Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Helena Jönsson skrivet 22 september 2009, 11:08:55 AM

Titel: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Helena Jönsson skrivet 22 september 2009, 11:08:55 AM


Busslinks system att ha omloppsnumret i ett blädderblock i framrutan har jag aldrig sett någon annanstans?
Fördelar? Nackdelar?


Finns det förresten något system i vilken ordning omloppsnr kommer? T.ex. blåbussarna först eller är det sorterat per depå?



Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: MartinMartin skrivet 22 september 2009, 11:22:14 AM
Vet inte om siffrorna betyder något, men när jag körde på Råsta-garaget så började Råsta-omloppen alltid på 5 men snurran har väl bara 3 siffror har jag för mig (minnet är dåligt). Så om oloppet var t.ex 5334 så ställde man snurran på 334.
En fördel med snurran är ju helt klart om man i t.ex Sollentuna ska plocka ett omlopp och det står 10 uppställda bussar att man slipper jaga ihjäl sig för att veta vilken buss man ska ta. Man kan ju undra varför Busslink inte köpt snurror med 4 siffror för det är väl möjligt att andra garage än Råsta har samma nummer på sina omlopp, eller är jag ute och cyklar nu ?
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Jona skrivet 22 september 2009, 11:39:10 AM
Kan någon berätta för en okunnig nyfiken en hur dom där funkar?
Är det som turnummer så föraren måste ändra siffror varje gång en ny tur startas eller gör den denna ändring själv? Eller har jag helt missuppfattat allt nu och därför är ute och cyklar normalspårig dressin på Roslagbanan?

Närbild på vad ni snackar om skulle uppskattas också?

/Jona
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 22 september 2009, 12:22:28 PM
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1835964_Sc_CN94UA6X2_OmniCity_GNM59.jpg?t=1253313984)
Tar mig friheten att kopiera och använda Niclas bild i ett tidigare inlägg. Det som åsyftas är siffrorna innanför rutan i närheten av framdörrarna (som det står 236 på). Detta talar om vilket omlopp bussen är ute och rullar på. Mycket bra vid avlösningar i stan när bussarna kommer i klump, eller om man ska ta en buss uppställd på ramp vid någon terminal.
/J
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Wetjo skrivet 22 september 2009, 12:24:05 PM
Kan en gammal man (just fyllda 25 år  ;)) hjälpa till???
På den gamla goda tiden när man "handritade" tjänster o turer var siffran i rutan = turnummer.
På grafen körde bussen det turnumret hela passet. 515 tur 1 gick från fem o tidigt till sena natta.

Om mitt minne i sviker mig, så var det så här:
På SL - västra var tur 1 - 49 ordinarie turer och tur 50 - 99 var förstärkningar turnummer över 100 var förfogandevagn.
Detta gällde ej flygbussarna.

I dagens Kollektivtrafiksverige har datorerna tagit över så varje körning har ett eget turnummer.
515 tur 1 kör från Sumpan till Odp, men turen tillbaka heter tur 2 (Bara ett exempel, Helge!)
Fördelen är att man får en resande statistik för varje sträcka. Nackdelen är att en del förare glömmer bort att logga om, så att tur 1 har 7569 passagerare och turerna efter har 0 pax.

Turbrickorna skulle hänga i bussens högra framruta, så att man kunde se vilken tur bussen hade. Brickorna var i plåt, för att senare tillverkas i plast. Brickorna var jätte bra till att skrapa rutor med o ta bort tuggummi från golvet...

De tresiffriga snurrorna började man väl med i innerstaden för att det blev så många turer på varje linje.

Nu får vänner av ordning gärna rätta mig och mitt minne...
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Karsten skrivet 22 september 2009, 12:46:32 PM
Citat från: Wetjo skrivet 22 september 2009, 12:24:05 PM
Kan en gammal man (just fyllda 25 år  ;)) hjälpa till???
På den gamla goda tiden när man "handritade" tjänster o turer var siffran i rutan = turnummer.
På grafen körde bussen det turnumret hela passet. 515 tur 1 gick från fem o tidigt till sena natta.

Om mitt minne i sviker mig, så var det så här:
På SL - västra var tur 1 - 49 ordinarie turer och tur 50 - 99 var förstärkningar turnummer över 100 var förfogandevagn.
Detta gällde ej flygbussarna.

I dagens Kollektivtrafiksverige har datorerna tagit över så varje körning har ett eget turnummer.
515 tur 1 kör från Sumpan till Odp, men turen tillbaka heter tur 2 (Bara ett exempel, Helge!)
Fördelen är att man får en resande statistik för varje sträcka. Nackdelen är att en del förare glömmer bort att logga om, så att tur 1 har 7569 passagerare och turerna efter har 0 pax.

Turbrickorna skulle hänga i bussens högra framruta, så att man kunde se vilken tur bussen hade. Brickorna var i plåt, för att senare tillverkas i plast. Brickorna var jätte bra till att skrapa rutor med o ta bort tuggummi från golvet...

De tresiffriga snurrorna började man väl med i innerstaden för att det blev så många turer på varje linje.

Nu får vänner av ordning gärna rätta mig och mitt minne...

Turnumren (senare omloppsnummer/blocknummer) blev under 1990-talet inte linjespecifika på de flesta depåer, utan snarare depåspecifika, som en följd av att linjerna började kombineras mer och mer. I ytterområdena måste detta ha skett tidigare, i Björknäs iaf på 80-talet. I innerstaden tilldelades Hornsberg omlopp numrerade från 1 till 150 (typ) till en början, men efter att tidiga vagnutsättningsprogram inte kunde hantera att samma omlopp gick ut från garage flera gånger per dag fick serien utökas. 1-10 var länge nattvagnarna, 11-199 var dagomlopp på linjerna 4-72, 201-250 förfogandevagnar och 251-299 omlopp på linje 1. Söderhallens omlopp numrerades från 401 och uppåt.

En förare behöver inte "logga om" någon biljettmaskin eller liknande efter varje specifik tur, det är i förväg inlagt i omloppet. Alla avgångar har dock ett eget "turnummer", som framförallt används till informationssystem m.m., men som inte alltid föraren kommer i kontakt med.
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Helena Jönsson skrivet 22 september 2009, 13:05:08 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 22 september 2009, 11:22:14 AM
Vet inte om siffrorna betyder något, men när jag körde på Råsta-garaget så började Råsta-omloppen alltid på 5 men snurran har väl bara 3 siffror har jag för mig (minnet är dåligt). Så om oloppet var t.ex 5334 så ställde man snurran på 334.
En fördel med snurran är ju helt klart om man i t.ex Sollentuna ska plocka ett omlopp och det står 10 uppställda bussar att man slipper jaga ihjäl sig för att veta vilken buss man ska ta. Man kan ju undra varför Busslink inte köpt snurror med 4 siffror för det är väl möjligt att andra garage än Råsta har samma nummer på sina omlopp, eller är jag ute och cyklar nu ?


Men borde inte första siffran som inte finns med i rutan (som bara har tre) vara dagtypen dvs 1=Måndag 2=Tisdag osv... ?
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Wetjo skrivet 22 september 2009, 13:13:05 PM
Citat från: Karsten skrivet 22 september 2009, 12:46:32 PM
Turnumren (senare omloppsnummer/blocknummer) blev under 1990-talet inte linjespecifika på de flesta depåer, utan snarare depåspecifika, som en följd av att linjerna började kombineras mer och mer. I ytterområdena måste detta ha skett tidigare, i Björknäs iaf på 80-talet. I innerstaden tilldelades Hornsberg omlopp numrerade från 1 till 150 (typ) till en början, men efter att tidiga vagnutsättningsprogram inte kunde hantera att samma omlopp gick ut från garage flera gånger per dag fick serien utökas. 1-10 var länge nattvagnarna, 11-199 var dagomlopp på linjerna 4-72, 201-250 förfogandevagnar och 251-299 omlopp på linje 1. Söderhallens omlopp numrerades från 401 och uppåt.

En förare behöver inte "logga om" någon biljettmaskin eller liknande efter varje specifik tur, det är i förväg inlagt i omloppet. Alla avgångar har dock ett eget "turnummer", som framförallt används till informationssystem m.m., men som inte alltid föraren kommer i kontakt med.

På Västra kom detta i samband med upphandlingen -95 (?)
Det var då Hastus fick börja styra över omlopp osv...
I Dalarna, där jag idag verkar måste vi logga om Almexen varje tur...
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Karsten skrivet 22 september 2009, 13:52:46 PM
Citat från: Helena Jönsson skrivet 22 september 2009, 13:05:08 PM
Men borde inte första siffran som inte finns med i rutan (som bara har tre) vara dagtypen dvs 1=Måndag 2=Tisdag osv... ?

Så har iaf Swebus lagt upp sitt omloppsnumreringssystem i SL-området, hur Arriva gör vet jag inte. Hos Busslink förekommer dock 5-siffriga omloppsnummer (den första borde då vara dagtyp).
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: MartinMartin skrivet 22 september 2009, 14:19:22 PM
Citat från: Helena Jönsson skrivet 22 september 2009, 13:05:08 PM
Men borde inte första siffran som inte finns med i rutan (som bara har tre) vara dagtypen dvs 1=Måndag 2=Tisdag osv... ?

