Hur räknas linjelängden? Faktisk körsträcka? Radie från garage?
Hur går det till när Polisen kollar färdskrivarbladen för oss som kör blandad körning? Kontrollmäter dom linjens längd?
Tror att om du kör en tur som är över 50 km (vet ej var dom mäter ifrån) så måste du ha bladet i hela dagen. Dvs det går inte bara att sätta i det just på den turen.
I Örebro körde vi all landsortstrafik på färdskrivare oavsett linjelängd.
Citat från: buskörare skrivet 24 oktober 2009, 01:47:21 AM
Tror att om du kör en tur som är över 50 km (vet ej var dom mäter ifrån) så måste du ha bladet i hela dagen. Dvs det går inte bara att sätta i det just på den turen.
I Örebro körde vi all landsortstrafik på färdskrivare oavsett linjelängd.
Kanske var otydlig... Jag vill ha svar på ENBART dessa frågor:
Hur räknas linjelängden? Faktisk körsträcka? Radie från garage?
Hur går det till när Polisen kollar färdskrivarbladen för oss som kör blandad körning? Kontrollmäter dom linjens längd?
Försök hålla tråden "ren", vet ni inte säkert, svara inte.
Linjelängden räknas från första till sista hållplatsen på linjen. Är det en ringlinje räknas tillryggalagd sträcka från starthållplats tillbaka till utgångspunkten. Är det alternativa färdvägar på ringlinjen på olika omlopp räknas den längsta sträckan.
Du skriver dessutom "blandad körning"! I all den stund man kör på linjer där färdskrivarblad används, skall väl också färdskrivarblad ifyllas även för körning på linjer där det normalt inte används?
Citat från: AL skrivet 24 oktober 2009, 10:04:52 AM
Du skriver dessutom "blandad körning"! I all den stund man kör på linjer där färdskrivarblad används, skall väl också färdskrivarblad ifyllas även för körning på linjer där det normalt inte används?
Riktigt, däremot ska tidsgruppväljaren (vredet) stå på "annat arbete" vid körning som inte omfattas av KoV.
En digital färskrivare ska vara inställd på "OUT" vid undantagen körning.
Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 oktober 2009, 10:00:22 AM
Linjelängden räknas från första till sista hållplatsen på linjen. Är det en ringlinje räknas tillryggalagd sträcka från starthållplats tillbaka till utgångspunkten. Är det alternativa färdvägar på ringlinjen på olika omlopp räknas den längsta sträckan.
Räknas alternativa vägar bara på ringlinje? Vi har punkt A-B körning med olika vägar varav vissa är under och vissa över 50km på samma linjenummer.
Om du kör en linje som är 45km med utgångspunkt nära depån för att sedan byta linjenr, passagerare och fortsätta köra 45km ännu längre bort i landet, är detta också undantaget? I så fal kan man ju köra hur långt som helst bara man byter linjenr och passagerare?
Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 oktober 2009, 10:31:41 AM
Riktigt, däremot ska tidsgruppväljaren (vredet) stå på "annat arbete" vid körning som inte omfattas av KoV.
En digital färskrivare ska vara inställd på "OUT" vid undantagen körning.
Automatiska EU skrivare registrerar ALL körtid som körtid och inte hammare. Hammare får man rita i själv på baksidan för att särskilja de olika körningarna.
På www.yrkestrafiken.se/Global/Publikationer/pm_gallande_fran_1_oktober_2008.pdf s.11 a) finns det information om vad som gäller linjetrafik.
Angående ringlinje blev det lite fel härifrån, det ska vara längsta sträckan på all linjetrafik.
Angående färdskrivarens funktion är jag nöjaktigt bekant med hur apparaten i fråga fungerar, det är ju själva grundtanken med en automatisk färdskrivare att den registerar körtid automatiskt.
Det jag ville belysa var att vredet ska vara inställt på annat arbete vid en eventuell kontroll, annars är det 1800 spänn till statskassan som i en liten ask :o...
