Det blir Buss i Väst som skall svara för ersättningstrafiken till Tåg i Väst när DSBFirst tar över i decemer 2010. 
http://www.busstidningen.se/2009/09/01/buss-i-vast-i-avtal-med-dsbfirst/
Jag har mycket goda erfarenheter av Buss i Väst när det gäller sådant här från min tid vid SJ så det är väl bara att gratulera DSBFirst till ett bra val. I dag sköts denna trafik av Bussakuten genom SJ, och någon större skillnad blir det väl inte. Även om Bussakuten till stor del använt Orusttrafiken har det också varit en hel del Buss i Väst-företag involverade. 
Eftersom tågupphandlingen också gäller linjen Falköping-Nässjö torde andra företag än Buss i Väst-delägare behöva anlitas. 
			
			
			
				Bussakuten ägs av People Group som i sin tur ägs av Veolia Transport.
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2009, 20:34:52 PM
Bussakuten ägs av People Group som i sin tur ägs av Veolia Transport.
People 
travel group. 
			
 
			
			
				Okej då, varför inte slå ihop People travel Group AB med Veolia Transport Sverige AB, kanske för att SJ inte vill göra affärer med konkurrenten?
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2009, 21:17:48 PM
Okej då, varför inte slå ihop People travel Group AB med Veolia Transport Sverige AB, kanske för att SJ inte vill göra affärer med konkurrenten?
Vad skulle nu det spela för roll? SJ lär väl genom samarbetet i Merresor (som ägs av People travel group och SJ AB till lika delar) vara väl medvetna om ägandeförhållandena. För övrigt är SJ:s avtal med Bussakuten långsiktigt. 
			
 
			
			
				Jo, jag vet att det är långsiktigt, men av Veoliahade de väl varit enklare att slå ihop allt i ett bolag och inte ha olika delar i olika bolag, eller är de bara jag som tycker de kanske?
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2009, 21:58:05 PM
Jo, jag vet att det är långsiktigt, men av Veoliahade de väl varit enklare att slå ihop allt i ett bolag och inte ha olika delar i olika bolag, eller är de bara jag som tycker de kanske?
Veolia driver gärna sin verksamhet i dotterbolag. Titta bara på Tyskland och Frankrike. Så du får nog inte medhåll från Veolia om att det är bättre att driva allt i ett bolag. Men även om Bussakuten skulle överföras direkt till Veolia skulle det inte ha någon betydelse för SJ:s användande av dem eftersom avtalet redan finns. Och vid nästa upphandling lär det bli svårt för SJ om de skulle lägga vikt vid ägandeförhållandena. Frågan är väl om det ens är tillåtet i en offentlig upphandling. SJ AB är som bekant ägt av svenska staten. 
			
 
			
			
				Jo, SJ AB ägs av svenska staten, och Veolia av Franska staten. När man tänker efter så är Veolia expert på dotterbolag, för dom har ett som heter Dalkia också. Men när Bussakuten anlitas, tar man närmast lediga buss, eller hur tänker man? Har varit med om att dom tagit en buss som fanns fem mil bort i ett bolag, medans bolaget på orten hade lediga bussar som inte anlitades. Hoppas ni hänger med på vad jag menar.
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2009, 22:06:13 PM
Jo, SJ AB ägs av svenska staten, och Veolia av Franska staten. När man tänker efter så är Veolia expert på dotterbolag, för dom har ett som heter Dalkia också. Men när Bussakuten anlitas, tar man närmast lediga buss, eller hur tänker man? Har varit med om att dom tagit en buss som fanns fem mil bort i ett bolag, medans bolaget på orten hade lediga bussar som inte anlitades. Hoppas ni hänger med på vad jag menar.
Man lär sig något nytt varje dag tydligen! Hade ingen aning om att Veolia var ett statligt ägt bolag, och inte heller om att Dalkia var ett dotterbolag till dessa.
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2009, 22:06:13 PM
Jo, SJ AB ägs av svenska staten, och Veolia av Franska staten. När man tänker efter så är Veolia expert på dotterbolag, för dom har ett som heter Dalkia också. Men när Bussakuten anlitas, tar man närmast lediga buss, eller hur tänker man? Har varit med om att dom tagit en buss som fanns fem mil bort i ett bolag, medans bolaget på orten hade lediga bussar som inte anlitades. Hoppas ni hänger med på vad jag menar.
Det är en svårutrotad myt att Veolia ägs av franska staten. Det är helt privatägt. Antagligen rör det sig om en förväxling med Keolis, som till stor del ägs av franska statsbanorna SNCF. Keolis äger som bekant också större delen av Busslink. 
Bussakuten jobbar så att de har avtal med ett antal bussbolag runtom i landet. När det är akut störning skall de - om de gör rätt - välja det eller de bussbolag som snabbast kan vara på plats. Det kan vara så att det går fortare för ett bussbolag som har tio mils framkörning att få en buss på plats än för ett som har en mils framkörning. Det gäller ju att få tag i förare också. Vid planerad störning får Bussakuten välja bussar så att det blir så ekonomiskt fördelaktigt som möjligt. Då spelar ju lång framkörning ingen roll eftersom bussarna skall vara på plats vid en viss tid. 
Men det är klart att alla - även Bussakuten - kan göra misstag. 
			
