Hej !
Under ett antal år har det förutom den buss som finns hos LLT Luleå
inte levererats några nya Omnicity. När skedde föregående Omnicityleverans
och till vem ?
Vad kan finnas för orsaker till att några dylika bussar inte kommit att levereras
inom landet ?
Hur har det varit med leveranser till andra länder ??
Mvh Peter Ö
Med risk för att få på fingrarna av expertisen gissar jag att senaste Omnicityleveransen (förutom LLT) var 7300-7304 till Busslink Hornsberg (Svensk Busshistoria sitter antagligen på sanningen). Det var väl 2002 om jag inte minns tokigt. Omnicity fick väl en riktigt dålig start i Sverige med förserievagnar som inte höll måttet och dålig kvalitet, bristfällig komfort, etc i serieleveranserna. Låggolvsbussar har väl inte heller setts med blida ögon med tanke på våra dåliga vägar och Omnicity införde en standard av mer europeiskt snitt vilket dittills till stor del ratats i Sverige tidigare och som avvek relativt mycket från den standard B10M Säffle eller CN113 stod för.
Omnicity har levererats i hyfsat stora antal till bl.a. Italien, England och även Frankrike. I vårt närområde torde väl Oslo vara den största nyttjaren med runt 60 bussar ur den nuvarande generationen.
Luftfartsverket har tre 2-axliga Omnicity från 2005 och tre från 2004. Dessförinnan köpte Polarbuss tre ledvagnar av årsmodell 2003 och strax innan kom Busslinks 73xx(dock reggade som 2002:or).
LLT:s buss får väl räknas som provbuss liksom Scanias två XKO:n.
/GL
Citat från: Cero skrivet 29 augusti 2009, 20:41:21 PM
Med risk för att få på fingrarna av expertisen gissar jag att senaste Omnicityleveransen (förutom LLT) var 7300-7304 till Busslink Hornsberg (Svensk Busshistoria sitter antagligen på sanningen). Det var väl 2002 om jag inte minns tokigt. Omnicity fick väl en riktigt dålig start i Sverige med förserievagnar som inte höll måttet och dålig kvalitet, bristfällig komfort, etc i serieleveranserna. Låggolvsbussar har väl inte heller setts med blida ögon med tanke på våra dåliga vägar och Omnicity införde en standard av mer europeiskt snitt vilket dittills till stor del ratats i Sverige tidigare och som avvek relativt mycket från den standard B10M Säffle eller CN113 stod för.
Omnicity har levererats i hyfsat stora antal till bl.a. Italien, England och även Frankrike. I vårt närområde torde väl Oslo vara den största nyttjaren med runt 60 bussar ur den nuvarande generationen.
Beror inte detta lite på vem som köper bussarna också? I vissa städer nöjer man sig inte med lågentrébussar som OmniLink. Här i Uppsala vill man ha riktiga låggolvbussar när man köper nya stadsbussar. Hade man bestämt sig för Scania och deras Omni-serie här hade det alltså då blivit OmniCity. Men nu satsar man inte på Scania utan MAN istället. Men det är en annan sak
Jag tror grunden till låggolvsbussens allmänna "o-genomslag" i Sverige har varit att man liksom Danmark har haft en filosofi att passagerarna skall sitta i bussens färdriktning - därför har lågentrébussen fått ett större genomslag. Dessutom har Sverige mer underlag för trafik på landsbygd än tex Italien eller Storbritannien där det finns många fler täta befolkningskoncentrationer - och därmed ett större underlag för ren stadstrafik och låggolv.
Vad gäller MAN eller Scania - så satsar man inte i den meningen på någon speciell - det är ju helt enkelt pris och spec-krav liksom verkstadskunnande, eftermarknad etc som styr inköpen vad man skall ha vid just det tillfället.
Dock håller jag inte med att MAN skulle vinna över Scania i det stora hela - då OmniLink-bussen sålts i ganska stora mängder, och även kommer att komma i stora mängder med beställningar som finns på den bland annat 85 ledbussar till Busslink.
Men visst...delvis är det rätt med att MAN haft stora framgångar naturligtvis - främst tack vare att man velat introducera gasdrift i ett antal städer liksom på landsbygden i framförallt Skåne - men även här så har ju MAN konkurrens av Solaris som vi ser.
//Uffe
Eller som i fallet med Stockholm, återstår att se. ;)
Enligt hörsägen saknar Solaris nämliegn motorer till de bussar som skulle levererats för snart två månader sedan...
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 september 2009, 17:48:35 PM
Eller som i fallet med Stockholm, återstår att se. ;)
Enligt hörsägen saknar Solaris nämliegn motorer till de bussar som skulle levererats för snart två månader sedan...
//Fredrik
Motorerna är på plats. Det är en detalj i andra änden som ska modifieras innan det blir aktuellt med leverans.
Gläds i stället åt att motsvarande antal Maxci får ett förlängt liv!
/Ted
Jag gläder mig, tro mig... ;D
H18 är nog det bästa man kan ratta i Stockholmstrafiken just nu.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 september 2009, 20:08:14 PM
Jag gläder mig, tro mig... ;D
H18 är nog det bästa man kan ratta i Stockholmstrafiken just nu.
//Fredrik
Och även fota med den speciella skyltningen Ej i Trafik ;)
//Niclas
;D mera såna bilder tack.. ;)