Sen ska man nog inte sitta och rita i hammare i efterhand på bladet, det näms lite kort i ovanstående PM hur konstaplarna vill att tidsredovisningen ska gå till 8)...
Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 oktober 2009, 21:51:57 PM
Angående färdskrivarens funktion är jag nöjaktigt bekant med hur apparaten i fråga fungerar, det är ju själva grundtanken med en automatisk färdskrivare att den registerar körtid automatiskt.
Det jag ville belysa var att vredet ska vara inställt på annat arbete vid en eventuell kontroll, annars är det 1800 spänn till statskassan som i en liten ask :o...
Sedan när är det specifikt för bussförare? Det gäller alla!
Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 oktober 2009, 21:51:57 PM
Sen ska man nog inte sitta och rita i hammare i efterhand på bladet, det näms lite kort i ovanstående PM hur konstaplarna vill att tidsredovisningen ska gå till 8)...
För att citera dokumentet du länkade till:
"Observera att om undantagen körning utförs under del av arbetspass som i övrigt omfattas av kör- och vilotidbestämmelserna ska den undantagna körningen registreras som ”annat arbete”."
Hur gör man detta
utan att rita hammare på baksidan?
Sen ska du ha kortet i, även om du bara kör en del av EU-Linje.
Exempel: Linje 5 mellan Borlänge o Avesta/Krylbo i Dalarna.
Linjens längd är över 50 km. Vissa turer går bara till Hedemora som är kortare än EU-längden.
Du måste ha i kortet i a f, då Huvudlinjens längd överstiger 50 km.
Detta gäller även om du kör förstärkning på en kortare sträcka på linjen.
Allt enligt instruktören i Blg.
Sen ska du ha Färdskrivarkort med dig för viss tid tillbaka osv...
I nödfall ett tjänstgöringsschema som visar arbetstider, ledigheter mm. Men där är jag ute i tassemarkerna. Länsman kan vara vrång o inte godta detta.
Skriv inte på förelägganden, utan begär rådrum och återkom.
Citat från: RoTe skrivet 24 oktober 2009, 18:46:10 PM
Räknas alternativa vägar bara på ringlinje? Vi har punkt A-B körning med olika vägar varav vissa är under och vissa över 50km på samma linjenummer.
Om du kör en linje som är 45km med utgångspunkt nära depån för att sedan byta linjenr, passagerare och fortsätta köra 45km ännu längre bort i landet, är detta också undantaget? I så fal kan man ju köra hur långt som helst bara man byter linjenr och passagerare?
Det räcker att en enda tur på en linje har en körsträcka över 50 km, för att hela linjen ska räknas som EU-linje. Lek med tanken att en linje har turer som är mellan 45 och 49 km, alla dagar i veckan året om. På sommaren dyker dock en tur på söndagar upp som är över 50 km, då ses hela linjen som EU-linje!
Att dela upp en linje, 120, som är 80 km lång i två, ex linje 123 mellan punkt A och B för att sedan systematisk skylta om vid punkt B och fortsätta som linje 124 till punkt C och därmed få två linjer á 40 km ger INTE undantag för att slippa EU-reglerna. Detta försökte sig dåvarande SL-Buss på i mitten av 90-talet på sträckan Stockholm-Norrtälje och stötte på patrull i domstol!
Vart exakt gränsen om omskyltning går är jag inte riktigt säker på, men jag tror att det är tidtabellen som styr där. Alltså om det i tidtabellen står att linje 545 Kristianstad - Broby vid ankomst till Broby skyltar om och fortsätter som linje 542 Broby - Glimåkra, så är det "samma" linje i EU-regelverkssamanhang och om denna kombination av linjer ger en sammanlagd sträcka över 50 km så gäller tillämpning av EU:s regler för kör- och vilotider.
Nu tror jag att jag fått svar på de flesta frågor.
