Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: virtual1 skrivet 12 augusti 2007, 21:50:00 PM

Titel: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: virtual1 skrivet 12 augusti 2007, 21:50:00 PM
Har aldrig riktigt fått klargjort för mig vad allt står för i beteckningarna på de olika chassityperna hos Volvo, nån som vill utveckla lite?

B10M anar jag t.ex. står för bensinmotor och motorn placerat i mitten av chassit, B12BLE skulle då vara Bensinmotor, LågEntre med motorn bak?

Men vad står 10:an resp 12:an för? t.ex.? - och om det är tex R vad står det då för? - eller är jag helt ute o cyklar? =)
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: M224 skrivet 12 augusti 2007, 21:57:20 PM
Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2007, 21:50:00 PM
Har aldrig riktigt fått klargjort för mig vad allt står för i beteckningarna på de olika chassityperna hos Volvo, nån som vill utveckla lite?

B10M anar jag t.ex. står för bensinmotor och motorn placerat i mitten av chassit, B12BLE skulle då vara Bensinmotor, LågEntre med motorn bak?

Men vad står 10:an resp 12:an för? t.ex.? - och om det är tex R vad står det då för? - eller är jag helt ute o cyklar? =)

B = Bus
10 = Cylindervolymen (t.e.x 7, 9, 10, 12 liter)
M = Mittmonterad motor
S = Sidmonterad motor
R = Rear mounted engine (bakmonterad motor)
B = Bakmonterad motor
A = Articulated (ledad)
LE = Low Entry (låg entré)

Sedan drivs bussarna inte med bensin utan diesel, biogas, etanol.
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: homer skrivet 12 augusti 2007, 21:58:55 PM
Även LF -Low Floor
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: virtual1 skrivet 12 augusti 2007, 21:59:53 PM
Citat från: M224 skrivet 12 augusti 2007, 21:57:20 PM
B = Bus
10 = Cylindervolymen (t.e.x 7, 9, 10, 12)
M = Mittmonterad motor
S = Sidmonterad motor
R = Rear mounted engine (bakmonterad motor)
B = Bakmonterad motor
A = Articulated (ledad)
LE = Low Entry (låg entré)

Sedan drivs bussarna inte med bensin utan diesel, biogas, etanol.


Ah, tack, å så klart att de inte drivs med bensin numer...
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: M224 skrivet 12 augusti 2007, 22:04:23 PM
Jag vet inte riktigt (om jag ska vara helt ärlig) varför inte B7R heter B7BLE. Någon som kan förklara det för mig.

Kanske inte R:et i B7R står för "Rear-mounted". Vad står B:et för då (i B12BLE)? Back-mounted?
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: virtual1 skrivet 12 augusti 2007, 22:04:40 PM
Citat från: homer skrivet 12 augusti 2007, 21:58:55 PM
Även LF -Low Floor

Vad står bara 'L' för då? - i t.ex.  B9LA - och f.ö. då vi har ändelserna - t.ex. - 60 -65 etc. är det typnummer, eller betyder det nåt annat? - CNG är naturgasdrivna f.ö.?
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: M224 skrivet 12 augusti 2007, 22:06:00 PM
Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2007, 22:04:40 PM
Vad står bara 'L' för då? - i t.ex.  B9LA - och f.ö. då vi har ändelserna - t.ex. - 60 -65 etc. är det typnummer, eller betyder det nåt annat? - CNG är naturgasdrivna f.ö.?

60-65 är axelavståndet. Tex B10M-55 betyder 5500 mm = 5,5 meter

CNG står för "City Natural Gas".
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: M224 skrivet 12 augusti 2007, 22:10:02 PM
Typiskt Volvo (ursäkta!) men dom har alltid rört till saker och ting. Varför flera olika beteckningar för samma sak?

Ett tag bytte dom namn lika ofta på deras anläggningsmaskiner som en annan bytte underkläder...
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 12 augusti 2007, 22:10:11 PM
Citat från: M224 skrivet 12 augusti 2007, 22:06:00 PM
60-65 är axelavståndet. Tex B10M-55 betyder 5500 mm = 5,5 meter

CNG står för "City Natural Gas".

