nyheter/1.1475765)
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 28 oktober 2009, 11:56:07 AM
Citat från: Verspieder skrivet 28 oktober 2009, 01:14:05 AM
Angående namnfrågan:
Företaget som vann upphandlingen heter Stadsbussarna i Östersund AB, och det är företaget som vinner upphandlingen som får köra. Vill man byta namn för att få det "rätt" i Gävle får man nog byta namn på hela företaget, inkl verksamheten i Östersund. Det var även Stadsbussarna i Östersund AB som lade bud på Umeås stadstrafik senast, men där kom man tvåa efter Swebus.

Helt rätt, Swebus vann i Umeå, Stadsbussarna i Östersund AB tvåa och Veolia trea.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 28 oktober 2009, 11:59:51 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2009, 10:22:48 AM
Stadsbussarna torde räcka, det är ju bara "på papperet" som hela namnet används, inte i marknadsföring eller på fordonen.

På bussarna som Swebus kör står det ju Swebus på, men de skulle se kul ut om de står "Stadsbussarna i Östersund AB" på bussarna i Gävle, fast man kan göra en namnändring hos PRV med, tex Stadsbussarna i Sverige AB.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 28 oktober 2009, 12:09:20 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2009, 12:03:06 PM
Varför skulle man skriva ut hela namnet för?

Kika hur man gör i östersund först :-)

Jo, i Östersund står de bara Stadsbussarna, de vet jag. :-)
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Muk skrivet 28 oktober 2009, 12:10:40 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 28 oktober 2009, 11:59:51 AM
På bussarna som Swebus kör står det ju Swebus på, men de skulle se kul ut om de står "Stadsbussarna i Östersund AB" på bussarna i Gävle, fast man kan göra en namnändring hos PRV med, tex Stadsbussarna i Sverige AB.

Eller hos Bolagsverket som har hand om de frågorna sedan 2004. ;)

Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Jo skrivet 28 oktober 2009, 12:15:02 PM
Är det GD som har missförstått något och felciterar Lennart Skoog eller är Gävle upphandlat som nettoavtal?

Från artikeln:
"Enligt honom förlorade Swebus enbart för att de lagt ett nio procent högre pris än den vinnande konkurrenten.

– Vi skulle ha klarat miljökraven och kravet på luftkonditionering.

Han menar att ett lägre anbud medfört höjda biljettpriser eller färre anställda
."

Den sista meningen kan ju annars inte tolkas som att Swebus hade höjt taxan om de lagt anbudet lägre. Är det inget nettoavtal så borde ju trafikhuvudmannen inte behövt höja priset för att Swebus lägger lågt anbud :)

Sedan har jag inte fått intrycket att Swebus är ett bolag som har fler anställda än som behövs för att klara trafiken så utalandet tyder även att  bolaget har ganska stor möjlighet att påverka utbudet.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Lennart Skoog, Swebus Gäv skrivet 28 oktober 2009, 12:37:59 PM
Det finns stora möjligheter för den tillträdande entreprenören att bestämma det mesta, själv eller i samråd med kommunen och/eller X-trafik. T ex biljett- och kortpriser, turtäthet, första/sista tur per dag, bussdesign, dörrställningar, busstyper, etc. Avtalet är ett nettoavtal vilket innebär att entreprenören får en fast ersättning (t ex 40,9 miljoner +/- index per år) samt i övrigt lever på biljettintäkterna.
Swebus hade räknat med att öka resandet i första hand och därigenom öka intäkterna.
För övrigt känns det inte speciellt kul att vi förlorade denna upphandling men så är ju spelreglerna på marknaden. Värst är det så klart för våra medarbetare som omfattas av denna förändring.
//Lennart Skoog, Swebus Gävle
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: jocke skrivet 28 oktober 2009, 15:02:05 PM
Jag hoppas då på lite Scania iaf :)
Vore kul o se.

Ska bli spännande och se vart detta leder någonstans.

5 gasbussar + 15 om 4 år. Hur ska detta finansieras. Om samtliga bussar som kommer hit i sommar är nya, ska de bytas inom 4 år? Eller kommer dee vara gas+diesel bussar? Eller byggs dom om?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: AO skrivet 28 oktober 2009, 15:37:23 PM
Vet du Lennart eller någon annan om det fanns några andra krav förutom AC, alkolås och biogas/utsläppskrav? Fanns det några krav på exempelvis fordonens storlek eller antal platser för barnvagnar vilket det talas om här förut?

Citat5 gasbussar + 15 om 4 år. Hur ska detta finansieras. Om samtliga bussar som kommer hit i sommar är nya, ska de bytas inom 4 år? Eller kommer dee vara gas+diesel bussar? Eller byggs dom om?

Det blir nog inga ombyggen, men däremot har vi ju sett omflyttningar mellan Stadsbussarna och KR-trafik förut och om man ser till det så kan omplacering ske både med Stadsbuusarna i Östersund, KR-trafik och Orusttrafiken. Det betyder att man har ganska stor möjlighet att omplacera bussar om det behövs. Det betyder troligen att man eventullt köper in bara nytt till Gävle som sedan flyttas eller så får Gävle lite begagnat från andra platser. Vem vet, Stadsbussarn kanske t.o.m. köper upp några bussar från Swebus och rekonditionerar dem till de nya kraven?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Lennart Skoog, Swebus Gäv skrivet 28 oktober 2009, 16:17:53 PM
Alla bussar vi kör Stadsbussarna i Gävle med idag kommer att användas inom Swebus andra trafikområden - ingen buss blir övertalig.

//Lennart Skoog
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 28 oktober 2009, 16:20:02 PM
Citat från: Lennart Skoog, Swebus Gäv skrivet 28 oktober 2009, 16:17:53 PM
Alla bussar vi kör Stadsbussarna i Gävle med idag kommer att användas inom Swebus andra trafikområden - ingen buss blir övertalig.

//Lennart Skoog

Kanske någon till Umeå för utökning där?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Jo skrivet 28 oktober 2009, 17:11:23 PM
Citat från: Lennart Skoog, Swebus Gäv skrivet 28 oktober 2009, 12:37:59 PM
Det finns stora möjligheter för den tillträdande entreprenören att bestämma det mesta, själv eller i samråd med kommunen och/eller X-trafik. T ex biljett- och kortpriser, turtäthet, första/sista tur per dag, bussdesign, dörrställningar, busstyper, etc. Avtalet är ett nettoavtal vilket innebär att entreprenören får en fast ersättning (t ex 40,9 miljoner +/- index per år) samt i övrigt lever på biljettintäkterna.
Swebus hade räknat med att öka resandet i första hand och därigenom öka intäkterna.
För övrigt känns det inte speciellt kul att vi förlorade denna upphandling men så är ju spelreglerna på marknaden. Värst är det så klart för våra medarbetare som omfattas av denna förändring.
//Lennart Skoog, Swebus Gävle

Tack för svaret. Fanns det något tak för biljettpris respektive golv för utförda fordonskilometer/fordonstimmar, och vad låg dessa i så fall på i förhållande till idag?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: AO skrivet 28 oktober 2009, 17:51:34 PM
Dubbeldäckare i Gävle från och med 2010? Det kan bli verklighet enligt VD för Stadsbussarna. Det kommer att flyttas en del bussar från Jämtland och några blir helt nya. De bussar som flyttas från Jämtland har väl alla regionstandard eller? Kanske blir rekonden och ågra fler dörrar så de stadsbussanpassas? Även om det tydligen inte är något krav.

