Huvudmeny

Scania Omnicity

Startat av Peter Öden, 29 augusti 2009, 20:21:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Under ett antal år har det förutom den buss som finns hos LLT Luleå
inte levererats några nya Omnicity. När skedde föregående Omnicityleverans
och till vem ?
Vad kan finnas för orsaker till att några dylika bussar inte kommit att levereras
inom landet ?
Hur har det varit med leveranser till andra länder ??

Mvh Peter Ö

Cero

Med risk för att få på fingrarna av expertisen gissar jag att senaste Omnicityleveransen (förutom LLT) var 7300-7304 till Busslink Hornsberg (Svensk Busshistoria sitter antagligen på sanningen). Det var väl 2002 om jag inte minns tokigt. Omnicity fick väl en riktigt dålig start i Sverige med förserievagnar som inte höll måttet och dålig kvalitet, bristfällig komfort, etc i serieleveranserna. Låggolvsbussar har väl inte heller setts med blida ögon med tanke på våra dåliga vägar och Omnicity införde en standard av mer europeiskt snitt vilket dittills till stor del ratats i Sverige tidigare och som avvek relativt mycket från den standard B10M Säffle eller CN113 stod för.

Omnicity har levererats i hyfsat stora antal till bl.a. Italien, England och även Frankrike. I vårt närområde torde väl Oslo vara den största nyttjaren med runt 60 bussar ur den nuvarande generationen.

Greger Larsson

Luftfartsverket har tre 2-axliga Omnicity från 2005 och tre från 2004. Dessförinnan köpte Polarbuss tre ledvagnar av årsmodell 2003 och strax innan kom Busslinks 73xx(dock reggade som 2002:or).
LLT:s buss får väl räknas som provbuss liksom Scanias två XKO:n.

/GL

Niklas Bygdestam

Citat från: Cero skrivet 29 augusti 2009, 20:41:21 PM
Med risk för att få på fingrarna av expertisen gissar jag att senaste Omnicityleveransen (förutom LLT) var 7300-7304 till Busslink Hornsberg (Svensk Busshistoria sitter antagligen på sanningen). Det var väl 2002 om jag inte minns tokigt. Omnicity fick väl en riktigt dålig start i Sverige med förserievagnar som inte höll måttet och dålig kvalitet, bristfällig komfort, etc i serieleveranserna. Låggolvsbussar har väl inte heller setts med blida ögon med tanke på våra dåliga vägar och Omnicity införde en standard av mer europeiskt snitt vilket dittills till stor del ratats i Sverige tidigare och som avvek relativt mycket från den standard B10M Säffle eller CN113 stod för.

Omnicity har levererats i hyfsat stora antal till bl.a. Italien, England och även Frankrike. I vårt närområde torde väl Oslo vara den största nyttjaren med runt 60 bussar ur den nuvarande generationen.

Beror inte detta lite på vem som köper bussarna också? I vissa städer nöjer man sig inte med lågentrébussar som OmniLink. Här i Uppsala vill man ha riktiga låggolvbussar när man köper nya stadsbussar. Hade man bestämt sig för Scania och deras Omni-serie här hade det alltså då blivit OmniCity. Men nu satsar man inte på Scania utan MAN istället. Men det är en annan sak
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Rådeström

Jag tror grunden till låggolvsbussens allmänna "o-genomslag" i Sverige har varit att man liksom Danmark har haft en filosofi att passagerarna skall sitta i bussens färdriktning - därför har lågentrébussen fått ett större genomslag. Dessutom har Sverige mer underlag för trafik på landsbygd än tex Italien eller Storbritannien där det finns många fler täta befolkningskoncentrationer - och därmed ett större underlag för ren stadstrafik och låggolv.

Vad gäller MAN eller Scania - så satsar man inte i den meningen på någon speciell - det är ju helt enkelt pris och spec-krav liksom verkstadskunnande, eftermarknad etc som styr inköpen vad man skall ha vid just det tillfället.

Dock håller jag inte med att MAN skulle vinna över Scania i det stora hela - då OmniLink-bussen sålts i ganska stora mängder, och även kommer att komma i stora mängder med beställningar som finns på den bland annat 85 ledbussar till Busslink.

Men visst...delvis är det rätt med att MAN haft stora framgångar naturligtvis - främst tack vare att man velat introducera gasdrift i ett antal städer liksom på landsbygden i framförallt Skåne - men även här så har ju MAN konkurrens av Solaris som vi ser.

//Uffe

Frippe Fribas

Eller som i fallet med Stockholm, återstår att se.  ;)
Enligt hörsägen saknar Solaris nämliegn motorer till de bussar som skulle levererats för snart två månader sedan...
//Fredrik

Ted Selander

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 september 2009, 17:48:35 PM
Eller som i fallet med Stockholm, återstår att se.  ;)
Enligt hörsägen saknar Solaris nämliegn motorer till de bussar som skulle levererats för snart två månader sedan...
//Fredrik

Motorerna är på plats. Det är en detalj i andra änden som ska modifieras innan det blir aktuellt med leverans.
Gläds i stället åt att motsvarande antal Maxci får ett förlängt liv!

/Ted

Frippe Fribas

Jag gläder mig, tro mig...  ;D
H18 är nog det bästa man kan ratta i Stockholmstrafiken just nu.
//Fredrik

Niclas Rosenius

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 september 2009, 20:08:14 PM
Jag gläder mig, tro mig...  ;D
H18 är nog det bästa man kan ratta i Stockholmstrafiken just nu.
//Fredrik

Och även fota med den speciella skyltningen Ej i Trafik   ;)

//Niclas

yngrot

;D   mera såna bilder tack..  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina