http://www.bt.se/nyheter/bl-buss-tappade-tva-hjul-under-fard(1542003).gm
Bussen är alltså en Scania MaxCi från 1995 (1 chans på 16 att den är från 1997), som kanske nu har rullat färdigt. Bussen hade varit i trafik denna dag i cirka 16 timmar när incidenten inträffade. En del av MaxCi-bussarna lär vara mycket upprostade så där kanske vi har orsaken, vilket också Borås Tidning är inne på i pappersupplagan.
Har inte BL extra "låsbrickor" på sina hjul?
Vill minnas att man bankade fast såna efter reparation osv...
Någon har slarvat med sin kontroll före körning.
Alternativet är ju att bussen har fått nya hjul nyligen och att den infon inte har gått fram till chaufförerna.
fy vad billig man är när sånt här händer.
tack o lov så blev ingen skadad.
Citat från: Uffe D skrivet 26 september 2009, 14:16:56 PM
Någon har slarvat med sin kontroll före körning.
Alternativet är ju att bussen har fått nya hjul nyligen och att den infon inte har gått fram till chaufförerna.
Om det nu är några bultar som gått av lär väl föraren knappast ha märkt detta när han körde ut bussen 15 (inte 16 som jag skrev förut) timmar tidigare. Vid förarbyte under dagen finns ingen tid till kontroll av bussen. Frågan är om det ens gör det vid utkörning på morgonen. Däremot borde väl oljudet ha varit en larmsignal nog. Fast det är ju inte ovanligt att BL:s bussar för oljud vid körning.
För övrigt bör vi kanske hålla oss lugna innan vi anklagar någon för slarv tills vi vet den egentliga olycksorsaken.
Citat från: Uffe D skrivet 26 september 2009, 14:16:56 PM
Någon har slarvat med sin kontroll före körning.
Alternativet är ju att bussen har fått nya hjul nyligen och att den infon inte har gått fram till chaufförerna.
Ingår det i säkerhetskontrollen att känna på alla hjulbultar?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 08:42:07 AM
http://www.bt.se/nyheter/bl-buss-tappade-tva-hjul-under-fard(1542003).gm
Bussen är alltså en Scania MaxCi från 1995 (1 chans på 16 att den är från 1997), som kanske nu har rullat färdigt. Bussen hade varit i trafik denna dag i cirka 16 timmar när incidenten inträffade. En del av MaxCi-bussarna lär vara mycket upprostade så där kanske vi har orsaken, vilket också Borås Tidning är inne på i pappersupplagan.
Det var knappast 037, alltså den enda av årsmodell ´97, som drabbades. Denna går idag på linje 8. För övrigt tyckte jag det var ovanligt många MaxCi i farten idag för att vara lördag.
Citat från: Karsten skrivet 26 september 2009, 16:10:45 PM
Ingår det i säkerhetskontrollen att känna på alla hjulbultar?
Det fick jag iallafall lära mig när jag tog C/CE-kortet på skolan, borde väl vara samma för buss?
Citat från: Busstobbe skrivet 26 september 2009, 16:54:38 PM
Det fick jag iallafall lära mig när jag tog C/CE-kortet på skolan, borde väl vara samma för buss?
Säkerhetskontroll har alla förare att göra innan dom plockar ut bussen på depån, dom har även betalt för det i lönen (viss tid före dom ska köra från depån)...
Men man kanske ska flytta över det till städpersonal som tar in bussen på depån istället?
Då är det ett mindre antal som ständigt gör det & fel minimeras och kontrollerna blir lika på "alla" bussar.. Är inte bussen kollad av någon anledning ska den skyltas "Säk. kontroll" så får föraren göra det istället när han tar ut bussen & därefter skriva tid för det! (fungerar inte skyltsystemet så skrivs en lapp i bussen istället)
Citat från: Fredde skrivet 26 september 2009, 17:06:03 PM
Säkerhetskontroll har alla förare att göra innan dom plockar ut bussen på depån, dom har även betalt för det i lönen (viss tid före dom ska köra från depån)...
Men man kanske ska flytta över det till städpersonal som tar in bussen på depån istället?
Då är det ett mindre antal som ständigt gör det & fel minimeras och kontrollerna blir lika på "alla" bussar.. Är inte bussen kollad av någon anledning ska den skyltas "Säk. kontroll" så får föraren göra det istället när han tar ut bussen & därefter skriva tid för det! (fungerar inte skyltsystemet så skrivs en lapp i bussen istället)
Vad är det här för påstående att alla förare har betalt för säkerhetskontroll, samt att det står på arbetsspecen att de ska göra det? :o Under mina 8 år i branschen är det bara en enda av mina arbetsgivare krävt säkerhetskontroll (och betalt förarna för det) på morgonen.
Om varje förare utövar 7-10 min säkerhetskontroll varje morgon betyder det 7-10 min extra lön. Lägg den kostnaden på 40 förare/dag och 365 dagar/år i 6 år, och vips lär denna "lilla" merkostnad innebära att företaget inte vinner något anbud. Faktum är att "städpersonal" eller annan garagepersonal oftast har ansvaret för säkerhetskontroll av bussar i samband med att de tankas, tvättas och städas. En buss ska vara startklar och felfri när föraren kommer på morgonen, annars blir det oerhört jobbigt att bedriva trafiken om förarna är de som ska upptäcka att 10 st av trafkområdets totalt 40 st bussar visar sig ha fel på däck, hjulbultar och bromsar kl 04:30 på morgonen.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 september 2009, 16:53:41 PM
Det var knappast 037, alltså den enda av årsmodell ´97, som drabbades. Denna går idag på linje 8. För övrigt tyckte jag det var ovanligt många MaxCi i farten idag för att vara lördag.
Nej, olycksbussen kan inte ha varit i trafik redan i dag. Den torde väl ha fått en hel del skador i underredet och frågan är om den någonsin kommer i trafik igen. Men i vilket fall som helst så torde den vara ur trafik ett tag i väntan på expertundersökning. Jag tror inte att dessa jobbar i dag eller i morgon.
Jag såg bussen på 9-an i går förmiddags. Men jag kommer inte ihåg vilket nummer den hade - och det finnns ju dessutom en liten chans att den byttes ut under dagen.
Ja vet att Busslink City (Stockholm), Där har förarna slutat med säkerhetskontrollen. Det ska tvätt/städ/tank personalen göra istället vid varje tankning.
Citat från: Optimal skrivet 26 september 2009, 17:45:23 PM
Ja vet att Busslink City (Stockholm), Där har förarna slutat med säkerhetskontrollen. Det ska tvätt/städ/tank personalen göra istället vid varje tankning.
Så är rutinerna vid de flesta större bussföretag och depåer skulle jag vilja påstå. Blir både bättre och billigare om garagepersonalen har koll på alla bussar och ser till att de lämnas felfria och startklara efter städ, tvätt och tank.
Men enligt lagen så är de väl förarens ansvar. Och dessutom kollar man bara över bultarna och inte känner på dem...
Jag anser att BL borde gjort sig av med dem gamla Scania bussarna för längesedan, vet någon varför nästan alla stadsbussar i Borås skramlar och låter så mycket?
Jag tror det kan bero på att vägarna i Borås är dåliga och så förstörs bussarna när dom kör i Allégatan och även förbi Åhléns. MAN bussarna går nog sönder mycket pga. att dem är gjorda för bra vägar, t.ex. dem i Tyskland.
Dem nya bussarna var bra och bekväma ett tag, men nu har dem trillat i samma "tempo" som dom gamla Scaniorna och MAN bussarna.
Fast om man får välja någon buss som är skönare att åka i så får det bli dem långa MAN bussarna :)
Citat från: Dinchi86 skrivet 26 september 2009, 18:54:23 PM
Jag anser att BL borde gjort sig av med dem gamla Scania bussarna för längesedan, vet någon varför nästan alla stadsbussar i Borås skramlar och låter så mycket?
Jag tror det kan bero på att vägarna i Borås är dåliga och så förstörs bussarna när dom kör i Allégatan och även förbi Åhléns. MAN bussarna går nog sönder mycket pga. att dem är gjorda för bra vägar, t.ex. dem i Tyskland.
MaxCi-bussarna låter inte särskilt bra och det torde väl bero på att de underhålls minsta möjliga, dock normalt så att de klarar trafiksäkerheten. En annan specialitet för Borås är att många gator är belagda med gatsten. Det gör definitivt inte gott åt bussarna. Sedan är ju också MaxCi en utpräglad stadsbuss och lämpar sig inte för de höga hastigheter som ibland kan förekomma på 40-linjerna. Linjerna till Viared körs ofta av MaxCi-bussar fast de går en bit på motorvägen.
Citat från: Verspieder skrivet 26 september 2009, 18:00:02 PM
Så är rutinerna vid de flesta större bussföretag och depåer skulle jag vilja påstå. Blir både bättre och billigare om garagepersonalen har koll på alla bussar och ser till att de lämnas felfria och startklara efter städ, tvätt och tank.