Stadsbussarna manar också till lugn bland chaufförerna kring deras jobb.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1477836 (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1477836)
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1477719 (http://gd.se/nyheter/gavle/1.1477719)

Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 29 oktober 2009, 08:59:58 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2009, 12:03:06 PM
Varför skulle man skriva ut hela namnet för?
Kika hur man gör i östersund först :-)

Jämför även med moderföretaget. Det står ju inte "Klövsjö-Rätan Trafik AB" på alla deras bussar. Inte heller "Busslink i Sverige AB" på Norrtäljebussarnas sidorutor. ;)
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Fredde skrivet 01 november 2009, 09:05:03 AM
Någon som har koll på vilka miljökrav som gäller, Euro 4 eller 5?
Det snackas om i en artikel i lokaltidningen att ev flytta länsbussar från Jämtland (ev förlorat avtal som just nu är överklagat) hur är motorerna på dessa samt AC?

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1477836 (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1477836)

Sedan när BIMS införs så är ju andemeningen att instigning även ska kunnas göras i "mitten" dörren för att snabba upp trafiken (vet ej om detta stämmer till 100%) Rimmar det inte illa då med dörr 1x1x0 isåfall?  

Nya stadsbussar (oavsett längd) som införskaffas får jag verkligen hoppas dessa har dörr 2x2x1 alt 2x2x2 om ledbuss så det inte blir lika som i Östersund där man har 2x2x0.. Det har varit den del tidsförödande i trafiken under dom åren S1 har körts med bussar med dörr 1x1x0 (fd länsbussar som lackades om i och med nya linjenätet) då genomströmningen i bussen i rusningstid är dålig, föraren vill ju helst vänta till alla satt sig innan bussen rullar, ska resenärer samtidigt kliva av så bromsas ju all "trafik" till den bakre delen av bussen om bara en avklivnings dörr finns dvs tiden innan "alla" sitter blir längre...
Det är ca 6 miljoner resor varje år i stadstrafiken i dagsläget och jag förmodar att man vill öka resandet mycket framöver då 100% av biljettintäkterna går till det körande bolaget...  Då är det viktigt att resor går fort och är lätt att genomföra och ska det ökas mer ställs mer krav på att bra genomströmming ska fungera!!!

Sedan att öka resandet mer från Valbo är att plocka bort zon 64 från Valbo kyrka mot Valbo dvs hela stadsbussnätet körs som EN zon då kan även det tidsödande som är infört även i nya biljettsystemet som är tillfälligt att en resande med "Reskassa" (värdekort) måste säga detta till föraren så han kan ställa det på biljettmaskinen så att rätt summa dras, har man bara en Zon i hela stadstrafiken så kan "resans kostnad" automatiskt dras från kortet direkt när det dras vid "läsaren" det enda som ska sägas till är om ev övergång till annan Zon ska göras, här kan mycket tid sparas på alla linjer!!
Man kanske slipper en total prisökning för att täcka "förlusten" med att baka in Valbo i Zon 61 på att få kortare körtider säkert kan något omlopp sparas bort samt man även ökar antalet resande om resorna går fortare!!!

Den "nya entreprenören"  har verkligen stora möjligheter att öka resandet i Gävle då många i dagsläget har varit besvikna på nuvarande entreprenör dom senaste åren pga ständiga förseningar (detta beror ofta på den som kör bussen, jag skulle kunna räkna upp flera saker vad det beror på men jag avstår) samt dåliga bussar och delvis "felaktigt anställd personal" som misskött sig mot kunderna som sedan istället valt annat ressätt pga detta.. Det är bara att hoppas när man anställer personal så gäller hårda anställningsintervjuver först sedan utbildar man dom "lokalt själva" istället för att be AF massutbilda sedan tar man in "vad som helst" via den utbildningen, visst kostnaden ökar i början men vinsten sedan är ökat resande, mindre skador på bussar, mindre klagomål säkert även minskad sjukfrånvaro m.m

Jag hoppas verkligen att tidtabellsmakaren (jo jag vet vad han heter) tas över till "nya entreprenören" då det har varit mycket bra med all samordning i City när den fungerar!!!
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Fredde skrivet 01 november 2009, 16:50:30 PM
Förmodar att Swebus lade anbudet för Gävleborg att man hade räknat lätt med att man skulle få Gävle Stadstrafik även framöver.. Nu kommer säkert nuvarnade länsanbud bli betydligt dyrare för Swebus då man säkert hade tänkt en org för all trafik och nu blir det bara länstrafik men antalet ledare på skift lär vara samma fast det i princip bara blir 1/2 busstrafiken samt ev uppfyllnad av tjänster i Gävle omöjligörs.... Det kan inte vara bra för dom.... Vem räknade så fel på detta? Stadsbussarna Östersund kan sköta detta 4 miljoner billigare per år ändå fast med egen ledningsgrupp... Är den lokala chefen så dyr i Gävle fast jobbet sköts så dåligt i dagsläget??
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 november 2009, 17:09:05 PM
Citat från: Fredde skrivet 01 november 2009, 16:50:30 PM
Förmodar att Swebus lade anbudet för Gävleborg att man hade räknat lätt med att man skulle få Gävle Stadstrafik även framöver.. Nu kommer säkert nuvarnade länsanbud bli betydligt dyrare för Swebus då man säkert hade tänkt en org för all trafik och nu blir det bara länstrafik men antalet ledare på skift lär vara samma fast det i princip bara blir 1/2 busstrafiken samt ev uppfyllnad av tjänster i Gävle omöjligörs.... Det kan inte vara bra för dom.... Vem räknade så fel på detta? Stadsbussarna Östersund kan sköta detta 4 miljoner billigare per år ändå fast med egen ledningsgrupp... Är den lokala chefen så dyr i Gävle fast jobbet sköts så dåligt i dagsläget??

Kanske de, och att Swebus inser att deras övriga trafik inte går ihop ekonomiskt och på detta sätt räknat med någon miljon extra för att täcka upp det andra? Hur mycket billigare var Swebus på landsortstrafiken?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Fredde skrivet 01 november 2009, 17:13:45 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 01 november 2009, 17:09:05 PM
Kanske de, och att Swebus inser att deras övriga trafik inte går ihop ekonomiskt och på detta sätt räknat med någon miljon extra för att täcka upp det andra? Hur mycket billigare var Swebus på landsortstrafiken?