Jag har för mig att t.ex omlopp 5334 knappades in i buss-PC:n 15334 på Måndag 25334 på Tisdag osv, men snurran sattes på 334
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Helena Jönsson skrivet 22 september 2009, 19:07:31 PM
Citat från: Karsten skrivet 22 september 2009, 12:46:32 PM
Turnumren (senare omloppsnummer/blocknummer) blev under 1990-talet inte linjespecifika på de flesta depåer, utan snarare depåspecifika, som en följd av att linjerna började kombineras mer och mer. I ytterområdena måste detta ha skett tidigare, i Björknäs iaf på 80-talet. I innerstaden tilldelades Hornsberg omlopp numrerade från 1 till 150 (typ) till en början, men efter att tidiga vagnutsättningsprogram inte kunde hantera att samma omlopp gick ut från garage flera gånger per dag fick serien utökas. 1-10 var länge nattvagnarna, 11-199 var dagomlopp på linjerna 4-72, 201-250 förfogandevagnar och 251-299 omlopp på linje 1. Söderhallens omlopp numrerades från 401 och uppåt.

En förare behöver inte "logga om" någon biljettmaskin eller liknande efter varje specifik tur, det är i förväg inlagt i omloppet. Alla avgångar har dock ett eget "turnummer", som framförallt används till informationssystem m.m., men som inte alltid föraren kommer i kontakt med.

OKej men det verkar ju stämma när man kollar på bussbilder. Men varför ligger linje 1 för sig själv på slutet när linje 4 är med dom vanliga stadslinjerna?
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Optimal skrivet 22 september 2009, 19:16:22 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 22 september 2009, 14:19:22 PM
Jag har för mig att t.ex omlopp 5334 knappades in i buss-PC:n 15334 på Måndag 25334 på Tisdag osv, men snurran sattes på 334

Beror på. I innerstan blir det dag och max 3 siffror i omlopp. Så på en måndag blir det 1234 om omloppet är 234.

I förorten. så är det nog som du säger. Har inte tänkt på det
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Magnus_J skrivet 22 september 2009, 19:43:30 PM
5an ovan nämnd står får Råsta. 5-501

Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Optimal skrivet 22 september 2009, 19:47:40 PM
Citat från: Magnus_J skrivet 22 september 2009, 19:43:30 PM
5an ovan nämnd står får Råsta. 5-501



Så innerstan har 0, Vad har söderort? 2 eller 3va?
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 22 september 2009, 20:09:32 PM
Citat från: Optimal skrivet 22 september 2009, 19:47:40 PM
Så innerstan har 0, Vad har söderort? 2 eller 3va?

Ja alltså det går ändå inte säga att innerstan har 0, för då skulle man skriva tex 20276 på BussPC, istället för 2276, men det gör man väl inte?

PS Roslagen har 6XXX, andra siffran från vänster avser stationeringsort (eller uppställningsplats om det låter bättre). DS
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Karsten skrivet 22 september 2009, 20:24:43 PM
Citat från: Helena Jönsson skrivet 22 september 2009, 19:07:31 PM
OKej men det verkar ju stämma när man kollar på bussbilder. Men varför ligger linje 1 för sig själv på slutet när linje 4 är med dom vanliga stadslinjerna?

Linje 1 tillkom efter att systemet satts i drift. Därför en egen serie på slutet.
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Helena Jönsson skrivet 22 september 2009, 20:42:58 PM
Citat från: Karsten skrivet 22 september 2009, 20:24:43 PM
Linje 1 tillkom efter att systemet satts i drift. Därför en egen serie på slutet.

Jaha okej ja det förklarar ju en hel del. Men hur många omlopp går det på 1:an en vardag ungefär då? Är det nästan 50 som serien tillåter eller är den väl tilltagen?
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 22 september 2009, 22:09:21 PM
Citat från: Helena Jönsson skrivet 22 september 2009, 20:42:58 PM
Jaha okej ja det förklarar ju en hel del. Men hur många omlopp går det på 1:an en vardag ungefär då? Är det nästan 50 som serien tillåter eller är den väl tilltagen?

