Gävle stad - entreprenörsbyte

Startat av julle, 27 oktober 2009, 15:05:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lil-sis

Snedfördelat är det ju  men inte 100 - 0 ;)

Ulf Rådeström

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 13:18:09 PM
Då vore kanske ett alternativt forum på sin plats? Ett ställe där absolut inga frågor om framtiden får ställas, utan enbart om nutid och dåtid... ::)

I detta forum kan vi ha kvar regler som tillåter att unga oinsatta grabbar tillåts fråga frågor för att kunna lära sig hur upphandlingar och annan bussverksamhet fungerar.

Men alltså Erik, det var väl ett av dina mest dumma svar faktiskt...

Vad jag menade var att man visst kan diskutera hur man tror framtiden blir med en ny entreprenör, vilka avtalsregler det innehåller, nya bussar, konfigurationer och så vidare.

Det jag ville trycka på och även klart och tydligt gjorde var att det är ganska ointressant att direkt börja att gnälla skrika o gapa hur dåligt det kommer att bli, och hur illa skött trafiken kommer att vara - innan man ens knappt skrivit under det nya avtalet.

Vissa här har en förmåga att totalt glömma bort fakta och nyfikna frågor och hellre koncentreera sig på att gnälla. Och ja - det är dessutom stor skillnad på oro och direkt gnäll - jämför tråden om Borås-upphandlingen - som är direkt löjlig i vissa inlägg.

Dessutom har den här tråden utvecklats till en rätt intressant tråd om Gävle-resultatet - förutom ditt sista förstök då att köra den i sank förståss...

Var jag klar nog för att även du skulle förstå? ;-)

Lennart Skoog, Swebus Gäv

Kort sammanfattning av läget i Gävle:
- Regiontrafiken i Gästrikland är ett incitamentsavtal där Swebus får en mindre del av intäkterna men där X-Trafik har sista ordet vad gäller linjer, utbud och taxa.
- Nya stadsbussavtalet blir ett rent nettoavtal där den enda egentliga tvingande utbudsomständigheten, förutom miljökrav etc, är att det skall köras 3 420 000 tidtabellkilometer per år. Entreprenören behåller alla intäkter.

Vårt nuvarande avtal för Stadsbussarna i Gävle är också ett incitamentsavtal där vi och kommunen delar lika på intäkterna. Det har genom åren ständigt varit föremål för besparingar från kommunens sida. Detta tillsammans med en konstant försämrad framkomlighet och ett (glädjande) ökat resande har inneburit svåra avvägningar om vad vi ska/kan satsa på. En lösning har då varit att köra med mindre marginaler för att kunna bibehålla en hög turtäthet på stomlinjerna. En annan lösning var att dela linje 1 i två linjer, 1 och 91, vilket faktiskt blev en billigare lösning för kommunen och andra besparingar/neddragningar kunde därigenom undvikas.

Nu är det som det är - vi kör denna trafik till och med 12 juni 2010. Därefter fortsätter vi med regiontrafiken till december 2019. Regiontrafiken är i princip självbärande vilket innebär att det anbudet är lagt så att det fungerar oavsett om vi har Stadsbussarna i Gävle eller inte.

//Lennart Skoog, Swebus Gävle

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 november 2009, 16:49:32 PM
Nä det är ju en gammal nyhet :-)  En ansökan om överprövning skulle ha varit inne redan förra veckan och kontrakt är tecknat.

Ja man förvånas inte att blaskorna är sena med nyheter :-)    Vet du vad Stadsbussarna har tänkt att köpa/placera i Gävle ?

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 11 november 2009, 17:20:40 PM
Vet du vad Stadsbussarna har tänkt att köpa/placera i Gävle ?

Ingen vet, utan man kan bara gissa.

Vi har ju tidigare redan gissat på de 9 Scalorna från Östersunds västra, norra och östra "förortstrafik", samt kanske några få äldre OmniLinkar från Östersunds stadstrafik. Nyinköpen kan bli lite "vad som helst" som passar för kraven då KR aldrig låst sig till en enda fordonsleverantör, utan köper det som är mest fördelaktigt för dem när affären görs.