Trafikområde: Gästrikland
Trafikutövare: Swebus AB
Pris/år: 71,6 M SEK
Närmaste bud: Veolia Transport 72,0 M SEK


Swebus valde att utrusta 8-9år gamla bussar med AC som från början var i dåligt skick samt att trafiken haltar mycket spciellt på Linje 25 Gävle-Norrsundet vv samt Linje 41 Gävle-Sandviken-Hofors vv enligt insändare i lokaltidningarna, förare plockar ut bussar för sent med förseningar som följd så folk kommer för sent till arbete, bussar är överfulla så resenärer ska behöva stå i bussen fast den kör i 90km/h på riksväg 80 till/från Sandviken enligt insändare, även delen Valbo - Forsbacka - Sandviken dvs linje 91 är mycket dåligt skött då samordning mot Stomlinje 1 från Gävle fungerar dåligt... Swebus har ett dåligt rykte så det heter duga där till i Gävleborg tyvärr...
Många har jublat att dom har åkt ut från Gävle Stadstrafik då denna har fungerat mycket dåligt i flera år nu... Frågan återstår varför har det fungerat så dåligt, den nya entreprenören kanske kan bevisa vad det beror på när dom startar, då lär det framkomma iaf....

Säkert har Veolia Transport varit flera gånger bättre på trafiken fast dom var 400000kr dyrare per år... Har inte hört något klagomål när dom skötte trafiken i Söderhamnsområdet dvs trafiken fungerade klockrent.... Gävle omr har alltid fått tagit det dåliga kortet i länstrafiken tyvärr...
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoTe skrivet 01 november 2009, 19:19:33 PM
Kan det bli bra när man använder sig av upphandlad trafik? Finns det någon stad där både kunder och anställda lovordar företaget?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Anders Noren skrivet 01 november 2009, 19:34:44 PM
Citat från: Fredde skrivet 01 november 2009, 17:13:45 PM
även delen Valbo - Forsbacka - Sandviken dvs linje 91 är mycket dåligt skött då samordning mot Stomlinje 1 från Gävle fungerar dåligt...

Mmm, fast Forsbackadumheterna ska man nog lasta Gävle kommun och X-Trafik minst lika mycket som Swebus för. Även om det kanske var Swebus idé att dra ned trafiken på Forsbacka ytterligare så är det kommunen och X-Trafik som inte sagt "Skärp er!" utan i stället skickat ut sina orwellska nyspråkskonsulter att framställa neddragningarna som en jättebra idé och en förbättring för forsbackaborna.

Anders
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Jo skrivet 01 november 2009, 19:39:06 PM
Citat från: Fredde skrivet 01 november 2009, 17:13:45 PM
Trafikområde: Gästrikland
Trafikutövare: Swebus AB
Pris/år: 71,6 M SEK
Närmaste bud: Veolia Transport 72,0 M SEK


Swebus valde att utrusta 8-9år gamla bussar med AC som från början var i dåligt skick samt att trafiken haltar mycket spciellt på Linje 25 Gävle-Norrsundet vv samt Linje 41 Gävle-Sandviken-Hofors vv enligt insändare i lokaltidningarna, förare plockar ut bussar för sent med förseningar som följd så folk kommer för sent till arbete, bussar är överfulla så resenärer ska behöva stå i bussen fast den kör i 90km/h på riksväg 80 till/från Sandviken enligt insändare, även delen Valbo - Forsbacka - Sandviken dvs linje 91 är mycket dåligt skött då samordning mot Stomlinje 1 från Gävle fungerar dåligt... Swebus har ett dåligt rykte så det heter duga där till i Gävleborg tyvärr...
Många har jublat att dom har åkt ut från Gävle Stadstrafik då denna har fungerat mycket dåligt i flera år nu... Frågan återstår varför har det fungerat så dåligt, den nya entreprenören kanske kan bevisa vad det beror på när dom startar, då lär det framkomma iaf....

Säkert har Veolia Transport varit flera gånger bättre på trafiken fast dom var 400000kr dyrare per år... Har inte hört något klagomål när dom skötte trafiken i Söderhamnsområdet dvs trafiken fungerade klockrent.... Gävle omr har alltid fått tagit det dåliga kortet i länstrafiken tyvärr...

Fast hur ser avtalet för region/länsbussarna ut. Är det också ett nettoavtal? I annat fall är det väl egentligen bara att bussarna plockas ut för sent som Swebus kan beskyllas för.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 november 2009, 19:39:11 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 01 november 2009, 19:34:44 PM
Mmm, fast Forsbackadumheterna ska man nog lasta Gävle kommun och X-Trafik minst lika mycket som Swebus för. Även om det kanske var Swebus idé att dra ned trafiken på Forsbacka ytterligare så är det kommunen och X-Trafik som inte sagt "Skärp er!" utan i stället skickat ut sina orwellska nyspråkskonsulter att framställa neddragningarna som en jättebra idé och en förbättring för forsbackaborna.

Anders

Blir ens linje 91 kvar eller blir det linje 1 hela vägen?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Anders Noren skrivet 01 november 2009, 21:35:20 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 01 november 2009, 19:39:11 PM
Blir ens linje 91 kvar eller blir det linje 1 hela vägen?

Det finns väl inget beslutat om att återgå till den gamla ordningen? Däremot vore det klädsamt om de inblandade kunde medge sitt misstag och återinföra 1:an till Forsbacka och Sandviken från och med nästa tidtabell.

Anders
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 november 2009, 21:37:04 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 01 november 2009, 21:35:20 PM
Det finns väl inget beslutat om att återgå till den gamla ordningen? Däremot vore det klädsamt om de inblandade kunde medge sitt misstag och återinföra 1:an till Forsbacka och Sandviken från och med nästa tidtabell.

Anders

Nä, de var bara en tanke att 91:an kanske skrotas för 1:an hela vägen, med tanke på att om man skall få fler resenärer.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: AO skrivet 01 november 2009, 23:29:48 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 01 november 2009, 21:35:20 PM
Det finns väl inget beslutat om att återgå till den gamla ordningen? Däremot vore det klädsamt om de inblandade kunde medge sitt misstag och återinföra 1:an till Forsbacka och Sandviken från och med nästa tidtabell.

Anders

Vad jag har hört så har politikerna sagt att det inte blev någon bra lösning som det ser ut idag och att de ska försöka hitta en annan lösning. Om det är att återgå till den gamla linjen eller om man hittar en annan lösning har jag inte hört något om.