Mina grova beräkningar säger att det borde gå åt 23-27 bussar (INTE omlopp!) på 1an. Betänk dock att eftersom 53xx-vagnar bara får vara ute 7 (iaf när man fick se tanklappen för några år sedan) timmar i streck så det är i princip "lunchavlösning" kan vi säga, runt kl12-14. De bussar som kom ut först på morgonen rullar in efter morgonrusning. De bussar som kom ut sist på morgonrusning kör till drygt kl14 kan jag tänka mig. Efter eftermiddagsrusnings slut rullar de vagnar som kom ut kl12-14 in, medan de som gick ut på eftermiddagsrusning stannar kvar tills trafikdygnets slut. Detta betyder i princip att vagnarna i sig körs in mitt på dagen för tankning för att sedan rulla ut igen, men med nytt omloppsnummer. Samma sak gäller alltså på 4an, förutom de omlopp som Söder har.
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Andy skrivet 23 september 2009, 00:06:20 AM
Den uppfattningen jag fått av betydelsen av ordet "omlopp" är att det är en kod för en viss vagn under en hel dag. En vagn passas ihop med ett omlopp. Att vagnar sedan kan köra flera omlopp och att omlopp kan köras av flera olika vagnar är väl operativa avsteg från default-konfigurationen "en vagn-ett omlopp". Men omloppen ska väl kunna köras med en och samma vagn under en dag, eller?
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Karsten skrivet 23 september 2009, 01:48:15 AM
Citat från: Andy skrivet 23 september 2009, 00:06:20 AM
Den uppfattningen jag fått av betydelsen av ordet "omlopp" är att det är en kod för en viss vagn under en hel dag. En vagn passas ihop med ett omlopp. Att vagnar sedan kan köra flera omlopp och att omlopp kan köras av flera olika vagnar är väl operativa avsteg från default-konfigurationen "en vagn-ett omlopp". Men omloppen ska väl kunna köras med en och samma vagn under en dag, eller?

Så kan man så klart tolka det, och det är nog det vanligaste sättet.. Men tolkningen är nog upp till den som ska använda omloppen, om någon firma väljer att ge varje utgång från depå ett eget omloppsnummer så kan de ju självklart göra så. Det är ju trots allt enbart av den egna firmans intresse att skapa ett bra system för att hålla reda på antalet vagnar på tur varje dag.
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Helena Jönsson skrivet 23 september 2009, 16:13:02 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 22 september 2009, 22:09:21 PM
Mina grova beräkningar säger att det borde gå åt 23-27 bussar (INTE omlopp!) på 1an. Betänk dock att eftersom 53xx-vagnar bara får vara ute 7 (iaf när man fick se tanklappen för några år sedan) timmar i streck så det är i princip "lunchavlösning" kan vi säga, runt kl12-14. De bussar som kom ut först på morgonen rullar in efter morgonrusning. De bussar som kom ut sist på morgonrusning kör till drygt kl14 kan jag tänka mig. Efter eftermiddagsrusnings slut rullar de vagnar som kom ut kl12-14 in, medan de som gick ut på eftermiddagsrusning stannar kvar tills trafikdygnets slut. Detta betyder i princip att vagnarna i sig körs in mitt på dagen för tankning för att sedan rulla ut igen, men med nytt omloppsnummer. Samma sak gäller alltså på 4an, förutom de omlopp som Söder har.

Aha  :)
Har söderhallen bara korta omlopp på 4:an eftersom de kan ha en och samma buss?
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 23 september 2009, 17:49:59 PM
Citat från: Helena Jönsson skrivet 23 september 2009, 16:13:02 PM
Aha  :)
Har söderhallen bara korta omlopp på 4:an eftersom de kan ha en och samma buss?

Biogasbussarna orkar vara ute längre än 53xx vagnarna.
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Helena Jönsson skrivet 23 september 2009, 18:22:16 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 23 september 2009, 17:49:59 PM
Biogasbussarna orkar vara ute längre än 53xx vagnarna.

Jaha och Söderhallen har bara biogas i sina blåbussar?  :)

Men varför kör söderhallen några omlopp på 4:an?
Är det för att just de omloppen både börjar och slutar på Gullmarsplan och det då blir kortast tomkörningar?
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Helena Jönsson skrivet 30 september 2009, 10:43:28 AM
Citat från: Helena Jönsson skrivet 23 september 2009, 18:22:16 PM
Jaha och Söderhallen har bara biogas i sina blåbussar?  :)

Men varför kör söderhallen några omlopp på 4:an?
Är det för att just de omloppen både börjar och slutar på Gullmarsplan och det då blir kortast tomkörningar?

Ingen som vet?  ;)
Titel: SV: Omloppsnummer/Blocknummer i framrutan
Skrivet av: Ted Selander skrivet 30 september 2009, 20:56:37 PM
Citat från: Helena Jönsson skrivet 30 september 2009, 10:43:28 AM
Ingen som vet?  ;)

Jodå, det finns fler blå gasledbussar än det går åt på de traditionella Söderhallslinjerna 2 och 3. Då ligger 4:an bra till.

/Ted