 
			
			
				Finns även ett företag inom Veolia som heter Veolia Vatten, som jag aldrig hört talas om. :)
			
			
			
				Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 september 2009, 22:08:59 PM
Man lär sig något nytt varje dag tydligen! Hade ingen aning om att Veolia var ett statligt ägt bolag, och inte heller om att Dalkia var ett dotterbolag till dessa.
Man lär sig mycket fel också om man sväljer allt som skrivs här. Veolia ägs inte av franska staten och Dalkia är ett dotterbolag till Veolia Environnement. People travel group ägs av Veolia Transport. 
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2009, 22:14:27 PM
Finns även ett företag inom Veolia som heter Veolia Vatten, som jag aldrig hört talas om. :)
Du måste skilja på Veolia Environnement och Veolia Transport. 
Från början är Veolia ett företag som sysslade med sopkörning och har från detta utvecklats till ett miljöföretag. Veolia Transport ingår i Veolia Environnement. 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2009, 22:15:31 PM
Man lär sig mycket fel också om man sväljer allt som skrivs här. Veolia ägs inte av franska staten och Dalkia är ett dotterbolag till Veolia Environnement. People travel group ägs av Veolia Transport. Det är samma ägare men något annat har de olika företagen inte med varann att göra. 
Jag tar tillbaks! ;)
			
 
			
			
				Från Veolia Transports hemsida:
" Historik
Veolia Transport Sverige AB har sin grund i flera olika företag: Linjebuss, Connex Tunnelbanan och Connex Tåg. 1998 köptes Linjebuss av franskägda CGEA Transport AB. Året därpå fick företaget ansvaret för att driva tunnelbanan och lokalbanorna i Stockholm. Verksamheten för tunnelbanan och lokalbanorna antog namnet Connex. 
   
2004 slogs buss-, spår-, tunnelbane- och tågverksamheterna samman till ett företag: Connex Sverige AB.
 
2006 bytte företaget namn till Veolia Transport Sverige AB. Beslutet togs av den internationella ägaren Veolia Environnement som för att stärka sitt varumärke ville samla sina fyra olika verksamheter under ett enda namn: Veolia. Det gemensamma målet för de fyra verksamheterna Veolia Energi/Dalkia, Veolia Miljöåtervinning, Veolia Transport och Veolia Vatten är att skapa en bättre miljö.
  