Vad det gäller Swebus så tycker jag att det på ett sätt är lite tråkigt att de får lämna Gävle. Jag upplever att de skött trafiken på ett väldigt bra sätt. Jag har åkt buss mycket genom åren och det är väldigt sällan som turer blivit inställda eller märkbart försenade. Bussarna har oftast varit hela och fräscha om man jämför med andra städer. Det verkar också ha varit ett bra samarbete med kommunen och Swebus är också väl insatta i vilken uteveckling trafiken i Gävle är inne i och vilka fordon som skulle ha behövts och hur man kunde ändra i tidtabellerna. Sedan finns det ju alltid vissa personer som inte passar som det yrke de jobbar som, det hittar man i alla yrkeskategorier och företag, receptionister, lärare, butiksanställda, ja det finns överallt. Det kommer alltid finnas otrevliga chaufförer, även hos det nya företaget. Jag tycker det är tråkigt att det målas upp en så negativ bild av Swebus då jag känner att jag inte kan dela den.

Men en ny entreprenör kan ju givitvis också bli bra. Det blir nya ögon på trafiken och man kanske hittar nya lösningar som tidigare inte setts. Man verkar ju från Stadsbussarnas sida ha många ideér om hur man kan locka fler resande.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 02 november 2009, 10:22:05 AM
Citat från: RoTe skrivet 01 november 2009, 19:19:33 PM
Kan det bli bra när man använder sig av upphandlad trafik? Finns det någon stad där både kunder och anställda lovordar företaget?

I Jämtlands län samt Östersunds tätort förekommer ovanligt lite "gnäll", och väldigt få negativa insändare riktade mot Länshuvudman och operatörerna. Om man jämfört med många andra län som Västerbotten, Gävleborg och Uppsala vill säga.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 02 november 2009, 10:31:54 AM
Citat från: AO skrivet 28 oktober 2009, 17:51:34 PM
Dubbeldäckare i Gävle från och med 2010? Det kan bli verklighet enligt VD för Stadsbussarna. Det kommer att flyttas en del bussar från Jämtland och några blir helt nya. De bussar som flyttas från Jämtland har väl alla regionstandard eller? Kanske blir rekonden och ågra fler dörrar så de stadsbussanpassas? Även om det tydligen inte är något krav.

Östersunds 12-meters OmniLinkar har inte regionstandard utan är rena tätortsbussar med dörrställning 2+2+0.
http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/S/Stadsbussarna_ostersund/123_stadsbussarna_thomeegrand_ostersund_1004_2006.jpg

Eller menar du att det är förortsbussarna från Krokom, Lit och Brunflo som kan flyttas från Jämtland? Räknar man redan med att Regeringsrätten avslår överklagandet om landsbygdstrafiken? Och är långa Vegor och Scalor med boogi smidiga att ha i ren stadstrafik, även med en extra bakdörr?
http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/kr_trafik_39_gustav_IIIs_torg_ostersund_3001_2008.jpg
http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/67_kr_trafik_gustav_IIIs_torg_ostersund_1004_2006f.jpg

Väljer att bara länka till bilderna, pga att inte "sabba" debattens upplägg
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 02 november 2009, 10:35:22 AM
Citat från: Fredde skrivet 28 oktober 2009, 11:34:24 AM
Närmaste anbud efter var "Sambus AB" på 42,6 milj.

Se där. Ett rätt okänt medlemsföretag, som kanske kommer att vara något att räkna med i den stora landsbygdsupphandlingen av Uppland nu närmast?
http://www.sambus.se/
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 02 november 2009, 12:34:16 PM
Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 10:35:22 AM
Se där. Ett rätt okänt medlemsföretag, som kanske kommer att vara något att räkna med i den stora landsbygdsupphandlingen av Uppland nu närmast?
http://www.sambus.se/

Ungefär som att Busspoolen i Västerbotten skulle ha kört lokalbussarna i Umeå.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 02 november 2009, 12:36:15 PM
Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 10:22:05 AM
I Jämtlands län samt Östersunds tätort förekommer ovanligt lite "gnäll", och väldigt få negativa insändare riktade mot Länshuvudman och operatörerna. Om man jämfört med många andra län som Västerbotten, Gävleborg och Uppsala vill säga.

Västerbotten och Umeå måste väl vara värst fast å andra sidan verkar inte Länstrafiken i Västerbotten ha s bra koll när det gäller trafik utanför Lycksele heller.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Richard skrivet 02 november 2009, 12:54:06 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 oktober 2009, 20:25:22 PM


Alltså....alla ni som börjar ojja er nu om det ena och det andra.

Den här upphandlingen fungerar precis på samma sätt som alla andra upphandlingar som gjorts i Sverige i år och andra år.


*suck* - ibland är det faktiskt lite tröttande....

Jag håller också med Ulf i denna frågan.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Marcus Li skrivet 02 november 2009, 13:16:55 PM
Citat från: AO skrivet 01 november 2009, 23:29:48 PM
Vad det gäller Swebus så tycker jag att det på ett sätt är lite tråkigt att de får lämna Gävle. Jag upplever att de skött trafiken på ett väldigt bra sätt. Jag har åkt buss mycket genom åren och det är väldigt sällan som turer blivit inställda eller märkbart försenade. Bussarna har oftast varit hela och fräscha om man jämför med andra städer. Det verkar också ha varit ett bra samarbete med kommunen och Swebus är också väl insatta i vilken uteveckling trafiken i Gävle är inne i och vilka fordon som skulle ha behövts och hur man kunde ändra i tidtabellerna. Sedan finns det ju alltid vissa personer som inte passar som det yrke de jobbar som, det hittar man i alla yrkeskategorier och företag, receptionister, lärare, butiksanställda, ja det finns överallt. Det kommer alltid finnas otrevliga chaufförer, även hos det nya företaget. Jag tycker det är tråkigt att det målas upp en så negativ bild av Swebus då jag känner att jag inte kan dela den.


Kan bara instämma i att det är tråkigt att Swebus lämnar Gävle...  Förstår inte de personer som ständig spyr galla över Swebus (Gävle). Tycker de har skött trafiken minst lika bra som någon skulle ha gjort.

Med andra ord kanske kritiken mot busstrfiken i Gävle kommer att minska nästa år när Swebus inte längre kör  ;D ;)
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 02 november 2009, 13:18:09 PM
Citat från: Richard skrivet 02 november 2009, 12:54:06 PM
Jag håller också med Ulf i denna frågan.

Då vore kanske ett alternativt forum på sin plats? Ett ställe där absolut inga frågor om framtiden får ställas, utan enbart om nutid och dåtid... ::)

I detta forum kan vi ha kvar regler som tillåter att unga oinsatta grabbar tillåts fråga frågor för att kunna lära sig hur upphandlingar och annan bussverksamhet fungerar.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 02 november 2009, 13:26:02 PM
Citat från: Marcus Li skrivet 02 november 2009, 13:16:55 PM
Kan bara instämma i att det är tråkigt att Swebus lämnar Gävle...  Förstår inte de personer som ständig spyr galla över Swebus (Gävle). Tycker de har skött trafiken minst lika bra som någon skulle ha gjort.