Jag undrar dock fortfarande över:
Hur är det när man kör linjer åt andra garage? Alltså, jag kör först EU körning till en annan stad och sedan kör jag en linje som är totalt 30km lång. Är denna undantagen då?
Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 oktober 2009, 10:31:41 AM
Riktigt, däremot ska tidsgruppväljaren (vredet) stå på "annat arbete" vid körning som inte omfattas av KoV.
En digital färskrivare ska vara inställd på "OUT" vid undantagen körning.
Nu behöver man väl egentligen bara bry sig om detta med annan körning om det är så att denna andra körning bryter mot eu-reglerna. Alltså kör du linjer som inte är klassade som EU-linjer, men att du fortfarande håller dig inom EU-reglerna med avseende på körtid, raster osv är det ju inget du behöver bry dig om, du har ju inga brott mot EU-reglerna på färdskrivarkortet. Eller har jag fel i detta?
Citat från: RoTe skrivet 25 oktober 2009, 14:39:02 PM
Nu tror jag att jag fått svar på de flesta frågor.
Jag undrar dock fortfarande över:
Hur är det när man kör linjer åt andra garage? Alltså, jag kör först EU körning till en annan stad och sedan kör jag en linje som är totalt 30km lång. Är denna undantagen då?
Det spelar ingen roll om det är linje från ett annat garage eller ej. Om Du kör på en EU-linje till sta'n och sedan på en icke EU-linje (<50 km) så gäller EU-reglerna på EU-linje och nationella regler på den "korta" linjen. Detta oavsett om Du behåller din buss eller inte. Med nationella regler avses körtid, pausregler med mera.
Citat från: CS skrivet 25 oktober 2009, 16:31:44 PM
Nu behöver man väl egentligen bara bry sig om detta med annan körning om det är så att denna andra körning bryter mot eu-reglerna. Alltså kör du linjer som inte är klassade som EU-linjer, men att du fortfarande håller dig inom EU-reglerna med avseende på körtid, raster osv är det ju inget du behöver bry dig om, du har ju inga brott mot EU-reglerna på färdskrivarkortet. Eller har jag fel i detta?
Det är riktigt, så länge du håller dig inom regelverket för undantagen körning - och du vet att hela ditt
arbetsdygn ser likadant behöver du inte redovisa nånting. Det är därför det i ovanstående PM rekommenderas att man har den digitala färdskrivaren i läge OUT för att underlätta en ev. kontroll när du susar omkring på långlinje längre fram på arbetsveckan - och körtiden
ska redovisas.
Både den analoga (pappersskrivaren) och den digtala (kortskrivaren) har ju den lilla egenheten att dom hoppar i gång på körtid så fort fordonet rör sig även om den är inställd på "annat arbete". Då förstår man ju att en körtidskontroll kan bli lätt rörig ett par veckor fram i tiden om man inte hållit isär tidsbegreppen ???...
Att använda blad i en analog skrivare vid undantagen körning och i efterhand registrera "annat arbete" med penna på baksidan är nog inte heller att rekommendera. Regelverket säger att ett använt diagramblad inte i efterhand får ändras.
Om man tex. har kört ett morgonpass inne i stan mellan 0600 och 0900 har färdskrivaren registrerat det som körtid trots att körtiden inte behöver registeras. Om man då med pennans hjälp ändrar begreppet "körtid" till "annat arbete" så blir det ajabaja i alla fall enligt lagens bokstav.
Då är det nog en bättre idé att fylla i ett blad med namn och datum och allt som hör till och manuellt ange tiderna utan att sätta i bladet i färdskrivaren. Det bör vara mera juridiskt hållbart.
Citat från: Lulebjörnen skrivet 25 oktober 2009, 23:49:35 PM
Då är det nog en bättre idé att fylla i ett blad med namn och datum och allt som hör till och manuellt ange tiderna utan att sätta i bladet i färdskrivaren. Det bör vara mera juridiskt hållbart.