Jo. Men det är nytt för dom. Det är bara några månader gammalt
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 17:44:59 PM
Nej, olycksbussen kan inte ha varit i trafik redan i dag. Den torde väl ha fått en hel del skador i underredet och frågan är om den någonsin kommer i trafik igen. Men i vilket fall som helst så torde den vara ur trafik ett tag i väntan på expertundersökning. Jag tror inte att dessa jobbar i dag eller i morgon.
Jag såg bussen på 9-an i går förmiddags. Men jag kommer inte ihåg vilket nummer den hade - och det finnns ju dessutom en liten chans att den byttes ut under dagen.
Vi lär väl få reda på vilken buss det var som råkade illa ut så småningom men jag *tror* man kan ringa in den till någon av följande: 019, 026, 029, 030, 031 eller 032.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 15:32:46 PM
Om det nu är några bultar som gått av lär väl föraren knappast ha märkt detta när han körde ut bussen 15 (inte 16 som jag skrev förut) timmar tidigare. Vid förarbyte under dagen finns ingen tid till kontroll av bussen. Frågan är om det ens gör det vid utkörning på morgonen. Däremot borde väl oljudet ha varit en larmsignal nog. Fast det är ju inte ovanligt att BL:s bussar för oljud vid körning.
För övrigt bör vi kanske hålla oss lugna innan vi anklagar någon för slarv tills vi vet den egentliga olycksorsaken.
Jag trodde att säkerhetskontrollen var något som alla bussförare gjorde innan dom tog ut ett fordon, jag har fått det intrycket iaf.
När man tappar hjul så beror det 9 gånger av 10 på att man har bytt hjul och "glömt" efterdra hjulmuttrarna, något som ska göras efter drygt 10 mils körning. Min högst personliga teori är att bussen har fått nya hjul, men att en miss i informationen har gjort att detta inte har nått fram till förarna. Detta hände på ett åkeri jag körde för en gång, efter det blev vi tvugna att skriva under ett papper på att vi hade efterdragit hjulmuttrarna efter hjulbyte.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 september 2009, 18:46:25 PM
Men enligt lagen så är de väl förarens ansvar. Och dessutom kollar man bara över bultarna och inte känner på dem...
Fick du inte lära dig hur man ser att muttrarna sitter dåligt?
Citat från: Uffe D skrivet 26 september 2009, 21:25:40 PM
Jag trodde att säkerhetskontrollen var något som alla bussförare gjorde innan dom tog ut ett fordon, jag har fått det intrycket iaf.
När man tappar hjul så beror det 9 gånger av 10 på att man har bytt hjul och "glömt" efterdra hjulmuttrarna, något som ska göras efter drygt 10 mils körning. Min högst personliga teori är att bussen har fått nya hjul, men att en miss i informationen har gjort att detta inte har nått fram till förarna. Detta hände på ett åkeri jag körde för en gång, efter det blev vi tvugna att skriva under ett papper på att vi hade efterdragit hjulmuttrarna efter hjulbyte.
Möjligen. Men 10 mil kör ju bussen på cirka 5 timmar och då skall alltså trafikledarna se till att bussen kommer in till verkstad. I Borås byter man förare ungefär var tredje timme (ibland ännu oftare), så den som körde bussen vid olyckstillfället torde ha varit den femte eller sjätte den dagen. Det är orimligt att lägga ansvaret för att hjulmuttrarna är dragna på bussföraren.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 21:44:57 PM
Möjligen. Men 10 mil kör ju bussen på cirka 5 timmar och då skall alltså trafikledarna se till att bussen kommer in till verkstad. I Borås byter man förare ungefär var tredje timme (ibland ännu oftare), så den som körde bussen vid olyckstillfället torde ha varit den femte eller sjätte den dagen. Det är orimligt att lägga ansvaret för att hjulmuttrarna är dragna på bussföraren.
Det är det väl inte? Utrustning för att efterdra borde finnas i fordonen, det tar på sin höjd 5 minuter om chaufförerna hjälps åt vid förarbytet. Att efterdra hjulmuttrarna är något som alla yrkesförare borde klara av, eller räknar inte bussförarna som det?
Dessutom har vi ju nu sett ett talande exempel på vad som kan hända, är inte passagerarnas säkerhet viktigare än att det kan vara värt att bussen blir 5-10 minuter försenad, ja då tänker jag aldrig mer sätta min fot på en buss iallafall.
