(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_157_BRT617_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_156_BRT607_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_156_BRT607_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009b.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_151_XHL477_Karlskoga_busstation_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_151_XHL477_Karlskoga_busstation_2809_2009b.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_151_XHL477_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_162_ARY493_Karlskoga_busstation_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_160_ARY457_Karlskoga_busstation_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Charterbuss_Resetjanst_i_Kristinehamn_BBA051_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Swebus_6023_WLO977_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Larsson-Resman_Produktion_i_Varmland_1391_BRP696_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_153_RGP550_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_155_BRT583_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_155_BRT583_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009b.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_164_BRP383_Karlskoga_busstation_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_154_RGP571_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_152_RGP580_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_167_BPT046_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_170_BPT055_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_171_BPT062_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_169_BPT054_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Swebus_5102_RED331_Kristinehamn_resecentrum_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Swebus_6478_RAB811_Kristinehamn_resecentrum_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Swebus_4284_DDG790_Kristinehamn_resecentrum_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Swebus_6477_PBD233_Kristinehamn_resecentrum_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanerbuss_LWT760_Kristinehamn_resecentrum_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanerbuss_LWT760_Kristinehamn_resecentrum_2809_2009b.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vasebussarna_CXE827_Garaget_Vase_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vasebussarna_LEZ819_Garaget_Vase_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vasebussarna_MFE805_Garaget_Vase_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vasebussarna_RUM442_Garaget_Vase_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vasebussarna_WDF143_Garaget_Vase_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vasebussarna_WOL244_Garaget_Vase_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Jumbolans_SWD556_Garaget_Vase_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Swebus_5092_RDC886_Storgatan_Vase_2809_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Nordmarkens_Busstrafik_THT775_Karlstad_busstation_2809_2009.jpg)
Härliga bilder som vanligt, Patrik
//Niclas
Mycket trevligt som vanligt Patrik.... men fyy vad fula V-L 157 mfl är varför ser de ut så ???
Trevligt din orm, nu sabbade du hela nöjet för mig idag.
Har nu 0 intressanta bilder att lägga ut >:(
//BM på väg från Karlskoga
autosanbussarna med den där guldfronten måste tillhöra bland det fulaste jag någonsin sett i bussväg!
Citat från: virtual1 skrivet 30 september 2009, 17:48:36 PM
autosanbussarna med den där guldfronten måste tillhöra bland det fulaste jag någonsin sett i bussväg!
Varför har de guld i front och bak....
Färgen på linjenumret påminner om Jönköpings stombussar samt även spårvagnarna i Norrköping...
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 30 september 2009, 17:49:50 PM
Varför har de guld i front och bak....
Färgen på linjenumret påminner om Jönköpings stombussar samt även spårvagnarna i Norrköping...
Karlskoga kommun ville ha denna guldutsmyckning för att tätortsbussarna skulle kunna skiljas från regionbussarna. Man sneglade sökert lite på Örebro kommun som har valt lila tätortsbussar. Lillebror ville väl inte vara sämre än storebror. Resultatet blev ju inte lika lyckat som i Örebro, tyvärr. Det känns som att Karlskoga-bussarna har fått en bordslöpare slängd över sig.
Nytt är också att busslinjerna i Karlskoga tätort har fått färger. Därför har färgade linjenummerskyltar införts. Ologiskt nog är att det bara nummerskylten fram som har färg och inte den där bak och den på sidan. De två tunga linjerna har getts röd och grön färg, ett hopplöst färgval för alla färgblinda eller färgdefekta.
Det är inte första gången Karlskoga kommun har visat prov på färg- och design-"kreativitet". För några få år sedan tänkte man måla om busstationen så att den skulle se ut som ett lapptäckehus i något slumkvarter i amerikanska södern. Turligt nog var man lyhörd för kritiken och valde en mer neutral ommålning.
Dock skyltar inte Fimpen några färgade nummer fram, detta är visst någon lånebuss hörde jag idag.
Citat från: Bussmicke skrivet 30 september 2009, 18:47:08 PM
Dock skyltar inte Fimpen några färgade nummer fram, detta är visst någon lånebuss hörde jag idag.
Fimpen?
Det är riktigt. Det är en lånebuss från ALAB Bussar, en liten Autosan SanCity. Att den skulle kallas för Fimpen har tydligen gått mig helt förbi.
Dessutom har tre äldre Sc L94/Vest LE ryckt in som tätortsbussar i Karlskoga väntan på fyra nya Solbus. Det innebär att sju av de åtta bussar som går i tätortstrafiken just nu är drygt 13 m långa lågentrébussar i linjevagnsutförande med säkerhetsbälten. De tidigare åtta OmniLink-bussarna är ju sålda till Polen via Scania.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 30 september 2009, 18:29:50 PM
Karlskoga kommun ville ha denna guldutsmyckning för att tätortsbussarna skulle kunna skiljas från regionbussarna.
