Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: virtual1 skrivet 03 oktober 2009, 14:44:13 PM

Titel: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: virtual1 skrivet 03 oktober 2009, 14:44:13 PM
Och äääääntligen lysdioder i SL-land :-D

(http://img294.imageshack.us/img294/1641/busslink74281.jpg)
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Tommy E skrivet 03 oktober 2009, 15:04:47 PM
Ser helt ok ut, snyggare än MAN måste jag säga. Lite märklig form på framrutan, undrar varför man valde att göra så.
Vet någon om lysdioderna är i flera färger? Om nej, vilken färg är det?
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: virtual1 skrivet 03 oktober 2009, 15:12:03 PM
Citat från: Tommy E skrivet 03 oktober 2009, 15:04:47 PM
Ser helt ok ut, snyggare än MAN måste jag säga. Lite märklig form på framrutan, undrar varför man valde att göra så.
Vet någon om lysdioderna är i flera färger? Om nej, vilken färg är det?

Framrutan är väl en del av Solaris signum!
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Tommy E skrivet 03 oktober 2009, 15:19:28 PM
Citat från: virtual1 skrivet 03 oktober 2009, 15:12:03 PM
Framrutan är väl en del av Solaris signum!

Jo det har du rätt i. Jag har nu studerat lite andra Solarisbussar och funnit att rutorna ser ut så.
Vanligen brukar jag störa mig på asymmetriska detaljer, men denna buss var som sagt helt ok.
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Sundås skrivet 03 oktober 2009, 17:12:07 PM
Dessa är riktigt snygga. Trevligt med lite nya märken! :)
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: M224 skrivet 03 oktober 2009, 18:51:48 PM
Mumma, äntligen något nytt och fräscht!

Och hör och häpna! Inget fult vitt tjafs runt framrutan!!!  :D
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: latmasken skrivet 03 oktober 2009, 20:07:00 PM
Den passar faktiskt riktigt bra i SL färgsättning. Såg harmoniskt ut.
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 oktober 2009, 20:31:43 PM
Citat från: M224 skrivet 03 oktober 2009, 18:51:48 PM
Och hör och häpna! Inget fult vitt tjafs runt framrutan!!!  :D

Så oväntat att få höra.. ;)
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 03 oktober 2009, 21:20:15 PM


   Det mest intressanta är att se hur bra kvalitén på dessa kommer att vara med tanke på att det är en uppstickare på marknaden.

   //Niclas
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 06 oktober 2009, 14:43:31 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 oktober 2009, 21:20:15 PM

   Det mest intressanta är att se hur bra kvalitén på dessa kommer att vara med tanke på att det är en uppstickare på marknaden.

   //Niclas

Egentligen kan man säga att bussen är en polsk MAN. Förarplats och grundprincip bygger ju på Neoplan/MAN-bussarna.
Visserligen är den ny i Sverige...eller inte helt ny heller eftersom den finns både i Luleå, Umeå och Skellefteå i ett flertal exemplar sedan innan.
Men utomlands har man ju byggt ganska många nu - så speciellt ny och outprovad är inte bussmodellen precis...

Angående vitt runt skyltskåpet - bussarna på bilden är ju knappast färdiginsatta i trafik ännu på bilden - så vi kan ju inte veta slutresultatet ännu  :D
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 06 oktober 2009, 15:37:36 PM
Jag tror inte att det blir något vitt runt frontrutan på dessa bussar, men kvaliteten är som sagt högst intressant att få studera...
Enligt den information jag fått ta del av hittills finns det en del positivt lika väl som en del negativt att säga om bla förarplatsen i dessa bussar.
//Fredrik
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ronni Bjørn Svensson skrivet 12 oktober 2009, 13:06:28 PM
Hej
Hvilke intern-nr har den anden Solaris man kan ane på billede?
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ersa skrivet 12 oktober 2009, 14:05:20 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 oktober 2009, 14:43:31 PM
Egentligen kan man säga att bussen är en polsk MAN. Förarplats och grundprincip bygger ju på Neoplan/MAN-bussarna.

Bra sammanställt. En polsk MAN/Neoplan med typisk "tysk förarplats" som även upplevs väldigt lik Mercedes Citaro. Ur förarens perspektiv är dock Solaris komfortmässigt mycket bättre än sina tyska kusiner. Väldigt bra fjädring för en lågentré/låggolvsvagn, och de är lätta att gasa/bromsa mjukt med. Liten lättstyrd ratt passar bra på alla vägar, men särskilt bra i tätortstrafik.