Citat från: Uffe D skrivet 26 september 2009, 21:58:28 PM
Det är det väl inte? Utrustning för att efterdra borde finnas i fordonen, det tar på sin höjd 5 minuter om chaufförerna hjälps åt vid förarbytet. Att efterdra hjulmuttrarna är något som alla yrkesförare borde klara av, eller räknar inte bussförarna som det?
Dessutom har vi ju nu sett ett talande exempel på vad som kan hända, är inte passagerarnas säkerhet viktigare än att det kan vara värt att bussen blir 5-10 minuter försenad, ja då tänker jag aldrig mer sätta min fot på en buss iallafall.
Jo, de flesta skulle säkert klara av det om erforderlig utrustning och utbildning erhölls. Jag fick nämligen inte lära mig hur man ser att en feldragen hjulmutter ser ut, och jag gick ändå hos en "riktig" trafikskola och var klart intresserad av att lära mig det jag skulle. Jag tror då inte att bussförare som utbildas av de etablerade trafikföretagen, i vissa fall med ganska ointresserade elever, lär sig detta heller.
Detta problemet har ju egentligen inget att göra vare sig med fordonens ålder eller skötsel. Det är nog mer en fråga om information till föraren att ett hjul är bytt och måste efterdras. Sedan är det upp till föraren att avgöra hur han eller hon ska agera, det är till syvende och sist föraren som har det yttersta ansvaret för fordonet som framföres.
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 26 september 2009, 23:12:24 PM
Detta problemet har ju egentligen inget att göra vare sig med fordonens ålder eller skötsel. Det är nog mer en fråga om information till föraren att ett hjul är bytt och måste efterdras. Sedan är det upp till föraren att avgöra hur han eller hon ska agera, det är till syvende och sist föraren som har det yttersta ansvaret för fordonet som framföres.
/Stellan
Fast de flesta trafikföretags organistaion är inte uppbyggd på att förarna ska agera reparatör och efterdra hjulmuttrar ute på stan. Det finns ett tillvägagångssätt för hjulbyten inom dessa företag som fungerar i 99 fall av 100 utan att förarna blandas in i arbetet. Hade det inte varit så hade vi sett klart fler haverier av denna sort i våra städer.
Citat från: Uffe D skrivet 26 september 2009, 21:25:40 PM
Jag trodde att säkerhetskontrollen var något som alla bussförare gjorde innan dom tog ut ett fordon, jag har fått det intrycket iaf.
När man tappar hjul så beror det 9 gånger av 10 på att man har bytt hjul och "glömt" efterdra hjulmuttrarna, något som ska göras efter drygt 10 mils körning. Min högst personliga teori är att bussen har fått nya hjul, men att en miss i informationen har gjort att detta inte har nått fram till förarna. Detta hände på ett åkeri jag körde för en gång, efter det blev vi tvugna att skriva under ett papper på att vi hade efterdragit hjulmuttrarna efter hjulbyte.
Som sagt, nej, vi ska inte göra säkerhetskontroll, den ska vara gjord innan vi går ut av tvätthallspersonal.
5-10 min försening för en buss handlar om att folk missar sina tåg, anslutande bussar och värre saker. Så bara för att du tycker det är okej, betyder inte att alla andra tycker det. Och med tanke på hur ofta lastbilar kör av vägen så är du bra mycket säkrare som passagerare i en buss än som passagerare i en lastbil.
Citat från: Karsten skrivet 26 september 2009, 23:16:43 PM
Fast de flesta trafikföretags organistaion är inte uppbyggd på att förarna ska agera reparatör och efterdra hjulmuttrar ute på stan. Det finns ett tillvägagångssätt för hjulbyten inom dessa företag som fungerar i 99 fall av 100 utan att förarna blandas in i arbetet. Hade det inte varit så hade vi sett klart fler haverier av denna sort i våra städer.
Det spelar ingen roll hur trafikföretagen lägger upp det med regler och instruktioner, till syvende och sist är det ändå föraren som är ansvarig om något inträffar, och trafikföretaget kommer för att rädda sitt skinn vid en eventuell rättegång benhårt hävda att det ingår i jobbet att se till att fordonet inte på något vis är trafikfarligt.
Alltså, oavsett vad din arbetsgivare säger, kolla hjulmuttrarna, om inte annat för att slippa leva med vetskapen att ett av dina hjul lossnade och massakerade en dagisgrupp som var på utflykt, för om det händer, då är det DU som räknas som ansvarig och kommer få dom svarta rubrikerna i tidningarna.
