Linjetrafik under 50km

Startat av RoTe, 24 oktober 2009, 01:30:47 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

RoTe

Hur räknas linjelängden? Faktisk körsträcka? Radie från garage?

Hur går det till när Polisen kollar färdskrivarbladen för oss som kör blandad körning? Kontrollmäter dom linjens längd?

buskörare

Tror att om du kör en tur som är över 50 km (vet ej var dom mäter ifrån) så måste du ha bladet i hela dagen. Dvs det går inte bara att sätta i det just på den turen.
I Örebro körde vi all landsortstrafik på färdskrivare oavsett linjelängd.

RoTe

Citat från: buskörare skrivet 24 oktober 2009, 01:47:21 AM
Tror att om du kör en tur som är över 50 km (vet ej var dom mäter ifrån) så måste du ha bladet i hela dagen. Dvs det går inte bara att sätta i det just på den turen.
I Örebro körde vi all landsortstrafik på färdskrivare oavsett linjelängd.

Kanske var otydlig... Jag vill ha svar på ENBART dessa frågor:

Hur räknas linjelängden? Faktisk körsträcka? Radie från garage?

Hur går det till när Polisen kollar färdskrivarbladen för oss som kör blandad körning? Kontrollmäter dom linjens längd?

Försök hålla tråden "ren", vet ni inte säkert, svara inte.

Lulebjörnen

Linjelängden räknas från första till sista hållplatsen på linjen. Är det en ringlinje räknas tillryggalagd sträcka från starthållplats tillbaka till utgångspunkten. Är det alternativa färdvägar på ringlinjen på olika omlopp räknas den längsta sträckan.

AL

Du skriver dessutom "blandad körning"!  I all den stund man kör på linjer där färdskrivarblad används, skall väl också färdskrivarblad ifyllas även för körning på linjer där det normalt inte används?

Lulebjörnen

Citat från: AL skrivet 24 oktober 2009, 10:04:52 AM
Du skriver dessutom "blandad körning"!  I all den stund man kör på linjer där färdskrivarblad används, skall väl också färdskrivarblad ifyllas även för körning på linjer där det normalt inte används?
Riktigt, däremot ska tidsgruppväljaren (vredet) stå på "annat arbete" vid körning som inte omfattas av KoV.

En digital färskrivare ska vara inställd på "OUT" vid undantagen körning.

RoTe

Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 oktober 2009, 10:00:22 AM
Linjelängden räknas från första till sista hållplatsen på linjen. Är det en ringlinje räknas tillryggalagd sträcka från starthållplats tillbaka till utgångspunkten. Är det alternativa färdvägar på ringlinjen på olika omlopp räknas den längsta sträckan.

Räknas alternativa vägar bara på ringlinje? Vi har punkt A-B körning med olika vägar varav vissa är under och vissa över 50km på samma linjenummer.

Om du kör en linje som är 45km med utgångspunkt nära depån för att sedan byta linjenr, passagerare och fortsätta köra 45km ännu längre bort i landet, är detta också undantaget? I så fal kan man ju köra hur långt som helst bara man byter linjenr och passagerare?

Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 oktober 2009, 10:31:41 AM
Riktigt, däremot ska tidsgruppväljaren (vredet) stå på "annat arbete" vid körning som inte omfattas av KoV.

Automatiska EU skrivare registrerar ALL körtid som körtid och inte hammare. Hammare får man rita i själv på baksidan för att särskilja de olika körningarna.

Lulebjörnen

www.yrkestrafiken.se/Global/Publikationer/pm_gallande_fran_1_oktober_2008.pdf  s.11 a) finns det information om vad som gäller linjetrafik.
Angående ringlinje blev det lite fel härifrån, det ska vara längsta sträckan på all linjetrafik.

Angående färdskrivarens funktion är jag nöjaktigt bekant med hur apparaten i fråga fungerar, det är ju själva grundtanken med en automatisk färdskrivare att den registerar körtid automatiskt.
Det jag ville belysa var att vredet ska vara inställt på annat arbete vid en eventuell kontroll, annars är det 1800 spänn till statskassan som i en liten ask  :o...

Sen ska man nog inte sitta och rita i hammare i efterhand på bladet, det näms lite kort i ovanstående PM hur konstaplarna vill att tidsredovisningen ska gå till  8)...

RoTe

Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 oktober 2009, 21:51:57 PM

Angående färdskrivarens funktion är jag nöjaktigt bekant med hur apparaten i fråga fungerar, det är ju själva grundtanken med en automatisk färdskrivare att den registerar körtid automatiskt.
Det jag ville belysa var att vredet ska vara inställt på annat arbete vid en eventuell kontroll, annars är det 1800 spänn till statskassan som i en liten ask  :o...

Sedan när är det specifikt för bussförare? Det gäller alla!

Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 oktober 2009, 21:51:57 PM
Sen ska man nog inte sitta och rita i hammare i efterhand på bladet, det näms lite kort i ovanstående PM hur konstaplarna vill att tidsredovisningen ska gå till  8)...

För att citera dokumentet du länkade till:
"Observera att om undantagen körning utförs under del av arbetspass som i övrigt omfattas av kör- och vilotidbestämmelserna ska den undantagna körningen registreras som ”annat arbete”."

Hur gör man detta utan att rita hammare på baksidan?

Wetjo

Sen ska du ha kortet i, även om du bara kör en del av EU-Linje.
Exempel: Linje 5 mellan Borlänge o Avesta/Krylbo i Dalarna.
Linjens längd är över 50 km. Vissa turer går bara till Hedemora som är kortare än EU-längden.
Du måste ha i kortet i a f, då Huvudlinjens längd överstiger 50 km.
Detta gäller även om du kör förstärkning på en kortare sträcka på linjen.
Allt enligt instruktören i Blg.