Fredde

Kan det bli så att Stadsbussarna Östersund erbjuder någon ur nuvarande ledningsgrupp på Swebus i Gävle att bli Personalchef då denna har ju enorm kunskap idag om nuvarade personal för att snabbt få ett bra urval vid alla ansökningar som lär komma in inför när dom tar över trafiken juni 2010??

Jag antar att dom bara anställer dom som INTE har klagomål på sig eller har skador dom förorsakat (vållande) på sig eller "mysko" sjukskrivningar, det ska ju tjänas pengar och sedan göra en så bra trafik som möjligt så fler väljer bussen och Xtrafik ej behöver utge viten...

Hur brukar det vara vid entreprenörsbyte när nya entreprenören ej behöver överta någon per automatik från det tidigare bolaget?

Det måste vara en dröm som företagare att börja med bara bra personal som redan är "prövade" i det tidigare bolaget, det är enorma kostnader med personal som hela tiden missköter sig eller gör ett dåligt arbete..

Jag förstår att Stadsbussarna Östersund i så fall kunde lägga ett lägre anbud med samma trafik som idag än Swebus (Nobina) då dom i så fall hade varit tvungna att ha kvar samma personal inkl "problem personal" detta kommer säkert Stadsbussarna Östersund slippa om dom plockar någon med kunskaper om Swebus Gävle... Kan dom ha lagt anbudet med detta i åtanke?

Det skulle vara intresant att veta vad Swebus haft för kostnader, detta bör man ju inväga i ett anbud, annars blir det ju en ev förlustaffär:

Sjukskrivningar "korta" (kostnader)
Skador "vållande" (kostnader)
Viten till Xtrafik (kostnader)
Kundklagomål (minskat resande dvs mindre intäkter)

Ang kundklagomål så: Jag ringde till Xtrafik samt skiftledaren på Swebus senast i veckan om att en förare stannade HPL före ändhpl och ansåg att han skulle röka sedan kommer han fram till ändhpl med en försening på 7minuter för avgång dvs anslutningar i city missas för alla... Det retar gallfeber när man ofta ser sådan j***a nonchalans för jobbet... Det var redan en försening innan och han ansåg att han hade tid att röka... Jag tror inte Stadsbussarna Östersund vill börja trafiken med sådan personal som fullständigt nonchalerar jobbet..  Jag kan tillägga att både Xtrafik och skiftledaren på Swebus INTE vart glada. Xtrafik skulle direkt ta upp det med trafikentreprenören att så får man inte göra.

Förmodar att Stadsbussarna Östersund räknat att "kostnader/kundklagomål" ska vara låga i sitt anbud... För det är ju svårt att säga upp personal hur som helst för Swebus (Nobina) även om nytt anbud...

Kan lungt säga det att Swebus (Nobina) låg i underläge i denna anbudsupphandling, alla andra hade bättre förutsättningar i anbuden när man kan välja gobitarna ur framtida personal...
Det kan ha varit så att Xtrafik/Gävle Kommun valde detta upphandlingsförfarandet för att bli av med Swebus (Nobina) från stadstrafiken i Gävle? (Gävle är en S+V+MP styrd kommun)

Jag kan tillägga det att jag har hört "ryktesvägen" att Gävle Kommun inte varit nöjda med utförandet som det är nu..

Lennart Skoog, Swebus Gäv

Fredde,

Det vore intressant att höra var dina rykten kommer ifrån. Du har min mailadress, hör av dig.

//Lennart Skoog, Swebus Gävle

AO

Citat från: Fredde skrivet 28 november 2009, 02:49:20 AM
Kan lungt säga det att Swebus (Nobina) låg i underläge i denna anbudsupphandling, alla andra hade bättre förutsättningar i anbuden när man kan välja gobitarna ur framtida personal...
Det kan ha varit så att Xtrafik/Gävle Kommun valde detta upphandlingsförfarandet för att bli av med Swebus (Nobina) från stadstrafiken i Gävle? (Gävle är en S+V+MP styrd kommun)

Menar du på något sätt att Swebus personal i dagsläget är så pass dåliga att företaget därför inte har råd att erbjuda lika billig trafik som Stadsbussarna i Östersund? Och på vilket vis har det att göra med att Gävle styrs av S, V och Mp? Sen tror jag inte att Gävle kommun alls har haft någon baktanke kring att man vill byta operatör.