Citat från: buskörare skrivet 26 september 2009, 23:43:13 PM
Som sagt, nej, vi ska inte göra säkerhetskontroll, den ska vara gjord innan vi går ut av tvätthallspersonal.
5-10 min försening för en buss handlar om att folk missar sina tåg, anslutande bussar och värre saker. Så bara för att du tycker det är okej, betyder inte att alla andra tycker det. Och med tanke på hur ofta lastbilar kör av vägen så är du bra mycket säkrare som passagerare i en buss än som passagerare i en lastbil.
Men det är ju ändå du som förare som är ansvarig för fordonet, om du blir stoppad av polisen och hävdar att någon annan har gjort kontrollen och att du litade på att fordonet därför var i trafiksäkert skick så kommer dom bara flina åt dig och ge dig ett inbetalningskort att sätta in bötesbeloppet på.
Med tanke på vilket skick merparten av stadsbussarna befinner sig i är jag förvånad över att det inte händer fler olyckor, men det är en diskussion som inte hör hemma här.
Sedan undrar jag vad folk prioriterar, ett missat tåg, eller att få uppleva en allvarlig olycka live? Missar du tåget blir du oftast ersatt på något sätt, men olyckan kanske du inte överlever.
Citat från: Uffe D skrivet 26 september 2009, 23:45:41 PM
Det spelar ingen roll hur trafikföretagen lägger upp det med regler och instruktioner, till syvende och sist är det ändå föraren som är ansvarig om något inträffar, och trafikföretaget kommer för att rädda sitt skinn vid en eventuell rättegång benhårt hävda att det ingår i jobbet att se till att fordonet inte på något vis är trafikfarligt.
Alltså, oavsett vad din arbetsgivare säger, kolla hjulmuttrarna, om inte annat för att slippa leva med vetskapen att ett av dina hjul lossnade och massakerade en dagisgrupp som var på utflykt, för om det händer, då är det DU som räknas som ansvarig och kommer få dom svarta rubrikerna i tidningarna.
Hur långt kan man dra detta resonemang? Vad är en förare skyldig att kontrollera och känna till om det fordon som denne framför? Inom järnvägsvärlden är det ett korrekt och accepterat tillvägagångssätt att någon annan (förare, rangerare) klargör (iordningsställer, säkerhetskontrollerar) fordon och signerar att detta utförts på ett dokument som sedan tillhandahålls föraren av tåget. På samma sätt går det till på många ställen i lokalbussvärlden, alltså att någon annan (förare eller tank/tvättpersonal) säkerhetskontrollerar fordonet och skriver under på att en fullständig säkerhetskontroll utförts.
Citat från: Karsten skrivet 26 september 2009, 23:58:14 PM
Hur långt kan man dra detta resonemang? Vad är en förare skyldig att kontrollera och känna till om det fordon som denne framför? Inom järnvägsvärlden är det ett korrekt och accepterat tillvägagångssätt att någon annan (förare, rangerare) klargör (iordningsställer, säkerhetskontrollerar) fordon och signerar att detta utförts på ett dokument som sedan tillhandahålls föraren av tåget. På samma sätt går det till på många ställen i lokalbussvärlden, alltså att någon annan (förare eller tank/tvättpersonal) säkerhetskontrollerar fordonet och skriver under på att en fullständig säkerhetskontroll utförts.
Ja, och det får dig naturligtvis att må mycket bättre den dagen en olycka inträffar och folk dör pga att någon inte riktigt hann med att göra en ordentlig kontroll av fordonet du kör?
Nu tillhör jag de "nojjigare" och ropar in om allt. Men även om bussen var OK när jag tog den för dryga fyra timmar senare så kan ju både det ena och det andra hända under vägen. Och jag är inte utbildad mekaniker...
Citat från: Uffe D skrivet 27 september 2009, 00:02:54 AM
Ja, och det får dig naturligtvis att må mycket bättre den dagen en olycka inträffar och folk dör pga att någon inte riktigt hann med att göra en ordentlig kontroll av fordonet du kör?
Nej, jag skulle nog inte må bra av någon som helst olycka. Men det är då (iaf i järnvägsfallet) påvisat vem som haft ansvar för, och utfört, säkerhetskontrollen av fordonen. Rent principiellt borde det fungera lika i vägtrafikfallet, men så kanske inte lagstiftaren tycker (i så fall varför inte)?