Men jösses, så du menar att jag ska ha två blad per dag? Ett jag ritar själv och ett i skrivaren? Snacka om jobbigt!
Citat från: Lulebjörnen skrivet 25 oktober 2009, 23:49:35 PM
Då är det nog en bättre idé att fylla i ett blad med namn och datum och allt som hör till och manuellt ange tiderna utan att sätta i bladet i färdskrivaren. Det bör vara mera juridiskt hållbart.
Kanske en fråga att ställa direkt till Tunggruppen?
Jahopp...
Det ligger till som så att vi har en tjänst som är olaglig på mitt företag och alla ansvariga skyller ifrån sig. Det senaste budet var att jag skulle prata med listombudet på min depå, vilket jag gjorde för några veckor sedan. Han hävdar dock att tjänsten är laglig då den inte innehåller någon EU körning alls trots att den gör det. Han hade sitt eget regelverk.
Idag hade jag med mig lagtexten som säger hur linjelängd räknas ut. Den dömde han ut som felaktig. Hans version är den rätta och den är att så länge linjerna ryms inom en radie av 50km från depån är dom undantagna.
Hur FAN gör man? Människan godtar inte skriven lagtext och alla andra bara hänvisar runt mig och vi sitter varje dag och kör över 4h30m utan rast!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 november 2009, 22:27:55 PM
Linjens längd räknas som tillryggalagd vägsträcka. Linjens längd räknas mellan första och sista hållplats. För ringlinje räknas hela sträckan från utgångspunkten och tillbaka till utgångspunkten. Om samma linjenummer har varierande körsträcka för olika turer, räknas linjelängden för den längsta körsträckan som linjens längd.Byte av chaufför och/eller längre uppehåll räknas inte som att ny linje påbörjas. (Källa: Svea Hovrätt dom B 1358-96 av den 02 febr. 1999, ECJ nr: C-47/97 E. Clark & Sons med flera och nr C-387/96 Anders Sjöberg.)
Ja den texten fick han framför sig på papper, med fetstil och understrykning. Det hjälpte inte!
Facket? Kan inte de göra något?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 november 2009, 23:13:25 PM
Jaha ja ;D
Ja, det är den texten som gäller, allt annat är egna konstruktioner och tolkningar, risken för kontroll ska ju inte överdrivas men vid en olycka kommer detta garanteras att nagelfaras
Risken för kontroll är ganska stor då Tierp råkade ut för storkoll av färdskrivarblad, polisen hämtade alla förares blad ett år tillbaka i tiden! Detta är dock inte Tierpdepån men samma trafikområde... Därför har inte jag lust att sitta och köra över 4h30m...
Citat från: lil-sis skrivet 06 november 2009, 15:45:43 PM
Facket? Kan inte de göra något?
Jag är inte med i facket, därför kräver jag inte deras hjälp.
Man kan be om hjälp ändå.
Någon av de som kör tjänsten kanske är med?
Citat från: lil-sis skrivet 06 november 2009, 17:00:08 PM
Man kan be om hjälp ändå.
Någon av de som kör tjänsten kanske är med?
Med tanke på att dom kört den tjänsten ända sedan hösten 2008 så tror jag inte dom tänker göra det... Ingen verkar vilja göra någonting faktiskt.
Känns typiskt gubbigt, gnäll men ingen action :P
Citat från: RoTe skrivet 06 november 2009, 15:59:22 PMDärför har inte jag lust att sitta och köra över 4h30m...
Men vad är problemet? Är det att du anser att linjen överskrider kriterierna för undantagen körning, dvs. en
total linjelängd överskridande 50 km? Eller är problemet att du kör på en linje som omfattas av bestämmelserna om kör o vilotid, och inte bereds rast inom 4h30min.?
Såhär...om du kör linje som omfattas av kör o vilotidsbestämmelsena, dvs. linjens längd överskrider 50 km. ska du ta rast senast när
körtiden uppgår till 4h30min. Notera körtiden, inte körpasset.