Nope, Compressed Natural Gas
Finns ett antal Den Oudsten CNG som rullar för GS i Gbg.  Vanligtvis så är dessa lackerade i Västtrafiks blåa nyans och inte i GS blå- och babyljusblå samt att CNG:erna även har svart istället för gråvit inredning i tak och väggar.

/Bengt
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: homer skrivet 12 augusti 2007, 22:12:40 PM
Vad skulle en buss med Bakplattform kunna heta, antar att de som finns i Danmark har någon betekning utöver B12M
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2007, 22:13:30 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 augusti 2007, 22:10:11 PM
Nope, Compressed Natural Gas
Finns ett antal Den Oudsten CNG som rullar för GS i Gbg.  Vanligtvis så är dessa lackerade i Västtrafiks blåa nyans och inte i GS blå- och babyljusblå samt att CNG:erna även har svart istället för gråvit inredning i tak och väggar.

/Bengt

Lackeringen har inget med drivmedlet att göra utan det beror på att när dessa den Oudsten-bussar beställdes gjordes det i ett skede när Västtrafik inte hunnit bestämma sitt nya designprogram. Av den anledningen blev dessa de sista i den gamla GS-färgen i Göteborg, och man har inte funnit anledning att måla om dem eftersom de "bara" är åtta år gamla. De senare levererade den Oudsten fick för övrigt Västtrafik-blå färg trots CNG-motor.
En CNG-motor går väl för övrigt lika bra att köra på biogas, eller...
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: virtual1 skrivet 12 augusti 2007, 22:13:51 PM
Citat från: M224 skrivet 12 augusti 2007, 22:06:00 PM
60-65 är axelavståndet. Tex B10M-55 betyder 5500 mm = 5,5 meter

CNG står för "City Natural Gas".

A-h, men B10L-3000 då? - kan ju knappast mena en buss med 300 meter axelavstånd ;-)
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2007, 22:15:21 PM
Citat från: homer skrivet 12 augusti 2007, 22:12:40 PM
Vad skulle en buss med Bakplattform kunna heta, antar att de som finns i Danmark har någon betekning utöver B12M

Bakplattform har inget med chassit att göra utan med karosspåbyggnaden. Eventuellt har karossören en särskild beteckning. Många bussar med bakplattformar är för övrigt ombyggda på extern verkstad.
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 12 augusti 2007, 22:34:21 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2007, 22:13:30 PM
Lackeringen har inget med drivmedlet att göra utan det beror på att när dessa den Oudsten-bussar beställdes gjordes det i ett skede när Västtrafik inte hunnit bestämma sitt nya designprogram. Av den anledningen blev dessa de sista i den gamla GS-färgen i Göteborg, och man har inte funnit anledning att måla om dem eftersom de "bara" är åtta år gamla. De senare levererade den Oudsten fick för övrigt Västtrafik-blå färg trots CNG-motor.
En CNG-motor går väl för övrigt lika bra att köra på biogas, eller...


Det fattar du väl att jag vet att lackeringen inte har något med drivmedlet att göra men just denna lackering är det enklaste sättet att  avgöra om det är en diesel eller CNG.  Om man nu inte orkar leta efter ev bortfallna CNG dekaler..  8)

/B
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2007, 22:39:10 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 augusti 2007, 22:34:21 PM

Det fattar du väl att jag vet att lackeringen inte har något med drivmedlet att göra men just denna lackering är det enklaste sättet att  avgöra om det är en diesel eller CNG.  Om man nu inte orkar leta efter ev bortfallna CNG dekaler..  8)

/B

Du har rätt. Jag har aldrig tänkt på förut att det bara var de den Oudsten ledbussar som var Västtrafikblå vid leveransen som hade gasmotor.
Nu kan väl i och för sig någon diesel-ost också ha blivit Västtrafik-blå...



Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: Johan B skrivet 12 augusti 2007, 23:25:44 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2007, 22:39:10 PM
Du har rätt. Jag har aldrig tänkt på förut att det bara var de den Oudsten ledbussar som var Västtrafikblå vid leveransen som hade gasmotor.
Nu kan väl i och för sig någon diesel-ost också ha blivit Västtrafik-blå...