Citat från: Uffe D skrivet 27 september 2009, 00:02:54 AM
Ja, och det får dig naturligtvis att må mycket bättre den dagen en olycka inträffar och folk dör pga att någon inte riktigt hann med att göra en ordentlig kontroll av fordonet du kör?
Om en dylik olycka inträffar i tätortstrafik lär ingen här på forumet må särskilt bra, men samtidigt lär väldigt få klandra föraren som ju kan vara bussens 7:e förare efter att bakdäcken bytts ut dagen innan.
Får jag gissa att du gärna vill införa obligatoriska säkerhetskontroller vid varje uppstart och avlösning av en buss? Visst går det att genomföra, men till ett högt pris för samhället i form av högre anbud som leder till höjda skatter. Dessutom blir det riktigt ineffektiva tidtabeller i tätorterna pga en massa stilleståndstid vid varje förarbyte. Detta leder till att bussen får svårt att konkurrera med privatbilen inne i stan. Alternativet är att inga förarbyten sker, utan att alla passagerare får kliva ur och byta buss mitt på linjen istället för att föraren byts ut. Linjerna blir kortare och bussbytena vanligare på längre sträckor. Dessutom krävs många fler antal bussar i städerna för att kunna bedriva samma trafik som idag.
Jag får det då inte att gå ihop hur jag som förare ska hinna genomföra en rejäl säkerhetskontroll när jag tar över en buss mitt på en stadsbusslinje, särskilt som bussen i regel alltid kommer in till hållplatsen ungefär i samma minut som jag förväntas avgå med den. Faktumet att nästan inga större trafikföretag som kör upphandlad linjetrafik betalar sina förare för att utföra en säkerhetskontroll talar väl sitt enkla språk? Om den seriöse föraren som alltid genomför en rejäl säkerhetskontroll inte dyker upp 15-20 minuter innan dennes pass börjar, kommer denne således alltid att komma för sent ut till starthållplatsen där den första bussen ska avgå från. Hur länge får han/hon stanna inom företaget om detta sker varenda morgon?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 08:42:07 AM
http://www.bt.se/nyheter/bl-buss-tappade-tva-hjul-under-fard(1542003).gm
Bussen är alltså en Scania MaxCi från 1995 (1 chans på 16 att den är från 1997), som kanske nu har rullat färdigt. Bussen hade varit i trafik denna dag i cirka 16 timmar när incidenten inträffade. En del av MaxCi-bussarna lär vara mycket upprostade så där kanske vi har orsaken, vilket också Borås Tidning är inne på i pappersupplagan.
Enl säker uppgift har det framkommit att samma sak 2ggr i veckan ! Första tillfället var på linje 1 Kungsleden som en av BLs MAN tappar ett drivhjul men det har tydligen tystas ner totalt .....
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 27 september 2009, 15:00:33 PM
Enl säker uppgift har det framkommit att samma sak 2ggr i veckan ! Första tillfället var på linje 1 Kungsleden som en av BLs MAN tappar ett drivhjul men det har tydligen tystas ner totalt .....
Finns det ingen som larmar tidningen så lär det väl heller inte bli känt utåt. Det är väl knappast så att något bussbolag skickar ut ett pressmeddelande i sådana här fall, i varje fall inte om inte någon människa kommer till skada.
Jag antar att du avser att det hände på Åsbogatan där linje 1 korsar Kungsleden. I så fall kunde det ha gått mycket illa, eftersom Åsbogatan utgörs av en relativt brant backe och ett lossat hjul kan få ganska bra fart nerför den. Det är också trakter där många fotgängare rör sig.
Men jag talade med en tidigare bussreparatör i går - han jobbade dock inte vid BL - och han menade att det kunde bero på att det blivit något fel på mutterdragaren så att den helt enkelt visar fel värden. Om det hänt två gånger på en vecka är det ju en indikation på att det kan vara något sådant fel.
En dragare för hjulmuttrar som är tryckluftdriven skall cirka 1 gång per vecka kalibreras.
Sedan är det så att ett visst antal mil sedan hjul har bytts så skall det efterdras. Ofta med en momentnyckel.
Skall väl påpekas att sådant här har hänt förut. För åtskilliga år sedan råkade några SJ bussar ut för detta. Det fanns då en viss poäng i detta med efterdragning som tydligen glömdes av. Hjul lossnade och rullade in i en mötande bil. Vem var denna då?
Jå en anställd på bussverkstaden.