Det ska bli intressant när förare vana med MAN, Neoplan och Mercedes börjar skriva av sig om vad de tycker om min favoritmodell! :)
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: virtual1 skrivet 12 oktober 2009, 22:15:47 PM
Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 12 oktober 2009, 13:06:28 PM
Hej
Hvilke intern-nr har den anden Solaris man kan ane på billede?


7426, vilket man också kan ana på bilden =)
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ersa skrivet 13 oktober 2009, 00:28:44 AM
Luckan i fronten var intressant. SL-spec? Gissar att det finns rampkopplingar och huvudströmbrytare där innanför. Ett mycket bättre alternativ än att ha allt detta innanför strålkastarluckan framför framdörren. :)
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Cyklisten skrivet 13 oktober 2009, 00:30:11 AM
Ingen full-AC?
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Cyklisten skrivet 13 oktober 2009, 00:32:38 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 oktober 2009, 14:43:31 PM
Egentligen kan man säga att bussen är en polsk MAN. Förarplats och grundprincip bygger ju på Neoplan/MAN-bussarna.
Visserligen är den ny i Sverige...eller inte helt ny heller eftersom den finns både i Luleå, Umeå och Skellefteå i ett flertal exemplar sedan innan.
Men utomlands har man ju byggt ganska många nu - så speciellt ny och outprovad är inte bussmodellen precis...

Angående vitt runt skyltskåpet - bussarna på bilden är ju knappast färdiginsatta i trafik ännu på bilden - så vi kan ju inte veta slutresultatet ännu  :D

Ska vi säga rätt så är det Neoplan Polska som har brutit sig ur och blivit Solaris, men då var MAN fortfarande utanför koncernen.
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ersa skrivet 13 oktober 2009, 10:12:23 AM
Citat från: Cyklisten skrivet 13 oktober 2009, 00:32:38 AM
Ska vi säga rätt så är det Neoplan Polska som har brutit sig ur och blivit Solaris, men då var MAN fortfarande utanför koncernen.

Brutit sig ur från Neoplan, skaffat ett eget namn och därefter "kört ifrån" moderföretaget. ;)
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ronni Bjørn Svensson skrivet 13 oktober 2009, 10:28:40 AM
Citat från: virtual1 skrivet 12 oktober 2009, 22:15:47 PM
7426, vilket man också kan ana på bilden =)

Det er pinligt :-[ . - Er der nogen der kender resten af regi-nr på vogn 7426 ?.
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 13 oktober 2009, 18:59:55 PM
Citat från: Verspieder skrivet 13 oktober 2009, 10:12:23 AM
Brutit sig ur från Neoplan, skaffat ett eget namn och därefter "kört ifrån" moderföretaget. ;)

Va?
Det där får du förklara, eftersom MAN bygger långt fler bussar än Solaris gör.
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 oktober 2009, 19:14:11 PM
Ähh, han snackar bara goja ;)
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ersa skrivet 13 oktober 2009, 20:29:22 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 oktober 2009, 18:59:55 PM
Va?
Det där får du förklara, eftersom MAN bygger långt fler bussar än Solaris gör.

Kvantitet hos den ene. Kvalitet hos den andre. ;)
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Svoca skrivet 14 oktober 2009, 12:28:48 PM
En lite speciell sak på dessa Solarisbussar är att de är utrustade med två olika tankningssystem. På sidan av
bussen (strax bakom framdörren) sitter det ordinarie tankningsmunstycket för biogas. Snabbtankning -tankningstid c:a 5 - 10 min. D v s anpassat till gaspumparna på Söderhallen t ex. I fronten av bussen bakom höger hörnlucka sitter ett
annat tankningsmunstycke, avsett för långsam tankning. Färdigt anpassat för kommande depåer som kommer
att få detta system. Föraren eller servicepersonal kopplar då bussen för tankning (som på en sådan depå kommer att utrustas med tankningsmöjlighet vid varje rampplats). Tankningen sker långsamt, under
längre tid, t ex en hel natt. Få se vilka depåer i SL-land som kommer att få detta biogassystem ?  Man kan
anta att kommande leveranser av biogasbussar inom, i alla fall Busslink Stockholm, kommer att få dessa dubbla
system. T ex 20 tvåaxliga MAN till Söderhallen.
Kan nämnas att Solarisbussarna 7413 och 7416 står parkerade på rampen i Söderhallen. Flera bussar är på
gång från JMR i Hammarby (monterar Buss-PC och Access). När dessa levererats till Söderhallen, ska 7413
och 7416 skickas till JMR.
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ted Selander skrivet 14 oktober 2009, 19:38:24 PM
Citat från: Cyklisten skrivet 13 oktober 2009, 00:30:11 AM
Ingen full-AC?

Nej.