Sen ska du ha Färdskrivarkort med dig för viss tid tillbaka osv...
I nödfall ett tjänstgöringsschema som visar arbetstider, ledigheter mm. Men där är jag ute i tassemarkerna. Länsman kan vara vrång o inte godta detta.

Skriv inte på förelägganden, utan begär rådrum och återkom.

julle

Citat från: RoTe skrivet 24 oktober 2009, 18:46:10 PM
Räknas alternativa vägar bara på ringlinje? Vi har punkt A-B körning med olika vägar varav vissa är under och vissa över 50km på samma linjenummer.

Om du kör en linje som är 45km med utgångspunkt nära depån för att sedan byta linjenr, passagerare och fortsätta köra 45km ännu längre bort i landet, är detta också undantaget? I så fal kan man ju köra hur långt som helst bara man byter linjenr och passagerare?

Det räcker att en enda tur på en linje har en körsträcka över 50 km, för att hela linjen ska räknas som EU-linje. Lek med tanken att en linje har turer som är mellan 45 och 49 km, alla dagar i veckan året om. På sommaren dyker dock en tur på söndagar upp som är över 50 km, då ses hela linjen som EU-linje!

Att dela upp en linje, 120, som är 80 km lång i två, ex linje 123 mellan punkt A och B för att sedan systematisk skylta om vid punkt B och fortsätta som linje 124 till punkt C och därmed få två linjer á 40 km ger INTE undantag för att slippa EU-reglerna. Detta försökte sig dåvarande SL-Buss på i mitten av 90-talet på sträckan Stockholm-Norrtälje och stötte på patrull i domstol!

Vart exakt gränsen om omskyltning går är jag inte riktigt säker på, men jag tror att det är tidtabellen som styr där. Alltså om det i tidtabellen står att linje 545 Kristianstad - Broby vid ankomst till Broby skyltar om och fortsätter som linje 542 Broby - Glimåkra, så är det "samma" linje i EU-regelverkssamanhang och om denna kombination av linjer ger en sammanlagd sträcka över 50 km så gäller tillämpning av EU:s regler för kör- och vilotider.

RoTe

Nu tror jag att jag fått svar på de flesta frågor.

Jag undrar dock fortfarande över:

Hur är det när man kör linjer åt andra garage? Alltså, jag kör först EU körning till en annan stad och sedan kör jag en linje som är totalt 30km lång. Är denna undantagen då?

CS

Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 oktober 2009, 10:31:41 AM

Nu behöver man väl egentligen bara bry sig om detta med annan körning om det är så att denna andra körning bryter mot eu-reglerna. Alltså kör du linjer som inte är klassade som EU-linjer, men att du fortfarande håller dig inom EU-reglerna med avseende på körtid, raster osv är det ju inget du behöver bry dig om, du har ju inga brott mot EU-reglerna på färdskrivarkortet. Eller har jag fel i detta?

Knallhatt

Citat från: RoTe skrivet 25 oktober 2009, 14:39:02 PM
Nu tror jag att jag fått svar på de flesta frågor.

Jag undrar dock fortfarande över:

Hur är det när man kör linjer åt andra garage? Alltså, jag kör först EU körning till en annan stad och sedan kör jag en linje som är totalt 30km lång. Är denna undantagen då?
Det spelar ingen roll om det är linje från ett annat garage eller ej. Om Du kör på en EU-linje till sta'n och sedan på en icke EU-linje (<50 km) så gäller EU-reglerna på EU-linje och nationella regler på den "korta" linjen. Detta oavsett om Du behåller din buss eller inte. Med nationella regler avses körtid, pausregler med mera.

Lulebjörnen

Citat från: CS skrivet 25 oktober 2009, 16:31:44 PM
Nu behöver man väl egentligen bara bry sig om detta med annan körning om det är så att denna andra körning bryter mot eu-reglerna. Alltså kör du linjer som inte är klassade som EU-linjer, men att du fortfarande håller dig inom EU-reglerna med avseende på körtid, raster osv är det ju inget du behöver bry dig om, du har ju inga brott mot EU-reglerna på färdskrivarkortet. Eller har jag fel i detta?
Det är riktigt, så länge du håller dig inom regelverket för undantagen körning - och du vet att hela ditt arbetsdygn ser likadant behöver du inte redovisa nånting. Det är därför det i ovanstående PM rekommenderas att man har den digitala färdskrivaren i läge OUT för att underlätta en ev. kontroll när du susar omkring på långlinje längre fram på arbetsveckan - och körtiden ska redovisas.

Både den analoga (pappersskrivaren) och den digtala (kortskrivaren) har ju den lilla egenheten att dom hoppar i gång på körtid så fort fordonet rör sig även om den är inställd på "annat arbete". Då förstår man ju att en körtidskontroll kan bli lätt rörig ett par veckor fram i tiden om man inte hållit isär tidsbegreppen  ???...

Att använda blad i en analog skrivare vid undantagen körning och i efterhand registrera "annat arbete" med penna på baksidan är nog inte heller att rekommendera. Regelverket säger att ett använt diagramblad inte i efterhand får ändras.

Om man tex. har kört ett morgonpass inne i stan mellan 0600 och 0900 har färdskrivaren registrerat det som körtid trots att körtiden inte behöver registeras. Om man då med pennans hjälp ändrar begreppet "körtid" till "annat arbete" så blir det ajabaja i alla fall enligt lagens bokstav.

Då är det nog en bättre idé att fylla i ett blad med namn och datum och allt som hör till och manuellt ange tiderna utan att sätta i bladet i färdskrivaren. Det bör vara mera juridiskt hållbart.