Det betyder att du helt inom regelverket kan
arbeta 6 tim. innan rast. Dvs. körning + lastning av passagerare, underhåll av vagnen osv.
När du gnetat på 6 tim. är det dags för rast. Har du då förbrukat
körtiden 4h30min. inom
körpasset ska du beredas rast om minst 45min. Är det då så fiffigt ordnat så att du under körpassets längd haft en möjlighet att ta en rast om minst 15min. så räcker det med 30m. rast innan det är dags för en runda till med max. 4h30min.
körtid inom ett
arbetspass om maximalt 6 timmar.
Varför blev det då helt plötsligt arbetspass i stället för körpass? Jo,
körtiderna regleras av kör o vilotidsförordningen medan
arbetstiderna regleras av arbetstidslagen som säger att arbetstagare ska beredas rast senast efter 6 timmar arbetad tid.
Arbetstidslagen ligger som ett "skal" ovanpå kör o vilotidsförordningen för att fånga upp arbetstagarens intresse så vederbörande verkligen får sin rast, men kör o vilotidsförordningen har alltid tolkningsföreträde före arbetstidslagen.
Om tex. tjänsten är upplagd så att
körtiden tar slut före arbetstidslagens 6 tim. arbetad tid ska rast tas även om arbetstidslagen säger att du kan jobba ett tag till.
Om du kör inom kriterierna för undantagen körning har du endast arbetstidslagen att förhålla dig till, inga 4h30min. o liknande utan då är det maximalt 6 tim. som gäller innan det är dax att börja mumsa på matlådan :)...
Citat från: Lulebjörnen skrivet 08 november 2009, 10:10:44 AM
Men vad är problemet? Är det att du anser att linjen överskrider kriterierna för undantagen körning, dvs. en total linjelängd överskridande 50 km? Eller är problemet att du kör på en linje som omfattas av bestämmelserna om kör o vilotid, och inte bereds rast inom 4h30min.?
Såhär...om du kör linje som omfattas av kör o vilotidsbestämmelsena, dvs. linjens längd överskrider 50 km. ska du ta rast senast när körtiden uppgår till 4h30min. Notera körtiden, inte körpasset.
Det betyder att du helt inom regelverket kan arbeta 6 tim. innan rast. Dvs. körning + lastning av passagerare, underhåll av vagnen osv.
När du gnetat på 6 tim. är det dags för rast. Har du då förbrukat körtiden 4h30min. inom körpasset ska du beredas rast om minst 45min. Är det då så fiffigt ordnat så att du under körpassets längd haft en möjlighet att ta en rast om minst 15min. så räcker det med 30m. rast innan det är dags för en runda till med max. 4h30min. körtid inom ett arbetspass om maximalt 6 timmar.
Varför blev det då helt plötsligt arbetspass i stället för körpass? Jo, körtiderna regleras av kör o vilotidsförordningen medan arbetstiderna regleras av arbetstidslagen som säger att arbetstagare ska beredas rast senast efter 6 timmar arbetad tid.
Arbetstidslagen ligger som ett "skal" ovanpå kör o vilotidsförordningen för att fånga upp arbetstagarens intresse så vederbörande verkligen får sin rast, men kör o vilotidsförordningen har alltid tolkningsföreträde före arbetstidslagen.
Om tex. tjänsten är upplagd så att körtiden tar slut före arbetstidslagens 6 tim. arbetad tid ska rast tas även om arbetstidslagen säger att du kan jobba ett tag till.
Om du kör inom kriterierna för undantagen körning har du endast arbetstidslagen att förhålla dig till, inga 4h30min. o liknande utan då är det maximalt 6 tim. som gäller innan det är dax att börja mumsa på matlådan :)...
Så vitt jag vet utifrån det RoTe berättat handlar det i detta fall om att KÖRtiden tar slut innan körningen gör det...
//Danne
Som Danne säger är problemet KÖRtiden.