Det hela händer ytterst sällan. Det finna annat som är värre. En lossnad slitbana från ett däck t.ex
Ja inte finns det nån tid avsatt till säkerhetskontroll av bussen på morgonen, man kan snabbt kolla om viss belysning funkar... är ju lätt nu när det är mörkt då ser man ju exvis blinker bromsljus... men kolla hjulen nej det kan vi inte.. Jag tror inte någon förare vet hur det går till ...
Jag går iaf alltid ett varv runt min buss om jag hämtar på depån, fast det händer nästan aldrig längre. Kollar dörrarna (kul att bli stående med dörrfel på en gång) och snabbkoll belysning. Bromsar och styrning ger sig själv eftersom man backar ut och svänger runt ;D Jag är iofs alltid i väldigt god tid, har fått byta buss några gånger direkt i depån och har inte behövt stressa iväg. Gör hellre så och "bjuder på min fritid", för jag tror det rent hälsomässigt är bra i längden.
Men en fullständig... Nix.
Vid byte på stan finns det ju inte tid för sånt. Styrning och bromsar får man ju anta att det fungerar (bussen kom ju till hållplatsen iaf) och högersidan ser jag ju när den rullar in. Sen går jag ett varv till vid första ändhållplatsen.
Och så ropar jag om allt som känns "konstigt" ;D (Vi har väldigt bra service på det viset. Skulle troligen vara noggrannare om jag körde någon annanstans).
Citat från: Busstobbe skrivet 26 september 2009, 16:54:38 PM
Det fick jag iallafall lära mig när jag tog C/CE-kortet på skolan, borde väl vara samma för buss?
Det är inget som står i körkortsutbildningen i varje fall, och det är klart att man inte kan förväntas ha tid till det. Däremot måste man ju se till att efterdra efter hjulbyte, men det är ju en helt annan sak.
Citat från: Uffe D skrivet 26 september 2009, 21:26:28 PM
Fick du inte lära dig hur man ser att muttrarna sitter dåligt?
Man lär sig att titta efter rostringar runt bultarna. Inte mer.
Citat från: Verspieder skrivet 27 september 2009, 12:13:23 PM
Om en dylik olycka inträffar i tätortstrafik lär ingen här på forumet må särskilt bra, men samtidigt lär väldigt få klandra föraren som ju kan vara bussens 7:e förare efter att bakdäcken bytts ut dagen innan.
Får jag gissa att du gärna vill införa obligatoriska säkerhetskontroller vid varje uppstart och avlösning av en buss? Visst går det att genomföra, men till ett högt pris för samhället i form av högre anbud som leder till höjda skatter. Dessutom blir det riktigt ineffektiva tidtabeller i tätorterna pga en massa stilleståndstid vid varje förarbyte. Detta leder till att bussen får svårt att konkurrera med privatbilen inne i stan. Alternativet är att inga förarbyten sker, utan att alla passagerare får kliva ur och byta buss mitt på linjen istället för att föraren byts ut. Linjerna blir kortare och bussbytena vanligare på längre sträckor. Dessutom krävs många fler antal bussar i städerna för att kunna bedriva samma trafik som idag.
Jag får det då inte att gå ihop hur jag som förare ska hinna genomföra en rejäl säkerhetskontroll när jag tar över en buss mitt på en stadsbusslinje, särskilt som bussen i regel alltid kommer in till hållplatsen ungefär i samma minut som jag förväntas avgå med den. Faktumet att nästan inga större trafikföretag som kör upphandlad linjetrafik betalar sina förare för att utföra en säkerhetskontroll talar väl sitt enkla språk? Om den seriöse föraren som alltid genomför en rejäl säkerhetskontroll inte dyker upp 15-20 minuter innan dennes pass börjar, kommer denne således alltid att komma för sent ut till starthållplatsen där den första bussen ska avgå från. Hur länge får han/hon stanna inom företaget om detta sker varenda morgon?
En säkerhetskontroll om dagen borde räcka, men då gäller det också att kunna vara säker på att den gjorts...
På turistbuss sidan brukar iallafall på Interbus mecken lämna navkapseln på verkstan så att föraren
ser att det har varit demonterat OM föraren missar dekalen på instrumentet
dessutom som vidtalas alltid trafikledningen om att bussen ska in för efterdrag inom 50 mil körning
däremot så är det svårt för tank och städ personal att se hjulmuttrarna på grund av monterade kapslar
/Lennart
Mycket skrivet här och jag ser att det spekulerats i vilken buss det rör sig om, men har inte kollat igenom ifall ni kommit på vilken buss det var. Fick SMS inatt från Strömsdal där det framkom att det är 030.