/Ted
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ted Selander skrivet 14 oktober 2009, 19:42:30 PM
Citat från: Svoca skrivet 14 oktober 2009, 12:28:48 PM
--- Få se vilka depåer i SL-land som kommer att få detta biogassystem ?  Man kan
anta att kommande leveranser av biogasbussar inom, i alla fall Busslink Stockholm, kommer att få dessa dubbla
system. T ex 20 tvåaxliga MAN till Söderhallen.

Först ut blir nya Frihamnsdepån, klar hösten 2010.

Citat från: Svoca skrivet 14 oktober 2009, 12:28:48 PM
Kan nämnas att Solarisbussarna 7413 och 7416 står parkerade på rampen i Söderhallen. Flera bussar är på
gång från JMR i Hammarby (monterar Buss-PC och Access). När dessa levererats till Söderhallen, ska 7413
och 7416 skickas till JMR.

Inga Solaris är dock formellt levererade till Busslink, trafikstarten dröjer något.

/Ted
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 14 oktober 2009, 19:58:23 PM
Flytten av verksamheten i Söderhallen till Södra Hammarbyhamnen som var tänkt 2012, är det fortfarande aktuellt?

/Peter
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Matte skrivet 14 oktober 2009, 20:21:19 PM
Citat från: Verspieder skrivet 13 oktober 2009, 00:28:44 AM
Luckan i fronten var intressant. SL-spec? Gissar att det finns rampkopplingar och huvudströmbrytare där innanför. Ett mycket bättre alternativ än att ha allt detta innanför strålkastarluckan framför framdörren. :)

Ja det är ju bättre med en lucka i fronten istället för sånt bakom nån lucka för strålkastarna. För om det är gamla vanliga glödlampor som även följer med luckan vid öppning så går lamporna oftast sönder. 90% av dom vagnar som har rampkoppling bakom en strålkastarlucka har ofta trasiga lampor har jag märkt. Och det måste bero på att luckan öppnas och smälls igen hårt för att den inte ska öppna sig underkörning och att startspärrs kontakten ska vara stängd.

Nu har ju dessa vagnar nog LED lampor även fram till P-ljus och Köriktingsvisare som dom har bak till P-ljus, Broms, Back & Köriktingsvisare.
Vet inte vad det är för typ av lampa till Hel/Halv ljus? Kanske en Glödlampa eller Xenonljus.
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ted Selander skrivet 14 oktober 2009, 20:26:36 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 14 oktober 2009, 19:58:23 PM
Flytten av verksamheten i Söderhallen till Södra Hammarbyhamnen som var tänkt 2012, är det fortfarande aktuellt?

/Peter


Ja, Fredriksdal är fortfarande aktuell som ersättning för (större delen av) Söderhallen. Detaljplanen är ännu inte utställd, så tidplanen ska nog plussas på med ett par år.

/Ted
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ivo skrivet 16 oktober 2009, 09:01:32 AM
Citat från: Ted S skrivet 14 oktober 2009, 20:26:36 PM
Ja, Fredriksdal är fortfarande aktuell som ersättning för (större delen av) Söderhallen. Detaljplanen är ännu inte utställd, så tidplanen ska nog plussas på med ett par år.

/Ted

Man undrar ju hur det blir med Fredriksdal. Enligt en artikel i Nacka Värmdö Posten så är bostäder inplanerade mellan gamla Skansbron & depån vid Fredriksdal. Vilket betyder att de som vill bo i lägenheterna säkert kommer att protestera om att ha bussar i kvarteret.
De flesta vill ha busstrafik men ingen vill ha bussarna nära sig.   :)
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ersa skrivet 16 oktober 2009, 11:30:58 AM
Citat från: Matte skrivet 14 oktober 2009, 20:21:19 PM
Ja det är ju bättre med en lucka i fronten istället för sånt bakom nån lucka för strålkastarna. För om det är gamla vanliga glödlampor som även följer med luckan vid öppning så går lamporna oftast sönder. 90% av dom vagnar som har rampkoppling bakom en strålkastarlucka har ofta trasiga lampor har jag märkt. Och det måste bero på att luckan öppnas och smälls igen hårt för att den inte ska öppna sig underkörning och att startspärrs kontakten ska vara stängd.

Nu har ju dessa vagnar nog LED lampor även fram till P-ljus och Köriktingsvisare som dom har bak till P-ljus, Broms, Back & Köriktingsvisare.
Vet inte vad det är för typ av lampa till Hel/Halv ljus? Kanske en Glödlampa eller Xenonljus.

