På mässan i Kortrijk stod denna jätte till buss.
15 meter lång, 4,17 hög och 2,55 bred.
4 stycken kommer att levereras.
Vill också tacka Rex Knorr och hans underbart trevliga fru för den privata visningen av denna buss.
Chassinr på denna buss är 1864550 och är en Scania K400EB6X2
Utsidan, tyvärr inga bilder bakifrån pga att den stod mot väggen.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1864550_Sc_K400EB6X2_Beulas_Jewe-12.jpg?t=1256643484)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1864550_Sc_K400EB6X2_Beulas_Jewe-11.jpg?t=1256643545)
Insidan nedervåningen, först förarplatsen
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1864550_Sc_K400EB6X2_Beulas_Jewe-10.jpg?t=1256643562)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1864550_Sc_K400EB6X2_Beulas_Jewe-9.jpg?t=1256643642)
Jo, vad var det för modell nu igen ;)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1864550_Sc_K400EB6X2_Beulas_Jewe-8.jpg?t=1256643711)
Undervåningen
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1864550_Sc_K400EB6X2_Beulas_Jewe-7.jpg?t=1256643734)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1864550_Sc_K400EB6X2_Beulas_Jewe-6.jpg?t=1256643787)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1864550_Sc_K400EB6X2_Beulas_Jewe-5.jpg?t=1256643853)
Övervåningen
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1864550_Sc_K400EB6X2_Beulas_Jewe-4.jpg?t=1256643876)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1864550_Sc_K400EB6X2_Beulas_Jewe-3.jpg?t=1256643926)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1864550_Sc_K400EB6X2_Beulas_Jewe-2.jpg?t=1256643979%5Bimg%5D%3Cbr%20/%3E %20 %20%3Cbr%20/%3E %20 %20 %20En%20blivande%20busschaff%C3%B6r%20kanske %20;)%3Cbr%20/%3E%3Cbr%20/%3E %20%3Cbr%20/%3E %20 %20 %20%5Bimg%5Dhttp://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1864550_Sc_K400EB6X2_Beulas_Jewe-1.jpg?t=1256644001)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1864550_Sc_K400EB6X2_Beulas_Jewel_0.jpg?t=1256644034)
Återigen en stort tack Rex Knorr för detta fototillfälle.
//Niclas
Trevligt, ska bli kul att se vem som får hur många.
Citat från: Bussmicke skrivet 27 oktober 2009, 13:13:17 PM
Trevligt, ska bli kul att se vem som får hur många.
Är Stångå en vild gissning?
Lite annorlunda måste man säga... men förarens sikt åt vänster verkar inte så bra ...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2009, 15:58:18 PM
Gissar att du kanske får se ngt liknande nära dig om nåt år eller så, detta lär ju vara en av de möjliga busstyperna på linje 100
Det beror ju kanske vem som tar hem trafiken vad blir för fordon i så fall. Men det finns imte så många olika som bygger DD för linjetrafik. Tänkbara byggen Beulas Jewel, VH Astromega, KS S431DT och åven den kommande nya Neoplan Skylinern men den sistnämnd är nog inte så stort risk att den blir aktuell.
Sedan kan kanske VDL Bova Synergy komma på tal.
//Niclas
Heter inte tågbussen G-Borås också 100?
Vilken av linjerna avses?
Skulle inte VT ha DD på sträckan?
Citat från: Bussmicke skrivet 27 oktober 2009, 17:10:36 PM
Heter inte tågbussen G-Borås också 100?
Vilken av linjerna avses?
Skulle inte VT ha DD på sträckan?
Jo, i en kommande upphandling så är det aktuellt.
//Niclas
Det har ju talats om DD till Norrländska linje 100 så det var därför jag frågade
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2009, 15:58:18 PM
Gissar att du kanske får se ngt liknande nära dig om nåt år eller så, detta lär ju vara en av de möjliga busstyperna på linje 100
Ja den som lever får väl se vad det blir för bussar och framförallt vem som skall köra ..
En fin j***l! Säger det igen: jag måste åka dit nån gång.
Citat från: Cyklisten skrivet 27 oktober 2009, 21:16:18 PM
En fin j***l! Säger det igen: jag måste åka dit nån gång.
Mitt intryck av bussen och byggkvaliten och finishen av den graden att den verkar vara riktigt bra välbyggd och väl ombonad.
//Niclas
Citat från: Bussmicke skrivet 27 oktober 2009, 17:59:08 PM
Det har ju talats om DD till Norrländska linje 100 så det var därför jag frågade
Det är inte så alls säkert att det blir DD på Norrlandskusten.
Håller med denna var snygg denna kunde Swebus Express kört med hade passat bra :)
Citat från: Mattias Möller. skrivet 27 oktober 2009, 21:25:52 PM
Håller med denna var snygg denna kunde Swebus Express kört med hade passat bra :)
Hade passat uselt!
Passagerare kan ej lasta bagage själva i en DD, vilket underlättar resan. Så gott som samtliga linjer har dessutom höjdbegränsningar i olika terminaler. Så även om man som entusiast gärna vill se dem, är det ofta tekniskt omöjligt.