Med andra ord kanske kritiken mot busstrfiken i Gävle kommer att minska nästa år när Swebus inte längre kör  ;D ;)

Det är frågan. Om X-trafik höjer biljettpriserna eller ändrar linjesträckningarna I Gävle i samband med att Stadsbussarna tar över, så lär ju den nye operatören knappast få en mjukstart.
På andra håll har det ju sett olika ut. Connex/Veolia har ju länge fått ta all skit för allt som gått snett i tunnelbanan, så det ska bli kul att se hur folk ska klaga på Veolia nu när de inte kör tunnelbana längre. I Västerbottenpressen flyttades kritiken som ställts mot Connex/Veolia helt sonika över till Swebus, vilket tyder på att det i många fall inte spelar någon större roll vem som är operatör.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 02 november 2009, 13:27:34 PM
Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 13:26:02 PM
Det är frågan. Om X-trafik höjer biljettpriserna eller ändrar linjesträckningarna I Gävle i samband med att Stadsbussarna tar över, så lär ju den nye operatören knappast få en mjukstart.
På andra håll har det ju sett olika ut. Connex/Veolia har ju länge fått ta all skit för allt som gått snett i tunnelbanan, så det ska bli kul att se hur folk ska klaga på Veolia nu när de inte kör tunnelbana längre. I Västerbottenpressen flyttades kritiken som ställts mot Connex/Veolia helt sonika över till Swebus, vilket tyder på att det i många fall inte spelar någon större roll vem som är operatör.

Håller med om att Swebus fick ta över all kritik som istället skall skall ges till Länstrafiken.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: AO skrivet 02 november 2009, 18:15:05 PM
Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 10:31:54 AM
Eller menar du att det är förortsbussarna från Krokom, Lit och Brunflo som kan flyttas från Jämtland? Räknar man redan med att Regeringsrätten avslår överklagandet om landsbygdstrafiken? Och är långa Vegor och Scalor med boogi smidiga att ha i ren stadstrafik, även med en extra bakdörr?

Det var dem jag syftade på  :)
Swebus har idag ett tiotal regionalutrustade boggibussar i stadstrafiken. Det går i huvudsak på linje 1 vilket är en linje som fungerar bra med boggi. Linje 1 är en hyffsat "rak" linje, inte många svängar så en led behövs inte av skälet att det ska bli smidigare.Som det låtit på Swebus hade de dock planerat att istället använda sig av ledvagnar om de vunnit trafiken. Ett problem som däremot har funnits med de Volvo 8500 boggivagnarna Swebus haft, är att de har dörrställning 1-1-0. Man får verkligen hoppas att Stadsbussarna bygger om bussarna om de ska flyttas.

Men går det att sätta dit en extra dörr på alla Vegor? Vissa verkar ha motorn direkt bakom sista hjulet. Det lär ju bli en stor ombyggnad i så fall...
http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/kr_trafik_39_gustav_IIIs_torg_ostersund_3001_2008.jpg (http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/kr_trafik_39_gustav_IIIs_torg_ostersund_3001_2008.jpg)
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 02 november 2009, 19:09:57 PM
Citat från: AO skrivet 02 november 2009, 18:15:05 PM
Men går det att sätta dit en extra dörr på alla Vegor? Vissa verkar ha motorn direkt bakom sista hjulet. Det lär ju bli en stor ombyggnad i så fall...
http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/kr_trafik_39_gustav_IIIs_torg_ostersund_3001_2008.jpg (http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/kr_trafik_39_gustav_IIIs_torg_ostersund_3001_2008.jpg)

De bägge Vegorna med RYC-regskylt (38 & 39) är nu 9 år gamla och har snart gjort sitt. De kändes slöa, slitna och hade gott om barnsjukdomar redan 2003 och det är lite svårt att tro att man kostar på någon ombyggnad av dem. Scalorna som leverarades till trafikstarten 2003 (nr 61-69?) är fler, 2 år yngre och mer välbyggda.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: lil-sis skrivet 02 november 2009, 23:18:38 PM
Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 13:18:09 PM
Då vore kanske ett alternativt forum på sin plats? Ett ställe där absolut inga frågor om framtiden får ställas, utan enbart om nutid och dåtid... ::)

I detta forum kan vi ha kvar regler som tillåter att unga oinsatta grabbar tillåts fråga frågor för att kunna lära sig hur upphandlingar och annan bussverksamhet fungerar.

*harkel*

(Ser inget som varken dinglar eller står mellan mina ben  ::) )
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 02 november 2009, 23:43:25 PM
Citat från: lil-sis skrivet 02 november 2009, 23:18:38 PM
*harkel*

(Ser inget som varken dinglar eller står mellan mina ben  ::) )

Ursäkta! Jag är alltför van med att det (tyvärr) är väldigt snedfördelat på dylika forum. :-[
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: lil-sis skrivet 03 november 2009, 07:41:23 AM
Snedfördelat är det ju  men inte 100 - 0 ;)
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 03 november 2009, 08:51:07 AM
Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 13:18:09 PM
Då vore kanske ett alternativt forum på sin plats? Ett ställe där absolut inga frågor om framtiden får ställas, utan enbart om nutid och dåtid... ::)

I detta forum kan vi ha kvar regler som tillåter att unga oinsatta grabbar tillåts fråga frågor för att kunna lära sig hur upphandlingar och annan bussverksamhet fungerar.

Men alltså Erik, det var väl ett av dina mest dumma svar faktiskt...

Vad jag menade var att man visst kan diskutera hur man tror framtiden blir med en ny entreprenör, vilka avtalsregler det innehåller, nya bussar, konfigurationer och så vidare.

Det jag ville trycka på och även klart och tydligt gjorde var att det är ganska ointressant att direkt börja att gnälla skrika o gapa hur dåligt det kommer att bli, och hur illa skött trafiken kommer att vara - innan man ens knappt skrivit under det nya avtalet.

Vissa här har en förmåga att totalt glömma bort fakta och nyfikna frågor och hellre koncentreera sig på att gnälla. Och ja - det är dessutom stor skillnad på oro och direkt gnäll - jämför tråden om Borås-upphandlingen - som är direkt löjlig i vissa inlägg.

Dessutom har den här tråden utvecklats till en rätt intressant tråd om Gävle-resultatet - förutom ditt sista förstök då att köra den i sank förståss...

Var jag klar nog för att även du skulle förstå? ;-)
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Lennart Skoog, Swebus Gäv skrivet 04 november 2009, 09:55:56 AM
Kort sammanfattning av läget i Gävle:
- Regiontrafiken i Gästrikland är ett incitamentsavtal där Swebus får en mindre del av intäkterna men där X-Trafik har sista ordet vad gäller linjer, utbud och taxa.
- Nya stadsbussavtalet blir ett rent nettoavtal där den enda egentliga tvingande utbudsomständigheten, förutom miljökrav etc, är att det skall köras 3 420 000 tidtabellkilometer per år. Entreprenören behåller alla intäkter.