Veolia Transport finns idag i 28 länder med sammanlagt 72 000 medarbetare inom person- och godstrafik. Historien om Veolia Transport börjar 1875 då företaget Compagnie Générale Francaise de Tramways bildades. Företaget drev spårvägslinjer i tre städer i Frankrike. Ursprungslandet Frankrike står ännu för den största delen av verksamheten, men Europa i övrigt ökar kraftigt."
CGEA - Vad är de för företag? När Connex Tåg bildades för nattågen i Sverige så sa man att det var franska staten som ägde Connex Tåg, men de är ju som sagt vad ma hört, men gamla linjebuss känner man igen fast man är född på 80-talet. :)
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2009, 22:20:57 PM
CGEA - Vad är de för företag? När Connex Tåg bildades för nattågen i Sverige så sa man att det var franska staten som ägde Connex Tåg, men de är ju som sagt vad ma hört, men gamla linjebuss känner man igen fast man är född på 80-talet. :)
CGEA var det sopåkningsföretag som jag talade om. Frankrikes Sellbergs om man så vill men minst tio gånger större. 
Beträffande att franska staten skulle ha ägt Connex så är det en av de svårutrotade myter som finns. Jag vet inte hur många gånger jag har hört att det skulle vara så och jag trodde det själv tills jag började kontrollera uppgiften. 
Connex Tåg har det väl aldrig funnits något som heter. Tågen kördes så vitt jag minns av Connex Sverige. Connex började sin tågverksamhet på Kinnekullebanan. Nattågen till Norrland kom senare. 
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 september 2009, 22:27:38 PM
Ett statligt företag kan man kalla Orusttrafiken som i olika led till 100% ägs av Norska staten
Även om defintionen långt ifrån är klar skulle jag nog hellre vilja kalla det för statsägt. Ett statsägt bolag har betydligt större frihet gentemot sin ägare än ett som kontrolleras direkt av staten (= "statligt"). 
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 september 2009, 22:34:32 PM
Nä det är lustigt, statsägt kan man däremot säga att Keolis, delägarna i Busslink (och tidigare ägare av Citypendeln) är, det ägs av SNCF.
Ja, detta har jag ju redan utvecklat. Men Keolis ägs inte till 100 procent av SNCF. Tidigare uppgifter har talat om att SNCF äger drygt hälften. Har detta ändrats så bör det vara i rikting att SNCF äger mindre. 
Busslink, som ägs til 70 procent av Keolis och 30 procent av SL (med reservation för de exakta siffrorna just nu) har alltså en rätt konstig ägarkonstellation med såvä statligt som landstingsägande. 
Jag ser vid googling på Keolis också till min förvåning att Keolos äger Fjord1 i Norge, som har en omfattande buss- och rederiverksamhet med bland annt förjor över fjordarna. 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2009, 22:41:33 PM
---
Jag ser vid googling på Keolis också till min förvåning att Keolos äger Fjord1 i Norge, som har en omfattande buss- och rederiverksamhet med bland annt förjor över fjordarna. 
Nja, Keolis Nordic äger 51% av Fjord1 Partner AS. Resterande 49% ägs av Fjord1, huvudsakligen offentligt ägt av kommuner och fylken(?) i Norge. Fjord1 Partner AS vann nyligen upphandlingen av Bybanen i Bergen.
/Ted
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2009, 22:29:22 PM
CGEA var det sopåkningsföretag som jag talade om. Frankrikes Sellbergs om man så vill men minst tio gånger större. 
Beträffande att franska staten skulle ha ägt Connex så är det en av de svårutrotade myter som finns. Jag vet inte hur många gånger jag har hört att det skulle vara så och jag trodde det själv tills jag började kontrollera uppgiften. 
Connex Tåg har det väl aldrig funnits något som heter. Tågen kördes så vitt jag minns av Connex Sverige. Connex började sin tågverksamhet på Kinnekullebanan. Nattågen till Norrland kom senare. 
Connex Tåg har väl funnits. Finns i alla fall med som företag i registret och har samma adress som nuvarande Veolia Transport Sverige. Startade under 2000 och fusion avslutad 2004. Följande företag inom Veolia/Connex som sysslar med kollektivtrafik verkar registrerade eller ha varit registrerade.
556032-3502 Connex Transport AB BOX 1820 SOLNA 
556040-6307 Connex Tåg Aktiebolag BOX 1820 SOLNA 
556401-0030 Connex Tunnelbanan Aktiebolag BOX 1820 SOLNA 
556621-3913 Connex Trafik AB BOX 1820 SOLNA 
556042-4391 Veolia Transport Sverige AB BOX 1820 SOLNA 
556066-8633 Veolia Transport Northern Europe Aktiebolag BOX 1820 SOLNA 
Källa ratsit.se
			
 
			
			
				Jo, Connex Tåg bildades när man vann nattågstrafiken till övre norrland, och de vet jag då vi var en underleverantör till Connex Tåg, som sedan bytte till Veolia Transport, precis som bussidan, för att de skulle bli lättare för kunderna att känna igen dom typ.
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 02 september 2009, 11:13:29 AM
Jo, Connex Tåg bildades när man vann nattågstrafiken till övre norrland, och de vet jag då vi var en underleverantör till Connex Tåg, som sedan bytte till Veolia Transport, precis som bussidan, för att de skulle bli lättare för kunderna att känna igen dom typ.
Det förklarar saken. Kinnekullebanan kördes alltså inte från början av Connex Tåg utan Connex Sverige. 
Men Connex redovisade aldrig resultatet för tågtrafiken separat. Därav jag fick uppfattningen att Connex Tåg inte fanns - eller i varje fall inte användes. 
			
 
			
			
				Jag skall påminna om att fd premiärministern Louis Schweitzer sitter i styrelsen i Veolia. Nåja han sitter i svenska privata företag också.För Renault SA.
Däremot kom en uppgift i augusti om att Veolia och en fransk statlig bank gått ihop,Caissedes Depots/Transdev. Tyvärr har jag ingen möjlighet att kontrollera detta själv. Däremot påstås att Veolia har ett ursprung i mediaföretag.
Tittar man på org nr så ser man att vissa nr är fd Linjebussföretag. LB var ju (i huvudsak) en del Johnsonföretagen. På slutet var LB en affär emellan Nordstiernan och Nynäs Asfalt som övergått till att bli NCC. Så sålde Berndt Magnusson huvuddelen av NCC till gruppen Lars-Erik Lundberg i Norrköping,stort byggföretag. Sedan var LB ingen intern affär för Johnssonfamiljen utan CGEA övertog. 
Vad gäller tågföretag så fanns det ett Linjebuss Tåg AB dessutom med säte i Göteborg. Så långt som att få kontrakt tror jag inte det kom.
Men som sagt forska gärna mera om Veolia.Ett företg som CGEA ägde tidigare var Avfall och Miljö AB,med kännetecken att lyfta sopkärl med hjälp av kran på bilen. 
			
			
			
				Ja, sopor är ju en lämplig sysselsättning åt nämda företag....