Jo iaf en diesel är Vt-blå.
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: Johan B skrivet 12 augusti 2007, 23:29:05 PM
Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2007, 22:04:40 PM
Vad står bara 'L' för då? - i t.ex.  B9LA - och f.ö. då vi har ändelserna - t.ex. - 60 -65 etc. är det typnummer, eller betyder det nåt annat? - CNG är naturgasdrivna f.ö.?

LF förekommer inte i Volvos beteckningar. L står däremot för just Low Floor. B9LA är alltså en ledad låggolvsbuss med B9-motor. Bakmotor underförstått eftersom det inte är en B9S och mittmotor inte är kompatibelt med låggolv.
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: Bergenga skrivet 12 augusti 2007, 23:48:53 PM
Jeg så for en stund siden på bildene av chassis i Volvos bildebank for å prøve å se forskjell. Det ser ut som at mens (B12)B ligger horisontalt og lavt nede i rammen bakerst, ligger (B7)R litt høyere og såvidt skrått opp bakover.

Det er kanskje også viktig å presisere at B, R, M og L er hovedtyper, mens A og LE er på en måte tillegg. A finnes med M og L, mens LE finnes med B og R. Håper jeg fikk det riktig nå?  :)
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: Kim skrivet 13 augusti 2007, 11:21:55 AM
Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2007, 22:13:51 PM
A-h, men B10L-3000 då? - kan ju knappast mena en buss med 300 meter axelavstånd ;-)

Det er en fejl hos Vegværket som har gjort at nogle Volvo B10L hedder B10L-3000. De skulle selvfølgelig hede -59 eller -60 eller hvilken afstand de nu har. Det er nemlig akselafstanden på transportchassiet (som Lars også skriver) som ved en fejl er kommet til at stå i papirerne på disse busser. En ret sjovt fejl  ;)
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: Peter L skrivet 13 augusti 2007, 12:00:55 PM
Citat från: Kim skrivet 13 augusti 2007, 11:21:55 AM
Det er en fejl hos Vegværket som har gjort at nogle Volvo B10L hedder B10L-3000. De skulle selvfølgelig hede -59 eller -60 eller hvilken afstand de nu har. Det er nemlig akselafstanden på transportchassiet (som Lars også skriver) som ved en fejl er kommet til at stå i papirerne på disse busser. En ret sjovt fejl  ;)

Samma gäller för Veolia 3301-3330 som hos Vägverket är angivna till B10BLE-36.  ;)

Just B10L-bussarnas kaross benämndes tidigare rätt frekvent Säffle 3000 just pga denna felskrivning hos Vägverket.
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: Walter skrivet 13 augusti 2007, 12:04:32 PM
Det har ju även funnits Säffle 5000 som karossmodell
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: Brollan skrivet 13 augusti 2007, 15:25:25 PM
Citat från: Johan B skrivet 12 augusti 2007, 23:25:44 PM
Jo iaf en diesel är Vt-blå.

Det är 3 dieseldobbar som är VT-blå,318,541 och 543. 542 är också blå men den är avställd efter en motorbrand förra året.
Å andra sidan så är det sagt att ledbussarna ska lackas om till VT-blå i år samt förses med öppningsbara vädringsfönster, det blir oliiiiiidligt varmt bak ibland.
Kanhända att även de vita GL-lackade ska lackas om.
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: Peter L skrivet 13 augusti 2007, 15:50:09 PM
Citat från: Walter skrivet 13 augusti 2007, 12:04:32 PM
Det har ju även funnits Säffle 5000 som karossmodell

Har denna verkligen hetat så? Jag vill minnas att den hette Volvo 5000, numer Volvo 7500.  ???
Titel: SV: Volvochassityper - förklaring tack :-)
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 augusti 2007, 23:43:01 PM
Av dieselbussar är det enbart 318 som är blå. Den enda som jag vet fått reparerad front efter svår kollision.

R och B betyder bakmotor ,fastän på olika språk. Tillkom för att skilja på B10R och nya modellen B10B.
Symetri finns mellan buss och lastbil.F10 och F 12 tillkom 1976/77 och när mittmotorchassiet blev reformerat fick detta heta B10M och inte B58 i europa. I Curitiba användes B58 benämning även senare.