Vårt nuvarande avtal för Stadsbussarna i Gävle är också ett incitamentsavtal där vi och kommunen delar lika på intäkterna. Det har genom åren ständigt varit föremål för besparingar från kommunens sida. Detta tillsammans med en konstant försämrad framkomlighet och ett (glädjande) ökat resande har inneburit svåra avvägningar om vad vi ska/kan satsa på. En lösning har då varit att köra med mindre marginaler för att kunna bibehålla en hög turtäthet på stomlinjerna. En annan lösning var att dela linje 1 i två linjer, 1 och 91, vilket faktiskt blev en billigare lösning för kommunen och andra besparingar/neddragningar kunde därigenom undvikas.

Nu är det som det är - vi kör denna trafik till och med 12 juni 2010. Därefter fortsätter vi med regiontrafiken till december 2019. Regiontrafiken är i princip självbärande vilket innebär att det anbudet är lagt så att det fungerar oavsett om vi har Stadsbussarna i Gävle eller inte.

//Lennart Skoog, Swebus Gävle
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Fredde skrivet 11 november 2009, 16:43:27 PM
Swebus överklagar inte beslutet!


http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/gavle/1.1515172
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Fredde skrivet 11 november 2009, 17:20:40 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 november 2009, 16:49:32 PM
Nä det är ju en gammal nyhet :-)  En ansökan om överprövning skulle ha varit inne redan förra veckan och kontrakt är tecknat.

Ja man förvånas inte att blaskorna är sena med nyheter :-)    Vet du vad Stadsbussarna har tänkt att köpa/placera i Gävle ?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 11 november 2009, 17:26:39 PM
Citat från: Fredde skrivet 11 november 2009, 17:20:40 PM
Vet du vad Stadsbussarna har tänkt att köpa/placera i Gävle ?

Ingen vet, utan man kan bara gissa.

Vi har ju tidigare redan gissat på de 9 Scalorna från Östersunds västra, norra och östra "förortstrafik", samt kanske några få äldre OmniLinkar från Östersunds stadstrafik. Nyinköpen kan bli lite "vad som helst" som passar för kraven då KR aldrig låst sig till en enda fordonsleverantör, utan köper det som är mest fördelaktigt för dem när affären görs.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Fredde skrivet 28 november 2009, 02:49:20 AM
Kan det bli så att Stadsbussarna Östersund erbjuder någon ur nuvarande ledningsgrupp på Swebus i Gävle att bli Personalchef då denna har ju enorm kunskap idag om nuvarade personal för att snabbt få ett bra urval vid alla ansökningar som lär komma in inför när dom tar över trafiken juni 2010??

Jag antar att dom bara anställer dom som INTE har klagomål på sig eller har skador dom förorsakat (vållande) på sig eller "mysko" sjukskrivningar, det ska ju tjänas pengar och sedan göra en så bra trafik som möjligt så fler väljer bussen och Xtrafik ej behöver utge viten...

Hur brukar det vara vid entreprenörsbyte när nya entreprenören ej behöver överta någon per automatik från det tidigare bolaget?

Det måste vara en dröm som företagare att börja med bara bra personal som redan är "prövade" i det tidigare bolaget, det är enorma kostnader med personal som hela tiden missköter sig eller gör ett dåligt arbete..

Jag förstår att Stadsbussarna Östersund i så fall kunde lägga ett lägre anbud med samma trafik som idag än Swebus (Nobina) då dom i så fall hade varit tvungna att ha kvar samma personal inkl "problem personal" detta kommer säkert Stadsbussarna Östersund slippa om dom plockar någon med kunskaper om Swebus Gävle... Kan dom ha lagt anbudet med detta i åtanke?

Det skulle vara intresant att veta vad Swebus haft för kostnader, detta bör man ju inväga i ett anbud, annars blir det ju en ev förlustaffär:

Sjukskrivningar "korta" (kostnader)
Skador "vållande" (kostnader)
Viten till Xtrafik (kostnader)
Kundklagomål (minskat resande dvs mindre intäkter)

Ang kundklagomål så: Jag ringde till Xtrafik samt skiftledaren på Swebus senast i veckan om att en förare stannade HPL före ändhpl och ansåg att han skulle röka sedan kommer han fram till ändhpl med en försening på 7minuter för avgång dvs anslutningar i city missas för alla... Det retar gallfeber när man ofta ser sådan j***a nonchalans för jobbet... Det var redan en försening innan och han ansåg att han hade tid att röka... Jag tror inte Stadsbussarna Östersund vill börja trafiken med sådan personal som fullständigt nonchalerar jobbet..  Jag kan tillägga att både Xtrafik och skiftledaren på Swebus INTE vart glada. Xtrafik skulle direkt ta upp det med trafikentreprenören att så får man inte göra.


Förmodar att Stadsbussarna Östersund räknat att "kostnader/kundklagomål" ska vara låga i sitt anbud... För det är ju svårt att säga upp personal hur som helst för Swebus (Nobina) även om nytt anbud...

Kan lungt säga det att Swebus (Nobina) låg i underläge i denna anbudsupphandling, alla andra hade bättre förutsättningar i anbuden när man kan välja gobitarna ur framtida personal...
Det kan ha varit så att Xtrafik/Gävle Kommun valde detta upphandlingsförfarandet för att bli av med Swebus (Nobina) från stadstrafiken i Gävle? (Gävle är en S+V+MP styrd kommun)

Jag kan tillägga det att jag har hört "ryktesvägen" att Gävle Kommun inte varit nöjda med utförandet som det är nu..
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Lennart Skoog, Swebus Gäv skrivet 30 november 2009, 11:29:33 AM
Fredde,

Det vore intressant att höra var dina rykten kommer ifrån. Du har min mailadress, hör av dig.

//Lennart Skoog, Swebus Gävle
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: AO skrivet 02 december 2009, 22:51:53 PM
Citat från: Fredde skrivet 28 november 2009, 02:49:20 AM
Kan lungt säga det att Swebus (Nobina) låg i underläge i denna anbudsupphandling, alla andra hade bättre förutsättningar i anbuden när man kan välja gobitarna ur framtida personal...
Det kan ha varit så att Xtrafik/Gävle Kommun valde detta upphandlingsförfarandet för att bli av med Swebus (Nobina) från stadstrafiken i Gävle? (Gävle är en S+V+MP styrd kommun)

Menar du på något sätt att Swebus personal i dagsläget är så pass dåliga att företaget därför inte har råd att erbjuda lika billig trafik som Stadsbussarna i Östersund? Och på vilket vis har det att göra med att Gävle styrs av S, V och Mp? Sen tror jag inte att Gävle kommun alls har haft någon baktanke kring att man vill byta operatör.