Men anledningen till att jag frågar om linjelängden osv är att ansvarige på depån inte kan reglerna utan hävdar att linjelängd räknas som en radie på 50km från depån... Därför hävdar han att linjerna jag inte hinner på 4h30m KÖRtid i själva verket är undantagna och således faller in under ARBETStid (6h).
Vi har alltså fastställt nu att de fyra turerna omfattas av kör och vilotiderna och att räknenissen hävdar att man ska köra detta pass på 4h27m medan jag hävdar att det tar 4h35m och inte en minut kortare! Därför är det en olaglig tjänst!
Citat från: RoTe skrivet 08 november 2009, 15:38:52 PM
Som Danne säger är problemet KÖRtiden.
Men anledningen till att jag frågar om linjelängden osv är att ansvarige på depån inte kan reglerna utan hävdar att linjelängd räknas som en radie på 50km från depån... Därför hävdar han att linjerna jag inte hinner på 4h30m KÖRtid i själva verket är undantagna och således faller in under ARBETStid (6h).
Vi har alltså fastställt nu att de fyra turerna omfattas av kör och vilotiderna och att räknenissen hävdar att man ska köra detta pass på 4h27m medan jag hävdar att det tar 4h35m och inte en minut kortare! Därför är det en olaglig tjänst!
Vad består dessa 8 minuter av? Alltså, vad är det som skiljer verkligheten från pappret? Hur uppkommer skillnaden?
//Brådhis
Citat från: Danne B. skrivet 08 november 2009, 17:11:26 PM
Vad består dessa 8 minuter av? Alltså, vad är det som skiljer verkligheten från pappret? Hur uppkommer skillnaden?
//Brådhis
Pappersnissen vet helt enkelt inte hur långt tid det tar att köra olika turer, alternativt räknar dom för lite vändtid i Uppsala där trafiksituatinen är HEMSK.
Citat från: RoTe skrivet 09 november 2009, 00:14:38 AM
Pappersnissen vet helt enkelt inte hur långt tid det tar att köra olika turer, alternativt räknar dom för lite vändtid i Uppsala där trafiksituatinen är HEMSK.
Det kanske är möjligt, men vad är
tidtabellstiden på de fyra turerna?
Observera också att lastningstid på en hållplats inte räknas in i körtiden, dvs om du kommer till hpl Torget kl 12.00 och avgår klockan 12.05 så är detta inte körtid utan annat arbete
Citat från: Knallhatt skrivet 09 november 2009, 15:24:23 PM
Det kanske är möjligt, men vad är tidtabellstiden på de fyra turerna?
Observera också att lastningstid på en hållplats inte räknas in i körtiden, dvs om du kommer till hpl Torget kl 12.00 och avgår klockan 12.05 så är detta inte körtid utan annat arbete
Spelar ingen roll vad tidtabellen säger? För på linje 823 södergående har vi alltid överflöd med tid. Kommer ofta in 5-7min tidigt men ändå spricker KÖRtiden.
Spelar väl mindre roll var räknefelet ligger, räknefel händer och då rättar man till dom.
Problemet är ju dock att alla skyller på någon annan och ingen vill rätta till problemet. Det innebär ju trots allt att ett flertal tjänster måste läggas om och kanske blir tjänstgöringen sämre i flertalet fall... Men hellre det än att köra olagligt!
Nu har högsta chefen sagt sitt. Han hävdar å det bestämdaste att tjänsten är laglig. 4h27m är 4h27m och inget annat. Att det sedan tar längre tid att köra är mitt problem som förare. Han ville inte veta av någon vidare diskussion och blev till sist arg. Det sista han sade var att tjänsten försvinner 12/12. Men jag ska köra den två ggr till, så det är väl bara att ta böterna om det blir några. ???
Av detta kan vi lära oss:
Företaget får göra vilka tjänster dom vill med vilka siffror dom vill. Stämmer dom inte med verkligheten är det förarens problem. Moppsar föraren upp sig kan han riskera repressalier.