Jag kan tillägga det att jag har hört "ryktesvägen" att Gävle Kommun inte varit nöjda med utförandet som det är nu..

Jag har hört det precis motsatta. Vad jag hört så har kommunen haft ett väldigt fint samarbete med Swebus, de har framförallt varit nöjda med den kompetens företaget haft i utvecklingen av stadstrafiken i Gävle.

RoggaBoy

Nu heter de ju faktiskt Nobina, glöm inte de.

AL

Ang kundklagomål så: Jag ringde till Xtrafik samt skiftledaren på Swebus senast i veckan om att en förare stannade HPL före ändhpl och ansåg att han skulle röka sedan kommer han fram till ändhpl med en försening på 7minuter för avgång dvs anslutningar i city missas för alla... Det retar gallfeber när man ofta ser sådan j***a nonchalans för jobbet... Det var redan en försening innan och han ansåg att han hade tid att röka... Jag tror inte Stadsbussarna Östersund vill börja trafiken med sådan personal som fullständigt nonchalerar jobbet..  Jag kan tillägga att både Xtrafik och skiftledaren på Swebus INTE vart glada. Xtrafik skulle direkt ta upp det med trafikentreprenören att så får man inte göra.

*suck*

Om nu Swebus skulle vara så kapitalt odugliga att anställa hyfsat bra folk, får man nog ändå vara ytterst tacksam att du inte är arbetsgivare!  Och skulle du mot all förmodan bli det en vacker dag, lär du inte bli långvarig på arbetet!

Förarens "rökning" åsido kan det kanske vara läge att fundera över varför han klev ur bussen trots förseningar?  Du nämner det ju själv om du bara tog dig tid och lät hissen åka ända upp!  Förare är som bekant inga robotar, och förseningar till trots kan det ibland vara nödvändigt att få en bensträckare innan man kör vidare - just därför att förseningarna gjort att man inte fått tillfälle till detta under en lång tid!  Notera också att de flesta arbetsgivare, inkl. Swebus, uppmuntrar förare att "gymnastisera" i samband med ankomst till ändhållplats för att minimera risken för arbetsskador och därmed onödiga och långvariga sjukskrivningar!

Det är ju beklagligt att du fick vänta 7 minuter extra innan bussen kom, för med ditt egoistiska synsätt hade det förstås varit bättre att föraren utgjort en trafikfara och dessutom riskerat sin egen hälsa för din skull!  Han är ju trots allt bara en bussförare, och då kan man ställa hur höga krav som helst!  Eller hur?

Nästa gång du "gnäller" härinne, försök hitta lite substans i det du har för avsikt att skriva - och ägna din skrivna text lite eftertanke i största allmänhet!

yngrot

Bra skrivet  håller med dig till hundra procent... även om man ofta som förare undviker att ta sig den lilla pausen när man är sen...  Vi har ju rätt svårt komma ur bussen för toabesök tex....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoggaBoy

bilomnibussen

Hej! Om det var någon ordning i världen borde den tidigare personalen vara sjävskriven till de nya bussförarjobben utifrån LAS-listan. Men det är ingen ordning i världen när alla måste söka sina jobb på nytt och le förbindligt mot det tillträdande företagets representanter.
Mvh Jan G

Ersa

Citat från: bilomnibussen skrivet 05 december 2009, 20:42:56 PM
Hej! Om det var någon ordning i världen borde den tidigare personalen vara självskriven till de nya bussförarjobben utifrån LAS-listan. Men det är ingen ordning i världen när alla måste söka sina jobb på nytt och le förbindligt mot det tillträdande företagets representanter.

På så sätt är det väl i hela Sverige utanför Stockholms länsgräns? Hur hårt jobbar facket för att se till att förarna automatiskt får jobb hos den nye entreprenören? Hade man det som krav vid den senaste strejken? För det är väl ändå fackets uppgift att se till att så sker? Om nu Kommunalarbetarförbundet hela tiden missar en massa viktiga krav, varför gör inte medlemmarna något åt det?