Citat från: Fredde skrivet 28 november 2009, 02:49:20 AM
Jag kan tillägga det att jag har hört "ryktesvägen" att Gävle Kommun inte varit nöjda med utförandet som det är nu..

Jag har hört det precis motsatta. Vad jag hört så har kommunen haft ett väldigt fint samarbete med Swebus, de har framförallt varit nöjda med den kompetens företaget haft i utvecklingen av stadstrafiken i Gävle.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 02 december 2009, 22:54:18 PM
Nu heter de ju faktiskt Nobina, glöm inte de.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: AL skrivet 03 december 2009, 11:03:33 AM
Citat från: Fredde skrivet 28 november 2009, 02:49:20 AM

Ang kundklagomål så: Jag ringde till Xtrafik samt skiftledaren på Swebus senast i veckan om att en förare stannade HPL före ändhpl och ansåg att han skulle röka sedan kommer han fram till ändhpl med en försening på 7minuter för avgång dvs anslutningar i city missas för alla... Det retar gallfeber när man ofta ser sådan j***a nonchalans för jobbet... Det var redan en försening innan och han ansåg att han hade tid att röka... Jag tror inte Stadsbussarna Östersund vill börja trafiken med sådan personal som fullständigt nonchalerar jobbet..  Jag kan tillägga att både Xtrafik och skiftledaren på Swebus INTE vart glada. Xtrafik skulle direkt ta upp det med trafikentreprenören att så får man inte göra.


*suck*

Om nu Swebus skulle vara så kapitalt odugliga att anställa hyfsat bra folk, får man nog ändå vara ytterst tacksam att du inte är arbetsgivare!  Och skulle du mot all förmodan bli det en vacker dag, lär du inte bli långvarig på arbetet!

Förarens "rökning" åsido kan det kanske vara läge att fundera över varför han klev ur bussen trots förseningar?  Du nämner det ju själv om du bara tog dig tid och lät hissen åka ända upp!  Förare är som bekant inga robotar, och förseningar till trots kan det ibland vara nödvändigt att få en bensträckare innan man kör vidare - just därför att förseningarna gjort att man inte fått tillfälle till detta under en lång tid!  Notera också att de flesta arbetsgivare, inkl. Swebus, uppmuntrar förare att "gymnastisera" i samband med ankomst till ändhållplats för att minimera risken för arbetsskador och därmed onödiga och långvariga sjukskrivningar!

Det är ju beklagligt att du fick vänta 7 minuter extra innan bussen kom, för med ditt egoistiska synsätt hade det förstås varit bättre att föraren utgjort en trafikfara och dessutom riskerat sin egen hälsa för din skull!  Han är ju trots allt bara en bussförare, och då kan man ställa hur höga krav som helst!  Eller hur?

Nästa gång du "gnäller" härinne, försök hitta lite substans i det du har för avsikt att skriva - och ägna din skrivna text lite eftertanke i största allmänhet!
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: yngrot skrivet 03 december 2009, 19:02:12 PM
Bra skrivet  håller med dig till hundra procent... även om man ofta som förare undviker att ta sig den lilla pausen när man är sen...  Vi har ju rätt svårt komma ur bussen för toabesök tex....
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 05 december 2009, 18:06:00 PM
100 sägs upp när Swebus lämnar Gävle. Sist in, först ut.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1585063 (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1585063)
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 05 december 2009, 20:42:56 PM
Hej! Om det var någon ordning i världen borde den tidigare personalen vara sjävskriven till de nya bussförarjobben utifrån LAS-listan. Men det är ingen ordning i världen när alla måste söka sina jobb på nytt och le förbindligt mot det tillträdande företagets representanter.
Mvh Jan G
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 05 december 2009, 22:18:10 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 05 december 2009, 20:42:56 PM
Hej! Om det var någon ordning i världen borde den tidigare personalen vara självskriven till de nya bussförarjobben utifrån LAS-listan. Men det är ingen ordning i världen när alla måste söka sina jobb på nytt och le förbindligt mot det tillträdande företagets representanter.

På så sätt är det väl i hela Sverige utanför Stockholms länsgräns? Hur hårt jobbar facket för att se till att förarna automatiskt får jobb hos den nye entreprenören? Hade man det som krav vid den senaste strejken? För det är väl ändå fackets uppgift att se till att så sker? Om nu Kommunalarbetarförbundet hela tiden missar en massa viktiga krav, varför gör inte medlemmarna något åt det?
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 05 december 2009, 22:22:37 PM
Citat från: Ersa skrivet 05 december 2009, 22:18:10 PM
På så sätt är det väl i hela Sverige utanför Stockholms länsgräns? Hur hårt jobbar facket för att se till att förarna automatiskt får jobb hos den nye entreprenören? Hade man det som krav vid den senaste strejken? För det är väl ändå fackets uppgift att se till att så sker? Om nu Kommunalarbetarförbundet hela tiden missar en massa viktiga krav, varför gör inte medlemmarna något åt det?

Håller med, SEKO jobbar väldigt mycket med att personalen skall få följa med när de gäller spårväg, men kommunal verkar inte tycka det är ett viktigt krav, eller orkar jobba med detta.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: RoTe skrivet 05 december 2009, 23:21:00 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 05 december 2009, 22:22:37 PM
Håller med, SEKO jobbar väldigt mycket med att personalen skall få följa med när de gäller spårväg, men kommunal verkar inte tycka det är ett viktigt krav, eller orkar jobba med detta.

Därför jag inte är med i Kommunal... Eller så var det för att dom har Socialistiska värderingar som jag inte delar...  ;D

Fråga:

Är Nobina i Gävle ett eget företag eller varför drabbas landsortstrafiken av stadstrafikens misslyckade upphandling? Hur sätts gränserna? Fanns inga gränser kunde dom ju sparka de senast anställda i hela landet och omplacera...
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2009, 08:40:38 AM
Citat från: RoTe skrivet 05 december 2009, 23:21:00 PM
Är Nobina i Gävle ett eget företag eller varför drabbas landsortstrafiken av stadstrafikens misslyckade upphandling? Hur sätts gränserna? Fanns inga gränser kunde dom ju sparka de senast anställda i hela landet och omplacera...