Citat från: Marc skrivet 27 oktober 2009, 23:15:36 PM
Hade passat uselt!
Passagerare kan ej lasta bagage själva i en DD, vilket underlättar resan. Så gott som samtliga linjer har dessutom höjdbegränsningar i olika terminaler. Så även om man som entusiast gärna vill se dem, är det ofta tekniskt omöjligt.
Den går också att få som 4 meters ;)
Nu vet jag att det blir problem främst på CT att komma upp på övreplanet.
Men det gick ganska bra att ha 4343 och 4344 dvs Megalinerna i SweX förut men vilka fler terminaler är för låga? Och hur är det med tillfartsvägar från dom större vägarna in till olika terminaler där SweX trafikerar, finns det några låga passager på vägen dit och från?
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 28 oktober 2009, 00:11:18 AM
Den går också att få som 4 meters ;)
Nu vet jag att det blir problem främst på CT att komma upp på övreplanet.
Men det gick ganska bra att ha 4343 och 4344 dvs Megalinerna i SweX förut men vilka fler terminaler är för låga? Och hur är det med tillfartsvägar från dom större vägarna in till olika terminaler där SweX trafikerar, finns det några låga passager på vägen dit och från?
//Niclas
Allt går, men vaför göra saker och ting mer komplicerade!
Att stuva väskor i en DD är inget man gör i en handvändning och med ond rygg. Lasta bussgods i en sådan måste ju vara riktigt kul.
Terminaler, främst Cityterminalen jag tänker på. Visst körde vi en gång i tiden Säffle Rese Service Setra DD där inne (med avskruvad mobilantenn), men idag bör man undvika bussar över 3,90m. Hur är det med Galleri Oslo, där var det på håret att en 4,0m gick in tidigare? Sedan finns det ett antal viadukter Trollhättan, Kristinehamn...
Summa: inte fullt lämplig i expressbusstrafik som läget är idag!
Citat från: yngrot skrivet 27 oktober 2009, 15:27:23 PM
Lite annorlunda måste man säga... men förarens sikt åt vänster verkar inte så bra ...
Funderar snarare på sikten åt höger där destinationsskylten ser ut att ta en ganska stor del av vindrutan i anspråk. Det är ju å andra sidan svårt att bedöma hur lågt man sitter så det kanske inte är något problem. Sedan skall det bli intressant att se hur torkarnas placering kommer att fungera i slaskigt svenskt vinterväglag. Det otorkade fältet som ju normalt hamnar högt upp på rutan och inte stör föraren kommer ju här att hamna längst ner i mitten istället. Längden på torkarbladen ser ju å andra sidan väl tilltaget ut så de kanske når såpass långt ner att "problemet" försvinner/hamnar nedanför instrumentpanelen. Snygg buss är det iaf, ser väldigt ombonad ut och med genomtänkt belysning och andra små detaljer.
Den bussen var helt klart nåt av det grymmaste jag sett!
Ingen förresten som har en bild på Östgötatrafikens komradio?
Men det var en dum stolpe som sitter till vänster om förarstolen.....Sikten till vänster är ju ganska minimal. Antingen böja sig rejält framåt eller vrida ordentligt på huvudet.
Mobitecdosan sitter ju oxå lite avigt till
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 05 november 2009, 10:04:15 AM
Men det var en dum stolpe som sitter till vänster om förarstolen.....Sikten till vänster är ju ganska minimal. Antingen böja sig rejält framåt eller vrida ordentligt på huvudet.
Visst fanns det nån skum Ajokki-modell på 80-talet som hade nåt liknande arrangemang med sidorutan?
Sen ser inte vindrutetorkararrangemanget speciellt vinteranpassat ut. S***** vad med is och smörja det ska svepa ner i siktfältet.
Har det där torkararrangemanget förekommit på någon annan bussmodell i modern tid?
Hejsan!
Hoppas SL kommer låta sig inspireras av Östgötatrafikens bussar så de också kan börja köra regionala dubbeldäckare på t.ex. linje 676 eller 861. Annars låta sig inspireras av komforten och ha motsvarande komfort i sina regionala lågent´revagnar :) Fint med den blå tygmattan i taket, röda gardiner och det där röda området på de blå sätena :)
Hej !
Inom kort ska den första Beulas Jewel komma till ÖTRAF.
Senare ska ytterligare tre komma och blir då stationerad i Åtvidaberg, Kisa och Linköping.
Det lär bli Veoila som får köra dessa bussar.
Mvh Peter Ö
Hej!
Den första är redan i trafik från 10.december och den tredje har levererats idag till Orusttrafiken. ;D
såna vill vi ha i stockholm!!!!!!
skulle passa perfekt om dom gcik från slussen till värmdö :)
Hej !
Jag får be om ursäkt att jag skrev fel i mitt inlägg om DD till ÖTRAF.
Det var en feltolkning av mig från min "källa".
Mvh Peter Ö
Hur många passagerare tar bussen?