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 27 september 2009, 15:00:33 PM
Enl säker uppgift har det framkommit att samma sak 2ggr i veckan ! Första tillfället var på linje 1 Kungsleden som en av BLs MAN tappar ett drivhjul men det har tydligen tystas ner totalt .....
Det verkar vara som du skriver - något i den stilen tycks uppenbarligen ha hänt med BL 076 som jag fotograferade idag. Bussen bredvid är Orusttrafikens utbrända 70701. Den brann i Viskafors i början av juni.
(http://pici.se/pictures/pbmJGElZr.jpg)
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 28 september 2009, 18:46:46 PM
Det verkar vara som du skriver - något i den stilen tycks uppenbarligen ha hänt med BL 076 som jag fotograferade idag. Bussen bredvid är Orusttrafikens utbrända 70701. Den brann i Viskafors i början av juni.
(http://pici.se/pictures/pbmJGElZr.jpg)
Var är detta foto taget, Bernt?
Citat från: Svemicke skrivet 28 september 2009, 14:14:31 PM
Mycket skrivet här och jag ser att det spekulerats i vilken buss det rör sig om, men har inte kollat igenom ifall ni kommit på vilken buss det var. Fick SMS inatt från Strömsdal där det framkom att det är 030.
Tydligen blev det inga större skador på bussen då den idag går på linje 2.
Jag har försökt att hitta ett svar på vad det är som har hänt med 076 men det verkar inte vara någon som vet.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 29 september 2009, 15:28:23 PM
Tydligen blev det inga större skador på bussen då den idag går på linje 2.
Att ett hjul lossnar ger väl inte allt för allvarliga skador?
Citat från: Svemicke skrivet 01 oktober 2009, 11:41:32 AM
Att ett hjul lossnar ger väl inte allt för allvarliga skador?
Det beror ju på men om underredet stöter i marken kraftigt kan det bli en hel del skador. I det här fallet gick tydligen detta bra och det var bara att undersöka vad lossnandet kan ha berott på och sedan sätta ditt ett nytt hjul. Detta styrker också teorin att det var muttrarna som lossnade och inte t ex någon lager-eller rostskada. Det räcker ju att undersöka själva hjulet för att gå vidare med orsakerna till detta - och förhindra ett återupprepande.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 29 september 2009, 15:28:23 PM
Tydligen blev det inga större skador på bussen då den idag går på linje 2.
Det är ju en MaxCi! Det närmaste en evighetsmaskin man kan komma i branschen! :D
För att undvika missförstånd: Det var alltså vagn 076 det handlade om - inte vagn 030. Huruvida vagn 030 gått på linje 2 dagen efter låter jag vara osagt, men nämnde 076 är "sjukskriven" för reparation till 5 okt. Minst.
Citat från: Croonhielm skrivet 01 oktober 2009, 21:21:02 PM
För att undvika missförstånd: Det var alltså vagn 076 det handlade om - inte vagn 030. Huruvida vagn 030 gått på linje 2 dagen efter låter jag vara osagt, men nämnde 076 är "sjukskriven" för reparation till 5 okt. Minst.
Flertalet andra inlägg i tråden om ev skador gällde 030 - som alltså gick på linje 2 i tisdags (inte dagen efter).
Citat från: Croonhielm skrivet 01 oktober 2009, 21:21:02 PM
För att undvika missförstånd: Det var alltså vagn 076 det handlade om - inte vagn 030. Huruvida vagn 030 gått på linje 2 dagen efter låter jag vara osagt, men nämnde 076 är "sjukskriven" för reparation till 5 okt. Minst.
vad är det som har hänt med 076 då?
Jag hade fel... veckobrevet säjer att det var vagn 030....
076 är tydligen oskyldig - varför den är "sjuk" har alltså inget ned detta att göra.
Citat från: Croonhielm skrivet 03 oktober 2009, 18:53:28 PM
Jag hade fel... veckobrevet säjer att det var vagn 030....
076 är tydligen oskyldig - varför den är "sjuk" har alltså inget ned detta att göra.
Om du läser hela tråden skall du finna att även en MAN boggibuss skall ha tappat ett hjul vid Kungsleden. Eftersom 076 någon dag senare sågs vid Borås Bil med ett hjul bortmonterat är det sannolikt att det var denna som var inblandad.
Det rör sig alltså om två händelser med tappade hjul, även om den ena ännu inte är helt bekräftad.