Turordningskretsar fastställs i samråd med facket. Normalt omfattar de ett garage eller en ort. Jag vet inte hur det är i Gävle om det är särskilda förare som kör landsortstrafiken och andra som kör tätortstrafiken men är det som hos t ex Borås Lokaltrafik att detta är blandat så blir det de sist anställda som får gå. Oftast får de dock anställning hos den nye entreprenören.
En turordningskrets kan dock sättas hur snävt som helst. I princip kan den omfatta en enda person.
Det går inte att tvinga någon att byta tjänstgöringsort . Men finns det lediga platser på annat håll i landet så brukar de som blir övertaliga på en ort erbjudas att frivilligt flytta dit.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: AO skrivet 09 december 2009, 16:02:47 PM
Chaufförerna behöver troligtvis inte oroa sig så mycket för sin framtid visade det sig på ett informationsmöte Stadsbussarna hade i början av veckan. Där framkom det att företaget anställer minst 100 förare plus ett antal timanställda. Anledningen till att man anställer så pass många förare är bl.a. att kommunen utökar beställningen med fem bussar.
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1592352 (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1592352)
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1592351 (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1592351)
http://gd.se/nyheter/jobbpengar/1.1592116 (http://gd.se/nyheter/jobbpengar/1.1592116)
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 14 december 2009, 02:29:29 AM
Går det att jämföra Östersund med Gävle då? Det har väl att göra med på vilken nivå som kommunen och huvudmannen väljer att lägga sig i och detaljstyra varenda liten del av verksamheten. Eller låta bli att lägga sig i. I Östersund har man i och med nettoavtalet efter 2001-01-01 låtit operatören få ta ett större ansvar över trafikplanering vilket ju inte skadat. Plötsligt fick norra hälften av stadsdelen Körfältet kollektivtrafik då linje 1 och 9 bands ihop, vilket saknades när kommunen körde själva.

I Umeå ingick det t.ex i kraven att omloppen var låsta. Linjerna 2 och 7 skulle köras med samma bussar, så bussen på linje 7 Marieberg-Vasaplan skulle ner till Operan och vända för att därefter avgå som en konstant försenad linje 2. Det spelade ingen roll om det var Polarbuss, Veolia eller Swebus som körde när körorden och tidtabellen såg exakt likadan ut varje år, så förseningarna fortsatte. Det var först nu nyligen som någon nytänkande planerare (jag tror jag vet vem) verkar ha brutit upp de gamla låsta omloppen och planera nya egna omlopp vilket ledde till genomgående 7:or Marieberg-Västerslätt samt 2:or som gick i tid.

Så huruvida det blir bättre i Gävle (eller inte) är nog mycket upp till kommunens goda vilja. Det spelar ju ingen roll om trafikföretaget har en massa bra idéer om kommun och huvudman vägrar att lyssna. Jämför med den krångliga nattaxan i Umeå som Swebus, bussförarna och passagerarna gärna vill slippa. Kommun och huvudman vill ha kvar den, vilket innebär att Swebus får ta skiten för de dyra biljetterna.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 14 december 2009, 02:41:57 AM
Citat från: Fredde skrivet 14 december 2009, 02:36:23 AM
I Gävle är inte problemet linjer och tidtabeller dessa är mer än perfekta (han som gjort dom har gjort ett j***a bra jobb) problemet är att AF har varit med å anställt folk, där är det problemt ligger...

Att Arbetsmarknadsverket är inblandat i rekryteringsprocessen av nya förare är ju långt ifrån unikt i Gävle, utan förekommer i ett flertal städer. På vilket sätt är arbetsförmedlingen skurken i dramat, och hur leder det framtida operatörsbyte till att alla rekryteringsproblem löses över en natt? Gävle har väl precis som andra mindre städer ett begränsat antal bussförare? Gallrar man för hårt bland Gävleförarna lär det bli en viss förarbrist.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 14 december 2009, 02:49:01 AM
Citat från: RoTe skrivet 05 december 2009, 23:21:00 PM
Är Nobina i Gävle ett eget företag eller varför drabbas landsortstrafiken av stadstrafikens misslyckade upphandling? Hur sätts gränserna? Fanns inga gränser kunde dom ju sparka de senast anställda i hela landet och omplacera...

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2009, 08:40:38 AM
Turordningskretsar fastställs i samråd med facket. Normalt omfattar de ett garage eller en ort. Jag vet inte hur det är i Gävle om det är särskilda förare som kör landsortstrafiken och andra som kör tätortstrafiken men är det som hos t ex Borås Lokaltrafik att detta är blandat så blir det de sist anställda som får gå. Oftast får de dock anställning hos den nye entreprenören.

(spekulation börjar)
Jag skulle gissa på Staffans svar. Att Nobina är indelade i olika trafikområden i sin tur med ett antal placeringsorter, och att Gävle är ett enda trafikområde som just nu innefattar både tätorts- och landsbygdstrafik. Det borde vara så att det är de senaste anställda med placeringsort Gävle som får gå, oavsett om tjänsterna är blandade eller inte.
(spekulation avlutad)
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Ersa skrivet 14 december 2009, 03:03:59 AM
Citat från: Fredde skrivet 14 december 2009, 02:36:23 AM
"Vilka krav ställer ni?
– Att man kan köra buss och är servicevänlig"
Detta missade nuvarnde entreprenör som KRAV

Att "samhället" och styrande instanser snabbutbildat bussförare istället för att försöka höja statusen på bussföraryrket är en sak som man gott kan ha åsikter om. Men till steget att skylla detta samhällsproblem på Swebus/Nobina tycker jag verkar väldigt främmande. Städer som Östersund, Umeå, Sundsvall och Gävle har ju sina bussförare, oftast en mindre grupp människor som jobbat på samma ställe i flera år, och som får nya uniformer efter nya upphandlingar. Men omsättningen brukar vara låg, så att hävda att allt alltid är operatörens fel låter lite avlägsen.
Det påminner mig om insändarna i Umeåtidningarna förra vintern som gnällde på att Umeåförarna (pga att Swebus var operatör) helt plötsligt började köra så dåligt på vinterväg. Detta trots att staden i stort sett har samma förarkår idag som för 5-10 år sedan, samt över 20 st bussar man övertagit från tidigare operatörer. Underligt att de blev så dåliga över en natt. ::)

Citat från: Fredde skrivet 14 december 2009, 02:56:39 AM
Jag tror garanterat att "Stadsbussarna Östersund AB" kommer ställa högre krav än nuvarande då alla intäkter kommer gå till dom i trafiken, sedan ha massa LÖJL folk anställda som inte kan göra resnärerna nöjda har INGET i bolaget att göra....  Detta är det bästa som hänt Gävle... Äntligen kommer trafiken att fungera och det blir fler som väljer bussen....  Bara läsa insändarna som det fungerar nu å se på betyget så ÄR DET INTE BRA!

Det är ju omöjligt att avgöra nu, men nog ska det bli ett intressant experiment att se om alla insändare försvinner som genom ett trollslag.
Titel: SV: Gävle stad - entreprenörsbyte
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2009, 08:35:03 AM
Den här tråden börjar nu upprepa gamla argument och har mest utmynnat i utfall mot den personal som nu kör stadsbussarna i Gävle. Den låses därför.