Precis så är fallet med Umeås Solarisvagnar, dvs ständigt trasig orange 21W-glödlampa i höger främre blinkers och dessutom glapp i samma luckas låsanordning pga ständig öppning och stängning. Diodlampor löser ju lampproblemet, men låset är helt klart inte byggt för att användas 4-5 ggr/dag. Lucka i fronten är en mycket bra idé för ren "SL-rampkoppling", men Scanias lösning med huvudbrytare och koppling för endast luftslang just bakom framdörren (på bl.a OmniLink) fungerar också bra, om man bara ska koppla till luftslang på depån vill säga.

En annan sak som Umeås Solarisvagnar fick snabbt var 21W-glödlamporna i bromljusen utbytta till diodlampor, pga att värmen blev för hög i de små lamphusen när bromsljusen lyser konstant så fort dörr/hållplatsbromsen är aktiverad. Vilket är så fort en dörr är öppen eller vid alla rödljusstopp.
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: sollen skrivet 20 oktober 2009, 17:50:41 PM
Hej!
Fi feen va SL har förstört utseendet på fronten med luckan angående rutan så är den medvetet ass. för att öka sikten för kanterna.
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: sollen skrivet 20 oktober 2009, 18:06:54 PM
Hej igen!

Bussarna är helt och hållet ett Polskt ingenjörsbygge!

http://www.youtube.com/watch?v=xzb2DhRXmi8

Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 20 oktober 2009, 19:08:59 PM
Citat från: Verspieder skrivet 16 oktober 2009, 11:30:58 AM
Precis så är fallet med Umeås Solarisvagnar, dvs ständigt trasig orange 21W-glödlampa i höger främre blinkers och dessutom glapp i samma luckas låsanordning pga ständig öppning och stängning. Diodlampor löser ju lampproblemet, men låset är helt klart inte byggt för att användas 4-5 ggr/dag. Lucka i fronten är en mycket bra idé för ren "SL-rampkoppling", men Scanias lösning med huvudbrytare och koppling för endast luftslang just bakom framdörren (på bl.a OmniLink) fungerar också bra, om man bara ska koppla till luftslang på depån vill säga.

En annan sak som Umeås Solarisvagnar fick snabbt var 21W-glödlamporna i bromljusen utbytta till diodlampor, pga att värmen blev för hög i de små lamphusen när bromsljusen lyser konstant så fort dörr/hållplatsbromsen är aktiverad. Vilket är så fort en dörr är öppen eller vid alla rödljusstopp.

Ojsan..tydligen föll du på eget grepp där - hur var det med kvantitet jämfört med kvalitet?? (din egen åsikt MAN-Solaris)  :P
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Optimal skrivet 20 oktober 2009, 19:18:32 PM
Citatmen Scanias lösning med huvudbrytare och koppling för endast luftslang just bakom framdörren (på bl.a OmniLink) fungerar också bra

Dom Scania Omnilink som rullar hos Busslink har bara huvudbrytare i den luckan. Eller tänker vi på olika saker? :P

För Luftslang och "handske" sitter bakom strålkastaren på vänstra sidan.
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: sollen skrivet 20 oktober 2009, 19:25:17 PM
Hejsan!

Kolle kvalite värste ramen och rampen tid.0:44

http://www.youtube.com/watch?v=ZhrB0y7DmFM&NR=1
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ersa skrivet 20 oktober 2009, 19:27:25 PM
Citat från: Optimal skrivet 20 oktober 2009, 19:18:32 PM
Dom Scania Omnilink som rullar hos Busslink har bara huvudbrytare i den luckan. Eller tänker vi på olika saker? :P
För Luftslang och "handske" sitter bakom strålkastaren på vänstra sidan.

Det beror på hur de är specade. Det går då att få ett extra "luftslangsmunstycke" i luckan bakom framdörren om man bara beställer det vid inköp.
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: Ersa skrivet 20 oktober 2009, 19:34:24 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 oktober 2009, 19:08:59 PM
Ojsan..tydligen föll du på eget grepp där - hur var det med kvantitet jämfört med kvalitet?? (din egen åsikt MAN-Solaris)  :P

Att höger främre blinkers och de båda bakre bromsljusen var svagheter innan man satte dit dioder står jag för. Men inte kan jag påstå att dessa tre små belysningsdetaljer får hela bygget att verka vara av dålig kvalitet. ::)

Nog kan jag spika ihop några (betydligt längre) listor över svagheter på MAN, Neoplan, Scania och Volvo också, men det tror jag att jag låter bli för trevnadens skull. ;)
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: sollen skrivet 20 oktober 2009, 19:39:03 PM
Nääääääääääär kommer första i trafik????????
Titel: SV: Busslink 7428 (bild!)
Skrivet av: sollen skrivet 23 oktober 2009, 23:31:26 PM
Tyst som i graven, var idag på stan men kunde inte se något!