Då man talade om trollet i en viss Gävle-tråd :-)
(http://img147.imageshack.us/img147/8474/swebus00941.jpg)
(http://img34.imageshack.us/img34/760/swebus00942.jpg)
I mina ögon ser den ut som 9700S.
Trevligt med bildbevis
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 17 september 2009, 22:33:57 PM
I mina ögon ser den ut som 9700S.
Det finnes ingen tvil om at dette er en 9700S. Ser også veldig ut som en B12B, siden det ikke er noe luftinntak på midten.
Enligt vad jag hört ska Volvo sluta helt med mittmotorkonceptet.
Anledningen till mittmotor var viktfördelning. Den kan man nu kompensera elektroniskt...
Citat från: Øyvind Berg skrivet 17 september 2009, 22:46:25 PM
Det finnes ingen tvil om at dette er en 9700S. Ser også veldig ut som en B12B, siden det ikke er noe luftinntak på midten.
Hur förändras ljunivån i kupén när bussen har aktersnurra?
En hel del oljud kan man få bort med isolering även på en mittmotorn.
Men med en backmotor kan man få ner motorljudet och resonansljud bättre.
//Niclas
Expressbuss ??
Citat från: Johan Hansson skrivet 18 september 2009, 11:50:57 AM
Expressbuss ??
Nix...bussen är placerad i Gävle och kör fotbolls/hockeylagen där
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 september 2009, 12:15:41 PM
Nix...bussen är placerad i Gävle och kör fotbolls/hockeylagen där
Skall den ersätta nån av dom Brynäs-lackade Neoplanerna?
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 18 september 2009, 12:51:24 PM
Skall den ersätta nån av dom Brynäs-lackade Neoplanerna?
//Niclas
Den HAR ersatt den svarta sa dom.....och det verkade vara dubbeldäckaren som väl var vit med svart mellan våningarna va?
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 september 2009, 15:14:47 PM
Den HAR ersatt den svarta sa dom.....och det verkade vara dubbeldäckaren som väl var vit med svart mellan våningarna va?
Det är väl Loungelinern dom bytt ut i så fall. Dvs en Spaceliner med Lounge på undervåningen. Den vita är en Skyliner med invnr 6764 och är en fd Vänersborgare.
//Niclas
Allstå denna som bytts ut?
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4400/Swebus_4400_JHX725_Gavle_080117.jpg)
Alldeles rätt, Micke.
//Niclas
Hej !
Vad beträffar 0094 så uppgav min "källa" att det var en 9700 H, har själv ej sett bussen.
4400 står sedan 09-09-11 regad på Busmarket Sweden AB.
Mvh Peter Ö
Citat från: Wetjo skrivet 18 september 2009, 10:49:13 AM
Enligt vad jag hört ska Volvo sluta helt med mittmotorkonceptet.
Anledningen till mittmotor var viktfördelning. Den kan man nu kompensera elektroniskt...
Frågan är hur man ska kunna kombinera bakmotor med godsutrymme+bakgavellyft för den mer nordliga Volvotrogna marknaden.
Citat från: Verspieder skrivet 19 september 2009, 00:38:06 AM
Frågan är hur man ska kunna kombinera bakmotor med godsutrymme+bakgavellyft för den mer nordliga Volvotrogna marknaden.
Scania har klarat detta se hur Larsson fixat detta med Helmark.
Citat från: Jan skrivet 19 september 2009, 10:01:00 AM
Scania har klarat detta se hur Larsson fixat detta med Helmark.
Utan att påverka golvhöjden i lastutrymmet?
Citat från: Verspieder skrivet 19 september 2009, 10:01:49 AM
Utan att påverka golvhöjden i lastutrymmet?
Där har du en poäng och viktmässigt så är mittmotor att föredra. Trist att Volvo lägger ner B12M
Citat från: Jan skrivet 19 september 2009, 10:05:44 AM
Där har du en poäng och viktmässigt så är mittmotor att föredra. Trist att Volvo lägger ner B12M
Ja, en fullastad godsbuss som dessutom har en tung bakmotor lär nog inte kunna viktkompenseras elektroniskt hur mycket datorer man än proppar i den. >:(