Gustafssons CTJ069 på Umeå Busstation, till höger ett av Linjebussåkeriets släp:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Gustafsson_Tour_CTJ069_Um_860000.jpg?t=1254037667)
En relativt nylevererad 37:a på Härnösands Busstation. Bussen byggdes om efter några år och blev av med lastrummet.
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Harnosand_37_DRB725_850000.jpg?t=1254037420)
Mumma! Mer 80-tal åt folket! :D
"Obs! Härnösand. Världsberömt i hela Ångermanland".
;D
37:an innan den blev världsberömd...tror att det är den i alla fall, för det kan väl inte vara inventarienummret någon skyltat på bussen?
Registreringsnummer: DRB 725
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Sffle37Hrnsand_b.jpg)
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 27 september 2009, 14:41:09 PM
37:an innan den blev världsberömd...tror att det är den i alla fall, för det kan väl inte vara inventarienummret någon skyltat på bussen?
Registreringsnummer: DRB 725
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Sffle37Hrnsand_b.jpg)
/Stellan
Det måste vara en leveransbild av Härnösand 37. På den tiden lät Säffle Karosseri fotografera alla bussar innan de levererades. En del av bilderna användes sedan i reklamen. Jag vill minnas att denna var en av dem.
En buss från den tiden då Säffle var som bäst.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 september 2009, 15:01:59 PM
På den tiden lät Säffle Karosseri fotografera alla bussar innan de levererades. En del av bilderna användes sedan i reklamen.
Vilken kul grej! Synd att inte alla tillverkare haft detta som rutin i alla tider. Vilka bildskatter de då hade ruvat på. :)
Titta på en annan plats i den här "gruppen" på forumet, så hittar du en annan bild från Säffle ;)
/Stellan
Citat från: Verspieder skrivet 27 september 2009, 15:06:44 PM
Vilken kul grej! Synd att inte alla tillverkare haft detta som rutin i alla tider. Vilka bildskatter de då hade ruvat på. :)
Jag får kanske modifiera mig lite. Jag är inte säker på att de fotograferade alla SL-bussar med samma utseende men i varje fall minst en i varje serie. Men visst är det trevligt och jag hoppas verkligen att de har bilderna kvar. Dessa bilder är ju också från en tid då antalet bussfotografer med högklassig fotoutrustning inte var så många.
Verkigen mumma med Jetliern :D
//Niclas
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 september 2009, 15:13:48 PM
Jag får kanske modifiera mig lite. Jag är inte säker på att de fotograferade alla SL-bussar med samma utseende men i varje fall minst en i varje serie. Men visst är det trevligt och jag hoppas verkligen att de har bilderna kvar. Dessa bilder är ju också från en tid då antalet bussfotografer med högklassig fotoutrustning inte var så många.
En i varje serie räcker mer än väl. När Umeås B9S levererades krävde vi ju inte 17 st identiska bilder av herr Skoog. ;)
Hvad då, Säffle var som bäst? Taken bonglade vid blåsväder, sidoplåtarna buktade sig, tvättvatten trängde in under fönstren. Bagageutrymmet baktill var för lågt (jfr Ajokki från samma tid). Nog är väl de där fjällpanelkarosserna, system 2000, stadigare? Men det var rysligt lätt att plåta om med egentillverkade plåtar. Vår verkstad tillverkade även bakre karosshörn.
Mvh Jan G
Citat från: Autotransit skrivet 27 september 2009, 14:41:09 PM
37:an innan den blev världsberömd.
Nu var det dock "Obs Stormarknad" (idag Coop Forum) som var "världsberömt", och inte bussen. :)
Citat från: Verspieder skrivet 04 oktober 2009, 00:02:04 AM
Nu var det dock "Obs Stormarknad" (idag Coop Forum) som var "världsberömt", och inte bussen. :)
Sedan fanns även Obs interiör, tror jag den hette. Den kommer jag ihåg iallfall. Där fanns bara möbler i princip
Citat från: bilomnibussen skrivet 03 oktober 2009, 20:31:35 PM
Hvad då, Säffle var som bäst? Taken bonglade vid blåsväder, sidoplåtarna buktade sig, tvättvatten trängde in under fönstren. Bagageutrymmet baktill var för lågt (jfr Ajokki från samma tid). Nog är väl de där fjällpanelkarosserna, system 2000, stadigare? Men det var rysligt lätt att plåta om med egentillverkade plåtar. Vår verkstad tillverkade även bakre karosshörn.
Mvh Jan G
De brister du beskriver gäller främst Säffle-bussar som är ett 10-tal år äldre än den på bilden. Måndagsexemplar har förstås alltid funnits.
Tyvärr är många Säffle gjorda på måndagar... :P