Beulas Jewel till Östgötatrafiken

Startat av Niclas Rosenius, 27 oktober 2009, 12:51:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

På mässan i Kortrijk stod denna jätte till buss.

15 meter lång, 4,17 hög och 2,55 bred.

4 stycken kommer att levereras.

Vill också tacka Rex Knorr och hans underbart trevliga fru för den privata visningen av denna buss.

Chassinr på denna buss är 1864550 och är en Scania K400EB6X2

Utsidan, tyvärr inga bilder bakifrån pga att den stod mot väggen.

Insidan nedervåningen, först förarplatsen

Jo, vad var det för modell nu igen  ;)

Undervåningen

Övervåningen

Återigen en stort tack Rex Knorr för detta fototillfälle.

//Niclas

Bussmicke

Trevligt, ska bli kul att se vem som får hur många.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 27 oktober 2009, 13:13:17 PM
Trevligt, ska bli kul att se vem som får hur många.

Är Stångå en vild gissning?
I branschen i 40 år

yngrot

Lite annorlunda måste man säga...  men  förarens sikt åt vänster verkar inte så bra ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2009, 15:58:18 PM
Gissar att du kanske får se ngt liknande nära dig om nåt år eller så, detta lär ju vara en av de möjliga busstyperna på linje 100

Det beror ju kanske vem som tar hem trafiken vad blir för fordon i så fall. Men det finns imte så många olika som bygger DD för linjetrafik. Tänkbara byggen Beulas Jewel, VH Astromega, KS S431DT och åven den kommande nya Neoplan Skylinern men den sistnämnd är nog inte så stort risk att den blir aktuell.

Sedan kan kanske VDL Bova Synergy  komma på tal.

//Niclas

Bussmicke

Heter inte tågbussen G-Borås också 100?
Vilken av linjerna avses?
Skulle inte VT ha DD på sträckan?
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius

Citat från: Bussmicke skrivet 27 oktober 2009, 17:10:36 PM
Heter inte tågbussen G-Borås också 100?
Vilken av linjerna avses?
Skulle inte VT ha DD på sträckan?

Jo, i en kommande upphandling så är det aktuellt.

//Niclas

Bussmicke

Det har ju talats om DD till Norrländska linje 100 så det var därför jag frågade
//Bussmicke.

yngrot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2009, 15:58:18 PM
Gissar att du kanske får se ngt liknande nära dig om nåt år eller så, detta lär ju vara en av de möjliga busstyperna på linje 100

Ja den som lever får väl se vad det blir för bussar och framförallt vem som skall köra ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cyklisten

En fin j***l! Säger det igen: jag måste åka dit nån gång.

Niclas Rosenius

Citat från: Cyklisten skrivet 27 oktober 2009, 21:16:18 PM
En fin j***l! Säger det igen: jag måste åka dit nån gång.

Mitt intryck av bussen och byggkvaliten och finishen av den graden att den verkar vara riktigt bra välbyggd och väl ombonad.

//Niclas

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 27 oktober 2009, 17:59:08 PM
Det har ju talats om DD till Norrländska linje 100 så det var därför jag frågade

Det är inte så alls säkert att det blir DD på Norrlandskusten.
I branschen i 40 år

Möllers

Håller med denna var snygg denna kunde Swebus Express kört med hade passat bra  :)

Marc

Citat från: Mattias Möller. skrivet 27 oktober 2009, 21:25:52 PM
Håller med denna var snygg denna kunde Swebus Express kört med hade passat bra  :)
Hade passat uselt!
Passagerare kan ej lasta bagage själva i en DD, vilket underlättar resan. Så gott som samtliga linjer har dessutom höjdbegränsningar i olika terminaler. Så även om man som entusiast gärna vill se dem, är det ofta tekniskt omöjligt.

Niclas Rosenius

Citat från: Marc skrivet 27 oktober 2009, 23:15:36 PM
Hade passat uselt!
Passagerare kan ej lasta bagage själva i en DD, vilket underlättar resan. Så gott som samtliga linjer har dessutom höjdbegränsningar i olika terminaler. Så även om man som entusiast gärna vill se dem, är det ofta tekniskt omöjligt.

Den går också att få som 4 meters  ;)

Nu vet jag att det blir problem främst på CT att komma upp på övreplanet.

Men det gick ganska bra att ha 4343 och 4344 dvs Megalinerna i SweX förut men vilka fler terminaler är för låga? Och hur är det med tillfartsvägar från dom större vägarna in till olika terminaler där SweX trafikerar, finns det några låga passager på vägen dit och från?

//Niclas