Jag trodde först att bussarna var guldfärgade från fabrik och att de hade fått blå "snik-striping". Snyggt var det inte. ::)
Men dessa guldfärgade hemskheter, är det tänkt att dessa skall vara tätortsbussar eller är det bara frågan om en tillfällig placering?
Guldlack... :P White trash-design på kollektivtrafikfordon. Ser bara billigt ut. Fattas bara långhårig teddy på väggarna och sätena också.
Du har ett meddelande, Patrik ;) Jag tycker att Autosanbussarna ser intressant ut, alltid något annorlunda.
Citat från: Patrik skrivet 30 september 2009, 13:49:30 PM
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanersborgs_linjetrafik_167_BPT046_Varmlandsvagen_Karlskoga_2809_2009.jpg)
Fultypsnitt i på texten i destinationsskylten. Läsbarheten minskar katastrofalt när man tror att det bara är storleken det beror på. Bokstäver med underslängar ska hänga ner under raden!
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/3009_2009/Vanerbuss_LWT760_Kristinehamn_resecentrum_2809_2009.jpg)
Kul att se en kompis från Leja Touring.
Citat från: Cyklisten skrivet 30 september 2009, 20:51:57 PM
Du har ett meddelande, Patrik ;) Jag tycker att Autosanbussarna ser intressant ut, alltid något annorlunda.
Jag skulle skämmas över att bo I Karlskoga med de där horribla fordonen!
Citat från: AL skrivet 30 september 2009, 19:53:42 PM
Men dessa guldfärgade hemskheter, är det tänkt att dessa skall vara tätortsbussar eller är det bara frågan om en tillfällig placering?
Citat från: Muk skrivet 30 september 2009, 19:39:18 PM
Jag trodde först att bussarna var guldfärgade från fabrik och att de hade fått blå "snik-striping". Snyggt var det inte. ::)
Bussarna var blålackerade när de kom från Polen. Länstrafikens röda stripning och kommunens guldstripning har tillkommit på plats i Karlskoga.
Tankarna bakom det nya linjenätet (från 17 aug. i år) i Karlskoga är flera. Linje 1 och 2 är tänkta som två tunga, genomgående linjer, från ena ändan av stan till den andra. De har därför 30-minuterstrafik. Linjerna 3-5 är tänkta som korta matarlinjer som utgår från busstationen i tre olika riktningar och återkommer dit efter drygt 15 minuter. På så sätt klarar en enda buss att inom ramen för 60 minuter köra samtliga tre linjer. Bussen utgår alltså från busstationen var 20:e minut, samtidigt som det blir 60-minuterstrafik på vardera linjen.
Linje 2 är dessutom tänkt att kunna förlängas runt sjön Möckeln och på så sätt nå Degerfors. Därför önskades bussar med linjevagnsstandard, dvs med fler sittplatser och säkerhetsbälten. Autosan EuroLider-bussarna nr 155-158 är alltså linjevagnar i lågentréutförande, avseddda för just denna linje. Det har visat sig i efterhand att detta nog inte är optimalt att köra med linjevagnar i tätortstrafik. Det går nämligen inte att ta in rollatorer genom framdörren som på en ordinär stadsbuss. Nigningsfunktionen är dessutom sämre. Den är både långsam och har kort nigningssträcka.
Fram till dess att de försenade fyra låggolvsbussarna från Solbus kommer, så fördelas Autosan-bussarna på både linje 1 och 2, samt kompletteras med äldre linjevagnar i lågentréutförande. Det är alltså inga optimala tätortsbussar i Karlskoga just nu. För gemene resenär typ mig innebär bussarna inga problem. Det är främst äldre personer som tycker det är lite högt att gå på och av Autosan-bussarna, och rollatoranvändare som måste gå in genom mittdörren och då får problem med betalningen. Lösningar på problemen är dock på gång, så med tiden blir det nog bra. Dels skall kortläsare placeras vid mittdörren och dels kan bussarna komma att bytas mot något annat längre fram under avtalsperioden.
Autosan-bussarna som sådana är det dock inget fel på. De fungerar lika bra som något annat och de småfel som har uppstått är inte värre än för andra nya bussar. Utseendet är det heller inget fel på, tycker jag. Det är väl främst stripningen man kan ha synpunkter på, men redan har jag hunnit vänja mig ganska bra.
Den där guldstrajpningen kanske inte är snygg i allas ögon men det är ju ändå trevligt när man lyckas få bussarna att sticka ut. Antingen det nu är genom att lackera dem lila som i Örebro eller med guldfront som i Karlskoga. Sådana här avvikelser kan få en och annan att bli nyfiken och rentav börja åka med bussarna.